Red Wiggler Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Wij deponeren bij droog en zonnig weer strooizout op het ongewenste kruid , na een dagje in de zon laten branden gaat elk kruid eraan. @RobOVoor de terrastegels gebruiken wij groene zeep met soda en handarbeid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenpumpkin Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Hele goede tips zag ik al voorbij komen.Maar ik zie ook dat er met twee maten gemeten word.Ik zie reacties voorbij komen van mensen die anti glyfosaat zijn maar in een ander topic wel de blauwe slakkenkorrels tussen de aardbeien strooit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Wat is de alternatief voor roundup? Als ik toch wil spuiten.Schoonmaakazijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Hele goede tips zag ik al voorbij komen.Maar ik zie ook dat er met twee maten gemeten word.Ik zie reacties voorbij komen van mensen die anti glyfosaat zijn maar in een ander topic wel de blauwe slakkenkorrels tussen de aardbeien strooit.ik ken de blauwe slakkenkorrels niet (kan me ook niet herinneren dat ik ze hier voorbij heb zien komen, wel groene. als ik zoek op de blauwe slakkenkorrels kom ik voornamelijk posten tegen van voor 2012)wat is het probleem met de blauwe korrels? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Je kan roundup ook selectief toepassen. Ik had hier een fluweelboom staan die overal tussen en onder mijn struiken uitlopers maakte. De boom was al weg maar niet alle wortels waren weg te krijgen zonder ook de andere struiken te verwijderen. Die uitlopers eruit trekken had geen zij want hij gaat dan nog fanatieker door. Ik heb toen een klein beetje, sterke roundup oplossing gemaakt in een klein potje en iedere uitloper met een kwastje bestreken. Alleen de uitloper niets anders Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 En dat is nu het hele probleem met Round Up. Je DENKT het zeer plaatselijk gebruikt te hebben, maar het komt gewoon in de grond terecht. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenpumpkin Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Hele goede tips zag ik al voorbij komen.Maar ik zie ook dat er met twee maten gemeten word.Ik zie reacties voorbij komen van mensen die anti glyfosaat zijn maar in een ander topic wel de blauwe slakkenkorrels tussen de aardbeien strooit.ik ken de blauwe slakkenkorrels niet (kan me ook niet herinneren dat ik ze hier voorbij heb zien komen, wel groene. als ik zoek op de blauwe slakkenkorrels kom ik voornamelijk posten tegen van voor 2012)wat is het probleem met de blauwe korrels? Groene ken ik dan weer niet, weer wat geleerd.Laat ik het zo zeggen dat de "veilige" "bio" slakkenkorrels ook niet zo onschuldig zijn als ze er uit zien.Gezien mijn Hosta collectie deze pagina ooit opgeslagen: http://www.hostalibrary.org/firstlook/RRIronPhosphate.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Verdorie. Altijd al zo'n gevoel gehad (als iets er dood van gaat zit er linksom of rechtsom gif in), maar tegen die stomme slakkenkorrels had ik nooit een argument gevonden.Dank voor de link! Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Als ik die slakken niet onder controle kan houden met biervallen en wegvangen denk ik dat aaltjes inzetten toch de beste oplossing is. En wat Bubbles zegt. De grote ellende met glyfosaat is juist al die kleine beetjes en vervolgens het stapeleffect. Er zit een beetje in je brood, in je vlees, in je tampons, in je groente, je gebruikt een beetje in de tuin, en al die kleine beetjes worden grote beetjes. De meerderheid van alle Nederlanders heeft glyfosaat in z'n urine, het zit zelfs in moedermelk. En dan kunnen mensen hard roepen dat het geen kwaad kan, maar er zijn toch duidelijke onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 (edited) Hele goede tips zag ik al voorbij komen.Maar ik zie ook dat er met twee maten gemeten word.Ik zie reacties voorbij komen van mensen die anti glyfosaat zijn maar in een ander topic wel de blauwe slakkenkorrels tussen de aardbeien strooit.ik ken de blauwe slakkenkorrels niet (kan me ook niet herinneren dat ik ze hier voorbij heb zien komen, wel groene. als ik zoek op de blauwe slakkenkorrels kom ik voornamelijk posten tegen van voor 2012)wat is het probleem met de blauwe korrels? Groene ken ik dan weer niet, weer wat geleerd.Laat ik het zo zeggen dat de "veilige" "bio" slakkenkorrels ook niet zo onschuldig zijn als ze er uit zien.Gezien mijn Hosta collectie deze pagina ooit opgeslagen: http://www.hostalibrary.org/firstlook/RRIronPhosphate.htmmisschien moeten we dit onderwerp even afsplitsen van de roundup? het artikel Iron Phosphate ofterwijl IJzer(III)fosfaat. wat ik zo kon vinden hebben de blauwe korrels metaldehyde als werkzame stof. de groene korrels (zoals Escar-Go) zijn van ferri fosfaat wat hetzelfde is als IJzer(III)fosfaat. zal het artikel later even goed doorlezen maar bij het scannen valt me vooral op dat het gaat over de schadelijkheid bij een grote hoeveelheid? "but I began to wonder what would happen if a dog or even a child might ingest a large amount of this product" verderop lees ik "Symptoms of acute toxicity may occur with iron doses of 20-60 mg/kg of body weight". bijvoorbeeld mijn kat zou al <100gram naar binnen moeten werken voordat er symptomen van vergiftiging optreden. dat gaat om de symptomen, niet over de fatale dosis.ik heb deze slakkenkorrels wel maar gebruik ze alleen heel gericht, op plekken waar kinderen of dieren zoals vogels en katten niet bij kunnen komen en dan nog in kleine hoeveelheden. een paar korrels per vierkante meter is voldoende, zeker geen tientallen grammen. zo bij het snel doorlezen van dit artikel zie ik nog geen reden om hiermee te stoppen maar ik zal me er later nog beter in verdiepen. Edited May 21, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Is deze documentaire over Roundup al voorbij gekomen? De wereld volgens Monsanto (vlaams/nederlands ondertiteld) Gruwelijk. Kleine beetjes gebruiken? Vergeet het maar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 En ook zeker de moeite van het kijken waard: de documentaire van Zembla over glyfosaat: http://zembla.vara.nl/seizoenen/internationaal/afleveringen/24-02-2016 edit, oh kijk: Het VN panel dat afgelopen dinsdag oordeelde dat glyfosaat waarschijnlijk niet kankerverwekkend is, is verwikkeld in een ruzie over potentiële belangenverstrengeling. Gebleken is dat het instituut dat geleid wordt door de voorzitter van de Joint Meeting on Pesticide Residues (JMPR) een donatie heeft ontvangen van Monsanto, het zou gaan om een bedrag van 6 cijfers. Monsanto is de producent van Roundup waarvan het hoofdbestanddeel glyfosaat is. http://zembla.vara.nl/seizoenen/internationaal/afleveringen/24-02-2016/belangenverstrengeling-bij-who Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Natuurlijk wordt RoundUp niet verboden, aangezien Bayer (Duits chemieconcern) Monsanto over wil nemen. En voor Bayer is het natuurlijk niet handig als het grootste succesnummer van Monsanto dan niet in Europa verkocht mag worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Nee, dus dan wordt er flink wat geld over tafel geschoven en rolt er een onderzoek uit waaruit blijkt dat je er geen kanker van krijgt.Zo werkt dat ja Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 De producent van landbouwproducten Monsanto stopt met het lobbyen om genetisch gemanipuleerde zaden in Europa te verkopen vanwege de grote weerstand bij consumenten en boeren. http://www.nu.nl/economie/3489416/monsanto-geeft-strijd-europese-markt-op.html Mooi zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Een bericht uit 2013? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Oh verrek, dat had ik helemaal niet gezien. Sorry! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Kun je meteen zien hoeveel die mededeling waard was, want ze zijn de lobby helemaal niet gestopt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Dit onderwerp en meerdere onderwerpen over het gebruik van gif en genetische manipulatie houd ons op dit forum al geruime tijd bezig. Helemaal top trouwens .Genetisch manipuleren kan natuurlijk de oplossing zijn voor het gebruik van minder of geen gif. Maar g.m.o. is vaak ongewenst in onze ogen.Of zijn er andere mogelijkheden die het gebruik van gif verminderen of zelfs overbodig maken?ik bedoel niet de schoffel tegen onkruid in ons tuintje maar voor een boer met een paar hectare aardappels, mais etc met onkruidgroei of last van schimmel gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaydot Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Ik haal al meer dan twintig jaar al mijn groente/fruit bij een BD kwekerij hier in het dorp.Jaar in jaar uit eerste klas groente van een paar hectare grond.Veel handwerk. Heel veel wieden en schoffelen, en natuurlijk compost maken. De aanschaf van een compostkeerder was een heel feest!Maar we zijn met z'n allen gewend aan idioot lage prijzen voor eten. Juist door die gif-industrie.Vandaar dat veel biologische bedrijven ook zorgboerderij zijn, of met vrijwilligers werken... De Nederlandse lonen/arbeidsvoorwaarden zijn, bij het huidige prijsniveau, voor een dergelijk bedrijf niet op te brengen. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts