Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

De kipjes gaan veelste vroeg op stok en met licht aan blijven gaan ze gewoon slapen

Geplaatst:

pubers wsnlk...

ff klagen:

heeft de dokter na 2 jaar proberen eindelijk een werkende combinatie van medicijnen gevonden...

verziekt het ministerie van gezondheid het weer door een van de medicijnen niet meer te vergoeden wegens goedkoop alternatief ....

volgens de dokter worden die dan elke 3 maanden ergens anders ingekocht en telkens met andere hulpstoffen waardoor de werking niet meer hetzelfde is....

ben nu dus opnieuw aan het uitproberen...

of mag het zelf betalen...premie+ eigen risico+ 500 euro extra....

Geplaatst:

MAAR ... er is geen inflatie hoor

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

écht wel...net iets meer dan de rente op jouw spaarrekening...klikje

Geplaatst:

Ben ik aan het werken in de tuin; stoot er precies een bramentak vol stekels tegen mijn arm. Dat is best pijnlijk

Geplaatst:

Woensdag middag, 17.30. Ik kan naar huis gaan, maar aangezien een ander nog veel planten op de buitenafdeling van 't tuincentrum moest water geven besluit ik om hem nog even te helpen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik pak een slang, en kom een van de afdelingsverantwoordelijken tegen. Oeioeioei, was ik gek? Hoe bedacht ik het.. helpen met watergeven? Dat konden ze blijkbaar prima zelf.

Ik heb er schijt aan en ga alsnog helpen: toch mooi als het watergeven twee keer zo snel gaat? Dan leert zo'n eigenwijze afdelingsverantwoordelijke ook maar eens dat het soms anders loopt dan ze willen. Na 20 minuutjes watergeven was alles klaar, slang opgerold en terug gezet. En toen.. werd ik nog even getrakteerd op een heerlijke preek: dat het giga irritant was, dat er een bepaalde rangorde is en dat ik dit niet uit mezelf moet doen.

Zucht.. die eigenwijze mensen.. bleh! Willen dat ik naar huis ga i.p.v. hun ontlast.. What The Fuck?? Als ze zo met alles omgaan, ja, dan snap ik wel waarom de huidige omzet tegenvalt.

Net zoals met een ander... De amarylisbollen (4,5meter aan schapruimte) staan nu in een hoekje, buiten het zicht vanaf het hoofdpad. Dood zonde voor zulke gigantische bollen, een giga mooi product. De reden? Het is nog niet de tijd ervoor, mensen kopen het toch niet. Wat heb ik daar sowieso te zoeken? Het is niet mijn taak, kreeg ik te horen. En wat kreeg ik vandaag van een vriendin te horen? Intratuin Ijsselstein heeft ze veel prominenter staan, en daar zijn sommige bakken al helemaal leeg.

Besluit ik om alsnog een paar bollen los tussen de andere bollen aan het hoofdpad te leggen: 3 bollen verkocht binnen een uur. Een dag eerder werd mij nog wijs vertelt dat het nu toch niet verkoopt, dus dat het geen nut zou hebben.

Hoe eigenwijs kunnen mensen soms zijn... In ieder geval een leerzame stage, ik doe weer wat mensenkennis op.

Geplaatst:

Wat geweldig van je dat je een ander meehelpt, ook al zou je al naar huis kunnen!

Geplaatst:

Ze zouden blij moeten zijn met mensen als jij Dennis.

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Laat je niet ontmoedigen hoor Dennis, je bent goed bezig man

Geplaatst:

Ik kan V..... nog niet op Facebook! En bij Facebook is alles zo goed geregeld dat je met niemand contact kunt opnemen en je ook nergens kunt vinden wat je nu moet doen of hoe lang het gaar duren.

Geplaatst:

Hebben vast meer mensen last van. De oogst die je weggooit

Appels. Ik kom/kwam óm in de appels. Hoewel maar een paar boompjes en érg klein gehouden/gesnoeid. Geven die boompjes dus bij elkaar toch een appel of 70 inmiddels. En dan dun ik de vruchten toch ook fors. Een erg goed appel-jaar dus.

Niet helemaal daar op voorbereid, heb ik ze netjes weggelegd in kisten enzo. Maar vrijwel álle appels zijn nu al echt ver heen. Te vroeg geoogst ? Jawel; een aantal zijn echte bewaarappels.

Veel van gegeten, weggegevn, appelmoes es een keer. Maar ik blief echt niet elke dag appelmoes.

Mooi topic over cider maken hier. Maar dit jaar geen optie.

Heb net de eerste lading maar weggegooid.

Van de zomer gebeurde dat ook al met een hoop kruisbessen. Jawel: jam gemaakt. Sap gemaakt. Maar de volgende lading heeft er maar gelegen ( je moet er ook allemaal maar tijd voor vinden he ? )

Het was ook wel héél veel.

Rode bessen: sap gemaakt, jam gemaakt. gelei gemaakt. Maar de laatste pluk, na wegegeven en nóg een bak yogurt met verse bessen, heb ik ook een deel weg laten rotten.

Heb ik deze zomer 14 soorten druiven aangeplant. Moet ik nu vast gaan denken aan de verwerking van de oogst over 3 jaar, want dat gaat me dus zeker weten niet goed lukken.

Of ik moet gaan samenwonen toch maar. Met iemand die de tijd heeft al die oogst te verwerken.....

Geplaatst:

Je kan ook een lat-relatie aangaan.

