Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen geraakt door vorst.


oz457

Aanbevolen berichten

Ik was gisteren niet thuis en viel totaal uit de lucht deze ochtend toen ik zag dat onze tuin wit zag van de grondvorst. Er is een meteo meetstation op amper 3 km van bij ons en ben gaan kijken op hun website. De minimum temperatuur afgelopen nacht was 0,9°C. Dus, grondvorst.

Resultaat: onze jonge aardappelbladeren zijn volledig zwart geworden na de dooi van de grondvorst van afgelopen nacht.

 

Wat nu? Is de oogst verloren? Moeten we de planten er terug uit halen en nieuwe planten, of komt dat nog goed? Wie heeft hier ervarling mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met vorstschade aan aardappelloof dus kan je alleen verder helpen op basis van informatie op een andere site:

 

Vorstschade kan voor een aanzienlijke vertraging in ontwikkeling van de aardappelplant betekenen. Vanuit niet bevroren stengel delen kan het gewas vervolgens opnieuw uitlopen. Vaak is de nieuwe uitloop wat kroezig van vorm. Nachtvorstschade komt vaak heel grillig verdeeld over het veld voor. Vaak is het gewas in de lager gelegen delen van het perceel ernstiger beschadigd dan in de hogere delen.

 

De kans op schade wordt vergroot wanneer de grond wordt losgemaakt door bijvoorbeeld schoffelen of aanaarden in een periode met lage nachttemperaturen. In een koud voorjaar zien we ook vaak gele bladeren of delen van bladeren of geel verkleurde bladnerven. Dit kan behalve door onkruidbestrijdingsmiddelen ook door koude worden veroorzaakt. bron

 

Misschien kunnen andere forum leden je iets meer advies / duidelijkheid geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf is het me nog niet overkomen maar ik heb vanmorgen met enkele oude tuiniers gesproken en in grote lijnen kwam hun verhaal overeen met het verhaal van Jorg.

Je kunt er achteraf weinig aan doen, enkel het loof zal verloren zijn, hangt er ook nog vanaf hoe diep het bevroren is. Kan ook nog dat het loof onder de vorstbeschadiging gewoon weer gaat uitlopen. Anders zal de aardappel in ieder geval weer nieuwe groeipunten activeren. Het zal uiteindelijk wel wat groei achterstand betekenen. Maar het zal best wel goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ik heb 40m² aardappelen staan en dit is te veel om met bloempotten af te dekken. Ik had ze gisteren met vliesdoek afgeschermd, maar blijkbaar was dit niet voldoende. Gelukkig hadden we de potplanten weer in de serre gezet. Al bij al zal het allemaal nog wel goed komen, al is het een dan week of twee later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier deze week gelukkig geen vorst aan de grond. Een week of 4 geleden wel, mijn vroege aardappels waren toe al boven de grond, en hadden inderdaad ook zwarte vlekken op het blad. Hier is dat vrij snel weer helemaal goedgekomen. Aardappelplanten doen het mijn inziens prima (ben niet heel ervaren, na 1 jaar aardappelteelt ).

 

Groetjes Kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziet vorstschade aan aardappels eruit?

Ik lees hier over zwarte plekken, maar mijn aardappelloof is ineens helemaal bruin en slap, ik moest zelfs zoeken waar het gebleven was want het is al helemaal klein geworden!

Ik had een foto gemaakt maar mijn telefoon doet raar dus ik kan hem niet laten zien.

 

Ik heb verder niks van vorst gemerkt hier, maar misschien dat het dan toch stiekem een klein beetje gevroren heeft vannacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de telefoon doet het weer dus hier een foto:

 

DSC0174170721399317712.JPG

 

Dat is dus wel een stuk bruiner dan op jullie foto's... En sommige plantjes (de kleiner waren) zijn nog amper terug te vinden tussen m'n hooi-mulch-laag.

Afgelopen zaterdag stond het er nog mooi groen bij allemaal.

Ik heb niks gemerkt van vorst (en dat was ook niet voorspeld).

 

Ziet dit er volgens jullie toch uit als vorstschade?

En zou mijn oogst hiermee dan verloren zijn of kan dat toch nog goedkomen? Ik kan amper nog wat groen eraan ontdekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bio-fee; de aardappelen lopen nog wel terug uit hoor, ze zullen een paar weken later zijn dat is alles.

Maar zo te zien hebt ge daar toch wel een paar graden vorst gehad.

Kan het dat ze in een laagte staan? De koude lucht stroomt namelijk naar de laagste plaatsen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mogelijkheid bv. Je praat dan over zeer plaatselijke 'vorstzakken'. Andere mede-oorzaak is ook het mulchen. Zonder de mulch is er net even wat minder vorstschade.

Eigenlijk moet ik nog een hoofdstukje 'micro-klimaat' maken in het koude/temperatuur -topic.

 

Mulchen geeft in zulke gevallen meer kans op koude-plekken heel plaatselijk ( kan een paar m2 zijn ) op een tuin; daar wél vorst-schade en een paar meter verder ( geen mulch ) geen vorst. Daar, langs de sloot geen vorst, daar onder die struik ook niet, maar daar een heel veldje naast die haag wel. Hagen kunnen vorst-zakken veroorzaken bv.

 

Maar ja, bij echte vorst van -5gr helpt of veroorzaakt dat ook allemaal niks hoor. Echt vorst is echt vorst.

 

Valt heel wat over te vertellen. ( nu geen tijd )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm oké dan zal het dus toch vorst geweest zijn. Goed om te weten dat mijn aardappelen niet verloren zijn hierdoor!

 

Of het aardappelstukje lager ligt... hmmm weet ik niet zeker, niet wezenlijk, dat zou dan hooguit een verschil van zo'n 10 cm kunnen zijn met de rest (en dat is misschien wel genoeg?), maar van de andere kant heb ik dit stukje wel opgehoogd met compost (en mulch).

 

Nou ja voortaan de weersverwachting dus nóg beter in de gaten houden en bij een paar graden boven nul maatregelen nemen!

 

Bit ik lees tzt graag meer over plaatselijke koudeverschillen, als je meer tijd hebt om te schrijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik kwam gisteren op de tuin, en ontdekte dat de aardappels veel bruine/ gele blaadjes hadden.

Gelijk in de stress....oohh...phytopdinges...nu al? Maar toen kwam er een mede tuinder, die kon me vertellen dat het vorstschade was, zijn Piepers zagen er nog veel erger uit. Joh....ik was helemaal happy! Ik had al het idee dat ik ze moest gaan ruimen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...