appelvrouw Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Ik kom om in de sperziebonen..wie heeft er voor mij een smakelijk exotisch recept met deze boontjes? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 6, 2014 Author Share Posted August 6, 2014 Flognarde-aux-haricots-verts-et-parmesan ( recept uit de Auvergne) 300 gr groene boontjes150 gr champignons 20 gr boter + 15 gr voor de vorm1 sjalot 1 teentje knoflook 4 eieren 50 g Parmezaanse kaas geraspt 100 gr bloem300 ml melk geraspte nootmuskaatzout en peperdop en was de bonen, kook ze niet te zacht (10 minuten) laat uitlekken op een doekschil en hak de knoflook en sjalotjes, wrijf de paddenstoelen schoon en hak ze fijnbak knoflook sjalot en paddenstoelen zachtjes in een pan met boter 2 tot 3 minuten, totdat het water uit de paddenstoelen verdampt is, voeg zout & peper naar smaakVerwarm de oven op 210 ° C, doe de meel in een kom, voeg dan de eieren, en vervolgens geleidelijk de melk, zout en peper en nootmuskaat, Parmezaanse kaas en paddestoelen, giet in een beboterde bakvorm, voeg de bonen in een mooi patroon toe, plaats in de oven gedurende 30 minuten en serveer warm of lauw. Foto zie: http://storage.canalblog.com/76/20/462868/41358438_p.jpg Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 7, 2014 Share Posted August 7, 2014 hmmm, klinkt goedwij maken sajoer boontjes bij de rijst: receptje maar laten de maggiblokjes maar weg, anders smaakt het zo jaren 60...we nemen dan wat porcinibouillon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdw Posted August 7, 2014 Share Posted August 7, 2014 Leuk appelvrouw, toevallig dacht ik precies hetzelfde en aangezien vriezers en weckpotten al barstensvol zitten... Recept van 24kitchen, niet echt bijzonder, maar wel bijzonder makkelijk: Conchiglie al pesto frescco Maak pesto met vijzel of staafmixer van:basilicumknoflookparmezaanse kaaspijnboompittenolijfoliezout en versgemalen peper Kook deconchiglie (gewoon schelpjespasta hoor) en desperziebonen (in kleine stukjes) Sperziebonen mengen met de pesto en pasta en nog wat parmenzaanse kaas erover Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 De Flognarde-aux-haricots-verts vanavond gemaakt. Erg lekker. Je moet er wel wat zout indoen..mijne was een beetje flauw, maar dat kan ook komen omdat ik alleen emmentaler in huis heb, en geen Parmezaanse. Verder heb ik maar 200 ml melk gebruikt, met clafoutis doe ik dat ook altijd en dit recept lijkt wel op een hartige clafoutis. Een prima manier om sperziebonen te serveren! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris82 Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Ziet er lekker uit Appelvrouw! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Sperziebonen stampot, aardappels en spertiebonen gaar koken. Gehakt rullen met kruiden en specerijen naar smaak, uitjes en champion mee laten bakken. In plaats van gehakt kunnen ook reepjes vlees naar wens.De aardappels stampen tot puree naar smaak. Melk, jus of water door de aardappelpuree, de spertiebonen toevoegen en roeren op een laag vuurtje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 ik vind sperciebonen lekker met rijst en geruld gehakt. Het gehakt dan niet op de "Hollandse" manier met Hollandse kruiden, maar met zout, peper, knoflook en rode peper bakken en de speciebonen na het gaar koken even mee laten bakken met het gehakt. Afblussen met ketjap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Eh... Wát zijn "Hollandse kruiden"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 kruidnagel en nootmuskaat? Niet echt uit Nederland natuurlijk, maar wel Oud Hollandsch Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Ik maak de sperziebonen op zn Grieks...alles uit eigen tuin behalve het zout en de olie : 750 gram gaar gekookte sperziebonen2 gesnipperde uien2 gesnipperde teentjes knoflook4 tomaten, ontveld, in kleine stukjespeterselie, oreganozout en peper Verhit olie in een grote pan en fruit de ui in een paar minuten glazig. Fruit de knoflook heel kort mee en voeg de tomaten en kruiden toe. Bestrooi met zout en peper en leg de deksel op de pan. Doe de gare sperziebonen erbij en roer even goed door. Laat de groenten op een laag vuurtje 40 minuten sudderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 40 minuten? weet je t zeker Gé? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 (edited) Ja RobO...ik doe dat zo....het zijn wel bonen uit de vriezer waar ik dit mee meestal mee maak. Die kook ik eerst een 20 minuten gaar in een keteltje met een bodempje water. Dan gaan ze in de saus, ff alles doorelkaar roeren maar daarna níet meer roeren gewoon laten sudderen; de smaak van de saus moet helemaal in de bonen trekken. Mag ook 30 minuten zijn en dan van t vuur af nog ff laten staan. Eigenlijk zijn ze de dag erna nog lekkerder. Je moet niet denken dat je Hollandse sperzieboontjes moet proeven, want dat kan natuurlijk niet meer. Edited August 15, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dasouth Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Ik wou er soep van maken maar mocht niet van de vrouw des huizes.Heb ook maar 2.5m² staan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Dit topic maar eens even omhoog halen, ik heb stapels bonen en er komt steeds meer bij, misschien hebben mensen nog wat variaties?(Doe de Surinaamse Roti/aardappel/boontjes al, de Indonesische manier ook...).Ga nu voor de Gee manier denk ik, heb ik allemaal in huis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Hier ook voornamelijk roti of sajoer boontjes.Soms roerbak ik ze met ui,knoflook en spekjes. Op deze manieren vind ik ze wel lekker. Ben niet zo van de Hollandse pot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Deze lijkt me erg lekker http://english.turkishcookbook.com/2008/07/green-beans-with-walnuts.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts