Geplaatst: 24 februari 201412 j Even geleden borrelde er een wild idee op. Zie quote hieronder. Is er voor zoiets belangstelling?Natuurlijk moet er een hoop geregeld worden voor zoiets. Details zijn dus nu nog volstrekt onduidelijk. Maar mijn idee: eerst maar eens even polsen of er belangstelling is. Daarna het idee concreet uitwerken, of niet natuurlijk. Terwijl ik het vorige berichtje zat te typen borrelde er zomaar een idee op. Bij de volkstuinvereniging waar ik al bijna 8 weken een tuintje heb hebben ze (eh we dus sinds kort, nog even wennen) een regeling met diverse zaadleveranciers. Kort gezegd komt het er op neer dat heel de vereniging in een keer een bestelling doet, zaad wordt op het complex bezorgd, betaling via de vereniging, 20% korting. Zouden we zoiets ook kunnen regelen voor het moestuinform?Nee dit jaar lijkt me te kort dag, maar voor 2014?Bezorging op mtfd. Betaling en administratie moeten we dan zelf regelen. Een goed idee, of zie ik wat over het hoofd? Allerlei details natuurlijk nog uit te zoeken. Graag reacties. 25 februari 201412 j aangepast door Gast
Geplaatst: 25 februari 201412 j Auteur Dom dom dom 2014 moet natuurlijk 2015 zijn. Wat een blunder .Dus zoek en vervang 2014 --> 2015 NBBedankt Jorieke voor zo'n vriendelijke formulering in je pb. Edit: zo ik nu zie kan ik zelf 2014 vervangen
Geplaatst: 25 februari 201412 j Leden van Velt kunnen zaad + pootgoed centraal inkopen en het wordt via afdelingen afgeleverd. In november verschijnt een uitgebreide catalogus/beschrijving. Aankoop gebeurt bij ongeveer 6 biologische zaadhandels/telers in Nederland (De Bolster), België, Duitsland en Frankrijk en hieruit wordt een vrij breed assortiment samengesteld. Levering aan afdelingen in februari. Tijdens zo een bijeenkomst wordt er nog veel geruild, omdat in een zakje meestal veel meer zit dan je nodig hebt. Heeft het zin om dit/zoiets ook te organiseren voor het forum? Dan zal eerst duidelijk moeten zijn wat men wil. Zo goedkoop mogelijk? (Ga dan naar de Lidl)Een breed assortiment? Vreeken? Van der Wal? De Nieuwe Tuin? Buitenland?...bijv. EngelseChiltrens Seeds heeft heel veel.Zaad dat duidelijk is in houdbaarheid? (Kies dan niet Vreeken! Geen begrijpelijke aanduidingen op de zakjes . Te vaak ervaren dat zaad snel kiemkracht verloor. Voor mij is Vreekenzaad in gedachten "afgeschreven" als ik het niet hetzelfde jaar gebruik)Biologisch geteelde zaden? (Vaak iets duurder. Maar als je voor kleine onafhankelijke bedrijfjes kiest, zoals Velt, dan steun je in stand houding van oude, sterke, rassen en heb je ook een zekere controle op kwaliteit, ik denk dan met name aan selectiekwaliteit). Daarbij komt bovendien veel logistiek, onderhandelen, enkele mensen die veel moeite moeten doen om alles op zijn plek te krijgen en een risico lopen om met een - niet opgehaalde - rest te blijven zitten. Ik zie het voordeel dan niet meer zo. Kosten zaad voor een tuin van pakweg 100 m2 ....een gokje...25 Euro per jaar. 10% korting levert weinig winst. Wat me veel zinvoller lijkt is "delen". Stel: Ik koop 10 soorten en jij koopt 10 soorten. We delen alle zakjes en hebben elk 20 soorten en nog steeds meer dan genoeg. Dat kun je ook met 3 of 4 mensen doen en is ook een min of meer gelijke ruil. Onderling makkelijk te regelen, via mail of zo, zelfs over enige afstand...en je hebt het elkaar makkelijk en goedkoop even toegestuurd. Ik zou dus pleiten voor "ruilgroepjes" van gelijkgestemden, die - eventueel via het forum - hun aankopen afstemmen en uitwisselen. Goedkoop, altijd vers zaad en mogelijkheid om toch een breed assortiment te zaaien. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 26 februari 201412 j Auteur Heeft het zin om dit/zoiets ook te organiseren voor het forum? Dan zal eerst duidelijk moeten zijn wat men wil. Helemaal mee eens. Daarom mijn formulering "Maar mijn idee: eerst maar eens even polsen of er belangstelling is." Iets organiseren wat al bestaat of slimmer kan was zeker niet mijn opzet.Leden van Velt kunnen zaad + pootgoed centraal inkopen en het wordt via afdelingen afgeleverd. ... Daar had ik even niet aan gedacht. Maar in een groot deel van NL is (nog?) geen VELT afdeling. Maar misschien valt er wat te combineren. Hoe of wat? Ik heb nog niet een concreet beeld in m'n hoofd zitten.Kosten zaad voor een tuin van pakweg 100 m2 ....een