Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kattendrollen!

Recommended Posts

Heeft iemand een gedacht hoe je best kattendrollen in je moestuin kan vermijden?

ik vermoed dat ( mijn?) kat m'n toekomstige groentebed wat "bezoedeld" heeft...

Ik heb er een aantal vakkundig uit m'n zaaibed gewipt vandaag....

En aangezien poezendrollen nogal zuur zijn, kan dit niet erg gezond zijn voor m'n planten, denk ik...

Ik dacht dat er planten bestonden die poezen afschrikten...

Het stoort me niet dat ze er rondlopen, maar ik heb liever geen "ongewenste pakjes".

en er is nog toxoplasmose...

de buurkatten hier vinden alles prima om op te sch**** helaas, koffieprut, peper, takken van de vuurdoorn, eierdoppen, kruidenmix, kattenschrik, wijnruit...ze genieten ervan ;

alleen bedekte grond vinden ze niet fijn, bodembedekkers dus, of mulch

Hier zelfde probleem. De katten kakken zelfs naast de wijnruit die er toch echt voor bedoeld was om ze weg te jagen. Wat tot nu toe het effectiefst werkt (kan alleen maar in een stadstuin denk ik) glazen water, de tuinslang of waterballonnen klaar leggen en de kat die het waagt je tuin in te komen nat te sproeien. Daar zijn ze toch echt niet zo blij mee. Vorig jaar (ook in de winter!) zeer actief gedaan en ze hebben toen echt de tuin gemeden. Er liggen nu ook geen kattendrollen op het braak liggende stukje tuin. Erg fijn!

Volgens mij helpt niks.... ik heb 4 katten en ja ze doen het het liefst in de moestuin omdat de grond zo lekker los is.. (ja heb ik gedaan)

Ik zit soms een uurtje met de plantenspuit in de buurt en zodra ze beginnen te graven spuit ik ze nat...ze schrikken en rennen weg, maar hoelang dat werkt weet ik ook niet.

Ik heb zelf 2 poezen. Sinds ze hebben voor het eerst het kattenluikje ontdekt, gebruiken ze de kattenbak binnen niet meer. Alles gebeurt dus in de tuin. Dat vind ik in sommige plaatsen (achterkant van de tuin) prima, maar ik weet niet of het goed is voor planten of niet. Poep is een soort bemesting, toch?

Op nieuwe zaailingen is graven en plassen wel een probleem. Daar helpt een worteldoek of mulch. Ook kun een berg van zand maaken ergens in de tuin, want dan geef je een goede plek voor katten om hun ding daar te doen. Dan gaan ze niet tussen jour planten.Tot nu toe hebben mijn poezen nooit iets totaal kapot gemaakt maar we hebben ook veel andere katten in de buurt.

De enige dat echt een probleem is, is de grote kater die altijd via de kattenluikje binnenkomt en hij plast wel rond mijn woonkamer en vecht met mijn katten en maakt heel veel herrie s'nachts. Hij heeft ook vlooien en soms krijgen mijn poezen ze ook van die kat (en medicijnen helpen niet zo goed als je ze constant opnieuw krijgt). Ik snap niet hoe mensen kunnen katten hebben en laten ze dan niet castreren/stelizeeren, want dat maakt ze heel territoriaal en gemeen. Speciaal als je in een stad woont, moet je wel voor je dieren zorgen (medicinen geven tegen vlooien enz). Misschien is hij zelfs en straatkat, want het is onmogelijk om te vinden wie de eigenaar is.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

dit is een van de redenen waarom wij onze tuin afzetten. geen overlast van buurkatten en onze katten veroorzaken dan geen overlast bij buren.

ook de groentetuin wordt afgeschermd voor onze eigen katten, die kunnen dus niet bij de groente plantjes komen.

op dit moment mogen onze katten alleen nog buiten wennen aan een tuigje+lange lijn.

Onze kattenluik komt wel met een slotje, maar dat stopt de katten niet. Ze maken de plastic slot kapot als ik hem dicht doe (ze rennen heel hard tegen die ding tot dat het open gaat, ze zijn niet dom ). En mijn katten, die hebben 3 jaar lang dag en nacht gedaan wat ze maar willen, leren nooit dat opeens kunnen ze allen als ik wil naar buiten. En katten zijn nachtdieren, ze vinden juist best s'nachts buiten te zijn. Ik weet het, want ik moet vaak om 5 uur naar mijn werk, en ze zijn dan bijna nooit thuis.

De enige oplossing is de deur met een chip, maar we hebben op dit moment alle geld in onze nieuwe tuin geïnvesteerd. Moet ff sparen. Ik ben ook benieuwd hoe snel die kattenluik met de chip kapot gaat. Ik heb ze in de winkels gezien en volgens mij zijn ze van hetzelfde merk als de goedkopere gewone luikjes. De gewone deur gaat bij ons binnen 1-2 jaar kapot. De katten rennen veel te snel binnen en uiteindelijk breekt de plastic in stukken en dan heb je geen deur meer (dit is nu onze derde Staywell luikje en ik zou niet willen elke jaar 100 euro besteden aan iets dat snel kapot gaat). Ik snap niet waarom ze die luikjes uit dunne plastic maken. Ik zou zelf voor roestvrije staal gaan

Maar we zijn een beetje offtopic hier, want dit was een topic over kattendrollen en niet over mijn problemen met buurtkater

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

ik heb een staywell luikje met een schuif. daar kunnen ze echt niet doorheen rennen. wel zonder chip want dat is niet nodig met een afgeschermde tuin.

even een foto online gejat:

2rnf0k6.jpg

kattendrollen en buurkatten hebben toch wel met elkaar te maken. vaak zijn het de buurkatten die de kattendrollen achterlaten.

