Ga naar inhoud

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oké zoals ik al genoemd heb dat het me 1 x is gelukt basilicum over te houden in de achtertuin..... geen vorst en wel veel regen trouwens is wel vreemd .......... maar het is me gelukt een keer

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb het plantje in zo'n kruidenpot van Rosti Mepal: https://www.google.nl/search?q=kruidenpot+mepal&rlz=1C1AVNE_enNL729NL729&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwio3Yaqht3XAhUqI8AKHYduCyYQ_AUICigB&biw=1920&bih=949 Dat gaat goed, hij zuipt veel! En dan in de keuken, bij het raam, maar niet op de tocht.

Er gaan binnenkort wat gewortelde stekjes naar Speets, dan hebben we weer 2 adressen waar ze groeien

Geplaatst:

Hier stonden mooie gewortelde stekken en volgens mijn eigen advies heb ik die redelijk snel opgepot.

Maar vanaf toen ging het meteen mis. Zo gek: vorig jaar ging dat zo goed

Ik baal als een stekker, dus ben héél erg blij dat ik een stek van Jorieke krijg

En alvast een tip voor volgend jaar: je moet op tijd stekken nemen. Niet wachten tot oktober-november, want dan zijn ze al half dood

• Thanks 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik probeer dit jaar ook de bergbasilicum en de basilicum magic mountain over te houden. Ik doe dit via stekken. De moederplanten hebben het in de kas (boven de 5 graden) niet overleefd. Ze zagen er al snel niet gezond uit en kregen veel last van luis.Gelukkig had ik binnen de stekken nog. Die staan nu op een warme plek voor het raam. En nu stek ik ook van de stekken. We eten er overigens ook lekker van. Ik heb inmiddels meerdere stekken staan en dan is er altijd wel iets te knippen. En wordt het teveel, dan geef ik wat weg. Je kunt er altijd iemand blij mee maken.

Ik vind de mepal kruidenpotjes ook erg handig voor het kweken van basilicum. Ik heb er maar eentje van. Omdat de basislicumplantjes veel water nodig hebben heb ik er zelf nog een aantal bij gemaakt van een leeg plastic potje, een kweekpotje dat er niet helemaal in past voor het waterreservoir, een bindertje en een koordje voor het watertransport. Je kunt goed zien wanneer je water moet bijvullen als je doorzichtige plastic potjes gebruikt. Dat vind ik wel handig. En zo kun je ook eens weg zonder bang te zijn dat je plantjes niet genoeg water krijgen. Straks ook handig voor de pepers.

DSC02427bew40064951511792963.jpg

DSC02432bew40042431511792977.jpg

Nu maar hopen dat het lukt deze twee favorieten aan de praat te houden al die maanden.

• Thanks 1

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Fijn verslag koolrabi, en mooi dat jij ze ook nog in leven hebt

Ik zag vanmiddag dat de citroenverbenastek (binnen) zijn blad liet vallen. Pas toen ik die in allerijl onder een lamp had gezet, zag ik luizen.

Dus misschien had de bergbasiel die ook en heb ik dat gemist en zijn ze daarom dood gegaan

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

O..verbena staat nog in de kas..goed dat je het zegt. Ik heb een pot vol met water en gewortelde berg basilicum stekken staan.. Die staan al twee maanden.. Beter dan snel oppotten? Ook nog een minipotje aarde met één takje..gaat allemaal goed.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

O mooi, Jet! Goeie risicospreiding, zoals Jorieke al zei

Ik durf niets meer te zeggen over al of niet oppotten, maar misschien eens kijken welke al veel wortels hebben?

Hebben jullie geen last van luizen?

(Mijn verbena's doen het in de kas trouwens veel beter dan binnen. Ik wil ze eigenlijk ook nog niet naar binnen halen vanwege de luizen ).

Geplaatst:

Jet, mag ik alvast weer een stekje reserveren? Ik zie hier de bui hangen die van mij staat in de kas, maar ik ben door drukte vergeten stekken te nemen....stom stom stom....

Geplaatst:

De hele winter op water zoals in appelvrouw haar foto hierboven, werkt dat niet of juist wel ?

Elke basilicum die ik in handen krijg is binnen paar dagen dood, deze zieyt er tenminste wel stevig uit

Players only love you when they're playing.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Appelvrouw, tot een maand terug ging het prima met de stekken. Daarna ging het heel snel mis, die kleine witte beestjes (naamkwijt) en luizen. Al met al niet gered.....

Geplaatst:

Zonde Wil! Hier zijn alle stekjes dood aangetroffen toen in na een koude week weg geweest te zijn weer thuis kwam. Alleen het ene miniplantje die al geworteld was ging weer leven nadat ik water had gegeven..pfft lastig. Voorlopig nog geen stekken dus voor de voorjaarsmoes, maar wie weet hoe het nog gaat groeien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

O goed zeg

Hier is er alweer eentje dood.

Ik had die met de meeste wortels in de grond gezet, maar dat wilde dus niet.

Ik begrijp het niet: vorig jaar rond deze tijd sloegen alle stekjes aan en potte ik ze op als ze nog nauwelijks worteltjes hadden

Maar fantastisch dat jij ze nu weer in leven weet te houden

Wij hebben hier nog 2 kansen. Meld je het even als jij die lichting in de grond zet? Ik durf niet meer.

Geplaatst:

Nee ze doen helemaal niets. Het lijkt er zelfs op dat er worteltjes afsterven.

En het groen ziet er ook niet florissant uit (maar dat was al een beetje zo).

Ze staan op de zelfde plek als vorig jaar. Wat zou jij doen? Toch eentje oppotten en duimen?

Jouw stekken van 'mijn' partij, zitten die in de onderste pot? Of staan die ook nog in het water?

2018-01-09Bergbasiel56071515520020.JPG

Geplaatst:

Hm... ik zou die met die lichte bladeren oppotten en meteen de top er uit knippen. Vraag me niet waarom

Ik heb je toen alle stekken gegeven. Nou ja, op eentje na, maar die had te laag in het water gehangen en had toen al een bruinig steeltje gekregen en is daarna snel dood gegaan.

Die in die groene pot heb ik ergens in augustus gestekt in water, en daarna ergens in september ofzo opgepot. Volgende keer houd ik beter bij wat ik doe

Geplaatst:

Heb je mij alle stekken gegeven? Wat een vertrouwen! En dan gaat het nog mis ook

We gaan ons best doen.

Geplaatst:

Ik heb van koolrabi een stek gekregen van de Bergbasilicum en van de magic mountain basiel. Ze hebben het blijkbaar te koud gehad in de auto hiernaar toe. Blaadjes gingen verwelken, die heb ik afgeknipt en ze lekker onder de lamp gezet op een verwarmd kamertje (waar mijn zaailingen staan) het is daar ongeveer 19 a 20 graden.

Blijkbaar vinden ze dit heerlijk, want ze beginnen zichtbaar weer op te knappen gelukkig...

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...