gokje...25 Euro per jaar. 10% korting levert weinig winst.Mee eens. Als het alleen om het geld gaat zijn er wel andere manieren. Ik zie het in een combinatie van o.a. vers zaad, breed assortiment, minder porto, geen gedoe met verschillende leveranciers, en nog zo wat.... Wat me veel zinvoller lijkt is "delen". ...Goed idee. Het lijkt wel wat op het VELT verhaal hierboven. Ten slotte,Het was maar een wild idee. Ik gooide het balletje hier even op om te zien hoe het valt.Daarom lees ik graag dit soort reacties, Bedankt.En komen we er uit dat het niet goed gaat werken, of anders zou moeten, dat is me verder om het even. Dan verdwijnt het in de doos "minder geslaagde ideeën". Geen probleem, dat is een hele grote doos
Geplaatst: 26 februari 201412 j Hier eigenlijk geen behoefte aan gezamenlijke inkoop zaden. Ik geloof dat ik alleen deze week nieuwe tuinbonen moet kopen, verder koop ik dit jaar helemaal geen zaden. Tuin is groot genoeg, maar ik zit echt bomvol voor mijn gevoel. De oorzaak daarvan is vooral de MTFD en de zadentafel daar. Hoewel ik overigens pas laat naar die tafel ging, heb ik leuke peulen-soortjes, palmkool, apios, kruidenzaden ( leuke rare dingen ) en zelfs pootaardappeltjes. Die MTFD is eigenlijk ideaal voor een ruilmoment / uitwisselmoment / geefmoment. Mijn zaden-curverbox zit nog redelijk vol. Oud spul gaat er uit, maar dan nog. Is het wellicht een optie beide ideeën, van RvO en Weknow, te combineren tot een MTF-"ruilpunt" ?Zo'n ruilmoment of ruilpunt zou een soort van sterk afgeslankte MTFD kunnen zijn op een aantal punten / momenten. Er was al een paar keer een Noordelijk Ruilpunt in Kommerszijl ( ik was daar afgelopen zomer bij ) en 1 in Groningen laatst. Zelhem voor de MTFD, plantjes, dingen, stekjes en dergelijke ( workshops ) en een gezellige dag. Een Ruilpunt kan een heel andere vorm hebben. Het kan binnen bij iemand die daar niet tegen op ziet, of het zelfs leuk vind. Of bij iemand op het tuin-complex ? Zoiets. Tussen 11 en 2 aanwezig zijn, ruilen , koffie en thee en verder geen gedoe, maar óók gezellig. Heel veel ruilen kwa zaad en poters. Ook met een topic helemaal van te voren voor te bereiden kwa ruil-zaken en afspraken wat iedereen heeft en aanbiedt en wil.Zo'n ruilpunt geeft een aantal mensen die niet naar Zelhem willen komen de mogelijkheid daar wél aan mee te doen. Ik geef heel brutaal een paar voorbeelden. Kommerszijl ( Thea) is er 1. In de winter bij Aalter-Willy in de grote kas. Hoogzomer bij mij op de tuin. Nog een winterpunt in Zuid Limburg. En nog 1 in Amsterdam of daar in de buurt. Iedereen schaft aan wat ie sowieso al wil. Wat ie te veel heeft plaatst hij in het topic ( zoals nu met de MTFD ruillijsten ) en biedt het aan. En krijgt dus ook van alles, ook gekke dingen waar je zelf niet aan gedacht had, er voor terug.Dit alles is natuurlijk ook goed met de post te doen. Dat weet ik wel ( de zaden-dozen ). Maar meer dus ook om er echt op in te kopen he ? Ivm het idee van gezamenlijk inkopen.4 punten
Geplaatst: 26 februari 201412 j Wat me veel zinvoller lijkt is "delen". Stel: Ik koop 10 soorten en jij koopt 10 soorten. We delen alle zakjes en hebben elk 20 soorten en nog steeds meer dan genoeg. Dat kun je ook met 3 of 4 mensen doen en is ook een min of meer gelijke ruil. Onderling makkelijk te regelen, via mail of zo, zelfs over enige afstand...en je hebt het elkaar makkelijk en goedkoop even toegestuurd. Ik zou dus pleiten voor "ruilgroepjes" van gelijkgestemden, die - eventueel via het forum - hun aankopen afstemmen en uitwisselen.Daar zit logica in.Ben met je eens. Dat is een goed idee. Daar wil ik wel aan meedoen.En wat @Bit schrijft ook. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 26 februari 201412 j Als we idd met afhaal punten zouden gaan werken kan wil ik het in de regio Amsterdam wel op me nemen e.e.a. te regelen.(aldan niet met anderen forumleden) Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 26 februari 201412 j Vind het ook een heel leuk idee mtf ruildag ik zou er wel aan meedoen een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 26 februari 201412 j Vind het ook goed idee van Bit! En als we dan toch ruilen, kunnen we op het forum meteen ervaringen ermee uitwisselen en zo iets van elkaar leren. Merk van mezelf bijvoorbeeld, dat ik er veel lol in heb om kleine beetjes meerdere rassen van hetzelfde parallel te telen. Geen 50 rode bieten van 1 ras, maar 12 van 4 rassen bijvoorbeeld. En dan vergelijken, eigenheden van elk ras leren kennen en leren welke het beste voldoen.... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 26 februari 201412 j Ja hier regio Uiterst Zuid. Wel een aardig idee Bit Geen idee of er in het zuiden belangstelling is voor zo'n ruilmoment, maar ik wil er best mn tuin of huis voor openstellen, indien gewenst. Buiten dat wil ik toch ook naar Zelhem voor de , zeg maar, "Landelijke" MTFDag. Hoor ik eens een ander soort gGgggGG
