Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

totaal smaak-, en geurloze oregano


mijke

Aanbevolen berichten

Wij hebben in de kruidentuin wat oregano staan. Of wat... zeg maar gerust heel veel. Het neemt bijkans de ganse tuin over! Het blad ziet er groen en gezond uit, maar... het ruikt en smaakt ab-so-luut nérgens naar! Hoe kan dit? Te weinig zon? Te koud? Te vroeg in het jaar? Is de plant te oud? Watskebeurt?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet eigenlijk toch echt wel bijzonder zeker dat het oregano was. Er stonden vorig jaar al allemaal grote pollen van in de tuin die heerlijk en sterk geurden en smaakten, en die ik bijzonder veel heb gebruikt. Na de bloei is ie afgestorven voor de winter maar omdat onze moestuin tamelijk beschut en in de stad ligt (en dus warm) is ie nooit volledig ter ziele gegaan, en een maand of anderhalf terug alweer gaan groeien. Het lijkt me toch sterk dat het ineens een andere plant geworden is?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dus eerst smaakten ze wel en nu niet? Dat kan aan de tijd van het jaar liggen misschien? Als straks de zon gaat bakken op de planten, dat dan de smaak sterker zal worden?

Ik vind wel dat de ene soort oregano sterker smaakt dan de andere. Laatst in het tuincentrum heb ik me suf geproefd aan blaadjes oregano. De Griekse vond ik wel sterk smaken, en die is meegegaan. Net als een andere standaard oregano. Maar verschillende partijen oregano verschilden in smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oregano en een aantal andere kruiden, vooral die uit de warmere klimaten, hebben de zon en warmte nodig om de stoffen aan te maken die ze hun geur en smaak geeft.

 

Nu het wat warmer gaat worden, zal die vast en zeker steeds meer op smaak komen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens hetgeen wat ik geleerd heb, zijn de smaak- en geurstoffen de natuurlijke afweer van een kruidenplant. Als ze in een rijke bodem groeien hebben ze die juist minder nodig en zullen daarom hun aroma verliezen. Die afweerstoffen heeft die plant vooral nodig als de grond wat armer is.

Andere factoren die eerder genoemd zijn spelen zeker ook een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het is denk ik een combinatie van alle reeds genoemde factoren.

 

Echt bemesten is bij dit soort kruiden niet echt nodig als de planten een goede standplaats hebben waar ze voldoende diepte hebben. Extra bemesten doet de plant inderdaad minder 'compact'- geconcentreerd smaken/geuren. Maar het is vooral de temperatuur / mate van bezonning / tijdstip jaar / etc, waarom de oregano nu nog niet echt lekker op geur/smaak is. Met een maand is dat al een stuk beter.

 

Dan heb je ook meerdere soorten 'oregano' waar de smaken/geur nogal in verschillen. Je hebt Origanum vulgare en je hebt Origanum marjorana. De 1e is een makkelijke overblijvende in het wild voorkomende plant die het echt heel makkelijk doet bij iedereen en overal. De 2e is een veel minder winterharde soort uit zachtere streken.

 

compostgift is nooit slecht, maar veelal bij deze planten niet nodig.

 

Oregano het best verzamelen tegen de tijd dat de plant gaat bloeien , in de bloei of daarna. Dan is de tijd van vegatatieve / snelle groei voorbij en is de plant geuriger/ smaakvoller ( naast de andere reeds genoemde factoren )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Even een oud topic omhoog helpen. Ik heb hier de wilde Marjolein aangeplant en die groeit super. De smaak valt behoorlijk tegen, zeker als ik dit vergelijk met de bosjes gedroogde oregano die we uit Italië meenemen. Zelfs de gedroogde takjes uit de zomer zijn niet heel aromatisch na het drogen en die uit Italië weldegelijk. Wat te doen? Toch kijken of ik de Griekse oregano kan vinden? Origanum vulgare is origanum vulgare zou je toch zeggen? 🤷‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik ook. Smaakloze oregano. Nul geur. Na jaren aankijken eruit gehaald en nieuwe geplant. Zowel mijn oregano als marjolein ruiken heerlijk. Echt een feestje voor je neus en gelijk in Italië. Ik weet niet waardoor het komt, maar weet wel dat het niet gaat veranderen… je kunt het als bodembedekker gebruiken als je loze ruimte hebt en een nieuwe geurende kopen/ruilen. Deze gaat hem niet worden als ik afga op mijn eigen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde ervaringen, volledig smaak en geurloos en vorige zomer Griekse oregano aangeschaft en dat is echt hoe het hoort en hoe je het verwacht. Ook na drogen!

de andere oregano trekt wel veel bestuivers, bloeit overdadig en is een goede bodembedekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik heb de normale ook. Hangt al een half jaar een bosje op zolder te drogen (nou ja drogen, het is al droog). Maar er zit inderdaad geen geur aan.

Ik heb net op de website van Schoutens Kruiden gekeken, en daar zit die in het assortiment. Dus in het voorjaar even halen, met nog wat andere dingen die ik vorig jaar niet gekocht had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...