Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Roundup verboden per 2015

Valerie

Recommended Posts

Dat is inderdaad verwarrend, maar dat heeft niets te maken met Deborah. Als geïnteresseerde leek had ik wel begrepen dat het voor particulieren verboden zou worden, en dat het nog niets zegt over beleid van gemeentes. Mijn eigen gemeente is spuitvrij (heerlijk idee als je wilde kruiden wilt zoeken), maar dit geldt niet voor alle gemeentes in Nederland.

Wat boeren met Round Up willen is me een raadsel. Bij landbouwgewassen kan je het niet gebruiken (die gaan zelf dan ook dood), en bij landbouwvee in het open veld lijkt het me ook debiel om te gebruiken. Het enige wat ik me kan voorstellen is een gecontroleerd en gedoseerd gebruik bij onkruid als Berenklauw. Paardenmensen hebben ook last van Jacobskruiskruid, maar om dat te verdelgen kan je niet zo gedoseerd werken als bij de Berenklauw lijkt me.

in bijvoorbeeld de teelt van uien word roundup toegepast door met een aantal mensen door t veld te lopen en onkruiden aan te stippen met round up, een paar druppels per onkruidje dus

in de teelt van aardappels kun je het onkruid op de ruggen doodspuiten voordat de aardappels doorkomen

grasland doodspuiten voor er een nieuw gewas op t perceel kom, en zo zijn er nog wel wat toepassingen

pleksgewijze toepassing om bereklauwen te bestrijden is er dan weer geen, daar werkt mcpa veel beter voor

Is dit allemaal gewoon standaard, dat gebruik van Round Up? Ik bemerk dat ik niet eens zicht heb over hoe het in de landbouw gebruikt wordt. Ik dacht dat het voornamelijk gebruikt werd bij GMO gewassen, omdat die resistent zijn, en dat het geen zin had om het bij niet-resistente gewassen te gebruiken.

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe 't zit, maar in de landbouw mogen ze ook een sterkere variant gebruiken met 500 gram glyfostaat per liter, voor particulieren is dit 360 gram per liter. Wat ik wel heb vernomen van een bevriende akkerbouwer is dat in de toekomst deze glyfosaat gehaltes per liter voor de landbouw wel naar beneden gaan.

Vriendelijke groeten,

Holland

In twee dorpen in zeeland vindt men cocaïne in het rioolwater"....... tja en das geen grapje.

Dus je zal er ook wel landbouwgiffen vinden.

Het gebruik van gif is al veel minder dan vroeger hoor het spuiten is aan veel regels gebonden. In de zomer liggen de handhavers in de bosjes om boeren maar te kunnen betrappen op fouten.

Als ik moet zeggen hoe de reguliere teelt werkt eet je niks meer. Maar ook ecologische mensen moeten dan niks meer hebben van bio boeren.

Helaas kunnen we niet zonder wij mensen betalen te weinig voor onze producten aan de boer. Zij moeten wel gebruik maken van middelen om hun inkomsten veilig te stellen

Goed gezegd Zeeuw. Uiteindelijk is de consument de gene die bepaalt waar vraag naar is, de boeren spelen daar alleen maar op in met hun aanbod. De verandering begint wat dat betreft letterlijk bij jezelf

Stel morgen koopt iedereen alleen nog maar biologisch etc. Dan zullen supermarkten als de sodemieter hun assortiment veranderen, omdat ze anders het verliezen van natuurwinkels en dergelijke. Vervolgens lopen de niet-biologische boeren veel inkomsten mis, dus moeten die wel over op biologisch om hun brood te kunnen verdienen. Wat dat betreft heeft de burger toch wel veel macht ten opzichte van bedrijven

tja, dat zou leuk zijn maar onmogelijk.

het ligt hem niet alleen bij de boeren die niet genoeg betaald krijgen. ander probleem is dat veel mensen simpelweg niet genoeg geld hebben om fatsoenlijke groenten (maar ook vlees en andere producten) te kunnen betalen.

