Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Artikel: Hoe gezond is eigen kweek?


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Doen wat je hart je ingeeft. Ik zou het met een gerust hart opeten.

Als je alle "studies" en verhalen moet geloven wat wel en niet gezond

en wat je wel en niet mag eten, dan kun je niets meer eten.

En dat is ook ongezond.

Het ene is slecht voor..... en het andere voor......

Alles met mate, dat kan toch niet ongezond zijn.

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach veel wegen zeker in Nederland liggen langs landbouw percelen.

We eten de tarwe die er op staat via brood of eten we de mais die de koe op eet als melkproduct of vlees. Etc. Van 99% van ons dagelijks eten weten we niet hoe en waar het geteeld is. Ik zou me niet heel druk maken.

Maar het klopt liever tuinen in een buurt waar geen fijnstof en andere uitstoot gassen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles wat ik in mijn tuin kweek is in de supermarkt te koop (zoals honingbessen, kiwibessen en bosaardbeien) of verschrikkelijk duur (zoals frambozen, peultjes en blauwe bessen). Dat is de helft van de lol van het uit eigen tuin eten voor mij. Daarnaast vind ik dat elk kind zou moeten weten waar het eten vandaan komt.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is zeker waar, Deborah, en daarvan vind ik onze Lambado al goed bezig.

Als die op zijn dertiende al beseft wat er allemaal op ons eten gespoten word......

Ik leer het de kleindochter ook, ze helpt met zaaien en verpoten en zo, maar nog het meest met aardbeien plukken!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niemand weet, de supermarket boer kweekt zijn eten misschien ook naast de snelweg en gooit daar veel kunstmest en andere slechte dingen erover. Misschien is zlefs de grondwater bij die boer wat vervuild (en die gaat meteen naar de sproeisysteem voor zijn veld), maar niemand controleert dat :P Er zijn overal onduidelijkheden. Bijvoorbeeld heb ik geen idee wat de vorige eigenaar van mijn huis in de tuin heeft gedaan (misschien zijn daar chemische stoffen begraven). Ja, ik kan een grondonderzoek laten doen, maar dan ben ik weer 100euro kwijt. Beter om positief te blijven (om daar allemaal precies niet achter te komen), maar het artikel is wel goed geschreven. Veel beter dan die dat ik op FB heb gelezen (ook uit de krant vorige week, en heel kinderachtig geschreven).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon een km ten noorden van de E40. Ik woon dus 900m ten noorden van u

Er zijn veel akkers vlakbij de E40...hier worden vooral mais, aardappelen en bieten gekweekt.

Die akkes grenzen vaak aan de E40 en zo komt er heel wat ongewenst spul(zoals zware metalen) in ons eten terecht.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van de industriële groenten is wel dat deze meestal veel grondiger gespoeld worden. De professor van het onderzoek heeft op de radio ook verklaart dat de meeste zware metalen na 3 degelijke wasbeurten grotendeels verdwenen waren.

Zelf spoel ik dus ook niet genoeg want ik spoel maar 1 keer. Vanaf meer dan 50 meter nam de vervuiling wel sterk af, dus daarmee heb ik geluk want zit op ongeveer 80 meter van de baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je tegenwoordig kweekt het altijd wel gezonder is want in deze tijd word bij het 'supermarkt voedsel' allemaal dingen bij gegooid om het langer te bewaren of om het een betere kleur te geven enz.

 

ennuh, het wordt met 10 liter kerosine per km ingevlogen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen die langs de weg woont heeft daar last van, ik weet nu niet meer ofdat het hier ook al niet eens ter sprake is geweest maar het is vooral het "remstof" van de auto's die een invloed hebben op de vervuiling met zware metalen. Het artikel ging over de gezondheid van de groenten uit je moestuintje en het feit dat we allemaal wel langs de weg wonen. Ik herinner me vooral het feit dat het planten van een simpele haag tussen je moestuin en de weg een grote impact had op het al of niet ver geraken van die vervuiling. Mijn conclusie was hoe meer groen tussen de weg en de moestuin hoe kleiner de kans dat de vervuiling eenvoudig zijn weg kon vinden naar je moestuin...en veelvuldig spoelen natuurlijk zoals al ter sprake is gekomen hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van remstof zullen wij wel niet veel last hebben omdat we niet vlakbij een afrit zitten.

Wel van de uitlaat en de bandenslijtage.

We hebben ook wel een afsluiting staan en het huis en de garage houden ook wel veel tegen maar toch.

Op de zomerse zondagavonden, als er kilometers file staat, dan rieken we die wel in de tuin, op zulke momenten moet ge niet op de brug gaan staan want dan is de lucht daar echt verpest.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten bij provincialeweg, snelweg en vliegveld. Maar groente, kruiden, fruit, eieren en vlees uit eigen tuin heeft mijn voorkeur. Zie het tuinieren en de kippen als sport en therapie, nuttige hobby en plezier.

Uit de winkel kan overal wegkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

home-page-final22381427723382.jpg

 

Daar staat een heel leuk concept op van de Vlaamse overheid over mogelijke manieren om het gezonder te maken en dingen af te toetsen/te testen Ik vind het best wel handig. Kan je ook testen of die grote wegen en dergelijke het erg nadelig maken om zelf te kweken.

 

https://www.facebook.com/tuinhierhechtel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je geen gif in de moestuin gebruikt is eigen kweek denk ik altijd gezonder dan groente en fruit uit de supermarkt. Tenzij je op gifgrond woont, maar daar ga ik dan weer niet van uit. Én het smaakt nog lekkerder ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de zomerse zondagavonden, als er kilometers file staat, dan rieken we die wel in de tuin, op zulke momenten moet ge niet op de brug gaan staan want dan is de lucht daar echt verpest.

 

Ja het zijn zij zonder (moes)tuin die hum flat moeten ontvluchten en dan maar zeelucht gaan opsnuiven . Kans op file naar zee dan daar de massa en dan misschien terug in de file gaan staan . Neen niet voor mij ik zal dan wel wat genieten van mijn eigen tuin Ja ik weet dat het wat simplistisch is ,maar voorjaar mooie weer in het weekend en het is file naar de kust s'morgens heen en s'avonds terug. Toch veel ontspannender eigen groenten kweken en beter voor de stress ontspannend in de tuin werken ipv u druk te maken over de file.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele dagen geleden was er iets op io m toestand van moestuingrond in Belgie. Je kon ook stalen (gratis?) laten testen. Ik heb het maar met een half oor gehoord. Iemand die meer info heeft misschien?

Volgens mij gaat dat over de link die ik gedeeld heb enkele post hoger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...