• 2 weeks later...

Ik heb alles onder netten staan, dat vind onze kat niet leuk. Maar die uit de omgeving ook niet. Nadeel is dat je elke keer als je wat wilt doen in de tuin je de netten moet openen. Maar dan weet je wel gelijk waarom de katten het ook niet leuk vinden

Katten houden van moestuiniers! In hun beleving maken we enorme kattenbakken in onze moestuin. Vooral de klaarliggende bedjes of wat pas is ingezaaid in een lekker los grondje vinden ze erg leuk.

Ik gebruik wat losliggend gaas (kuikengaas o.i.d.) over de bedjes, waar ze schade kunnen aanrichten. Als ze hun behoeften niet kunnen onder-krabben, is het voor een kat geen geschikte wc. Doen ze het op andere plekken, dan is het hooguit even vervelend om met een plantschopje de keutel even op te pakken en in een kliko of zo te deponeren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor alle tips! Mijn kas is terug dichtgemaakt, dus als ik de voorkant dichtrits kan er technisch gezien niets binnen.

Maar als er dan toch eens een drolletje ligt ( zoals ik al heb voorgehad met de sla in de veranda ) kan het dan kwaad als je achteraf de sla opeet? Het drolletje was wel netjes naast de plant gedeponeerd, het raakte het niet aan en was mooi ondergegraven.

Ik had het niet onmiddellijk opgemerkt.... Maar ik heb wel wat aarde dat errond lag ook mee weggenomen.

Na het verwijderen heb ik alles wel terug wat water gegeven ( stonden toch droog ) maar Man is er een beetje "vies" van en zei dat die kroppen naar de kippen gingen...

• 2 weeks later...

Cacaodoppen wil wel eens helpen!

En ik zou de kroppen ook niet meer opeten, toxoplasmose is een risico. Op zich kan een gezond persoon er weinig last van hebben, maar als je eenmaal besmet bent kan je in een tijd van verminderde weerstand er ineens flink ziek van worden.

Zijn ze nog goed voor de kippen? Of beter de container in?

Ook in m'n serre zijn drollen teruggevonden.. Deze heb ik wel inmiddels weggeschept en alles goed gespoeld met water.

M'n serre blijft voorlopig dicht. Alles van groente zit onder een tunnel, maar aan de andere kant komen de klimgroenten. hier dacht ik houthaksel tussen te leggen om te voorkomen dat ze nog als kattenbak gebruikt wordt.

Koffie droes, peper, (bamboe)stokje met of zonder punt rechtop in de grond tussen je groenten neerzetten. Geen garanties maar het helpt in ieder geval hier wel redelijk. Alles helpt als ze niet rustig kunnen aanleggen. Ik bedoel, als je zelf moet en er steekt continue een stokje in je billen dan ga je ook ergens anders toch

Ik heb het even op google opgezocht, en ik vond dit:

Scharrelvarkens en –kippen, paarden, schapen, geiten en wild lopen meer risico op besmetting met Toxoplasma gondii dan dieren die binnen blijven, omdat zij buiten makkelijker in aanraking kunnen komen met besmette muizen, ratten, vogels en planten. De besmette dieren worden niet ziek, maar de parasiet komt wel in het vlees terecht. (voedingscentrum.nl)

Dus, naar de kippen kan, behalve als je de kippen rauw lust

En ik bedacht me ook, je kan van de sla ook nog soep maken! (ja dat kan echt )

Wij eten onze kippen niet Dus krijgen zij de salade, zullen ze zeker niet erg vinden...

Is dan heel de bak besmet, of enkel de planten die vlak naast de drol staan?

Wat ik me ook afvroeg: als de kat iets heeft gedaan ( bv in de serre waar nog niets beplant is ) en dit wordt verwijderd en de grond goed water gegeven enkele weken ( maanden ) vooraleer er iets geplant wordt, is dat dan ok?

Mijn poes heeft namelijk enkele "pakjes" achtergelaten toen de serre nog niet in elkaar stond. Ik heb deze verwijderd, twee weekjes gewacht en intussen goed water gegeven en vervolgens spinazie geplant.

Kwestie van dat als we het rauw eten we niet besmet worden ( ben héél voorzichtig met voedsel, vandaar )

toxoplasmose is echt alleen een probleem voor kwetsbare risicogroepen, en dan met name zwangere vrouwen. Een drol tussen je slaplantjes maakt het risico volgens mij niet heel veel groter dan het dagelijks verschonen van de kattenbak. Ja, als er echt poep OP de sla zelf zou zitten dan zou ik er ook vies van zijn. Maar anders... naait soezn!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop