Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aangevreten aardbeien eetbaar?

grijzepelgrim

Recommended Posts

In mijn moestuin kan ik veel aardbeien oogsten. Het lijkt er alleen op dat veel aardbeien een klein beetje aangevreten zijn. Een klein 'hapje" erin zeg maar. Ik denk zelf dat het muizen zijn.

De vraag is eigenlijk of je deze aardbeien kan eten of kunnen muizen op deze manier ziektes overbrengen?

Ik snij er altijd een stukje van af.

Zodat je altijd 0,5 cm van de pek af blijft.

Zodat je altijd in schoon en gezond ogend vrucht vlees zit.

Wel eerst wassen.

Dan eet ik het gewoon op.

Of vries ik het in of maak er jam van

Ik weet niet of je dan helemaal zeker kunt zijn of het dan ziekte vrij is.

Vergeet niet stel dat muizen of ratten over aardbeien heen zouden plassen.

Dan heb je past echt infectie gevaar want dan zit je aan hun urine.

Heel veel mensen eten hun aardbeien direkt van de plant.

Dan is het nog wel zo dat je speeksel bacterie remmend is en dan heb je ook nog maagzuur.

Je hoort er niks/weinig over.

Ik probeer muizen te bestrijden en ratten al helemaal.

Oei, dan vinden jullie mij vast een viezerik Ik eet zo'n aardbei dus wel gewoon zo van de plant. Vind ik de plek of het gat, of rot of whatever, iets te veel van het goede, dan hap ik er omheen en gooi ik de rest op mn straatje voor de vogels.

Vorige week een grotere hoeveelheid aardbeien geplukt en de minst mooie gooide ik op het terras voor ik naar huis ging, met zoiets van : voor de vogels of muizen. De volgende dag lagen de aardbeien onaangeroerd nog net zo. Zelfs de dieren halen kennelijk hun neus op voor de kneusjes .

Jam maak ik nog niet van de aardbeien, anders zou ik zeker ook alle half-kneuzen gewoon schoonsnijden en de rest gebruiken.

Voor ziektes ben ik eigenlijk nooit bang. Wel eens gehoord dat je frambozen en bramen alleen moet plukken boven pies-afstand van vossen als die er zijn, maar of dat ook voor muizen geldt ? Ik denk eigenlijk dat ik dan allang ziek moest zijn.

Bij mij zijn de boosdoeners voornamelijk merels (die springen en pikken wild in de hangende aardbeien) en slakken (die eten het liefst het zachtste, meest rijpe deel).

Verder zie ik nog wel eens pissebedden en andere insecten op de aardbeien, maar in hoeverre ze zelf gaten maken weet ik niet. Kan ook zijn dat piet een gat maakt en je later klaas betrapt op het drinken van aardbeiensap uit dat gat. Een 'open' aardbei is voor iedereen lekker, ook als je geen tanden/snavel hebt.

Muizen sluit ik niet uit, geen ervaring mee.

Ik ken geen ziektes (huis-tuin-en-keuken bacteriën zijn geen ziektes!) die worden verspreid door merels en slakken. Ook muizen zijn geen dragers van enge ziektes (ziektes voor mensen).

Vossen kunnen wel de voor de mens gevaarlijke vossenlintworm verspreiden, dat is waarvoor men waarschuwt bij het plukken van wilde bramen. Er komen geen vossen bij mijn aardbeien.

De slakken slaan hier 's nachts toe. Het is me al vaker overkomen dat ik dacht 'morgen ben jij mooi rijp', om vervolgens 's ochtends te moeten ontbijten met een halve aardbei.

Ik weiger in zo'n geval aardbeiloos naar mijn werk te gaan!

Ik eet de aangevreten aardbeien dus gewoon op, mits ze kortgeleden zijn aangevreten. Waar nodig snij ik een stukje weg.

Ik behoor ook tot de categorie nergensviesvan..ik kijk wel even of er geen bittere pissebed in een aardbei zit..die zijn echt vies brrr

Slakken zijn dan toch veel viezer ?

Niets zo erg als een slijmerige naaktslak die lekker z'n avondmaal zit te nuttigen aan je aardbeien.

Nog nooit heb ik ze zien eten, eigenlijk.

Ik behoor ook tot de categorie nergensviesvan..ik kijk wel even of er geen bittere pissebed in een aardbei zit..die zijn echt vies brrr

Slakken zijn dan toch veel viezer ?

Niets zo erg als een slijmerige naaktslak die lekker z'n avondmaal zit te nuttigen aan je aardbeien.

Nog nooit heb ik ze zien eten, eigenlijk.

Ik wel, je moet 's avonds eens gaan kijken. Vaak met een hele nest op dezelfde aardbei of dezelfde sla, alsof ze een tafel reserveerden voor een familiefeestje. En daarna komen de pissebedden en de mieren de kruimels rapen.

Ik zou aardbeien met wat schade gewoon opeten hoor, als het grote gaten zijn snij ik met een mes de aardbei in twee en eet ik de andere helft lekker op. Ik ben ook zo het type dat alles recht uit de tuin eet van frambozen, bessen en aardbeien. Als je die telkens eerst moet gaan afspoelen binnen omdat er wel is een spin overgelopen kan hebben ...

Dat geld ook voor frambozen. Soms zie je een mooie framboos met zo`n glimmend laagje eroverheen omdat er een slak over is gekropen. Die doe ik echt niet weg! We hadden hier al eens een topic over aangevreten sla, of sla met bladluizen..wat te doen..wassen en gewoon niets zeggen was toen wel de algemene conclusie.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Aarrrrrrrg dat jij weet hoe een pissebed smaakt geeft me al de rillingen!

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je tuin ligt. Mijn tuin ligt achteraf aan de slootrand. Nu ben ik niet vies van een wormpje of iets, maar ik vroeg het me gewoon af of een aangevrete aardbei door een muis gewoon te eten was .

Zoals ik nu oordeel, moet dat dus gewoon kunnen.

• 11 months later...
  • 6 years later...

De volgende dieren eten van mijn aardbeien :1 vogels scherpe hap midden in het roodste deel aardbei, 2 slak ( rond slijmerig bijtbeeld) ,3 pissebed ( in het begin , kleine oppervlakkig happerige vlekjes uitgebeten hierna diep uitgehold ,5 piepkleine duizendpoten met 5 tot 10 tegelijk op de top van de aardbei als hij de grond raakt ( bijna vergrootglas voor nodig zo klein zijn ze ) zijn zeer smerig verspreiden sterke geur ..

Op 10-6-2014 om 14:28, grijzepelgrim zei:

Ik denk zelf dat het muizen zijn.

Leuk zo'n topic van acht jaar oud wat weer ineens opduikt....

Ik dacht dat muizen geen aardbeien eten, mijn ervaring is dat ze de vruchtjes afbijten, meeslepen naar een veilig plekje en daar de zaadjes van deze schijnvrucht knagen. 

Ik laat ze liggen want ik heb meestal toch al te veel aardbeien, als ik er een heb die niet zo lekker is of beschadigd dan gooi ik die ook voor de merels.