Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Roundup verboden per 2015

Valerie

Recommended Posts

Waarom dit belangrijk is

De Nederlandse Tweede Kamer heeft in maart een motie aangenomen om particulier gebruik van de giftige stof Glyfosaat te verbieden. In 2015 wordt dit verbod van kracht.

De zeer giftige onkruidverdelger Roundup zit vol met Glyfosaat, en zal dus binnenkort verboden zijn. Nu is Monsanto, de fabrikant, een reclamecampagne gestart op Facebook om de voorraden nog snel te verkopen en de markt te overspoelen met het gif wat voor planten maar ook de meeste vogels, insecten en kleine dieren een pijnlijke dood betekent.

We roepen Facebook op te stoppen met de reclamecampagne voor Roundup, wat vol zit met een stof waar om goede redenen al een verbod op is! Daarnaast willen we de tuincentra, bouwmarkten en andere verkopers oproepen de producten uit de schappen te halen, in plaats van de verkoop van dit schadelijke middel juist op het laatst nog een enorme boost te geven.

Laten we ons laten leiden door gezond verstand en integriteit, en niet door financieel belang of korte termijn denken. Stop de promotie en de verkoop van Roundup NU!

----

Update: aanstaande vrijdag en zaterdag 11 en 12 april, bieden we de petitie aan aan Facebook en aan een aantal hoofdkantoren van verkooppunten. Sluit je aan, zodat we veel stemmen kunnen laten horen!

https://secure.avaaz.org/nl/petition/Arno_Lubrun_directeur_Facebook_Benelux_Stop_de_advertenties_van_een_verboden_verwoestend_middel/?chgjtab

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Ook bij Boerenbond en in tuincentra-ketens wordt Roundup intensiever dan ooit gepromoot, lijkt het wel.

Voor veel mensen is spuiten met Roundup of MCPA zoiets als "een keertje schoffelen", als ik zie hoe veel mensen ermee omgaan en het gemak waarmee ze het gebruiken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De verkoop van Roundup kan dan wel verboden worden, maar het duurt zeker nog tien jaar tot dat de grootste hoeveelheid Round-Up bij particulieren op zou zijn. Met de grote bussen kan een gemiddelde particulier jaren vooruit.

Maar gaan ze nou het gebruik van Glyfosaat in de landbouw sector ook verder terug dringen? In Round-up en zo zit 360 mg/l aan glyfosaat en in de landbouwsector is dit dacht ik tussen de 450 en 500 mg/l

Vriendelijke groeten,

Holland

• 4 weeks later...
Waarom dit belangrijk is

De Nederlandse Tweede Kamer heeft in maart een motie aangenomen om particulier gebruik van de giftige stof Glyfosaat te verbieden. In 2015 wordt dit verbod van kracht.

De zeer giftige onkruidverdelger Roundup zit vol met Glyfosaat, en zal dus binnenkort verboden zijn. Nu is Monsanto, de fabrikant, een reclamecampagne gestart op Facebook om de voorraden nog snel te verkopen en de markt te overspoelen met het gif wat voor planten maar ook de meeste vogels, insecten en kleine dieren een pijnlijke dood betekent.

We roepen Facebook op te stoppen met de reclamecampagne voor Roundup, wat vol zit met een stof waar om goede redenen al een verbod op is! Daarnaast willen we de tuincentra, bouwmarkten en andere verkopers oproepen de producten uit de schappen te halen, in plaats van de verkoop van dit schadelijke middel juist op het laatst nog een enorme boost te geven.

Laten we ons laten leiden door gezond verstand en integriteit, en niet door financieel belang of korte termijn denken. Stop de promotie en de verkoop van Roundup NU!

Update: aanstaande vrijdag en zaterdag 11 en 12 april, bieden we de petitie aan aan Facebook en aan een aantal hoofdkantoren van verkooppunten. Sluit je aan, zodat we veel stemmen kunnen laten horen!

https://secure.avaaz.org/nl/petition/Arno_Lubrun_directeur_Facebook_Benelux_Stop_de_advertenties_van_een_verboden_verwoestend_middel/?chgjtab

KLOPT HET DAT HET IN BELGIE NOG GEWOON MAG WORDEN VERKOCHT IN WINKELS EN BIJ PLANTENVERKOPERS?

