Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Estemy's ruillijst MTFD 2.mei 2015


Estemy

Aanbevolen berichten

AANBOD

 

Bloemen

1.-4. zijn vlindervriendelijke bloemen. Ik geef ze allemaal weg, want ik heb er geen ruimte voor.

 

1. Allium Spaerocephalon 15x. Wordt 60cm hoog, bloemen in VI-VIII, planten in IX-XII Appelvrouw

 

2. Allium Nectaroscordum Sicilum 4x. Wordt 90cm hoog, bloemen V-VI, planten in IX-XII

3. Allium Purple Sensation 3x. Wordt 90cm hoog, bloemen V-VI, planten in IX-XII Gaan allebei naar Erny

 

4. Scilla Campanulata (hyancinthoides hispanica) 10x. Wordt 25cm hoog, bloemen V-VI, planten IX-XII

DETA-268.jpg

 

5. Dahlia Topmix Paars/Purple 1x. Dit plant is eigenlijk gewoon (donker)rood. Precies als op de foto. Wordt 35cm hoog en krijgt heel veel kleine bloemetjes. Kan ook in een pot groeien! Bloemen VII-X. Planten III-V. De bloemenbol staat op dit moment buiten, maar ik kan hem makkelijk opgraven. Gaat naar SuuusP.

 

6. Dahlia Kaktus 1x. Wordt 110cm hoog! Bloemen VI-X. Planten III-V. De grote bloemenbol staat op dit moment in mijn schuur. Gaat naar angela.

 

7. Violen Sinfonie Assortment (F1 hybrid) 50x, Viola wittrockiana. Wordt 15cm hoog, bloeit III-VI, planten VI-VIII in volle zon.

90914.jpg

 

8. Lupinus (?) bloemen (eigen foto). Ik heb heel veel deze rond mijn tuin. In verschillende kleuren: roze, blauw...Maar ik vind ze helemaal niet mijn ding (mijn moeder houdt van ze, maar ze groeien in Estland heel slecht). Als iemand wil kan ik ze verzamelen (ik denk rond 3-4 bloemballen in totaal) en weggeven. Gratis, ik hoef niks terug. En dan kan ik die ruimte gebruiken voor iets dat ik zelf mooi vind. Appelvrouw krijgt ze.

 

 

Fruit en overige

 

1. Loganberry stekken 1x

Ik heb mijn plant in de herfst gesnoeid en het afval in een pot geplant. Op dit moment staat het pot binnen en ik zie daar al wat groen, dus zeker genoeg voor 1 persoon. Voor meer durf ik op dit moment niet aanbieden.

Loganberry is een kruising tussen framboos en braam. De bessen zien er uit als een framboos, maar zijn niet zo zoet. Wat leuk is, dat je kunt dit plant laten groeien als een klimplant. Bijvoorbeeld bij ons groeit hij langs de schutting. Hij groeit heel erg snel, en we hebben al de eerste jaar een paar bessen gekregen. Volgens mij woekert hij niet, maar je moet hem wel genoeg ruimte en klimmogelijkheden aanbieden. Ook super voor een stadstuin! Gereserveerd voor appelvrouw

 

2. Blauwe bessen ?x Begin februari gezaaid, kiemtijd 14-49 dagen. Tot nu toe geen leven.

Ik heb wat zaden besteld uit VS, maar ik durf niet te zeggen of ze kiemen. Ik heb rond 40 zaden, maar we zien pas in februari-maart, of ik wat planten krijg.

Als je intresse hebt laat me dan weten. ik noteer je en rond maart/april laat ik je weten of het iets wordt.

266px-Vaccinium_corymbosum_in_The_Netherlands.jpg

 

3. Golden Pearls - echt een superplant. Ik had hem in een grote pot en ik heb 2 keer kunnen oogsten. Heerlijke zoete bessen en het plant groeit heel snel tot een meter. Geweldig voor een stadstuin. De bessen hebben een zoete-zure smaak en ze zijn heel klein, maar je krijgt wel veel van. goed voor gebak of als dessert. De zaden dat ik heb zijn niet eigen oogst, maar hopelijk is het wel een hetzelfde plant.

DSCN1082.jpg

 

4. Ananaskers Physalis Peruviana (grote soort)

2014-05c.jpg

 

5. Tomatillos (paars en groen). Op de foto van olijfkomkommers (beneden) kun je de oogst van mijn groene tomatillos zien.

 

6. Voor wie van aardbeien houdt heb ik nog 3, misschien 4, Bato bakken over! Iemand kan ze voor 5EUR krijgen (sorry dat ik geld vraag, maar ik heb per ongeluk te veel bijbesteld vorige jaar. 5euro = 3 bakken, niet 1x).

 

7. Voor wie van 2e hands boeken houdt, dan alles dat op mijn Bol.com winkelpagina onder 10eur is kun je gratis krijgen (ik hoef echt niks terug en je kunt zo veel krijgen als je maar wil. Ik heb geen ruimte meer in mijn boekenkast).

http://www.bol.com/nl/w/algemeen/books-books-and-books/226197/index.html?offerId=#seller_offers

bol.com-logo1.png

 

8. Ik heb een oude grasmaaier van mijn ouders gekregen. Nooit uit de doos genomen, want we gaan voor kunstgras. Hij werkt op een accu , maar die is oud en blijft max 10min vol. Goed, dus, als je maar een kleine tuin heeft. Hij is van kleur grijs met oranje. Geen grasverzamelbak in de achterkant. Volgens mij ook van een goede merk. PB als je interesse heeft, door problemen kan ik hem niet verkopen.

DSCN125146281423667748.JPG

 

9. Ik heb ook 1 zak kalk over (want ik heb een zakje erbij gekregen).

DSCN125290911423667754.JPG

 

Kruiden

Ik heb alle soorten. Je kunt ze als plant of als zaden krijgen

 

1.Peterselie

2. Marjoram

3. Bieslook

4. Russische dragon (kiemde vorige jaar niet)

5. Citroen basilicum (kiemde vorige jaar niet)

6. Boonkruid

7. Basilicum Toscana

8. Grote brandnetel

9. Pepermunt

10. Rosmarijn

11. Salie

12. Koriander

13. Dille

14. Tijm

15. Griekse Basilicum Minette

 

Groente

 

1. Aubergine Ronde de Valence (eiegen foto links, rechts is een mislukte gestreepte aubergine (want hij heeft geen streepjes)). ik heb ook zaden van Listada Gandia (gestreepte).

DSCN0174.jpg

 

2. Olijfkomkommers (eigen oogst en foto, ze staan in de RVS kom). De meest productieve plant dat ik ooit heb gezien. De groente heeft een zachte komkommersmaak, maar je eet ze het liefst niet rauw (kan ook), maar in een wok of ovenschotel zijn ze super.

DSCN1041.jpg

 

3. Prei San Giovanni en Winter Giant 2 - prei is gewoon niet mijn groente. 3 jaar in de rij en nog steeds mislukt. Iemand mag mijn zaden hebben.

prei.jpg

 

4. Schorseneer Duplex en Lange Jan

http://passie.horeca.nl/generated/c620x300_a17462_21105089.jpg

 

5. Koolgewassen: a)spitskool Eersteling b)rode kool Langdijker Bewaar 2 c)Chinese kool Spectrum F1 d) witte kool brunswijker e)Pak-choy Taisai

CIMG3245.jpg

 

6. Rabarber Lider Red - vorige jaar heb ik heel veel rabarberplantjes weggegeven. Ik weet niet hoe het nu is met die plantjes, maar ik heb eentje zelf in mijn tuin en het is zo goed gelukt dat ik zelfs de eerste jaar van hem veel kon oogsten. Zelfs nu, in het winter, zie ik daar veel leven. Dus als iemand dit jaar ook rabarberplantjes wil, dan kan ik voor je een plantje of twee kweken. (in het midden op eigen foto)

DSCN0084.jpg

 

7. Rainbow wortelmix (ik heb ook parijse en bruine wortels) Gaat naar suusP

 

8. Koolrabi - ik heb 2 soorten: Superschmelz en Witte Delicatess. Ik heb wat zaadjes over van allebei.

koolrabi-groot-1.jpg

 

