Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen geraakt door vorst.


oz457

Aanbevolen berichten

Ik was gisteren niet thuis en viel totaal uit de lucht deze ochtend toen ik zag dat onze tuin wit zag van de grondvorst. Er is een meteo meetstation op amper 3 km van bij ons en ben gaan kijken op hun website. De minimum temperatuur afgelopen nacht was 0,9°C. Dus, grondvorst.

Resultaat: onze jonge aardappelbladeren zijn volledig zwart geworden na de dooi van de grondvorst van afgelopen nacht.

 

Wat nu? Is de oogst verloren? Moeten we de planten er terug uit halen en nieuwe planten, of komt dat nog goed? Wie heeft hier ervarling mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met vorstschade aan aardappelloof dus kan je alleen verder helpen op basis van informatie op een andere site:

 

Vorstschade kan voor een aanzienlijke vertraging in ontwikkeling van de aardappelplant betekenen. Vanuit niet bevroren stengel delen kan het gewas vervolgens opnieuw uitlopen. Vaak is de nieuwe uitloop wat kroezig van vorm. Nachtvorstschade komt vaak heel grillig verdeeld over het veld voor. Vaak is het gewas in de lager gelegen delen van het perceel ernstiger beschadigd dan in de hogere delen.

 

De kans op schade wordt vergroot wanneer de grond wordt losgemaakt door bijvoorbeeld schoffelen of aanaarden in een periode met lage nachttemperaturen. In een koud voorjaar zien we ook vaak gele bladeren of delen van bladeren of geel verkleurde bladnerven. Dit kan behalve door onkruidbestrijdingsmiddelen ook door koude worden veroorzaakt. bron

 

Misschien kunnen andere forum leden je iets meer advies / duidelijkheid geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf is het me nog niet overkomen maar ik heb vanmorgen met enkele oude tuiniers gesproken en in grote lijnen kwam hun verhaal overeen met het verhaal van Jorg.