Jump to content

Bodemvorst?

Jane Doe

Recommended Posts

Vorst aan de bodem kan (kan!) - vaak heel plaatselijk - optreden bij windstil en open weer en nachttemperaturen van 2 a 3 graden.

Veel is afhankelijk van de plek waar je zit. Lager gelegen gebieden/plekken lopen meer kans. Ook wateroppervlakten in de buurt hebben invloed. Meestal is het aan het einde van de nacht, gedurende een korte tijd.

Voor planten die echt helemaal niet tegen vorst kunnen, kan het funest zijn. Bij andere planten valt het meestal wel mee, omdat het erg kort duurt en de bodem zelf ook nog warmte afgeeft (plant bevriest niet door en door en wortels blijven "werken")

Dat het dan ook in een gesloten kasje of platte bak al zou vriezen lijkt me onwaarschijnlijk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Werd om 0700 uur wakker van het ijs krabben op de P voor 't huis. Gauw de ananassalie uit de vollegrond gehaald en in een pot in de schuur gezet. Hopelijk niet te laat.

Alle ruiten van de kas waren van onder tot boven bedekt met een laagje ijs, dus hier was het meer dan vorst aan de grond.

Hier heb ik vrouwlief op weg geholpen door de ruiten van de auto te krabben en het zat er vies vast op...

-1 gaf de thermometer aan en het was toen 9.30 uur.

In de kas heeft het niet gevroren, maar dat gebeurt ook niet zo snel.

De deel maar een beetje opruimen en de werkplaats idem, de karretjes gaan weer binnen slapen...

Lach nog maar niet Roelie , dat is alle weergoden verzoeken

ik zit absoluut niet op een strenge winter te wachten . Is het waar

of een fabeltje trouwens dat strenge vorst goed is voor de bodem??

Afgelopen winter hebben we niks van vorst gehad , en ik merk ook

niet dat planten het beter of slechter doen .

Het KNMI schrijft:

De temperatuur wordt op weerstations gewoonlijk op 1,5 meter boven een grasvlakte gemeten. Vlak boven de grond kan het temperatuurverloop echter anders zijn. Vorst aan de grond, voorheen nachtvorst genoemd, betekent vorst op 10 cm hoogte.

Tijdens een windstille en heldere nacht koelt het daar sterker af. Voorwerpen op het aardoppervlak en ook bomen, struiken, bladeren en grassprietjes zenden voortdurend straling uit en verliezen onder die omstandigheden snel warmte. Wanneer de temperatuur op 10 cm hoogte boven gras tot onder het vriespunt daalt, wordt dat aangekondigd als vorst aan de grond. Dit staat ook wel bekend als nachtvorst, zoals dat vroeger werd genoemd.

Van: http://www.knmi.nl/cms/content/30648/vorst_aan_de_grond

Autoruiten: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/f3c76a618bca90383e9c143d73dd3b42/article/autoruiten_krabben.html

De term is dus 'vorst aan de grond'. Voorheen 'nachtvorst'. En 'bodemvorst' zal wel een germanisme zijn. Voorheen alleen verwarring vanuit het zuiden (serre, vijzen, opkuisen en zo meer). Nu dus ook verwarring vanuit het oosten, daar kwamen toch die drie wijzen vandaan? (nog precies een maand, en dan is het ...)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)