9. Spruitkool Roodnerf - gratis gekregen, maar ik lust eigenlijk geen spruitjes. Kan ik iemand met zaden/plantjes blij maken? Ik heb nog zaden voor 1 persoon.

spruiten.jpg

 

10. Ik heb ook paarse paprika zaden besteld (ras is Tequila F1). Heel vroeg oogstbaar en met zachte paprika smaak.

CIMG3246.jpg

 

11. Courgette zaden: Geel en kleine ronde De Nice (die vorige jaar al in april buiten in een pot stond en in eind mei heb ik de eerste vrucht gekregen)(foto van De Nice is boven)

 

Tomaten

Mijn soorten kun je als zaad of als plant krijgen. En met sommige heb ik (nog) geen ervaring, dus ik weet ook niet hoe het precies uit ziet.

1. Moneymaker (gewone rode tomaat)

2. Zuckertraube

3. Banana legs (kleine geel tomaat)

4. Roma (ovaal rood)

5. Tigerella (gestreepte, ziekteresistant)

6. Yellow Pear Shaped

7. Lollipop ( geel, rond)

8. Gardeners Delight

9. Castle Rock (trostomaat)

10. Ace 55 VF

11. Pineapple Fog

12. Moskvich

13. Polish Lingunisa

14. Lithuanian Crested

15. Principe Borghese

 

Wat ik zoek

1. Komkommer Miniature White Al gekregen, bedankt jootje!

2. Eigen oogst/inmaak/vlees/bessen enz. Alles dat eetbaar is is bij ons altijd welkom.

3. Pootaardappels (het liefst iets dat makkelijk is om te schillen en gemiddeld of groot van maat)

4. Grote plastic potten (5l+) voor de tomaten in de kas. Ik heb nog 5-6 nodig.

5. Bamboe of andere stokken voor bonen. Grotere maat.

6. Een zak compost is altijd welkom.

7. 1 van de glas ramen van mijn kas is kapot. Als iemand op maat glas kan snijden, dan kan ik voor dat zelfs betalen. Afmetingen weet ik van hoofd niet, maar stuur maar een PB als je dit kan regelen.

8. 12x prei zaailingen, die van mij lukken niet!

10. Als iemand kunstgras stabilisatiedoek restjes heeft, dank zou ik uiterst dankbaar zijn.

11. Ik heb een leeg bonsai pot, heb je een bonsai over? (kleine maat)

12. Boeken over SQFG dat ik nog niet heb.

aangepast door Gast

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw...wat een geweldige presentatie heb je ervan gemaakt!

 

Ik ga zeker later nog eens goed kijken ernaar. Heb ik ieder geval vast wel jam en eitjes te ruil. Van zaaiplantjes wil ik niet al iets toezeggen, voordat het al behoorlijke en mooie plantjes zijn. Voor zaad van de roodnerf-spruiten heb ik wel belangstelling. Maar als het een heel zakje is...aan pakweg 30 zaden heb ik ook genoeg.

 

Wat me soms niet duidelijk is, is of je bollen/planten/zaad aanbiedt (Ik durf dit nauwelijks nog te zeggen bij zo een mooi gepresenteerd aanbod )

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Estemy! Ik moet nog uitzoeken wat ik zelf kan aanbieden tegen die tijd, maar gezien ik dit seizoen een grote moestuin erbij heb, heb ik veel interesse in je aanbod:

- taisai zaden

- rainbow wortelmix zaden

- superschmelz koolrabi zaden of plantjes

- dahlia topmix paars bollen

In ruil heb ik nog wat emmers van 10L met gaten erin, die heb ik afgelopen jaar gebruikt om de tomaten in te telen en dat was wel makkelijk met het handvat eraan

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, zo veel interesse! Maar dat maakt me alleen blij.

 

Bato bakken: het liefst geef ik ze allemaal naar 1 persoon, maar ik heb in mijn schuur wat rondgekeken en daar stond nog eentje extra, dus je kunt hem hebben (balkontuinder).