Je nieuwe buf-vrouw??

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Dat is wel een goeie tip Thea. Mag ik die Lat-relatie dan misschien omdenken in een Stok-relatie ? Of eigenlijk een Zweep-relatie. Stok, Zweep, whatever. Heel hard slaan.

Geplaatst:

Bit, je mag altijd appels in Pijnacker droppen.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Overvloed appels, wat een luxe probleem.

Geplaatst:

Plaatselijk kinderboerderij of dierentuin? Dat gaat natuurlijk niet als het al echt bedorven zijn.

(Ik zie het bordje in Blijdorp al voor me: "Het fruit voor de olifanten is gedoneerd door Bit" ).

Een deel op de composthoop?

Pas hoorde ik (waar?) dat valfruit ook in de kuilvoerbult kan, maar dat zal voor jou wel geen praktische oplossing zijn.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Heel herkenbaar, Bit. Meer oogst dan je op kan, kunt verwerken en zelfs kunt uitdelen.

Maar ook best wel een belangrijk onderwerp. Voedselverspilling...? En dan ook nog van voedsel dat waarschijnlijk een veel hogere kwaliteit zal hebben dan wat je door de bank genomen in de supermarkt kunt kopen. Zelfs als het er (wellicht!) wat minder fraai uit ziet. (Jouw spullen zien er meestal heel goed uit by the way) Milieubewust, ecologisch en misschien zelfs biologisch geteeld (ook al heeft het niet het officiële keurmerk van Skal, zo kleinschalig). En dan denk ik ook aan zo veel mensen die - ook in Nederland - het zich niet kunnen veroorloven om verse, gezonde groente en fruit te kopen/eten....

Zo belangrijk in mijn ogen (ecologisch en sociaal gezien) dat ik zo vrij ben om er een aparte topic over te beginnen. Te belangrijk voor een verzuchting en wat grapjes over sla-relaties in de klaagbank...?

Mag ik zo vrij zijn om je daar even - als opstapje - te citeren?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Luxeprobleem ? Ja. Klopt. Is het eigenlijk misschien ook wel.

Nwe topic van Weknow gelezen. Kan ik wel wat mee. Eigenlijk is de voedselbank wel een hele goede ja. Wel op tijd heen brengen dan.

Heeft allemaal ook gewoon met tijd te maken he ? ( en dus ook zin / prioriteiten stellen / streng voor jezelf zijn, etc )

Ik heb oogst liggen en je denkt dan al snel : 'ow ja, ook nog doen. Doe ik van de week ergens tussendoor " En dan komt het er niet van en is het fruit, of iets anders, al te ver heen.

Het moet gewoon ver van te voren worden ingepland. Zelfs het eventueel wegbrengen naar de voedselbank of anders de dierentuin.

De compostbak is vanzelfsprekend bij mij. Dat valt bij mij onder de noemer 'weggooien' , al is het dat strikt genomen niet. Maar ik kweek geen dingen voor het vullen van de al volle compostbak denk ik dan toch

Na ja. Luxeprobleem ? Nee. Eerder een probleem van logistiek en tijd en drukte. in mijn hoofd of elders

Overigens: je wil niet weten wat er naast fruit wat 'te ver heen' is, er bij mij op de tuin blijft staan aan eetbare groentes. De andijvie komt mn neus uit. De sla eet ik te weinig. Ik moet geen worteltjes meer van de buurtuinvrouw; ze raakt ze niet meer aan mij kwijt. Deel van de zomer sperzieboontjes van haar zitten eten. Ik hoef ze zélf echt niet meer te zetten

Je zou op zo een groot complex eigenlijk een beter ruil-systeem moeten organiseren. Ik lever de pruimen, zij leveren een paprika als ik er 1 nodig heb. na ja.

Is allemaal wel klagen tegen niks op ja. Dat geef ik toe hoor.

Geplaatst:

Bah, vanmorgen een scheur getrokken in mijn geliefde Lidl-kasje, precies op de naad naast de ritsluiting van de deur. Ik had zo gehoopt dat het ding nog een seizoen mee zou gaan. Ik ga maar een flinke rol duct-tape aanchaffen, hopelijk kan ik hem dan zover reapareren dat hij het nog een seizoen volhoudt, hmmmm alle naden dan misschien maar preventief afplakken. Iemand misschien nog een andere tip (behalve sparen voor een nieuwe). Echt het lijkt voor de meeste van jullie niet zo'n drama maar ik vind het echt niet fijn, heb zoveel plezier gehad van dat ding en de portemonee is nou eenmaal niet zo dik dat ik zo maar even iets beters kan kopen

Geplaatst:

Snot, snot verkouden/grieperig.

Hoofd vol watten, zere keel en oren en waterige oogjes.

Wordt ff rustig aan.

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ja,dat gaat rond manliefs heeft het ook al de hele week.Beterschap.

en lekker van je oost eten,vitCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCtjes

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Jenneke dat is piep, dacht dat er van die tape is om te plakken.

Geplaatst:
Snot, snot verkouden/grieperig.

Hoofd vol watten, zere keel en oren en waterige oogjes.

Wordt ff rustig aan.

Elke morgen eet ik één boterham met honing en ik heb al jaren geen griep meer gehad, soms eens een dagje verkouden maar meer niet.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Willy dat is wel een hele lange antibioticakuur

Geplaatst:

Ook effe klagen...waarom is stoppen met roken toch zo verdraaid moeilijk?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.