Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:

(En ik liep al te kijken of we in 2017 een paar tegels uit haar mini-buiten kunnen halen om daar lekker wat groente neer te zetten. En haar platte dak biedt ook mogelijkheden. Volgend jaar dus weer genoeg te doen!)

Fijn Pippi dat ze op haar plekje gearriveerd is. Geniet ervan met elkaar!

Geplaatst:

Ik wil even jubelen over het prachtige weer! Natuurlijk is er een 'weer-lijntje' maar ik nu wil ik graag gewoon jubelen

Droogvriezend weer, vannacht zo'n -7gr. hier. Nu stralende zon, veel vogels in de tuin, weinig wind, kortom...genieten!

Geplaatst:
Heb je ook foto's kunnen maken?

Nee. Wel een camera op schoot, maar te druk met het ondergaan van deze wonderbaarlijke ervaring.

Heb veel gevlogen, maar dit is toch iets heeeeel anders

Er hing wel een cameraatje onder de vleugel, maar eerlijk gezegd doet me dat niet zo veel als het onbekend terrein is.

Misschien een volgende keer, want het is zeker voor herhaling vatbaar

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Go Vincent, ik ben blij voor je.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een heel fijne reden om te jubelen Vincent!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik had maanden geleden bij iemand die ik niet heel goed ken eens geïnformeerd naar haar volkstuin, want ik wist dat zij die had, kort praatje gemaakt etc, en ik kwam haar vandaag weer tegen en ze vroeg of ik nog een tuin zocht. Dus ik verteld dat ik er al een had op een ander complex, en binnen no-time stonden we heel uitgebreid te praten over groenbemesters en over paprika's in de kas versus triest buiten en over plantjes ruilen en het was zo'n leuk gesprek! Eigenlijk niks bijzonders, maar ik liep blij naar huis.

Geplaatst:

Ik dacht ik ga vanavond 'even' alle zaden en andere dingen bestellen die ik nog niet (genoeg) heb. Pffft. Het is volbracht.

Zaden, pootaardappelen, extra stokken, vliesdoek, alles is besteld bij Vreeken en Van der Wal, en via de volkstuinvereniging. Hoera!

En ik heb zulke leuke dingen besteld! Ik heb tumbleweed (landkaviaar) en bospinda, en aardappeldokter, en drie soorten bietjes en winterspinazie en hon tsai tai en groene suikermais en vier soorten aardappels (buiten mijn eigen zaaiaardappeltjes). en meloenkomkommers, en nu zes soorten boontjes en vier soorten courgette. Hm. Misschien heb ik een grotere tuin nodig.

Maar serieus, ik ben nu klaar met kopen. Ik moet alleen t.z.t. nog plantuitjes, en heel misschien twee pruimenboompjes voor in de achtertuin. En nog een tweede schop en riek voor op de volkstuin, en een nieuw ergonomisch handig klein knip/snoeischaartje want na jaren trouwe dienst is hij een beetje kaduuk. Maar verder ben ik nu voorzien, en klaar voor 2017. Yay!

Geplaatst:
  • Auteur

Ha ha prachtig dat enthousiasme .

Kom ik toevallig eens in de voortuin, zie ik een plant met witte bloemen. Niet al te veel verstand van siergewassen, googelde ik met 'bloemen wit bloeit nu december' > zoek > afbeeldingen > en bingo: de kerstroos (helleborus). Terwijl hij eigenlijk in februari hoort te bloeien (tenzij je hem binnen in een pot zet), doet hij het nu. Geen idee hoe deze in mijn voortuin komt.

Bijzonder? Of heeft iedereen deze en bloeien ze allemaal? Ik vind het wel leuk iig,

DSCN207140541482950001.JPG

Geplaatst:

HuubvG, bij mijn oma in de voortuin bloeit deze witte ook. Zij heeft ook een paarse variant, alleen deze bloeit nog niet...vreemd

Regenwormen graven gangen, en veel!

Geplaatst:

Hier nog nauwelijks blad.

Zal ook aan de plek liggen: bij mij op het Noorden, in de schaduw.

Bij jou misschien lekker in de zon voor een zuidmuur.

Daar bloeit bij mij al wel de Primula

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Ha ha prachtig dat enthousiasme .

