Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:
ben je nou in 2 topics bezig?

Uuuh ja sorry twijfelde waar ik het zetten moest. Omdat in het onderwerp van die ander...Gezocht stond en dacht dat wordt vast niet gelezen. En ook hier vond ik de vraag niet passen om dat er niet echt wat te jubelen valt met mijn vraag hahaha.

Anyhow ....zoonlief krijgt zaterdag zijn broedmachine en er wordt met oa dit eitje getest. Vervolg dal ik in de witte kwaker topic zetten .

Geplaatst:

Toch wel jubelen....... je krijgt dan toch mini kwakers?

Lijkt mij zoooooo leuk

Geplaatst:

Haha jaaa misschien...al is het het eerste en enige ei.maar zou super leuk zijn.

Geplaatst:

Mijn eerste tuinbonen zijn in aantocht.

Heb kleine bloementrosjes maar enkele planten zitten al aan trosje nr 10 in wording. Er zitten nog steeds mieren in de planten die de vlekjes voor bladluizen aanzien en de plant eindeloos kietelen maar ik zie 0,0 bladluizen (ze zitten allemaal in de bessenstruiken).

IMG2017042109484739772251492763079.jpg

IMG2017042109485800426161492763095.jpg

Geplaatst:

Leuk Ann, je tuinbonen zijn al behoorlijk ver

De luizen in de bessen zijn heel andere soort dan de zwarte die je op tuinbonen zou kunnen krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Off-topic... In de bessenstruiken zitten massa's groene bladluizen en enkele zwarte. De zwarte werken voor de mieren. Maar in de groene hebben de mieren helemaal geen interesse. Vreemd genoeg hebben de lieveheersbeestjes de benen (nu ja, vleugels) genomen. Tot onlangs zaten ze bij de groene maar nu niet meer.

De zwarte bonenluis is dus niet dezelfde luis als de zwarte luis in mijn bessen? Ik ga het de mieren alvast niet vertellen.

Geplaatst:

Ann, mooi die tuinbonen! Ik heb ze nog nooit gezaaid, wil het volgend jaar toch ook maar eens proberen.

Wat luizen betreft denk ik dat die zwarte misschien groter en productiever voor mieren zijn dan die groene? Ik heb gelukkig (nog) geen luizen gezien dit jaar.

Oh en weer on-topic: Ik wist helemaal niet dat de vorige-voor-de-vorige huurder van mijn tuin nog steeds een tuin had op het complex, maar ik sprak haar gisteren tijdens de ledenvergadering. Zo leuk! Zij heeft destijds de tuin 1 x gefreesd en daarna helemaal niet meer gespit of wat dan ook, en kon me verder ook van alles vertellen over mijn tuintje. De vorige huurders waren, op het spitten na, ook heel bio en eco bezig, dus ik heb echt wel een prachtig stukje grond 'geërfd'.

Geplaatst:

Ergens in september had de kleindochter gevraagd of ik iets voor hun klas wou doen. ook natuu

Natuurlijk heb ik ja gezegd, wie niet?

De kinderen mogen een stukje tuin bewerken en zaaien en planten. Volgende vrijdag heb ik dus prijs en mag ik vijf juffrouwtjes van 10-11 jaar gaan uitleggen hoe ze hun stukje tuin moeten klaar maken om te zaaien en planten. Op de anderhalve maand dat ze nog school hebben zal er niet veel meer dan wat salade en spinazie oogstklaar zijn. Radijsjes ook natuurlijk maar wat nog meer? Ik zou graag zien dat wat ze zaaien of planten ze ook kunnen oogsten.

De school zou voor alles zorgen maar ik verdenk de nonnen ervan dat ze zouden profiteren van de kinderarbeid.

Daarom wil ik ze niets laten doen waar ze zelf de vruchten niet van kunnen oogsten.

Iemand nog tips? ??

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben hier de afgelopen weken aardappelen en uien geplant, maar de vraag is of het op tijd te oogsten is. Wij gaan de komende tijd ook spinazie en radijzen zaaien.

Zaailingen van sla, ijsbergsla, eikenbladsla etc uitplanten, dat kan nog wat worden (nu zaaien hè).

