Geplaatst: 22 juni 201411 j Staatssecretaris Klijnsma: 'Vul je pensioen aan met een moestuin' Staatssecretaris Klijnsma adviseert Nederlanders een moestuin te nemen als aanvullend pensioen. Dat zegt ze vandaag in een interview met het AD. Volgens Klijnsma behouden we in de toekomst een fatsoenlijk pensioen, maar moeten we ons ook niet rijk rekenen. 'Ik raad mensen wel aan om ook naar andere vormen van oudedagsvoorziening te kijken,' zegt de bewindsvrouw. 'Ik ken mensen met een moestuin, dat levert veel groente en fruit op. Of een eigen huis. Als de hypotheek is afbetaald kun je prima van de AOW leven. Klijnsma doet haar uitspraken nu het kabinet met nieuwe spelregels voor de pensioenfondsen komt, het zogenaamde Financiële Toetsingskader (FTK). Daarmee zijn pensioenen beter bestand tegen financiële klappen op de effectenbeurzen, belooft Klijnsma. 'Je hoeft geen econoom te zijn om te zien dat we iets moeten veranderen. Nederland ziet er niet meer zo uit als in de tijd dat Drees de AOW invoerde.' Lees verder : http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3676637/2014/06/21/Klijnsma-Vul-je-pensioen-aan-met-een-moestuin.dhtml Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 22 juni 201411 j Leuk idee, maar moeten wij ons niet schamen dat het bittere noodzaak wordt (is)? Net als de voedselbank? Leven lang werken en dan een moestuin en ook nog voedselbank? 22 juni 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 22 juni 201411 j Ik hoop dat er vlot een motie van wantrouwen tegen dit mens wordt ingediend, want deze mevrouw is echt een wolf in schaapskleren. Wat mij betreft stopt ze eergister nog met politiek bedrijven!
Geplaatst: 22 juni 201411 j dus oudere mensen moeten een huisje met buitenruimte hebben om rond te kunnen komen?wanneer je speciaal een moestuin moet huren kan het volgens mij al snel niet meer uit. om het nog maar niet te hebben over lichamelijke problemen waardoor het moestuinieren niet meer zo gemakkelijk gaat. komt er dan naast huishoudelijke hulp ook tuinhulp?
Geplaatst: 22 juni 201411 j Ja helemaal mee eens ik zou ook héél graag een mooie volkstuin willen maar het gaat me niet meer lukkenom het helemaal in m'n uppie te doen...en dan moet je gaan vragen hé.En wat denk je van de huur?Zij kan lekker l.llen! De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Geplaatst: 22 juni 201411 j die andere uitspraak over dat je met een afbetaald koophuis ook prima van een pensioen kan rondkomen is bovendien al helemaal belachelijk. Dat zijn fortuinlijke omstandigheden waarin iemand zich kan bevinden, maar je kunt toch onmogelijk verwachten dat IEDEREEN op zijn 20e voldoende geld heeft om een huis te kopen, en bovendien altijd voldoende geld zal houden om dat huis te kunnen afbetalen, teneinde bij de pensioengerechtigde leeftijd echt een eigen huis te hebben? Ik ben telkens weer verbaasd dat dit secreet bij de pvda zit, ipv bij de vvd. Nog nooit een pvda-politicus gezien die zo verschrikkelijk ignorant en empathieloos is als mevrouw Kleinsma.
Geplaatst: 22 juni 201411 j Eten uit eigen moestuin zal er nog op aan komen als dit zo doorgaat (en het gáát schijnbaar zo door). Je kunt beter de jonge jeugd adviseren het moestuinieren / overleven in de natuur aan te leren, net als zwemmen en fietsen. Jong geleerd, oud gedaan.
