Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Recommended Posts

Ik ben benieuwd naar je foto's Jet.

Wisten jullie al dat de zoete aardappel na het oogsten (i.v.m. zijn celstructuur moet dat gebeuren vóór de grondtemperatuur onder de 10°C zakt) nog een speciale behandeling nodig heeft om hem lang houdbaar te maken en beter van smaak te laten zijn ? Een week lang moeten de zoete aardappels opgeslagen worden bij een temperatuur van bijna 30° C in een omgeving met een hoge relatieve vochtigheid. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet , ik ben wel al aan het piekeren voor een oplossing.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

In de vroege lente heb ik zoete aardappels van de bio supermarkt in een glas water gezet. ik heb er nu 2 in een pot staan.

De knol die ondersteboven in een glas stond groeit sterker, de uitlopers groeien beter als ze vanonder de grond komen dan wanneer ze bovenop de "pootaardappel" staan

IMG_20170605_142144471_zpsnjzvtyco.jpg

De zoete aardappels bij mij zijn flink aan het groeien. Iedere plant heeft al meerdere zijvertakkingen en ze beginnen al uit de bakken te kruipen. Ik moet nog kijken of ik ze in de tunnel laat staan, omdat ze de tomaten en paprika's niet de in de weg moeten zitten. De warmte heeft ze in ieder geval goed gedaan. Alle planten zijn op het moment rond de 0,5m2. Bij mijn seizoen plaats ik aan het einde van de week foto's. We geven ze geregeld water en het is warme drainerende grond. Ik denk dat ze het goed gaan doen.

Ik ga onze zoete aardappels in de kas laten afrijpen. Zolang de zon schijnt is het er ook in oktober nog 30 graden.

• 1 month later...

Wat mij opvalt aan zoete aardappels is dat sommige planten vrij klein blijven en andere gauw 1-2 vierkante meter groot worden. Ik ben benieuwd of ze ook gaan bloeien en of de kleiner blijvende planten net zo productief zijn als de grote exemplaren. Ze kruipen meer dan ze klimmen.

• 2 weeks later...

Ze bloeien wel maar erg kort. Bloempjes die 's morgens open gaan zijn 's avonds alweer verwelkt.

Als je naar meeldraden en stampers kijkt zijn het echte kunstwerkjes.

za2048211500735346.PNGza2174911500735349.PNG

• 3 weeks later...

Ik heb vandaag eens een (paarse) zoeteaardappelstruik gerooid om te zien of het een beetje wil lukken onder de grond. Het zijn wel enorme planten geworden maar wat er aan aardappeltjes aan zit stelt niks voor. Ze hebben nog wel even de tijd maar de opbrengst zal bijna zeker gaan tegenvallen. Misschien dat hun paarse soortgenoten in de kas beter zullen presteren.

Ik verwacht dat de oranje zoete aardappel meer geschikt zal zijn voor ons klimaat , vooral omdat aan een van die plantjes al vroeg , bij het uitplanten al , een nieuw gegroeid zoete aardappeltje zat. Jammer genoeg heb ik maar een paar planten van deze oranje zoete aardappel.

za2374071502279566.JPG

za2487191502279577.JPG

za2525321502279588.JPG

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

In juni een kopstekje genomen van mijn bataat

'tijdelijk' in een ietwat kleine pot gezet met het idee als ik tijd en ruimte heb

En voor het gemak even vergeten

Ik kon mijn nieuwschierigheid niet langer bedwingen

DSC035773811505465649.JPG

Toch nog wel een onsje

De grotere staat nog en wel stukken beter

Mijn bataatjes denken dat het herfst is.....gebrek aan voeding?

Bladeren zijn altijd wel wat roodgekleurd geweest, maar nu is de boel echt aan het verdorren lijkt het... De bak was eerst vol zeg maar, je zag de aarde niet..

Had ze graag wat langer in de pot laten zitten nog....

Wat te doen nu?

image49141505994385.jpeg

Ik zou er niks meer aan doen jootje. Voor een kwalitatief goede zoete aardappel zul je ze toch uit de grond moeten halen voor de temperatuur van de grond onder de 10°C zakt en dat duurt niet lang meer.