Geplaatst: 1 maart 201412 j Als ruil-/deelpunt in regio Brabant bied ik bij deze mijn huiskamer/tuin aan nabij den Bosch / Veghel Goliath en Angela zitten vlak in de buurt. Kim en Estemy wat verder weg. Zo te zien in het Blije Doos topic zijn er meer mensen in de regio die graag wat ruilen (Kruidje- regio Eindhoven, Roosmarij- regio Eindhoven, Bloemenkoningin- Tilburg, Eindhoven). Ik hoor wel of er belangstelling is, het lijkt mij alvast erg handig en vooral ook gezellig Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 2 maart 201412 j Mij klinkt het idee van ruil-/deelpunten ook heel erg leuk inderdaad! Net zoals meerderen hier vind ik het een stuk leuker om van verschillende soortjes wat te zaaien en de verschillen te ontdekken, dan om enkel 1 soort te zaaien. Als je dan zaad kunt ruilen, wordt dat in ene een heel stuk beter mogelijk zonder veel volle zakjes te blijven zitten . En het lijkt me ook gewoon heel erg fijn om ook dan even te kunnen samenkomen. Dus Suus, bij deze alvast één heel enthousiaste belangstellende in de regio Brabant !
Geplaatst: 2 maart 201412 j Hier ook een belangstellende voor midden NL Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 2 maart 201412 j Auteur Mijn idee is dit onderwerp nu even te laten sudderen. Zeker tot de mtfd.Als iedereen die belangstelling heeft zich wel wil blijven melden.Dan kunnen we rond die tijd bekijken of, en zo ja hoe, we dit eenvoudig kunnen oppakken. Misschien is het ook handig als mensen die op een complex zitten waar zoiets al wordt geregeld eens navragen hoe dat daar praktisch werkt.
Geplaatst: 2 maart 201412 j Wat ik nog wel even wil mee geven is dat op het peperforum het idee van de zaden envelope ook is enkel hebben zij een turbovariant in december. Dus met decemberzegels en minder porto kosten. Voor de meeste leden is dat ook een goed moment in het jaar om de zaden te ontvangen enkel zit je er dan mee dat 1 persoon of groep alles moet regelen. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 3 maart 201412 j zo turbo is de PostNL niet in december. helemaal niet met een december zegel, normale postzegels krijgen voorrang.
Geplaatst: 3 maart 201412 j @Loes, ik heb ook niet gezegt dat de PostNL turbo was he. Maar door het centraal versturen gaat e.e.a. heel snel(dat is het turbo gedeelte). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 4 maart 201412 j "centraal versturen", is dat zoals de Noorderlingen doen/deden bij de zadendoos? Bij iemand samen uitzoeken en direct weer opsturen? Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 4 maart 201412 j Het centraal versturen is op het chilipeperforum net iets anders maar, zoals jij het omschrijft Suus zo zie ik het zelf wel voor me. 1 persoon besteld alles. die stuurt naar b.v. elke regio of provincie en van daar uit haal je het op of gaat het op de post. En of dat nu een soort van mini-ruil-dag met MTFD elementen is ? Dat kan/zou kunnen en moet een ieder zelf weten. Ik wil ook wel alles bestellen en dan komt een ieder naar Amsterdam en gaan we al wandelend door Amsterdam de zaden uitdelen en dan de bloemenmarkt op(heb je gelijk weer wat nieuw ruil materiaal voor de dan komende MTFD of op het forum zelf). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 5 maart 201412 j Voor (werkloze) mij zijn de vervoerskosten wel een belemmering. Je kunt heel wat zaadjes bestellen voor een treinkaartje Den Bosch-Amsterdam. Geldt natuurlijk ook voor de reis naar Zelhem, zonder lift zou ik niet (kunnen) komen. Daarom zou ik er voor zijn om uitdeelpunten per regio te organiseren. Als je zaad/verzendkosten kunt delen met -zeg- 8 mensen dan scheelt dat al heel wat. Meer zielen, meer vreugd natuurlijk. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.