Verder vind ik het idee schoolmoestuin ook vrij kansloos, onze school is pas op 10 april begonnen en stopt alweer op 3 juli.

Eerder hoort dit onderwerp in de klaagbank Willy...

Ik pleit ervoor dat die scholen gewoon jaarrond in de moestuinen moeten komen eens per week of vaker, maar daar willen ze niks van weten.

Ik zou dan wel willen zorgen dat het richting perma(nente)cultuur ging, en dat er ook daadwerkelijk het hele jaar wat te doen is. Oogsten, planten, zaaien.

Maar nee, bureaucratie zwaait de scepter nog steeds in het onderwijs.

De lol is er voor mij ook wel af zo.

Geplaatst:

Nu is dat een basisschool maar vroeger was het de huishoudschool voor meisjes en de nonnen waren eigenaar en baas.

Nu zijn er nog steeds een paar oude nonnen in het kloostergedeelte.

De tuin is ook van de nonnen en juist daarom wil ik de kinderen iets laten doen waar zijzelf de vruchten van plukken ipv de nonnen tijdens de vacantie.

Als het lukt natuurlijk.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Groenten zaaien die in september oogstbaar zijn? Om hen zin te geven in september

Pompoenen (verschillende soorten) en mais is wel leuk. Ze zien de planten dit schooljaar groot worden en na de vakantie maken ze soep met de pompoenen.

Geplaatst:

Willy, meiraapjes gaan ook vrij vlot, en wat misschien ook leuk is, is doperwtjes zaaien en dan de scheuten oogsten, die zijn jong immers ook eetbaar en smaken naar doperwtjes. Rode melde komt ook heel snel op, en is ook direct eetbaar (rauw door de sla), en die meiden vinden die roze glitters op de melde wellicht erg interessant.

Geplaatst:

Courgette zou met een beetje geluk toch ook al wel oogst kunnen geven voor de vakantie nog. In ieder geval bloesems, die kunnen ook gegeten worden.

Verder misschien nog peultjes?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Jubel! De Gieser Wildeman peer lijkt voor het eerste jaar (nu 2,5 jaar na aanschaf) vrucht te gaan dragen:

2017042612270118951493210410.jpg

Worden ze rijp? En hoeveel? Geen flauw idee.

Geplaatst:

Gezien mijn physalis vorig jaar zo traag groeide heb ik hem dit jaar vroeger gezaaid. Twee soorten, de gewone physalis peruviana en ook een kruising van Diana. Die kruising groeit en groeit en staat vol bloemen. De negen plantjes dragen elk hun eerste vrucht. In april. Vorig jaar was dat in september of zo.

De peruviana is absoluut nog niet zo ver.

IMG2017042617552180318191493222942.jpg

Geplaatst:

Oooh nice!! Dat wordt binnenkort genieten.

Geplaatst:

eb117ece7f1e442a6a94965e734b7ef5.jpg

Hele kleine perzikjes

Glunder! Hier word ik heel erg blij van [emoji5]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:

Volkstuintje begint er terug wat groener uit te zien

IMG2017042918031243241493499911.jpg

IMG2017042918023632581493499929.jpg

En het aardbeien verhuizen vanzelf naar hun bed voor volgend jaar.

IMG2017042918033318481493499944.jpg

Geplaatst:

Wow, Mellie, die perzikjes zijn al groot! Hier echt mini.

Geplaatst:

Drie dagen regen!

Geplaatst:
  • Auteur

Mm, juich nou niet te vroeg. Het is vaker droger dan natter in deze dagen. Dus ik wacht sceptisch af en ga morgen gewoon met de gieter aan het wateren (hopelijk daag ik hiermee de regengoden uit en laten ze van zich horen).

Geplaatst:

Vanmorgen te horen gekregen dat ik weer door de periodieke kanker-APK gekomen ben. Dit betekent dat ik inmiddels 17 maanden in complete remissie ben, waarmee de kans duidelijk toeneemt dat ik ook in 2019 vruchten zal kunnen plukken.

Geplaatst:

super!

Geplaatst:

Dat is verdomd goed nieuws, Vincent!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.