De 2 plantjes in grote pot die ik heb/had staan, zijn geoogst. Ik kon me niet meer inhouden

De pot bleek sjokvol wortels te zitten. Maar dan voornamelijk zijn uhm... normale wortels. Niet de eetbare dikkere wortels

IMG191996181506069241.JPGIMG192037181506069259.JPG

De knollen zitten echt pal onder het plantje, ze schrijven wel dat je al eens kunt voelen tijdens het groeien maar dan moet je dus echt recht onder het plantje graven.

IMG192283351506069276.JPG

Al met al weegt de oogst een kleine 1,5 kilo, maar dan zit er nog wat zand aan en wat dunne wortelstukjes hier en daar.

IMG192371591506069287.JPG

Links zie je de kleinste knollen, daar zijn er aardig wat van. Daarnaast de iets dikkere, dat is een beetje een gemiddelde maat. En rechts een aantal van de dikkere, daar zijn er maar zo'n 6 van.

IMG192460761506069291.JPG

Mooie oogst Jorieke en Jootje!

Ja degene in mijn koude bak aan de kas laat ik ook nog zitten.

Ik heb nog wel enkele vragen:

Las ik ergens iets over een uiterste grondtemperatuur? Kan ik dat meten door de thermometer op de grond te leggen?

Heeft het nut nu nog wat bij te mesten met culterra?

Zou ik snachts met vliesdoek moeten afdekken? Het was hier afgelopen nachten op zijn koudst iets van 2/3 graden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb vandaag weer eens een struik zoete aardappels uit de vollegrond gerooid. De laatste keer op 9 augustus was de oogst minimaal maar ook nu stelt het nog niet veel voor. Ruim 1 kilo aan zoete aardappels aan een toch wel grote plant en dat is weinig vind ik. Ik ben er nu wel van overtuigd dat voor de buitenteelt deze paarse zoete aardappel niet geschikt is voor ons klimaat.

za2641801506197781.JPG

za2739381506197785.JPG

@Jet

Met grondtemperatuur wordt de temperatuur bedoeld van de grond rondom de zoete aardappel dus eigenlijk de temperatuur van de knol zelf. Lees dit ook eens:

http://www.agf.nl/artikel/131820/Biologische-zoete-aardappelen-uit-het-Limburgse-Neer

Ik weet in ieder geval nu waar ik geschikt uitgangsmateriaal voor volgend jaar moet gaan kopen.

Ik heb mijn planten nog allemaal in potten staan en ik heb het idee dat ze bijna allemaal nog goed aan het groeien zijn. Ze staan in droge en warme grond in de tunnels. Ik had in de handleiding gelezen dat ze zo laat mogelijk geoogst moeten worden, dus ik ben eigenlijk nog aan het wachten en eet voorlopig nog van de aardappels. Ik denk wel dat ik ze tijdens de zomer meer ruimte had moeten gunnen, want de tomaten hebben ze wel redelijk overschaduwd. Dat gezegd het zijn allemaal redelijke grote planten en de oogst zal dadelijk meer zeggen.

Kan ik mijn zoeten aardappels eigenlijk stekken en de stekken dan overhouden, zodat ik direct veel stekken in het voorjaar heb? Ik heb gelezen dat dit kan en het scheelt een hoop energie en dan kost het mij geen zoete aardappel. Ik eet ze immers liever op.

Kan ik de stekken bij 10 of beter 20 graden overhouden? Ik kan ze voor een redelijke licht raam zetten.

Ik wil volgend jaar meer zoete aardappels planten, maar meer omdat ik het product als iets exclusiefs beschouw, wat we niet echt biologisch in de winkel kunnen kopen. Als de productie minimaal 1 kg per plant is dan zet ik denk ik 15 of 20 meter (afhankelijk van hoeveel stekken ik zelf kan trekken).

Je kan ze zeer eenvoudig stekken een kopstekje slaat bijna altijd aan

Voor het overhouden zou ik een temperatuur van 15 a 20 graden aanhouden maar vooral veel licht

Je zou ook de te kleine knollen kunnen bewaren en die laten spruiten in de winter tijd genoeg