Geplaatst: 22 juni 201411 j voor een afbetaalde woning heb je op je 20ste geen hele bak met geld nodig hoor?dat afbetalen is het probleem niet, of je nu huur betaald of hypotheek dat is niet zo'n groot verschil. tenminste als je jong bent, een hypotheek kan krijgen en 30jaar op dezelfde plek wilt wonen. alleen het gaat hier om de ouderen van nu. die hebben geen 30jaar om de hypotheek af te betalen voordat ze met pensioen gaan. een hypotheek krijgen als oudere is al bijna onmogelijk. Ik hoop dat er vlot een motie van wantrouwen tegen dit mens wordt ingediend, want deze mevrouw is echt een wolf in schaapskleren. Wat mij betreft stopt ze eergister nog met politiek bedrijven! motie van afkeuring heeft ze al eens doorstaan. volgens het nieuws niet omdat men het met haar beleid eens was, maar omdat ze zo sympathiek is. (motie van afkeuring gaat over het beleid, motie van wantrouwen over de bewindsvoerder(s) )
Geplaatst: 22 juni 201411 j ZE slaat de lat mis.Ze zou 4 weken met moeten werken in de tuin.WINTER_LENTE_ZOMER_HERFST.Elk 1 week. Dan praten we verder.Krijg een gevoel dat je niet 80 mag zijn en worden. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 22 juni 201411 j Mag ik even een emmertje ??Dit is toch een druppel op de gloeiende plaat ??Uit zo'n uitspraak blijkt maar weer dat ze geen flauw idee heeft ,hoe het is om in de bijstand te leven .Natuurlijk scheelt het in je portemonnee als je van je eigen tuin kunt eten, maar hoe wil je dat doen in de Randstad 3 hoog achter ,met 4 a 5 personen ?? Chronisch ziek gehandicapt en al aardig op leeftijd bent ?Dan kun je er nooit helemaal van leven ,qua groente en fruit ,dan is het hooguit leuk dat je tomaatjes van je eigen balkon eet, maar dat scheelt niets in je boodschappenkarretje .Afgezien van boodschappen zijn er meer hoge kosten, zoals zorg ,kleding ,vervoer die je er niet mee oplost. Nee mevr. Klijnsma .dit slaat als een tang op een varken !!
Geplaatst: 22 juni 201411 j Ik vind dit soort uitspraken veel en veel te ver gaan! Alsof iedereen in staat is om er een tuintje op na te houden. En wat dat afbetaalde huis aangaat, nu doet ze net alsof iedereen een afbetaald huis heeft.....mensen met een huurhuis dan maar geen huur meer laten betalen???? En zovelen hebben zich krom gewerkt om een huis af te betalen om op latere leeftijd extra van het leven te kunnen genieten....nu moet je dus je eigen huis gaan op eten? Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 23 juni 201411 j Een facebook vriendin stelde voor om mw Klijnsma dan maar in het midden van de tuin te zetten als vogelverschrikster! Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 23 juni 201411 j Ik ben bang dat zelfs de bijtjes, regenwormen en andere nuttige diertjes dan weg blijven... Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 23 juni 201411 j Tja. Veel reacties van hetzelfde als ik dit topic zo doorlees.Mag er vást ook wel een andere mening gedeeld worden ? Ik zou heel simpel en gewoon adviseren : Vul je pensioen aan met een moestuin !-Het schijnt je gezondheid ten goede te komen. Is het niet vanwege het eten zélf ( daar geloof ik dus helemaal niet in ), is het wel vanwege het feit dat de hobby een buitenhobby is en beweging stimuleert-Het schijnt dat sommige hobby-tuiniers er een plus mee kunnen realiseren in hun uitgavepatroon Woont u 3 hoog achter in een grote binnenstad ( woon ik ook ) en bent u nog goed ter been of ter fiets ? U huurt voor een minimaal bedrag per jaar een grote tuin buiten de grote stad. Nee, vanzelfsprekend niet in plaats van uw pensioen of iets, maar ter aanvulling of anders ter vermaak van u zelf of ook anderen ( ik geef veel weg )
Geplaatst: 23 juni 201411 j Dat is al een andere kijk op je pensioen, wie wat kan en wilt en het leuk vind .Zou ik het ook aanraden. Maar mevr bedoelt het anders.Maar mevr wilt ons uitkleden wat we zelf hebben betaald. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 23 juni 201411 j mevrouw stelt zelfs dat je dan prima kan rondkomen van enkel AOW (suggestie dat een opgebouwd pensioen niet nodig is?)