Kom ik toevallig eens in de voortuin, zie ik een plant met witte bloemen. Niet al te veel verstand van siergewassen, googelde ik met 'bloemen wit bloeit nu december' > zoek > afbeeldingen > en bingo: de kerstroos (helleborus). Terwijl hij eigenlijk in februari hoort te bloeien (tenzij je hem binnen in een pot zet), doet hij het nu. Geen idee hoe deze in mijn voortuin komt.

Bijzonder? Of heeft iedereen deze en bloeien ze allemaal? Ik vind het wel leuk iig.

Helleborus hoort nu te bloeien! Per soort verschilt het een paar weken. Daarna komt het nieuwe blad. Na de bloei knip ik al het oude blad weg omdat het dan langzaam zwart wordt en je niet het risico loopt dat je nieuw blad gaat beschadigen.

De paarse bloeit bij mij ook altijd later dan de witte.

Geplaatst:
  • Auteur

@Enjoy, binnen bloeit die nu en buiten toch in februari in het algemeen? Dat lees ik althans op de websites.

Voor de verkoop rond deze tijd worden ze ook binnen voorgetrokken.

Heb jij ze binnen staan of buiten?

Geplaatst:

Buiten. De plant die onder een hersthoornden staat bloeit al een week of twee. Een andere, veel grotere plant, bloeit bijna. De knoppen zwellen en het witte is al zichtbaar.

Bij mij bloeide de helleborus alleen in februari als er langere periodes van nachtvorst zijn geweest in november/december.

Geplaatst:

Even jubelen over deze prachtige dag.

Heerlijk in de moestuin gewerkt. Afgelopen zomer hebben we een stukje oplaten scheppen om daar een fruitvak (15m2) van te maken. Helaas had ik toen zoveel last van m'n bekken dat ik het daarna niet meer bij kon houden.

Een oerwoud van grassen en onkruiden was het gevolg. Vooral dat nare kweekgras zat overal.

Nu is alles schoon!

Zooooo genieten!

Geplaatst:

Mijn eerste pepers en paprikas laten zich zien morgenochtend de vensterbank in op het zuiden.

2017-01-02-2112871483390165.47

Geplaatst:

Nu al Wortel? Dat is best snel toch?

Heb jij er eerst een deksel op gehad of heb je het zo laten kiemen?

Geplaatst:

Hehe al mijn gasten zijn weg . Het was erg gezellig , ik heb veel lekker gegeten en vooral veel gelachen maar na 15 gasten in 14 dagen ben ik wel toe aan rust...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

15 Gasten Jet? Ménnnn...lijkt mij ook erg leuk maar een goeie reden om te jubelen wanneer je de deur sluit achter de laatste

Geplaatst:
Nu al Wortel? Dat is best snel toch?

Heb jij er eerst een deksel op gehad of heb je het zo laten kiemen?

Deksel had/heb ik er nog op. Eerst voor het vocht(wel met schuifjes open) en nu voor de warmte in de venterbank (schuifjes dicht).

Totaal geen ervaring, dus puur op gevoel

Geplaatst:

sinds vandaag 150 m2

de vereniging zal er nog even de frees over heen halen en dan mag ik het zelf verder uitzoeken.....

ik heb er zin in.

nr-170621483912369.JPG

nr-290981483912389.JPG

nr-346071483912410.JPG

degene die mij kennen van het forum zullen wel lachen.....mijn eigen schuld.....

jullie schuld is dat het zo ver is gekomen

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ok, zal ik dan maar?

Goed bezig...

En zie ik daar nu een ouderwets wc hokje staan?

Geplaatst:

Ik ben jaloers op de foto's die je maakte van je tuin.

Bijna zwart wit, geniaal.

Lieve

Geplaatst:
En zie ik daar nu een ouderwets wc hokje staan

speciaal voor de bloemkool-bemesting

het hokje leeg, dus daar maak ik denk ik plankjes in, als de staat nog redelijk is

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even jubelen! Ik heb weer een tuintje! Na een paar jaar zonder moestuin vanwege een nieuwe baan en studie begon het weer te kriebelen. De baan met studie heeft mij een burn-out opgeleverd. Gelukkig heeft die burn-out ook mijn ogen geopend en mij geleerd om de juiste prioriteiten te stellen. Ik ga een nieuw jaar tegemoet als een nieuw mens met een nieuwe tuin! Wat wil een mens nog meer?!?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.