Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gevulde courgette van gisteren met opperdoezertjes en een salade. In de sla zat een mini-komkommer, en die heb ik boven de gootsteen uit staan spugen. De vorige waren zo lekker, en deze was afgrijselijk goor en bitter. Morgen ga ik alle mannelijke bloemen vermoorden.

Geplaatst:

Van alles geoogst vandaag, daarna wachten tot na het onweer met naar huis fietsen en toen... toen... PIZZA besteld...

Geplaatst:
... en toen... toen... PIZZA besteld...

Hahahaha. Herkenbaar. Hier gisteren ook geen fut na al het tuinwerk. En stokbrood met (door iemand anders 'eigengemaakte') saté saus gegeten. Lekkâh!

Vandaag wel weer braaf.

9 liter pastasaus staat te pruttelen. Wordt ingemaakt en van gegeten vanaaf.

48b1e193d7a7b8a37fcf167388ba30e7.jpg

Er is nog wel wat over.

2a91e316922b482957f3432a85fcbd07.jpg

Dat wordt, denk ik tomatenpuree of soep. Hoewel ik bij Diana een foccacia-achtig iets voorbij zag komen, waar ik ook wel een variant van wil proberen te maken.... misschien morgen maar!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Pippi, lijkt me sterk hoor, dat een heel jonge komkommer al bitter is door bevruchting. Is het niet de droogte?

Mannelijke bloemen plukken moet een hele karwei zijn, er staan er massa's op. Heeft een heirloom komkommer geen bevruchting nodig? Ik dacht dat enkel parthenocarpe hybrides geen bevruchting nodig hadden.

Geplaatst:

Oeh hier nog een fan van zelhemse speklappen! Maar deze week de verassing zelhemse varkenshaas gegeten, man die was nog beter, jummm. Met eigen sperzieboontjes erbij een feestmaal!

(En normaal vind ik varkenshaas niet zo veel smaak hebben, maar deze... ik ben fan )

Geplaatst:
Pippi, lijkt me sterk hoor, dat een heel jonge komkommer al bitter is door bevruchting. Is het niet de droogte?

Mannelijke bloemen plukken moet een hele karwei zijn, er staan er massa's op. Heeft een heirloom komkommer geen bevruchting nodig? Ik dacht dat enkel parthenocarpe hybrides geen bevruchting nodig hadden.

Ann, ik heb vandaag eens even naar die planten gekeken, mannelijke bloemen weghalen is inderdaad geen doen. Maar is het niet zo dat de meeste komkommers juist niet bevrucht moeten worden?

Ik heb geen idee of het misschien door de droogte kan komen, ik heb toch regelmatig extra water gegeven en de andere komkommertjes waren echt heel erg lekker.

Ik hoop maar gewoon dat het een uitzondering was en dat er een beest over had gepiest of dat hij rot was of weetikveel.

Vandaag lekker aardappels en boontjes uit eigen tuin gegeten met een vegan visburger. Ik had ook een lekker bakje sla met tomaatjes gemaakt maar toen ik er olijfolie en peper en zout overheen wilde gooien pakte ik per abuis de nootmuskaat (voor over de boontjes) in plaats van de peper, en kon ik mijn bakje sla wegkieperen. (Ik heb nog even geproefd, maar nee, nee, sla met nootmuskaat is smerig.)

Geplaatst:
Ik had ook een lekker bakje sla met tomaatjes gemaakt maar toen ik er olijfolie en peper en zout overheen wilde gooien pakte ik per abuis de nootmuskaat (voor over de boontjes) in plaats van de peper, en kon ik mijn bakje sla wegkieperen.

Wat jammer Pippi! (Lijkt me idd geen lekkere combi) Enige dat ik nog kan bedenken is een paar eitjes er doorheen voor een soort rare sla-omelet? Hier zou het in ieder geval subiet naar de varkens gegaan zijn.

Die hebben vandaag staan smullen van oud brood geweekt in over-de-datum melk, en veel wortelloof, met wat miniwortjeltjes eraan links en rechts. En ook wat doorgeschoten exemplaren (viel me op dat Parijse worteltjes veel meer doorschieten dan mijn fly away of F1 winterwortel) Wat taaie bietjes er bovenop, en ze hebben staan smullen hoor!

Enfin. Dat is meer voor het topic: wat hebben de varkens uit de tuin gegeten

Wij hebben veel kruisbessen ook. Vandaag een vlaai van bakken. En we maken graag groenteburgers met spekjes. (Worteltje, uitje, aardappel even klein maken met staafmixer (niet tot prut. Wat structuur wel!) erwtjes heel erdoor, en wat ei, en wat spekjes en / of kaas. Als te vochtig, beetje bloem. En bakken. Echt lekker. Eeuwig variabel met andere groenten, kruiden etc. En goede manier om restjes weg te werken.

Geplaatst:

Heb je je groente eerst gekookt Charly voor de burgers?

Hier een bietensoep! Ben er DOL op en vandaag zowaar alles uit eigen tuin. Bietjes, aardappeltjes, paar uien en knoflook met een zelfgebakken brood en kruidenboter. Mmmm

Het slachtafval spreekt voor zich

5b416bb82a1554b4b573643b0f82a962.jpg

Geplaatst:

Nee hoor. Rauw. Kwam op t idee nav jouw(?) courgette-koekjes. En nu is het een prettige manier geworden om restjes te verwerken. Plus ook om niet iedere avond het idee te hebben dat we dezelfde groenten eten

Bietensoep komt mij dan weer niet bekend voor. Lijkt me ook lekker. Gaan we proberen!

Geplaatst:

Nee hoor. Rauw. Kwam op t idee nav jouw(?) courgette-koekjes. En nu is het een prettige manier geworden om restjes te verwerken. Plus ook om niet iedere avond het idee te hebben dat we dezelfde groenten eten

Bietensoep komt mij dan weer niet bekend voor. Lijkt me ook lekker. Gaan we proberen!

Wat goed zeg! Klinkt mij ook heerlijk in de oren. Ben blij dat ik je heb kunnen inspireren, want jouw groenteburgers lijken me wel wat!

De bietensoep was zo mogelijk nóg lekkerder dan normaal. Zal wel iets te maken hebben met de eigen kweek. Alle ingrediënten laten pruttelen, evt een blokje groentebouillon erbij. De blender erop, peper en zout en server met evt een kloddertje zure room en wat sprietjes bieslook.

Geplaatst:

koolrabi met mosterdsausje:

plakken van 0,7 cm dik, bakken in roomboter en wat olie, mosterdsausje met boter-meel-melk-piepkleinbeetjekippenbouillon-nogpiepkleinerbeetjesuiker-grove mosterd

pureeaardappeltje en komkommer en belgische stoof

Geplaatst:

Gisteren courgetti (spagetti van courgette) half om half met spagetti, samen met tomaten, ui, knoflook, peper uit eigen tuin aangevuld met kip en pesto uit de winkel. Met als bijgerecht turkse courgette koekjes waarin courgette, ui, kruiden uit eigen tuin samen met uit de winkel ei, bloem en feta zit.

Vanavond sperziebonen uit eigen tuin met aardappeltjes en veldvarken gelderse schijven.

Geplaatst:

macaroni met groentes uit de tuin en het laatste potje tomatensaus van vorig seizoen.

daarbij nog klein beetje komkommer sallade van de eerste komkommer uit eigen tuin.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...