Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na gisteren vanmorgen verder gegaan met het ergste onkruid wieden. Het schuttersputje dat is ontstaan door het verwijderen van een grote boom grotendeels dichtgemaakt, en een begin gemaakt aan het spitten

Geplaatst:

Niet in de moestuin maar bij moeder in de tuin, eendagsbloemen weer een keer verwijderd. Ik probeer al jaren van die dingen af te komen maar iedere keer staan ze er weer.

En bloembollen in de grond gedaan die we vorige keer bij de Action hebben gekocht, we zien wel wat er boven komt in het voorjaar.

Geplaatst:

laatste aardappelplant uit de grond gehaald. behoorlijke opbrengst en grote aardappelen het langer laten staan heeft dus zeker wel nut gehad.

Geplaatst:

lijkt me niet zo geschikt voor de eigen composthoop. misschien papieren zakken?

ik gebruik GFTzakken alleen voor de kattenbak vulling(houtkorrels) om in de groene container te gooien. dat wordt idd eerst vochtig.

Geplaatst:

Vandaag voor het eerst in weken (ik heb net een dochter van vijf weken oud ) weer wat in de tuin gedaan.

De laatste twee pompoenen geoogst, de laatste peper en paprika geoogst, twee dikke pastinaken geoogst, jammie!

Verder de knofloken gepland, beetje laat maar komt vast nog wel goed...

En verder vooral heel veel planten geruimd, onder andere de munt weggehaald. Ik ben gek op munt thee maar elk jaar zit er zoveel luis op dat ik er geen thee van drink. En dat spul woekert zo erg (ondanks dat ik het heb ingegraven in een pot) dat ik het dan maar liever kwijt ben dan rijk.

Verder nog klimop gesnoeid.

Geplaatst:

Geprobeerd vóór de wind aan het blad bij elkaar te vegen, net te laat. Het waait al te hard en regent inmiddels ook. Binnen verder: in de kas moet ik niet vergeten zo nu en dan wat water te geven aan de basilicum, NZ spinazie, een nog producerende paprika en een mooie grote goudbes, de kleine soort. De andere goudbessen staan buiten.

De brugmansia is nu net uitgebloeid, zorgen dat ik hem vóór de eerste nachtvorst snoei en binnen zet.

Geplaatst:

Hoi

Ik kom net van de tuin het ging regenen. Ik heb hout opgeruimd het hout was van een compostbak die ik stuk heb gemaakt. het word steeds mooier en meer ruimte.

Geplaatst:

Dé Knoflookbak afgemaakt...

In 3 sessies de afgelopen week hebben we eerst 15 kruiwagens met gezeefde aarde gestort (voor de nieuwkomers: die aarde moet eerst losgehakt worden uit de grote bult, daarna gezeefd want zit heel veel rotzooi in... is dus niet zomaar alleen ff scheppen maar veel werk).

IMG424547211415020701.JPG

Gisteren heb ik van verzamelde planken, vooral van twee gekregen m2bakken (vielen binnen een jaar al uit elkaar) hetgeen goed van pas kwam, de zijkanten van de bak gebouwd.

IMG426390601415020967.JPG

Paadje aan de voorkant gelaten om er goed van alle kanten bij te kunnen en om de nu nog uitbundig bloeiende Oost Indische Kers niet weg te hoeven halen.

Vervolgens de boel netjes aangeharkt en nu is ie klaar voor de knoflook die daar hoog en droog kan staan.

IMG427225591415020714.JPG

Ook nog een nu vermeende Naaktzadige pompoen geslacht (was eigenlijk geplukt als te groot geworden Ronde de Nice courgette... ) die dus ook de kenmerkende groene zaden had. Helaas niet veel want deze pompoen was te vroeg geoogst.

IMG429031711415021243.JPG

IMG429676951415021244.JPG

Geplaatst:

gesnoeid bij een medelid

blad opgeharkt en een bladcompostbak opgezet, voor over 3 jaar

grond in de kas water gegeven om levendig te houden

Geplaatst:

Mooie bak is het geworden Erny!

Ik heb vandaag het kattenluikje in het tuinhuisje, bedoeld voor de zwerfkat, bijgeschuurd met een baksteen, bij gebrek aan een mes of schaaf (alle waardevolle spullen heb ik uit het tuinhuisje gehaald, het seizoen van de inbraken is weer aangebroken). Ze kon er niet in, omdat het deurtje net bleef haken achter een randje, waardoor er teveel kracht nodig was. Ze ligt nu prinsheerlijk in een mandje voor het raam.

Verder olijfkomkommer en nieuwzeelandse spinazie geoogst.

Geplaatst:

@Thea wat is voor jou een goede hark?

@RobO dan ga ik ook maar eens de kas water geven! goed om te weten

Edit 4/11 Vandaag weer heel veel bladeren gesprokkeld voor de potgrond voor volgend jaar.. ik hoop dat ik het goed doe.. Zes bomen, bladeren laag op laag gestapeld. En het hout van de gemeente-snoei van straat geraapt, dikke vette boomstammen, blij mee!

Geplaatst:

kool gesneden, snijbiet ook gesneden

bladcompost aangevuld (de RobO jat overal schoon blad)

laatste uitloper aardbei geknipt

Geplaatst:

nog gauw een 20 tal knoflook tenen in de grond geduwt

De bieslook struik kort gesnoeit, alle takken mee naar binnen en pest van gemaakt, Andere takken op water gezet voor wortel schieten, enn wat blaadjes ingevroren in water

en 8 kruiwagens goede kompost op het nieuwe moestuin land gereden

(nog lang niet genoeg, maar na 8 kruiwagens wilde het lijf niet meer meewerken )

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Flespompoen geoogst. De plant was al aan het afsterven en het steeltje was bruin. Ook nog wat boerenkool geplukt.

Pad aangeveegd en wat van de bladeren nog op ons stukje grond verspreidt.

Geplaatst:

Op een moment dat ik erg moe was en niet helder in mijn hoofd (wat al een paar weken speelt), heb ik een lading verse konijnenkeutels op mijn knofloken gedaan om ze lekker te verwennen. Dus vandaag alles er weer zorgvuldig afgehaald. En zo houd ik mezelf bezig. Verder geoogst en onkruid gewied. En natuurlijk met de zwerfkat geknuffeld en met tuinburen gesproken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...