Zo simpel is het niet: een hectare bio levert minder kg groente op dan reguliere teelt. Alle reguliere teelt door bio vervangen kan niet, daar is niet genoeg plaats voor. We willen ook natuur hebben.

Gewasbeschermingsmiddel is duur, dat gebruikt een teler alleen als het nodig is en de wachttermijnen moeten in acht worden genomen. Spuiten kan bij snelgroeiende glasgroenten betekenen dat na afloop van de wachttermijn vruchten te groot zijn geworden voor de verkoop. Dat wil een teler ook niet. De laatste jaren tonen de resultaten van de NVWA aan dat Nederlandse groenten behoorlijk schoon zijn: http://www.nvwa.nl/onderwerpen/inspectieresultaten/dossier/bestrijdingsmiddelen-op-groente-en-fruit/nieuwsoverzicht

Ik ben echt niet benauwd om regulier geteelde groente en fruit te eten, alhoewel ik in mijn eigen tuin nooit gif zal gebruiken en enig ongedierte voor lief moet nemen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Dat reguliere teelt meer oplevert is een fabel. De meeste studies die hierover gemaakt zijn kijken naar relatief korte periodes. In de eerste 3 jaar levert reguliere teelt dan ook meer op. Op den duur raakt de bodem echter uitgeput. Uit een studie die over een periode van 30 jaar gedaan is blijkt, dat op de lange termijn de biologische teelt meer opbrengt http://rodaleinstitute.org/our-work/farming-systems-trial/

hier in de polder word anders toch al een jaar of 60 gangbaar geboert en het lever echt nog steeds aanzienlijk meer op dan biologisch. ik heb niks tegen biologich hoor, maar laten we het wel bij aantoonbare feiten houden, en 1 onderzoekje weegt daarbij niet op tegen wat ik hier al jaren lang zie gebeuren, voor mij dan toch

overigens is het een raar onderzoek, er word uitgegaan van een gangbare teelt waar alleen kunstmest word gebruikt, en geen dierlijke mest of compost, dit heb ik nog nooit gezien, bij geen een boer, iedereen weet dat je een humus percentage op peil te houden hebt en zo zijn er wel meer missers in het onderzoek waardoor ze een geheel scheve vergelijking gemaakt hebben

Mijn excuses, ik heb er bij het plaatsen van de link geen rekening gehouden met het feit dat het onderzoek in de VS is uitgevoerd waar de landbouw en de uitgangssituatie nog weer verschilt met Nederland. Er zijn zeker een aantal dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten. Zo bijvoorbeeld de foto's waarop te zien is dat een strook "gangbare teelt" direct naast het biologische gewas staat. Dit is waarschijnlijk om aan te tonen dat er geen verschil is in geografische en geologische factoren, maar ondergronds kan nogal wat "vermenging" plaatsvinden.

Toch zou het mij benieuwen, wat voor resultaat een vergelijkbare studie in Nederland zou brengen. Of is die er al en weet ik er niets van?

Ik zie nu een aanbieding bij Action voor "Quit onkruidstop". Toelating (Ctgb) leert dat dit ook glyfosfaat is .

360 g/l net zo veel als in Roundup voor thuisgebruik .

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

• 3 weeks later...

hubo.jpg

Hubo loopt er de kantjes af

Slechts enkele weken na de studie van de Wereldgezondheidsorganisatie die glyfosaat als 'potentieel kankerverwekkend' beoordeelt, blijft doe-het-zelfzaak Hubo nog steeds platte commerciële reclame maken voor producten die deze stof bevatten. Dat blijkt uit de foto hierbij, die recent in een Hubo-zaak in Sint-Katelijne-Waver werd genomen. "Onbegrijpelijk", reageert Velt.

Een van die producten is Zapper Total van de firma Bayer. Zapper Total is een niet-selectief herbicide voor de particulier dat aanbevolen wordt om planten op verharde of onverharde oppervlakten te verwijderen. Denk hierbij aan opritten, terrassen, trottoirs, niet-beteelde percelen,...