Geplaatst: 23 juni 201411 j En juist iemand van de partij v/d arbeid................. sommige mensen die al op 15 jarige leeftijd zijn begonnen in de bouw/stratenmakerij enz enz, die zijn al versleten. En natuurlijk ben ik ook voor hobby, buitenlucht, onbespoten groenten enz enz.Wij zitten eerdaags een half jaar met een pensioengat (ook al zo iets leuks) de politiek zegt: zoek tijdelijk even een baantje......waar? hoe? Bovendien is mijn man dan 65 jaar wie neemt hem nog in diens? Sorry hoor, ben blij dat wij in Frankrijk wonen waar het leven toch nog wat goedkoper is, EN een grote groenten tuin NATUURLIJK! Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 23 juni 201411 j Een moestuin is alleen maar leuk als je hobby al is. Het is ook niet zo dat je 'gratis' eet, want je groenten zijn maar een klein deel van je uitgavepatroon. En om een moestuin te onderhouden (huur grond, investeringen in gereedschap, zaad/mest etc.) mag je blij zijn als je je kosten er uit hebt. Maar je eet wel luxer: vers, onbespoten, en soms veel tegelijk. Ik zou nooit zoveel peultjes eten als ik er tussen de 10 en 15 euro per kilo voor zou moeten betalen (dat schommelt hier bij onze groenteboer), en dat geldt ook voor aardbeien of andere producten. Voor mij is het gewoon wel een leuk idee: nog steeds een moestuin na mijn 65 ste jaar. Ik hoop het tot mijn dood te kunnen doen. Dan kunnen we als bejaarden lekker ruilhandelen: ik kweek de wortelen, en kom het ruilen tegen de pruimen... ha, ha.... want geld kennen we dan niet meer...de hele economie is dan al in elkaar geploft tegen die tijd. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 23 juni 201411 j Ja,dan krijgen we allemaal de zelfde basis geld.En zijn we allemaal vrijwilligers. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 23 juni 201411 j ik weet nog wel een leuk (pensioenaanvullend )vakantiebaantje voor mevr. K .Ze hebben toch 3 maanden reces in de tweede kamer , tijd genoeg zou ik zeggen .
Geplaatst: 23 juni 201411 j Dan kunnen we als bejaarden lekker ruilhandelen: ik kweek de wortelen, en kom het ruilen tegen de pruimen... ha, ha.... want geld kennen we dan niet meer...de hele economie is dan al in elkaar geploft tegen die tijd. Tegen die tijd verzint er vast iemand dan een moestuinheffing van 6% omdat je inkomen genereert doordat je niet in de winkel koopt en de staat BTW misloopt. Dus beter nú voorzorgen Jasmin en veel droogbonen kweken en fruit op sapjes maken....lekkere drankjes brouwen en cake-jes wecken en meer van die dingen die je gerust na 20 jaar nog kunt opeten
Geplaatst: 23 juni 201411 j Auteur ma 23 jun 2014,Klijnsma: 'moestuin' was niet handig DEN HAAG - Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken heeft helemaal niet willen beweren dat mensen hun pensioen moeten aanvullen met de opbrengst van een moestuin. Uitspraken die ze daarover zaterdag deed in het AD waren „niet handig”. Klijnsma heeft dat maandag laten weten in reactie op de commotie die over haar uitspraak ontstond. PvdA-voorzitter Hans Spekman noemde haar woorden „stom” en de SP wil de staatssecretaris dinsdag naar het vragenuurtje van de Tweede Kamer roepen.„Uiteraard heb ik niet het beeld willen oproepen dat mensen een moestuin nodig hebben als aanvulling op hun pensioen. In het interview heb ik duidelijk willen maken dat het een goed idee is als men nadenkt over de eigen oudedagsvoorziening”, zegt Klijnsma. „Daarbij heb ik verwezen naar mensen die zeggen het goed voor elkaar te hebben. Ze hebben hun huis afbetaald waardoor ze lage woonlasten hebben en goed kunnen rondkomen van hun AOW. Dat moestuintje zien zij als een extraatje.”Klijnsma steekt de hand in eigen boezem. „Het voorbeeld van die moestuin was niet handig, want het leidt de aandacht af van waar het in het interview over ging, namelijk dat we in Nederland een prima pensioenstelsel hebben. Om dat ook in de toekomst zo te houden moeten we met elkaar het gesprek aan blijven gaan. Mede daarom heeft het kabinet de brede toekomstdiscussie aangekondigd.” http://www.telegraaf.nl/binnenland/22773516/__Klijnsma___moestuin__onhandig__.html Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 23 juni 201411 j He he nou voortaan eerst even je hersenen gebruiken voor je wat zegt he ?? ( Doe ik ook altijd !)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.