MIJN SCHOONVADER BEWEERT DAT HET IN ESSEN ( BELGIE) NOG VRIJ TE KOOP IS.

Maak u niet dik Lavendeltuin, het is inderdaad nog te koop, in Nederland toch ook nog?

En daarbij, hoe veel jaren was het uiterst giftige E605 nog vrij in Nederland te koop als het in België verboden was? Evenzo met Aldrin.

Dat is politiek hé.

Sorry, was efkes mis.

Edited by Guest

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

ja dat denk ik ook. En levert ze veel publiciteit op natuurlijk! Desalniettemin is het een kleine maar belangrijke stap in de goede richting. Laten we hopen dat andere tuincentra volgen. En laten we hopen dat vanaf daar de stap naar het niet meer verkopen van bespoten planten ook weer een stukje kleiner is!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Slimme zet van Intratuin. Ze moesten natuurlijk iets doen na die negatieve uitzending over de hoge concentraties aan pesticiden op hun planten. En als producten met glyfosaat toch al verboden gaan worden... Waarom het dan niet net iets eerder uit de schappen halen om gratis publiciteit te creëren? De producten verkopen ze waarschijnlijk alsnog wel (professionals mogen het blijven gebruiken?) als restpartij o.i.d., en hun omzet zal ook niet dalen.. biologische middelen zijn vast duurder. Maar naast dat het een slimme zet voor hun is, is het toch ook een goede zet! Bespaart waarschijnlijk weer flink wat vervuiling. Hopelijk volgen er snel andere verkooppunten/tuincentrums

• 10 months later...

Heb een tijdje geleden een mailtje over roundup gehad, of het klopt weet ik niet.

Op de melding over Round Up, willen wij u het volgende mededelen.

De Roundup middelen voldoen aan alle wettelijke bepalingen, die continu worden getoetst door het Ctgb (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden). Verder wordt glyfosaat als onkruidmiddel geïnactiveerd als het in de grond komt; nadien wordt het ook afgebroken door de aanwezige micro-organismen. Daarom kan al één week na de behandeling opnieuw gezaaid of geplant worden. In Denemarken is er recent een studie geweest waarbij onkruidbestrijders in risicoklassen zijn ingedeeld. Roundup kwam in de laagste klasse (minste risico) uit.

Ten aanzien van wetgeving over verbod/einde toelating hieronder ook nog de feiten op een rij:

Feiten Roundup

- Toelatingen lopen tot 2016 voor de Roundup RTU varianten en voor de Roundup concentraten, de Roundup Fast en de Roundup Gel tot 2022;

- Einde toelating betekent niet dat het product verboden is;

- Nieuwe toelatingen voor de RTU varianten en de concentraten zijn in behandeling;

- Roundup is niet slecht voor bijen. Roundup werkt alleen wanneer een organisme/plant/dier fotosynthese omzet in zuurstof en koolhydraten, dit gebeurt niet bij dieren of mensen.

Informatie over het Ctgb

Roundup is toegelaten op de Nederlandse markt door het Ctgb. In Nederland mogen alleen gewasbeschermingsmiddelen en biociden worden gebruikt, verhandeld of in voorraad worden gehouden die zijn toegelaten op grond van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Wgb) van oktober 2007. Hierbij worden de mogelijke risico's voor mens, dier en milieu beoordeeld.

Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) is als zelfstandig bestuursorgaan verantwoordelijk voor de toelating. Het College bestaat uit onafhankelijke deskundigen en wordt ondersteund door een Collegesecretariaat, dat beslissingen wetenschappelijk en administratief voorbereidt.

Het Ctgb wordt aangestuurd door de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (gewasbeschermingsmiddelen) en Infrastructuur en Milieu (biociden). Daarnaast zijn de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Sociale Zaken en Werkgelegenheid betrokken bij onderwerpen betreffende hun beleidsterreinen. De ministeries hebben een Commissie van Toezicht ingesteld die jaarlijks beoordeelt of het Ctgb haar taken naar behoren uitvoert.

Toen ik de prijs van de sla zag, kreeg ik een krop in de keel.

