Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarin wecken jullie?


ilse

Aanbevolen berichten

Het is misschien makkelijker als je de vraag iets uitgebreider stelt in de topic. (met de edit knop rechts onderin kun je dit veranderen)

 

Het kan om verschillende manieren sommige mensen gebruiken een weck pan, andere de vaatwasser, of je zet de pot met hete vloeistof ondersteboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn ouders hebben we wel een wecketel. maar eerlijk gezegd nog nooit een thermometer gebruikt.

ik zie vast iets over het hoofd waarvoor de thermometer heel belangrijk is.

 

zoals ik het heb geleerd:

als het water kookt is het 100graden. water wordt niet heter dan 100graden.

dus water rustig verwarmen. kooktijd gaat in vanaf dat het water kookt. daarna tegen de kook aan houden(=100graden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is om op de ouderwetse manier te wecken (dus in glazen potten met rubberen ring), terwijl er ook potten met schroefdeksel bestaan?

Persoonlijk kan ik alleen maar nadelen bedenken: het is dubbel werk want je moet niet alleen de potten steriliseren en de inhoud bereiden, maar daarna ook nog eens wecken, er gaan door de lange wecktijd veel meer voedingsstoffen en smaak verloren en de kans op bederf door opengaan van de potten is groter.

Dus: waarom?? Zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de ouderwetse manier zal alles veel langer goed blijven omdat het wecken feitelijk ook een vacuum vormt in de bokalen, met de schroefdeksels hebt ge dat niet zo, enkel door de afkoeling krimpt de inhoud iets.

Ook is de lucht boven de inhoud steeds goed gekookt, als ik het zo mag zeggen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het open springen van weckpotten is jammer, maar wel een teken dat de inhoud is bedorven. Bij schroefdeksels gebeurt dat natuurlijk niet en loop je dus kans bedorven voedsel te eten (je ruikt of proeft dit nl niet altijd).

 

Met schroef deksel potjes gaat de inhoud er wel uit hoor.

Als het niet goed gaat.Verhitten.Gisten.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn ouders hebben we wel een wecketel. maar eerlijk gezegd nog nooit een thermometer gebruikt.

ik zie vast iets over het hoofd waarvoor de thermometer heel belangrijk is.

 

zoals ik het heb geleerd:

als het water kookt is het 100graden. water wordt niet heter dan 100graden.

dus water rustig verwarmen. kooktijd gaat in vanaf dat het water kookt. daarna tegen de kook aan houden(=100graden).

 

behalve als je het onder druk brengt: wij wecken op 120 graden in de snelkookpan

of als je er zout in doet: heul zout water kookt bij 108 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Ik hou al een tijdjes marktplaats in de gaten voor een Weckpan maar nu vind ik op weck online een leuke aanbieding van een nieuwe weckpan

 

Weck ketel WAT15 (VOLAUTOMATISCH) met automatiche timer en temperatuurmeter voor 109 euro. ( http://www.weckonline.com/nl/weck-ketels/44-weck-ketel-wat15-volautomatisch.html )

 

Heb totaal geen ervaring hiermee maar dit lijkt mij wel de moeite waard of zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten?

 

Gr Nasuada

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties op mijn vraag!

@ Thea: bij mij staat behalve (halfzoete) jam ook appelmoes, tomatensap, pastasaus, chutney's en zuur op de kelderplanken.

Nu voor het eerst (met jouw tip, toch?) ook courgettesoep. Maar ik maak idd geen bonen etc. in, hoewel met veel zout misschien zou lukken?

@ Willy, ik begrijp dat bij de weckglazen echte vacuum ontstaat, waardoor bewaring beter en langduriger is. Als je, zoals ik, een kleine inmaakster bent, dan maakt het dus niet zoveel uit. Wij hebben voor het einde van het jaar de inmaak wel op, behalve de jam, daar doe ik tot de zomer mee.

@ RobO: de potten met schroefdeksel die ikzelf gebruik gaan meerdere rondes mee. Hak is goed, Bonne Maman (van de jam) nog beter. Ik hergebruik alleen nooit 'zoete' potten voor zuur en omgekeerd.

Heeft nog iemand antwoord op mijn vraag over de voedingswaarde en smaak na wecken? Ik ben benieuwd of dat uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik niet ooit ergens gelezen dat er elk jaar één pot die 100 jaar geleden geweckt is word geopend en dat het voedsel nog steeds goed is voor consumptie?

Weet echt niet meer waar hoor, die emmentaler hé

Dit jaar nog niets ingemaakt, er was nog geen overvloed in de tuin, alles verdwijnt hier op tijd en stond achter de kiezen van onszelf, familie, kennissen en buren.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ja heb ik gezien dan betaal je 50 euro extra voor de klemmen, de rubbers, glazen,boekje en rooster.

Ben nog aan het bedenken of ik dit wel echt nodig heb en of het geen bevlieging is (zoals ik wel vaker heb)

Maar op zich is het een mooie aanbieding toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je die overige benodigdheden al dan? weckglazen, rubbers, klemmen, tang en rooster zijn wel handig als je wil wecken.

wanneer je dat nog los moet aanschaffen ben je meer kwijt dan 50euro.

 

 

als het wel een bevlieging is is er vast wel iemand die het complete set wil overnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.brouwmarkt.nl/wecken-inmaken/startset-wecken-inmaken/startset-wecken-inmaken-inclusief-weck-w14.html

 

Deze aanbieding van brouwmarkt geeft er grotere weckpotten bij en heeft dezelfde prijs.

Ben er dit jaar mee begonnen na lang aarzelen maar tot dusver bevalt het wel. Heb veel meer ruimte in de vriezer, dat vind ik een groot voordeel

 

Had trouwens de weckketel uit bovenstaande link aangeschaft, achteraf had ik liever die iets duurdere met timer gekocht, nu moet je het controlelampje van de temperatuur in die gaten houden om zelf te timen.

Maar goed, ben erg gemakzuchtig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...