 

Alle bloemen, behalve de violen (zaad), zijn bollen. Sommige zijn nieuw (uit een bloembollen pakket), sommige heb ik al een paar jaar gebruikt. Natuurlijk zijn de planten dat gebruikt zijn sterker (lupinus, dahlias), ze hebben veel grotere bloemballen laten groeien dan toen ik ze gekocht heb. En ik geef alle bloemen weg als ze zijn (bollen/zaad), zaaien of planten ga ik ze niet. Alle groente/fruit kan allebei: zaad of plantjes of wat dan ook. Maar ik kan niet garanderen dat een plantje altijd lukt.

Mrgreen, als je iets wil laat me dan weten.

 

Appelvrouw, ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou graag bevroren bessen hebben. Leuk voor smoothies enz. Ik kan een koelbox meenemen, maar als dat niet handig voor je is laat me dan weten.

 

geedee dank je wel, maar ik krijg al emmers van suusp. Maar als je iets van me lijst wil kun je me nog steeds laten weten. Zelfs als ik niks terug krijg vind ik het geen probleem om wat zaden/bollen weg te geven. Beter dat ze een nieuwe eigenaar krijgen dan dat ze zomaar ergens staan.

 

weknow ik heb je genoteerd voor spruitjes (tegen eieren). Als je nog iets wil, laat me dan weten.

 

En ik ga nu iedereen noteren.

aangepast door Gast

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

RUILS:

 

Balkontuinder 1 Bato bak voor paprika plant LOCKED

Weknow zaad van roodluif voor eitjes LOCKED

SuusP - taisai zaden - rainbow wortelmix zaden- superschmelz koolrabi zaden of plantjes- dahlia topmix paars bollen voor emmers LOCKED

appelvrouw loganberry, lupinus bollen, allium nr 1, golden pearls voor walnoten en jam LOCKED

angela Dahlia Kaktus, schorseneer zaad voor bodylotion LOCKED

Esthe76r: tomatillo soorten voor ?

Erny: bloemenbollen (alliums nr2 en 3) voor pootaardappels LOCKED

Nasuada: glas

Goldfish: cranberries voor - (2x) Listada di Ganda (Aubergine), (2x) Ronde de Valence (Aubergine), (2x) De Nice (Courgette) LOCKED

spike: ananaskers plant voor compost LOCKED

berijl: golden pearls, ananaskers, pepermunt, aubergine ronde de valence, olijfkomkommer voor lamsvlees LOCKED

Gemma: rabarber voor stokken LOCKED

kenbiemer: blauwe bessen

Goldfish: tomaat Gardener's delight

simke: 2 verschillende tomatillos voor stokken LOCKED

melissa: Olijfkomkommer/tomatillo/aubergine voor tomatenzaden LOCKED

Cupcakeje: overige tomatenplanten

koolrabi: overige ananaskersen voor bonen?

anna: bato bakken LOCKED

melissa: golden pearls LOCKED

raquette: golden pearls

aangepast door Gast

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heel graag die práchtige Alliums voor mij:

1. Allium Spaerocephalon 3 x

2. Allium Nectaroscordum Sicilum 1x

3. Allium Purple Sensation 1x

 

Dan blijft er ook nog wat voor anderen over. Mocht je tegen de tijd van de mtfd nog Allium bolletjes over hebben dan neem ik die ook wel van je af.

(Ergens in mijn dromen heb ik een prachtige Alliumtuin... maar in werkelijkheid is die nog ver weg...)

 

En op zich zou ik wel wat pootaardappels voor je hebben... maar daar zit een vroege soort bij (Tiamo) dus daar heb je in mei niet zoveel meer aan denk ik?

Misschien kan ik de Sarpo Mira wel zo lang goed houden voor je...

Hoeveel pootaardappels had je gewild?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balkontuinder 1 Bato bak voor ?

 

5 euro toch? Ik wil ook wel voor iets anders ruilen, maar als beginner heb ik nog niet zoveel.

 

Ik kan wat van de volgende plantjes voor je opkweken:

- Pipo tomaat

- Mini Bell paprika

- Sweet banana paprika

- Explosive Ember peper

 

En ik heb ook nog een zakje aardkastanje (Vreeken) waar ik zelf niets mee ga doen. Misschien vind je dat leuk om eens te proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom lukt het trouwens niet met de prei Estemy?

Dat vraag ik mezelf al 3 jaar. Eerste jaar kiemde niks, maar ik denk dat het mijn eigen fout was (geen zaaigrond gebruikt maar potgrond). Tweede jaar heb ik wel 1 plant gekregen, maar het had een diameter van 1cm. Wat triest, die een prei alleen in de tuin hahaa. En dan vorige jaar heb ik nieuwe zaden besteld en SQFG methode gebruikt. Ik had in totaal 18 planten. De helft zijn gewoon afgestorven. De rest groeide wel goed en ik dacht dat ik wat oogst krijg, maar ze groeide alleen omhoog en niet qua diameter. Eindelijk kreeg ik zelfs bloemen. Mijn vriend zei dat ik die moest afknippen, maar ik durfde niks doen, want ik was bang dat ze dan misschien weer doodgaan. Uiteindelijk zijn ze gewoon opgegeten door slakken enz want ik heb ze te lang in de seizoen buiten gelaten (om ze meer tijd te geven).

Deze seizoen heb ik 1 vak (9 planten) in mijn planning. Ik ga proberen met een vroegere ras, maar veel hoop heb ik eigenlijk niet.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Esthe76r: ja, prima.

Nasuada: dat is geweldig ik stuur je binnenkort een PB.

balkontuinder: doe maar een plant van Sweet banana paprika. En het was 5euro voor ze allemaal bij elkaar, hehee. Maar een plantje voor eentje is geen probleem.

Erny: PB

appelvrouw: ik kies dan later iets uit je lijst

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom lukt het trouwens niet met de prei Estemy?

Dat vraag ik mezelf al 3 jaar. Eerste jaar kiemde niks, maar ik denk dat het mijn eigen fout was (geen zaaigrond gebruikt maar potgrond). Tweede jaar heb ik wel 1 plant gekregen, maar het had een diameter van 1cm. Wat triest, die een prei alleen in de tuin hahaa. En dan vorige jaar heb ik nieuwe zaden besteld en SQFG methode gebruikt. Ik had in totaal 18 planten. De helft zijn gewoon afgestorven. De rest groeide wel goed en ik dacht dat ik wat oogst krijg, maar ze groeide alleen omhoog en niet qua diameter. Eindelijk kreeg ik zelfs bloemen. Mijn vriend zei dat ik die moest afknippen, maar ik durfde niks doen, want ik was bang dat ze dan misschien weer doodgaan. Uiteindelijk zijn ze gewoon opgegeten door slakken enz want ik heb ze te lang in de seizoen buiten gelaten (om ze meer tijd te geven).

Deze seizoen heb ik 1 vak (9 planten) in mijn planning. Ik ga proberen met een vroegere ras, maar veel hoop heb ik eigenlijk niet.

 

Ik zaai alleen winterprei maar die zaai ik buiten op een klein stukje grond. Ik maak alleen de grond wat los en strooi de zaadjes daar overheen en dan beetje water geven ik bedek de zaadjes dus niet met aarde. Prei houd wel van mest dus zorg dat dit stukje wel bemest is.

Verder doe ik er dan niets aan (behalve water geven als dat nodig is) tot de prei de dikte heeft van een potlood soms wat dunner soms dikker. Dan graaf ik ze op en knip de top eraf.

prei24031422878768.png

Daarna maak ik met een stok die de dikte heeft van een bezemsteel een rij gaten in de grond hier gaat de prei helemaal in alleen het bovenste topje komt nog net boven de grond uit. prei-poten12281422879187.png

Dan krijgen ze nog water. De gaten niet dicht gooien! En extra mesten kan ook nog doe ik zelf niet maar mijn grond is al aardig bemest.

 

Misschien heb je hier iets aan, maar dunne prei smaakt ook lekker hoor

Als je trouwens ziet dat er een bloemsteel in komt kun je die het beste oogsten en opeten er komt dan een hard binnen stuk in de prei als je die laat staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...