Volgens de CTGB website is het pas vanaf eind 2015 verboden:

Roundup Huis & Tuin

Toelatingsnummer 10099

Startdatum 16-08-1998

Expiratie datum 31-12-2015

Toelatingshouder Monsanto Europe N.V. A.G. Benelux

Categorie Gewasbeschermingsmiddel

Formulering Met water mengbaar concentraat

Aard werking herbicide

Werkzame stof(fen) CAS Nummer 1071-83-6

Werkzame stof glyfosaat

Gehalte/Eenheid 360 G/L

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

bovenstaande zegt helemaal niet dat roundup eind 2015 verboden word, , er word slechts gesproken over roundup huis en tuin, een handels naam van round up , elke verpakking en concentratie van een bestrijdingsmiddel heeft een eigen toelating. deze word toegewezen voor 5 of 10 jaar, het stukje knip en plakwerk hier boven zegt alleen dat roundup huis en tuin toe is aan een nieuwe toelating voor nederland, en zolang monsanto er geld in ziet zullen ze deze aanvragen ook

edit: ik zie net dat de toelating zo te zien voortijdig beeindigt word, maar dan nog geld dit alleen voor deze verpakking onder deze naam, de werkzame stof en de verpakkingen voor bedrijfsmatig gebruik blijven gewoon verkrijgbaar voor mensen met een spuit licentie

Beste Zoniet,

Ik heb wel enige kennis van gewasbeschermingsmiddelen en toelating hoor...

Die variant die eind van het jaar verboden wordt, de variant die je zonder spuitlicentie mag gebruiken. Een gemiddelde consument heeft geen spuitlicentie en mag wettelijk gezien de andere Round-up varianten niet gebruiken.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

prima, maar je stukje wekte de indruk dat het gebruik voor iedereen verboden zou worden, en dan hebben we hier volgend jaar elke week een stukje staan van iemand die heeft gehoord van een boer die nog round up gebruikt, terwijl dit toch verboden is. dit wil ik voorkomen door even duidelijkheid te scheppen

Dat is inderdaad verwarrend, maar dat heeft niets te maken met Deborah. Als geïnteresseerde leek had ik wel begrepen dat het voor particulieren verboden zou worden, en dat het nog niets zegt over beleid van gemeentes. Mijn eigen gemeente is spuitvrij (heerlijk idee als je wilde kruiden wilt zoeken), maar dit geldt niet voor alle gemeentes in Nederland.

Wat boeren met Round Up willen is me een raadsel. Bij landbouwgewassen kan je het niet gebruiken (die gaan zelf dan ook dood), en bij landbouwvee in het open veld lijkt het me ook debiel om te gebruiken. Het enige wat ik me kan voorstellen is een gecontroleerd en gedoseerd gebruik bij onkruid als Berenklauw. Paardenmensen hebben ook last van Jacobskruiskruid, maar om dat te verdelgen kan je niet zo gedoseerd werken als bij de Berenklauw lijkt me.

En wie is de afzender van dat mailtje? Iemand die belangen heeft bij de verkoop ervan?

Ja dat is zo deze persoon verkoopt het zelf, heb het zelf nog nooit gebruikt. Vroeg me alleen met dit mailtje wat ik kreeg wat er waar van is en wat niet.

Toen ik de prijs van de sla zag, kreeg ik een krop in de keel.

Het is nog volop te koop hoor.

Over een poos zijn glysofaat (roundup) en mcpa van de markt en komen er andere middelen voor in de plaats met een iets andere samen stelling, eigenlijk gewoon de zelfde zooi dus.

In weides wordt mcpa gebruikt dat dood alles behalve gras en grasachtigen zoals graan, een wondermiddel voor boeren dus. En ja het wordt de ene dag gespoten andere dag beesten er op zo gaat dat in het boerenleven.

De boeren waar ik kom gebruiken roundup voor onkruid te verdelgen in rugspuiten langs slootkanten en het erf want dan is alles weg.

Wordt ook nogal eens gebruikt op aardappel velden waar veel onkruid staat. Een aardappel verdraagt erg veel gif voor dat hij dood gaat.

Bovenstaande klinkt niet zoals we de wereld willen zien maar is wel werkelijkheid. We willen eten voor weinig geld dus een boer is vlugger klaar met spuiten dan met elk onkruid met wortel en al er uit te trekken