Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:
Had ik al verteld dat ik een pesthekel heb aan slakken?

Ik denk dat iedereen dat heeft. Strooi volgend jaar gewoon al korrels vanaf februari. Dan heb je alle moederslakken mee. Ik heb hier sinds begin april geen slak(kenschade) of slijmspoor gezien.

Luizen daarentegen negeren mijn bestrijdingsmiddelen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Op zich vind ik slakken best leuke beestjes, maar té veel slakken en er blijft weinig van je tuin over.

Geplaatst:

Ooooh ja grrrrrr...slakken

Dit jaar valt het tot nu toe nog mee *afkloppen*, maar elke ochtend ga ik weer met een bang hart de tuin in, want na een natte nacht kan zomaar de helft van iets weg zijn hier.

Ik strooi trouwens niet tenzij ik echt overspoeld zou worden, omdat ik niet geloof dat die '100% diervriendelijke slakkenkorrels' echt helemaal diervriendelijk zijn. Het stofje dat erin zit doet in kleine hoeveelheden niets met kikkers, vogels of andere natuurlijke slakkenvijanden, maar sinds ik daar een keer een kritisch stuk over las (volgens mij op een Engelse tuinsite?) ben ik toch wat huiverig. Tenslotte kunnen gifstoffen zich in een mens ook ophopen, en in bv. een amfibie nog veel sneller.

Hou ik toch meer van dieren dan van planten...wie had dat gedacht

Edit: behalve van slakken dan, die haat ik met een diepe, roodgloeiende haat.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Geplaatst:
Strooi volgend jaar gewoon al korrels vanaf februari. Dan heb je alle moederslakken mee.

Maar dan loop je al een half jaar achter

De meeste slakken gaan 's winters dood: de eieren kunnen wél goed tegen lage temperaturen.

Dus als je in de nazomer de volwassen slakken doodt, leggen die geen eieren meer voor het jaar daarop.

Dat scheelt in het voorjaar honderden jonge slakjes [EDIT: per slak!]

Heb je ook veel minder gif nodig, áls je dat al wilt gebruiken. Ik knip ze doormidden met een slakkenschaar. Wreed, maar afdoende en niet giftig.

Overigens zijn slakken tweeslachtig: zowel 'vader' als 'moeder'

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hermafrodiet is denk ik het woord. Niet?

Ik had ook in het najaar nog lang gestrooid, dus dat zal ook wel al hebben geholpen

Geplaatst:

Speets, ik doe dat ook. Nou ja: de kleine stamp ik plat, de grote knip ik door. Sinds een vriendin tegen me zei 'als je iets dood wil maken, moet je ook het lef hebben om dat zo snel en pijnloos mogelijk te doen', heb ik mijn weerzin overwonnen. Ik doe het ook echt zo abrupt mogelijk. Slakkenhaat of niet, extra marteling is niet nodig vind ik.

Geplaatst:
Hermafrodiet is denk ik het woord. Niet?

Tweeslachtig is een goed Nederlands woord hoor.

Maar als je deftig wilt doen dan mag dat natuurlijk

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Sorry, wetenschap zit in mijn genen

Geplaatst:

Neem ik vanmorgen een kijk bij mijn net opgekomen snijbonen, staat de helft met alleen nog een klein stengeltjes boven de grond!

Stomme slakken Wat extra bonen de grond in gestopt en dit keer afgeschermd met vitrage.

Geplaatst:

ben bang dat ze toch wel binnenkomen via de grond...vangen met vallen en/of killen mi

Geplaatst:

Bah. 1 vd 2 Komkommers is onder de grond gesloopt op exact dezelfde plek waar vorig jaar een muizenmeloen sneuvelde. Een veenmol (= sprinkhaanachtige die uitstekend kan vliegen zwemmen en graven) was toen de dader en dat zal dit jaar niet anders zijn.

Geplaatst:

Pff... ik krijg de warmte mijn huis niet uit... smelt bijkans weg...

En ik wil echt mijn huis opruimen vandaag, maar pff... zo waa-a-arm en benau-auwd...

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Het regent. De plantjes zullen er blij mee zijn, maar de slakken kruipen hier gewoon over de ruiten!

Niet echt aanlokkelijk tuinweer, maar ik ga toch maar eens mijn regenjas zoeken.

Geplaatst:

Ik weet niet of het nou klagen is of niet, maar moet het toch ff kwijt. Hele nacht dikke onweer en plens buien en sinds twee uur zon en 19 graden dat mn jas te warm was met wandelen. Ik Word er gek van, de planten hopelijk niet!

Ps. In de buurt is zelfs sneeuw gevallen vannacht

2016052315110694921464012968.jpg

Geplaatst:

Kom terug naar de Benelux. Kan je de hele dag genieten van de regen

Geplaatst:

2 uurtjes zon en 19 graden...

graag graag graag

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Haha oke ik mag niet klagen denk als ik jullie zo hoor dan maar met zes lagen kleding over straat en genieten van het zonnetje als ie er is...

Geplaatst:

Voor de regen: 'Ik heb het slakkenprobleem aardig onder controle.'

Na de regen: '...'

(geen al te grote schade gelukkig; overal wel wat knabbelgaatjes en een pompoen gehalveerd, maar nog geen compleet opgevroten planten. Wel vandaag in totaal ergens tussen 50 en 100 slakken verzameld. Dat aantal viel me toch tegen...)

Geplaatst:

Raquette, herkenbaar. Het lijkt ook wel alsof al die slakken opeens tien keer zo groot zijn geworden. Vanmiddag een slak van mijn olifantenboon (of wat er van over is), geplukt met een joekel van een huis op zijn rug. Ik heb studentenkamers gezien die kleiner waren.

Ik heb hem vermoord, en morgen ga ik op zoek naar zijn vriendjes, want die zijn er vast, voordat ze hele villawijken stichten op mijn arme plantjes.

En die naaktslakken zijn ook opeens gigantisch. Ik durf ze ook niet meer met mijn blote handen te pakken, die slijmlaag op je handen is zo smerig en je krijgt dat spul er bijna niet vanaf. Bah.

Geplaatst:
Ik durf ze ook niet meer met mijn blote handen te pakken

Latexjes!

Ik heb bij mijn boerenbond-type winkel een doosje latex weggooi handschoenen aangeschaft, ideaal voor dit soort klusjes. Nu ik dat doosje in mijn keukenla heb liggen gebruik ik ze trouwens voor van alles en nog wat. Voor slakken rapen waren ze echt perfect.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:

Normaalgesproken betaal je handenvol met geld voor slakkenslijm!

Heel goed voor de huid hoor.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Hier zijn er ook slachtoffers gevallen door slakken . Twee komkommers zijn vermoord, verder verschillende gaatjes in plantjes. Dadelijk zoonlief maar oo slakkenjacht laten gaan. Hij vind slakken en insecten leuk

Geplaatst:

Jeetje mina, zo gaan we echt nooit eens mooie worteltjes krijgen. Alweer alle zaailingen verdwenen.

Ook de gezaaide uiachtigen, verdwijnen langzaam maar zeker.

Geen idee waar al het uitgeplante vingerhoedskruid is gebleven.

En de aalbessen worden onrijp al weggevroten. Pfff....

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Echt... een hele courgetteplant!!! GONE!!! Wat is dit!!

Geplaatst:

Daar had ik vorig jaar ook last van. 3 courgetteplanten compleet weg. Weet ook nog steeds niet wat dat geweest is.

Om nog wat te klagen, ik was blij met de regen maar het onkruid was er nog blijer mee. Het is mooi groen in de tuin jammer genoeg is een groot deel ervan onkruid

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.