Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Net zoals Jorieke: alles thuis voorzaaien. Direct in de tuin kiemt het niet, wordt opgegeten door vogels/muizen etc, verdwijnt om andere redenen...Overigens wordt dat nog een hele uitdaging met slechts een klein balkon, weinig vensterbank, en sowieso weinig ruimte in mijn flatje.

Geplaatst:

Only the strong survive.....

Zelf kweek ik nooit wat op in potjes tenzij af en toe wat basilicum. Mijn, devies, en dat geldt niet voor alles uiteraard, is te selecteren uit wat in de natuur overleeft.

Dura lex, sed lex.

Geplaatst:
Only the strong survive.....

Zelf kweek ik nooit wat op in potjes tenzij af en toe wat basilicum. Mijn, devies, en dat geldt niet voor alles uiteraard, is te selecteren uit wat in de natuur overleeft.

Dura lex, sed lex.

De wet is hard, maar het is de wet ........kunt t ook in t frans. duits of engels vertellen ....maar ik , persoonlijk vind t prettig als iedereen meteen snapt , wat je wilt vertellen
Geplaatst:

En ik die dacht dat het voor zichzelf sprak...

Over de philosofische achtergrond heb ik het graag later maar in een notendop komt het hier op neer: liever minder oogst maar gezond en rijk qua voeding dan een grote oogst zonder waarde behoudens mestwaarde.

Klinkt kras, ik weet het,

Geplaatst:

Vind ik ook, maar dan groeit er hier echt niets. Ik heb vele teleurstellingen gehad met zaaien in de vollegrond. Zaden verdwijnen gewoon, en we hebben amper last van vogels. Dus wie het wel doen...? Als ik de plantjes eerst in kleinere potjes opkweek tot verspeen-formaat, en dan uit plant, dan gaat het zoveel beter! En als er dan een paar tussen zitten die het niet redden, dan verpieteren die maar.

Geplaatst:

Ik vind dat ook, en daarom mesten we ook niet bij (behalve compost). Maar hier komt er ook gewoon niks op buiten...alles verdwijnt. Heel veel vogels en muizen. Overigens sla en spinazie enzo buiten kan wel, maar echt geen bonen, erwten, peulen, mais, courgettes, pompoenen etc. En tomaten, pepers, paprika's buiten zonder kas zaaien gaat natuurlijk ook niet werken...veels te laat.

• 1 maand later ...
  • 5 maanden later ...
Geplaatst:

Er zijn al weer heel wat dingen die ik volgend jaar anders zou doen.

- Nog meer aardbeien.

- niet zoveel peultjes zaaien

- komkommer niet meer buiten, alleen maar in de kas.

- niet meer zo vroeg tomaten zaaien.

Geplaatst:

Een grote kas hadden wij al gekocht, ligt nog steeds in onderdelen te wachten.... Nu wil ik geen grote kas meer. Als ik op de volkstuin zie hoe tomaten en komkommers in de kassen wegkwijnen, en doen ze dat niet wordt er gespoten. Zo hoeft het voor mij niet meer. Een klein kasje om toch nog wat te kunnen uitproberen en verder graag veel koude bak. Handig in het vroege en late jaar en verder gaat de boel rechtstreeks onder de hemel. Kunnen plantjes dan niet groeien, neem ik een ander soort.

Edit vergeet nog wel het belangrijkste; Dan wel werken met mobiele gaatjes plastiek of vitrage tunnels, ideaal

Geplaatst:

één bij zestien meter eraf halen..ik heb echt teveel tuin, en dit jaar met al die regen krijg ik het niet meer voor elkaar. Dan zal ik dus een stuk minder aardappelen kweken..minder kool.

Meer vaste groentes en kleinfruit.

Meer worteldoek en karton in de winter.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Niet meer zo kort op elkaar planten.(meer afstand)

Meer gesprijder zaaien.(kan geen sla meer zien )

De "rankplanten" meteen vanaf het begin geleiden

Augurken of helemaal niet meer....of 5 planten bij-elkaar(zodat ik per dag een hele pot kleine augurkjes kan plukken en meteen inmaken)

Geplaatst:

- Al veel gehoord, maar ook hier een (luxe)probleem, veel te veel paprika, peper en tomaten gezaaid

- Doordat de tuin te laat klaar was, veel zaailingen te lang in kleine potjes laten staan

- Vroeger voorzaaien in de kas in kleinere hoeveelheden dus

- Geen aardappels meer, veel te groot en ziektegevoelig in mijn kleine tuintje

- hopelijk de klimopstruik eruit zodat ik meer plek heb om dingen op t binden (en minder met mijn kop in de spinnen hang)

- Meer verschillende soorten tomaten

- Alleen nog kruiden in de kruidentuin die ik ook echt ga gebruiken

- Minder dicht op elkaar planten

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Geplaatst:

Ik ga niet meer met "bedden" werken, te veel onkruid en werk.

Doordat ik nu bijna alleen maar aan het wieden ben, heb ik zo goed als niks kunnen zaaien.

Geplaatst:

Plannen om dingen anders te doen volgend seizoen heb ik genoeg, of het ook zo gaat uitpakken in de praktijk?

Onkruid doek tegen het vele onkruid, in ieder geval aan de kant van het weiland, ik wel zoveel mogelijk zand blijven zien.

Wil aarbeien doordragers erbij.

Meer zaaien in de volle grond, gewoon als het daar de tijd voor is, en niet vensterbanken en kasjes vol met potten.

Meer peulen zaaien

Koolsoorten onder tunneltjes...wil ik met al de koolsoorten gaan doen, bevalt goed.

En niet meer zoveel kopen.......maar van dat voornemen weet ik nu al dat het niet gaat lukken!

Geplaatst:

Beter plannen en het plan dan ook nog volgen.

De zaailingen op tijd verspenen/verpoten.

Meer sla en ook meer soorten sla.

Komkommer gelijk in tomatenspiralen hangen.

Tomaten nog maar heel beperkt en onder het afdak.

Nog meer combinatieteelt naast de vruchtwisseling(dat bevalt me goed).

De pluk-dingen aan de rand van de bedden planten en de wat permanentere zaken in het midden.

Rabarber naar de halfschaduw verhuizen en de aardbeien een plek met meer zon geven.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Rode bieten wat vroeger zaaien, zodat er nog wat nateelt kan plaatsvinden.

Andere dingen wat later zaaien (spruiten, pastinaken) want die zijn nu al erg groot.

Wat meer spinazie zaaien in het voorjaar - dat deed het toen prima en ik kan wel een voorraadje gebruiken in de vriezer (ik zaai geen spinazie in de zomer, dat lukt bij mij bijna nooit).

Tuinbonen afdekken met netten, want die zijn dit jaar compleet opgevreten door de houtduiven

Geplaatst:

@ Helena: bovendien is je opbrengst bij stokbonen per vierkante meter veel hoger dan bij stambonen.

Volgend jaar wederom geen tomaten onbeschut buiten, ik ga een afdakje maken van doorzichtig golfplaat om ze toch buiten maar wel droog te kunnen zetten.

Geplaatst:

Bieslook is een vaste plant... Dus ik zou er geen meer bijzaaien, als je nu al teveel hebt

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...