ZAPPER... Laatste maanden... legale verkoop!!! Bevoorraad u nu, zolang het nog kan voor enkele jaren. Onkruidbestrijding met lange nawerking!! - HUBO

Gevaarlijk voor milieu en kankerverwekkend

Zapper Total bevat twee actieve stoffen: glyfosaat (250 g/l) en diflufenican (40 g/l) en wordt door de Belgische overheid bestempeld als ‘milieugevaarlijk’. Dezelfde voorschriften vermelden dat je het niet mag gebruiken op oppervlakten die op minder dan tien meter liggen van oppervlaktewaters (beek, sloot, vijver, …) of riolen. Liggen de meeste opritten niet kort bij de straat, langs de afwatering?

Velt vindt het onbegrijpelijk dat Hubo enkele weken na de studie van de Wereldgezondheidsorganisatie die glyfosaat als ‘potentieel kankerverwekkend’ beoordeelt, platte commerciële reclame maakt voor zulke producten. Tegelijkertijd geldt sinds 1 januari 2015 het verbod in Vlaanderen, ook voor particulieren, om herbiciden te gebruiken op hun stoep.

Nog eventjes een voorraad inslaan? Op 30 april 2015 loopt de erkenning van Bayer om dit product op de markt te brengen in België af. Tuincentra mogen het nog aanbieden tot 31 oktober 2015. Dan is het gedaan, deze erkenning wordt niet meer verlengd. Foei Hubo!

Lees verder: http://velt.nu/hubo-loopt-kantjes-af

Ik ben het met Dennis eens. Verandering begint bij jezelf. Biologisch maar ook de gewone teelt hoeft lang niet zoveel op te brengen als het nu doet. Als mensen eens op zouden houden met:

- Teveel producten kopen en vervolgens klakkeloos weg te gooien omdat ze het niet op krijgen

- Niet standaard een assortiment eisen waarvan de winkel zelf ook weet ik hoeveel moet weggooien omdat ze het niet verkocht krijgen. Gelukkig gaan sommige dingen nog naar de voedselbank maar genoeg winkels zijn het niet zo happig op.

- Zo veel rotzooi naar binnen werken die alleen maar slecht is voor de gezondheid en hieraan ook helemaal niks bijdraagt.

- Ophouden met het eisen van perfect uitziende producten. Boeren kunnen grote delen van hun oogst hierdoor niet verkopen omdat de consument geen vlekjes blieft op een appel, aardappel, aardbei of wat dan ook.

Als je naar het assortiment in de supermarkt kijkt dan kun je drie kwart? weglaten omdat het overbodig is. Dat hoeft dan ook niet meer geproduceerd te worden. Als ik dan ook nog eens zie hoeveel oogst de moestuinders hier op het forum voor mekaar krijgen op soms maar 3m², kan ik me moeilijk voorstellen dat biologische teelt zoveel slechter resultaat oplevert als reguliere teelt. Ik denk dat als iedereen die de mogelijkheid heeft, weer wat meer zelfvoorzienend zou worden, je veel minder problemen had. Bij iedereen planten bloemen voor bijen en vlinders in de tuin en een mooie moestuin. Al kweek je alleen maar kruiden, het is weer iets wat je niet in de winkel hoeft te halen.

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Ik liep met mijn honden op een akker toen de buurman ging spuiten (je weet wel, met zo'n installatie met armen, 15m breed). Hij reed wel wat zachter toen ie me voorbij kwam, maar het spuiten ging gewoon door. Paar dagen later nieuwsgierig gevraagd wat ie nou aan het spuiten was. "Oooh Round-Up, da's tegen het onkruid". Heel nonchalant. Ik was niet echt blij dat ik door een wolk met die meuk had gelopen eigenlijk. Hij gebruikt het uit gewoonte. Verdiept zich er blijkbaar amper in. Heb m toch vriendelijk verzocht om eens effe te gaan googlen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 1 month later...