Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:

@woldistel geweldig..

Geplaatst:

De bevers waren hier in de buurt bezig met een bescheiden dammetje, maar die is weer uit elkaar getrokken door Landschapsbeheer (denk ik).

Maar deze is echt wel groot! 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Jubel, maar dan minstens in het kwadraat !

De foto's van mijn teelt reuzenpompoenen uit 2011 die ik al jaren kwijt was zijn terecht. Ik was al bang dat ze definitief verloren waren gegaan maar bij toeval vond ik ze terug op 2 sd kaartjes in een stoffig laatje.

Het begon in 2011 met een pompoenwedstrijd op een belgisch tuinforum waar ik al lang geen actief lid meer van ben (sorry belgen, dit forum is nu eenmaal beter ;) ). Halverwege die wedstrijd ben ik mijn vorderingen ook in een topic op het moestuinforum gaan zetten. 

Zowel op het belgisch forum als op dit forum werken de links naar de foto's al jaren niet meer. Nu de foto's weer beschikbaar zijn ben ik van plan de niet meer werkende links op het moestuinforum te verwijderen en de bijbehorende foto's weer te uploaden. Kan ook zijn, dat gaat sneller en makkelijker, dat ik in plaats daarvan een samenvattende fotorapportage aan het eind van het betreffende topic ga plaatsen.

Voor nu in ieder geval een paar van de weer opgedoken foto's om een indruk te geven van een teelt waar ik met veel plezier aan terug denk. 

p1.thumb.JPG.69447ccafbb646e94e6368d9d3a3eaa0.JPG

p1a.thumb.JPG.8766a33a250f3f3a06ab076f7514baba.JPG

p1b.thumb.JPG.c07e92ece97ee81e851053e07bef2594.JPG

p2.thumb.JPG.d1d2864b50d8064193df57a92e64d4bf.JPG

p3.thumb.JPG.baca02fa129afa5a8e0bccbdd01d9c11.JPG

p3b.thumb.JPG.0c1ff7ab842c517ffbef3a5ad0c2b254.JPG

p4.thumb.JPG.4cf1915186eb20d82b9537e35f17e88d.JPG

p5.thumb.JPG.ccd48eed5ff6021f2f58d561045016ff.JPG

Datumstempel ontbreekt maar de foto is 15-10-11 gemaakt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Jubel: Mijn zonnepanelen zijn vandaag jarig. Ze zijn nu precies 5 jaar geleden geïnstalleerd.

13 stuks, 3.575 Watt/piek.

CO2-reductie over die 5 jaar: 18,5 ton CO2 (excl. productie- en recycle-kosten)

Financieel: het break even point (terugverdientijd) was na 4,0 jaren al bereikt.

(Mijn persoonlijke break even point was bij de installatie al bereikt, want ik kreeg de complete installatie gratis, als eenmalige compensatie voor hinder van een groot windmolenpark in de buurt (op 3 km afstand).

Dat ze nog lang zullen blijven leven, alle dertien!

Geplaatst:

@henkg Gefeliciteerd!

Geplaatst:

Financieel: het break even point (terugverdientijd) was na 4,0 jaren al bereikt.

4 jaar? Wat betaalde je de afgelopen 5 jaar aan elektriciteit?
Ik heb de mijne nu 8 jaar en 10 maanden, SolarEdge zegt dat ik 23,3 MWh heb opgewekt, dus zomer 2024 pas terugverdiend. 3270 wattpiek verdeeld over 10 panelen. Ligging oost-west, dus iets van 15% minder efficiënt.
Tot mijn energiecontract 1,5 jaar geleden afliep betaalde ik altijd rond de 20 cent per kWh. Toen paar maanden wat meer, en vorig jaar rond de 19 cent ivm de vermindering energiebelasting. Dit jaar zit ik dan weer ruim boven de 20 cent.
Kosten waren destijds 6700 euro inclusief btw, na btw teruggave 5615 euro. Maar wel topkwaliteit voor die tijd.
Geplaatst:

@acpronk

- Jouw panelen zijn nu bijna 9 jaar oud, pas daarna begon de prijs geleidelijk te dalen. Die van mij 5 jaar geleden: € 3.700,- netto (BTW voordeel verrekend). Dat alleen al maakt een verschil van € 1.900,- in afschrijving.

- Mijn stroomprijzen waren toen een paar cent hoger dan bij jou.

- Mijn panelen: 3575 Wattpiek. In de praktijk gemiddeld ongeveer 3700 kWh opbrengst per jaar

- Jij: 23,3 MWh in 8,83 jaar. Ik: 18,5 MWh in 5,0 jaar. Dat is 40% méér opbrengst, t.o.v. jouw installatie. 

