Gwen Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 Oppervlakte- en 'palenberekening' voor de kas, inrichting met BATO-bakken en buiten de kas de aardbeientafels opgemeten en uitgerekend. Er worden 30 BATO-bakken en 25 palen van 3 meter gebruikt. Voor de aardbeienbakken gaan de palen van 3 meter in tweeen, punt aan de onderkant gemaakt en in de grond gezet. De bestrating zal eruit gehaald worden om de palen te kunnen slaan en vervolgens weer worden teruggelegd zo goed als dat gaat om de stevigheid van het terras te behouden. De kas wordt bekleed met heldere/doorschijnende golfplaten die ik wel nog even moet vinden voor een stuk minder dan 10 euro per vierkante meter. Verder zit ik even na te denken over het monteren van een dakgoot aan de onderkant van de golfplaten. Misschien dat ik een grote balk neem en zorg dat ik genoeg ruimte overhoud om dakgootbeugels aan vast te zetten. De dakgoot hang ik dan een beetje op afschot zodat het water makkelijk afloopt.
Itoero Geplaatst: 28 februari 2014 Geplaatst: 28 februari 2014 Ik ben vandaag de tuin niet ingekomen. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Nynkef Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Ik ga vandaag een paar emmers oude paardenmest halen en twijfel nu of ik die meteen op de tuin moet leggen of nog een maandje wachten
Holland Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Niet in de tuin maar wel op t werk:"sjouwen met potgrond, kalk en koemest". Zelf dus niet tuinieren maar wel alle tuinierende mensen helpen. Is ook leuk! Vriendelijke groeten, Holland
Mari Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 De rest van de compostbakken omgezet. Groenbemester van de groentebedden gehaald en op de compost gezwierd...de eerste bak is alweer halfvol. Twee groentebedden omgespit...nog 5 te gaan
appelsientje 60 Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 De preitjes die ik ga planten in de bak uitgedund de rest weggegooid het waren er een stuk of 80 dat is een beetje te veel voor m'n SQF bakken Potgrond in twee grote potten gedaan om op te warmen lekker op de verwarmingik ga daar morgen de zaailingen van de courgette inzetten kunnen ze even vooruit. De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Nynkef Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 De mest gehaald en van de oude mest een deel meteen op de moestuin gelegd. De rest samen met iets versere mest in een zelfgemaakte korf gedaan, deze staat op een niet gebruikt stuk tuin onder de hedera.
MartinH Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Nog meer uien gepoot, spitskooltjes onder een cloche en peulen, type Norli, in de volle grond gezet mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
D_SDennis Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Vandaag aardappels gepoot en de aardbeidenbedden opgefrist. Rucola water gegeven in de tunnel en ook de babyleaf komt op. Ook water gegeven.
Kibas Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Vandaag de grond in de tunnel met wintersla en winterandijvie ontdaan van onkruid. De wintersla en winterandijvie staan er mooi bij. Verder wat klusjes her en der. En ik heb kleine veldkers geoogst (eetbaar smakelijk onkruid).
Jizkaha Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 Uien in de grond gestopt. Heeel veel verbazingwekkend snel gekiemde tomaten uit koffiefilters gepulkt en in potjes gezet. Ook een paar paprika's. Kiemtestje begonnen met gevonden bietenzaad. Me zorgen gemaakt over m'n pepers die beroerd kiemen. Slaplantjes uitgeplant in de kas, in de koude bak en in de volle grond onder een cloche. Kweek uitgescholden en vervolgens uit de grond getrokken. Me afgevraagd of dat wat volgens de vorige tuineigenaar lavas was wel lavas is. Tziet er meer uit als guldenroede. Krokusjes bewonderd. Vogelmelk vertroeteld......En toen was er bier Zelluf doen
Kibas Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Als kweek uitschelden helpt, dan moet ik dat ook maar eens proberen jizkaha Ik heb vandaag hulp van mijn man gehad, waar ik heel blij mee ben. Ook hij kan niet zoveel, maar samen hebben we toch twee (kleine) stukjes grond onkruidvrij gemaakt, daar mest op gedaan en we hebben 2 tegels gelegd van een aan te leggen pad. Daarna waren we te moe, maar ach, het pad komt er wel een keer, ik moet toch wachten op meer tegels. Op de valreep hebben we ook nog op alle markeringsstokken lege plastic flesjes gedaan, zodat het niet in mijn ogen kan prikken bij het wieden.
Heleen1963 Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 kweek uitgescholden whahahahaha geweldiiig !! (Als dat helpt nomineer ik jou voor de nobelprijs voor biologie ) Ik zie het helemaal voor me !! Er was vast niemand bij je in de buurt die dit heeft gezien ??
Mari Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Joepie de eerste asperge heeft haar kopje laten zien ...heb ze nog wat voorzien van koemestkorrels en voorlopig opgebermd.Verder nog wat borders ontdaan van onkruid.
Eveline68 Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Naast mijn werk ochtend toch nog even de tuin in om wat op te ruimen, we zijn er bijna pfff.Een van de konijnen hokken schoon gemaakt de andere doen we morgen na zeven dagen werken voeL ik mijn lichaam niet meer alles doet zeer, en mijn grijze hersencellen laten werken om wat ideen op te doen.
Jizkaha Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Kibas & Heleen; Tja, vooralsnog lijkt de kweek niet erg onder de indruk. Er waren wel wat mensen in de buurt maar ik heb zachtjes gescholden zodat alleen die kl*tekweek 't kon horen Zelluf doen
Connie Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Dat hoop ik dan maar voor je Jizkaha, als er de komende dagen raar naar je gekeken wordt dan weet je in elk geval waar dat door komt Radijs en spinazie gezaaid, wat grond omgewoeld (nat, nat, nat plakgrond).Weer een stuk heg verwijderd en in de vuurkorf gedeponeerd.O en niet te vergeten een bamihap gegeten Verder nog de fruitbomen en struiken grondig bekeken die al aardig beginnen uit te lopen. Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
katrien888 Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 vandaag de serre/kas helemaal omgespit, zo'n zware grond, tja...wat wil je? als die onder tegels en stabilisé lag , maar 'k ben héél content dat 't gedaan is, nu efkes tot z'n positieven laten komen (laten rusten en drogen) en er binnenkort gebruikte maar gezeefde potgrond onder mengen.'k ben benieuwd als m'n rug het gaat gewaar zijn dat ik zo'n inspanningen geleverd heb
Gemma Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Op ongedierte jacht geweest in de kippenren..Niks levends gevonden.Alleen aangevreten jonge ratjes of heeele dikke muizen..Alle mogelijke doorgangen dichtgestopt met heel fijnmazig gaas.Straks weer kijken. http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
RobO Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 appel gesnoeid, bessenstekken weggegeven, kruidenveldje bij de keuken opgeschoondstraks: dode boom weghalenmorgen: bakje paardenmest ophalen (mogen goede voornemens hier ook staan... )
DjangoV Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Eindelijk weer aan tuinieren toegekomen (na een rampzalig eerste moestuinjaar door div. problemen) en afgelopen dagen het volgende werk verricht:alle wisselvelden omgespit en aangevuld met compostwoekerende munt gedecimeerd en herplaatst naast de bieslook (waar vanaf nu de kruidentuin is )opkomende bloembollen uitgegraven en in pot gezetbraam gesnoeidéén en ander gezaaid en/of uitgeplant Als ik binnenkort weer even tijd heb, zal ik mijn moestuinseizoen eens bijwerken/nieuw leven inblazen. Niet moestuingerelateerdGevel/voortuintje onder handen genomen:bodem verrijkt met compost en aangevuld met bemeste tuinaarde;enkele planten verplaatst om meer ruimte te geven (hortensia gaat naar 't balkon )buxus gesnoeid. --------------------------------------Django
Erny Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Zwarte Bes die voor mij bestemd is bij medetuinder uit de tuin gehaald... (stond heel erg nat...) en naar huisje gebracht en daar op zn bestemming geplaatst.Rest v/d tijd ging op aan het praten met de diverse buren. Oh... en tuinbuurvrouw had bloemschikcursus 's avonds en moest daarvoor met materiaal uit de natuur werken... Dus... na een rondje tuin hadden we van alles: o.a. Kaardebol, Zegekruidpods, Duizendknooptakken, Teunisbloem, Wilgekatjes, Sedum, Rietpluimen, Lisdodde-sigaren, stevig groen gras, Taxus, IJzerhard, alle tinten bruin materiaal... etc etc. En hebben we daarna nog even bij mn huisje wat van de roodgetakte Kornoelje gesnoeid (zaten zelfs perzikkleurige takken bij) voor de kleur. En nog Leverkruidpluimen en bamboe.Toen ze wegreed liet ze een pluisjeswolk na...
Bit Geplaatst: 3 maart 2014 Geplaatst: 3 maart 2014 Vanmiddag een heerlijke middag toch. Werd helemaal zonnig na do'n druilerige start van de dag. Vanmiddag gekropen. Weer een bed helemaal schoon. De radijzen onder vlies gedaan voor ik naar huis ging. In de kas de noppenfolie over wat zwakke zaken gedaan. Je kon ruiken op de tuin dat het kouder gaat worden vannacht.Heerlijke middag.
Itoero Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Ik heb net met verse compost het bed vr de ajuinen en shallotten verder klaargemaakt.Een van de komende dagen komt m'n bestelling binnen en kan ik planten. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten