Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem verbeteren in de kas

sjuutje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Hoe kan ik de grond (bodem) in mijn kas verbeteren?

Ik merk dat de grond enorm droog is na 2 jaar gebruik. Tussentijds heb ik er wel eens compost onder gewoeld en ook heb ik wel eens bijgemest met droge mest voor o.a. tomaten of vruchten en natuurlijk gaf ik wel water in de kas maar de grond lijkt behoorlijk uitgedroogd en "op" te zijn.

Is het verstandig de bovenlaag eruit te scheppen en te vervangen voor verse tuingrond of bijv. verse mest in de oude laag te verwerken?

Ik heb vorig jaar aan de rechterzijde tomaten gezet, afgelopen jaar aan de linkerzijde; volgens mij betekend dat dat ik komend seizoen geen tomaten in mijn kas kan zetten, toch... tenzij ik ze in potten zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem, dit jaar de tomaten in emmers gezet. Denk dat ik deze winter de grond een halve meter ga uitgraven, die grond op het stuk storten waar dit jaar de aardappels stonden en dan de kas vullen met potgrond. Heb ik wel een paar kuub nodig, maar ach in de winter is er tijd zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk jaar zet ik de kas onder water als ze leg is, zeker vier à vijf cm water op de grond en daar is wel een paar liter water voor nodig hoor maar het helpt, de zouten spoelen weg maar tegelijk ook een deel mineralen en daarvoor strooi ik dan weer Bentoniet (omdat ik dat heb).

Veel compost gaat er ook in alsook wat stalmest en de oogst is tot nu toe goed meegevallen.

Maat na een jaar of vier-vijf moet de grond er wel eens uit en vervangen worden door goed bemestte tuingrond.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier graag mee want ik heb sinds kort een flinke kas van 5 x 3,5 tot mijn beschikking en de grond lijkt me hier ook erg schraal (en de katten hebben er in gescheten en gepist) mijn gevoel zegt dat ik flink moet voeden, maar heb echt geen benul hoe ik dit moet aanpakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin daar al helemaal niet meer aan.

In het voorjaar koop als er een aanvbeiding is bij de bouwmarkt 10 zakken bemestte tuinaarde van 40 liter en leg die in mijn kasje. Snij de bovenkant open en met een stokje prik ik wat afwaterings gaten door de onderkant.

Ik plant mijn meloenen/komkommer/tomaten en aubergines daar dan in. Na het seizoen of in het voorjaar gaan de zakken als compost over de rest van de tuin. Gaat al jaren prima

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kas kent denk ik een tekort aan kalk, veel mos in de kas. Nu ook veel paddestoelen Is dat ook een bodem signaal of niet?

Kan, maar hoeft niet. Beste kun je de zuurtegraad gewoon meten.

Eigenlijk is het vaak andersom in een kasje. Omdat je daar veel minder uitspoeling hebt ( geen regen ) slaat vaak de grond wit uit door de kalk. Stadium verder wordt dat een harde groengrijze korst en stadium verder worden dat mossen.

Mos en paddenstoelen is eerder een signaal van de hoge vochtigheidsgraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een beetje hetzelfde probleem, dit jaar had ik vanaf feb een van mijn hennen met haar kuikens er een paar weken in gehad, ik moet zeggen dat ik dit jaar een goede oogst had. Maar ook wij vullen elk jaar aan met bemeste aarde, een behoorlijk aantal zakken uitstrooien en vermengen.

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...