- Ligging panelen is hier vrijwel perfect: 1 string (7 panelen) op ZO, 1 string (6 panelen) op ZW, beide onder een hoek van 30-35 graden. Beide locaties schaduwvrij. Daarbij komt dat Zeeland iets zonniger is, én iets minder warm.

Alles bij elkaar verklaart dit het verschil in terugverdientijd.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Juich! De sla die ik woensdag zaaide komt nu op. En dat terwijl het zaad nogal oud was. Vanaf morgen ga ik ze dan overdag maar lekker buiten zetten denk ik? Ik neem aan dat ze de voorspelde nachtelijke -5 niet gaan waarderen. 

PXL_20230401_165217898.thumb.jpg.85ec0933eaf14f2d031d08b570c8d87f.jpg

aangepast door Arja

Geplaatst:

@Arja.... altijd leuk als je er niets van verwacht en dan toch opkomt!

Geplaatst:

Van wieden ga ik niet gauw jubelen, maar tijdens het wieden vanmiddag vond ik weer plantjes terug die ik al vergeten was. Gelukkig staan hier en daar de bordjes bij, want ik had de absintalsem zo niet herkend.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Net gehoord dat ik nog een stukje tuin erbij krijg. Jip,jip.

Hoef ik gelukkig geen etage op mijn tuin te bouwen.

Geplaatst:

Positief vervolg op mijn asperge klaag.

Gisteren mail gestuurd naar Zegra (aspergeplanten verkoper ), of ik een paar planten kan kopen.

En of afhalen mogelijk is bij een verkoopkraam van hun hier vlakbij.

Vandaag, zondag, krijg ik antwoord dat de planten morgen klaar liggen.

Dat noem ik service en een grote jubel waard.

Geplaatst:

Een eerste eitje! En dat als dochterlief haar verjaardag viert dus die is er van overtuigd dat het haar verjaardagscadeautje is. 

20230423_133722.thumb.jpg.7e180a491293973f4f5c891b423b9252.jpg

Geplaatst:

Yeah, Vastone!  En zo’n mooie blauwe ook nog! 

ja, ik denk ook dat het een kadootje is! 😊

Geplaatst:

Lijkt me duidelijk een verjaardagscadeau. Gefeliciteerd! 

Geplaatst:

Overduidelijk een verjaardagsei. Piep piep hoeraaa!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ben al een paar maanden bezig met een keramieken vijverbeeld (vijver moet uiteraard nog uitgegraven worden, project nr. 43). Ik heb het gisteren uitgeprobeerd met de zonnepomp en het werkt! Bovendien was het geparel van het water veel fijner om te horen dan ik verwacht had. En de schaduwwerking van het bewegende water op het beeld was ook iets waardoor ik positief verrast was. Ben zowaar trots op mezelf. Het lijkt me leuk om straks nog de insecten erbij te zien (na het uitgraven van de vijver 🥴). Moet alleen nog besluiten of ik er een glazuurlaag op doe 

IMG_20230531_161200.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Gaaf zeg! Mag je zeker trots op zijn! 

Geplaatst:

Geweldig... mooi gedaan!

Geplaatst:

Fraai, Fre3ke!

• 4 weken later...
Geplaatst:

Een oploste klacht telt ook als een jubel? Ik heb geklaagd dat mijn achterbuurman z'n tuin zo laat verloederen, binnen een dag een reactie van het bestuur dat ze al sinds begin dit jaar de tuin hebben opgezegd. Echter is de tuinder in beroep gegaan en die beslissing valt zeer spoedig, de verwachting van de voorzitter is dat de tuinder alsnog zijn tuin verliest en dat ze daarna kunnen gaan opruimen. :) Zou mij echt heel goed uitkomen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nog een toelichting nodig ? :-)

perzik3.thumb.JPG.27ac2a453ce3532b8393a4f3444f76ce.JPG

perzik2.thumb.JPG.584ff1a2dddc51ad81ce7972ffec7969.JPG

perzik1.thumb.JPG.3825b7080ba0e2ea66d4d46080f857e9.JPG

Ondanks dat ze er uit zien om in te bijten zijn ze wel nog keihard. Vorig jaar de eerste rijpe perzik geoogst op 27 juli.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
JA! Graag toelichting welk ras dit is want ik dacht dat alle perzik zo'n last heeft van krulziekte.
Geplaatst:

Wauw! Wat een rijkdom! 

Geplaatst:

Prachtig, zoveel mooie perziken! 🍑🍑🍑

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.