Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bramen zijtakken wegsnoeien?

IlonaRazzy

Recommended Posts

De braam groeit op dit moment hard op zij. Ik lees overal dat bramen op eenjarig hout groeien en je ze na het oogsten moet terugsnoeien tot de grond. Aan de grond groeien nu inderdaad al nieuwe scheuten dus ik heb al een werkje gezet om ze te leiden.

Echter... iets verder boven de grond, zeg tussen de 30cm en 60cm groeien ook een aantal zijscheuten, beste lange ook. Deze zijn allemaal nieuw, voor de vorst waren het enkel scheuten met steeds 3 blaadjes. De langste zijscheuten op een tak zijn nu zo'n 30cm denk ik en ze hebben zelf ook alweer zijtakken.

Nu vroeg ik mij af, zijn dit de takken waar straks de bramen aan komen? Of zijn dit weer nieuwe zijscheuten op scheuten zeg maar die beter verwijderd kunnen worden?

Ik kan hier echt niets over vinden eigenlijk dus hopelijk kan iemand mij hierin adviseren Thanks!

De 2 ranken van vorig jaar zijn zo'n 8 meter lang hier. (Het is een soort die angstaanjagend groot wordt en hard groeit) Aan deze ranken groeien nu allemaal zijtakken. Aan deze takken en de ranken komen de bramen te zitten. Hier kan je de knoppen al zien. Er komen ook alweer 2 nieuwe ranken uit de grond. Die worden de andere kant opgeleid en opgebonden. Als de ranken van vorig jaar vrucht hebben gegeven worden afgesnoeit en in de herfst wordt de volledige oude rank bij de grond afgeknipt. Hiermee start de cyclus opnieuw.

Groetjes,

Bram

Dus je moet steeds nieuwe ranken uit de rond laten komen begrijp ik

Maar kan het ook dat je de oude ranken laat staan en dat aan de zijtakken ervan de vruchten komen.

Deze zijtakken na de vruchtperiode snoeien zodat de oude rank overblijft en steeds ouder wordt.

En de nieuwe ranken die uit de grond komen consequent wegsnoeien.

Het principe van een druif eigenlijk.

Hortus est amicus meus.

Gerrit ik had dus begrepen dat dat niet kon, maar mijn kennis komt echt van papier en niet van ervaring, dit is voor mij de eerste keer! Maar ik las dat er slechts op éénjarig hout geoogst kan worden, dus daarna kan je het wegsnoeien. Vandaar dat ik mij dus afvroeg hoe het zat met zijtakken zo'n 30cm boven de grond, want dit is een zijtak van éénjarig hout. Dus in theorie zou ik die zijtak moeten wegsnoeien in de herfst.

Zelf zag ik dus nog geen knopjes van bramen zitten! Maar ik ga het in de gaten houden als het dus precies zo gaat zoals het hoort te gaan maak ik me weer eens om niks druk Het zijn dus geen zijtakken alszijnde dat het ook 8 meter lange scheuten worden waar ik dus even bang voor was

Ik heb trouwens de Himalaya Braam gekozen. Had gelezen over de verschillende soorten en smaken en deze sprak mij het beste aan. Het is ook een soort die hard groeit en inderdaad 8 meter kan worden, maar dat zijn nu ze niet, daarvoor heb ik hem veels te laat gepland.

We gaan helemaal niets doen aan de bramen. We hebben er een aantal geplant langs wat wij het Braamstruiksebinnenpad noemen en daar mogen ze doen wat ze willen. Geen speciaal ras, maar gewoon wild spul wat heerlijke bramen levert. (De wat oudere moestuinders zullen wel weten wat het Braamstruiksebinnenpad ook al weer was... )

Als je de fabeltjeskrant bedoeld wel ja. Ik ben er tenminste mee opgegroeid begin jaren 90. Fabeltjeskrant kijken en dan naar bed.

Sterker nog, de herhalingen zijn nog steeds op tv lees ik net (op rtl 8)

Gerrit ik had dus begrepen dat dat niet kon, maar mijn kennis komt echt van papier en niet van ervaring, dit is voor mij de eerste keer! Maar ik las dat er slechts op éénjarig hout geoogst kan worden, dus daarna kan je het wegsnoeien. Vandaar dat ik mij dus afvroeg hoe het zat met zijtakken zo'n 30cm boven de grond, want dit is een zijtak van éénjarig hout. Dus in theorie zou ik die zijtak moeten wegsnoeien in de herfst.

Zelf zag ik dus nog geen knopjes van bramen zitten! Maar ik ga het in de gaten houden als het dus precies zo gaat zoals het hoort te gaan maak ik me weer eens om niks druk Het zijn dus geen zijtakken alszijnde dat het ook 8 meter lange scheuten worden waar ik dus even bang voor was

Ik heb trouwens de Himalaya Braam gekozen. Had gelezen over de verschillende soorten en smaken en deze sprak mij het beste aan. Het is ook een soort die hard groeit en inderdaad 8 meter kan worden, maar dat zijn nu ze niet, daarvoor heb ik hem veels te laat gepland.

Bramen en taybessen geven vooral vruchten op jonge stengels die het vorige jaar gevormd zijn (= eenjarige twijgen)

dat kunnen best zijtakken zijn maar om een struik niet teveel te talen woekeren snijden we hier alles laag af na de oogst

OK, eigenlijk zijn beide mogelijkheden toepasbaar.

1. Jonge uitlopers aan een oude rank laten komen

2. Na de oogst alles afsnijden bij de grond.

En misschien een derde mogelijkheid is om niet alles na de oogst te snoeien, maar b.v. de helft en zo om het jaar te vernieuwen.

Hortus est amicus meus.

Ik heb ook een Himalaya en heb de ervaring om deze goed onder controle te houden anders neemt ie de hele tuin over. Wat ik doe: oude gedragen takken wegsnoeien, de jonge takken laat ik niet langer dan een dikke 2 meter worden, de zijtakken snoei ik terug tot op twee à drie bloemknoppen. Ik heb zo'n vijf planten op een rij. Ik kan dus genoeg bramen oogsten. Door de snoei worden de vruchten ook wat dikker.

Als ik het snoeien niet uitvoer, wordt het één grote warboel waar later ook moeilijk vruchten van te plukken zijn, omdat je er niet bij kunt komen want er zitten beste doornen aan de struik. Bovendien gaan, bij niet snoeien, de ranken overal tussen andere struiken zitten en daar nieuwe planten vormen daar waar de top de grond raakt. En bij mij was dat altijd op de meest lastige plekken om deze weer te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Aan de oude tak, die dus vorig jaar bessen heeft gegeven komen dit jaar weer bessen. Alleen veel minder en van slechtere kwaliteit. Wat ik doe is ieder zijtakje dat bessen heeft gegeven afsnoeien en de rank inkorten tot de laatste zijtak met bessen. Dit de hele tijd door. Uiteindelijk heb je een paar meter rank over waar geen bessen meer aan zitten. Die snoei ik af op de grond. Onder tussen gaat de nieuwe rank lustig aan de groei en staat in het voorjaar weer klaar voor de volgende cyclus.

Ik heb ook een Himalya braam en die zou ik niet graag laten verwilderen. Bij zeker de helft van de bessen kan je dan niet meer bij en overal waar hij de grond raakt maakt hij wortels. Dat wordt een hele klus als je die op zijn plek wilt houden.

Groetjes,

Bram

Thanks voor alle reacties!!

Van wat ik eruit gehaald heb, ga ik de zijtakken aan het éénjarig hout toch afsnoeien na zo'n 2 a 3 bloemknoppen. Ik herken het verhaal van 'verwilderen' in wat ik nu zie, want de zijtakken van het éénjarig hout worden nu echt lang en haken al in elkaar zeg maar. De zijtakken op het hout krijgen ook weer zijtakken; het wordt dus echt een verwildering in wat ik nu zie. De 3 ranken zijn bij mij denk ik zo'n 4 meter; dus plek zat om zijtakjes te ontwikkelen en bramen te dragen. Nu is het tussen de 30-60 boven de grond 1 grote takkenbende en daarboven enkel kleine zijtakjes.

• 3 months later...

Ik heb een vraag over onze bramen.

Wij hebben 1 bramenstruik staan.

Twee rekken aan een muur.

We leiden 4 takken per rek omhoog.

Dat gaat goed, geven vrucht.

Maar dit is het tweede jaar.

We knippen nu steeds alle zijtakken weg.

Maar nu is de vraag.

En nu? Moeten we weer helemaal onderaan beginnen?

Of moet ik een manier vinden om het om en om te doen.

Dus 2 takken per rek laten staan, twee weg, en het jaar daarop hetzelfde maar dan met de andere twee.

Of zijn er betere manieren?

wat ik doe: de dit jaar gegroeide nieuwe takken opbinden in het midden van de struik. voor de orde haal ik de meeste zijscheuten van deze nieuwe takken weg tot kleine stompje van enige bladeren. hangt ook af van de hoeveelheid nieuwe takken. soms heb je wat weinig nieuw hout en dan laat ik meer zijscheuten zitten. NA de oogst snoei ik alle gedragen takken tot de grond toe af. Deze dragende takken zaten aan de zijkanten van de struik [struik staat aan draden gebonden]. op de plaats van de weg gesnoeide gedragen takken bindt ik de nieuwe scheuten aan, deze dragen volgend jaar.

kind kan de was doen, maar kijk steeds naar de ruimte die je hebt. bv je hebt weinig dragende takken: dan bind ik de nieuwe scheuten gelijk op hun definitieve plaats.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Ik heb van mijn doornloze braam 1 lange uitloper nieuw hout, inmiddels 2-3 meter en voor de rest nog n paar gestekelde takjes uit de grond van n paar centimeter, deze moeten dus weg eigenlijk, en ik hou dus maar 1 uitloper over.

Eigenlijk wil ik hiervan de top afleggen om op n tweede plaats langs het rek een struik te beginnen.

Is dat slim of hou ik volgend jaar een oogst van niks over en kan ik beter n struikje er bij kopen?

wel hoor, als je een beetje geluk hebt wortelt hij nog voor de winter, afsteken en je hebt een nieuwe plant. stengel die weer los is opbinden en kat in het bakkie. waarschijnlijk gaat de stengel, na het uitbuigen, veel zijscheuten geven. prima. steek wel zo snel mogelijk z'n kop in het zand, het jaar schiet al behoorlijk op. laat wel het uiterste puntje boven het zand uitsteken, dan groeit die gewoon lekker door terwijl het stukje erachter lekker wortel schiet.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Om de vraag van Chrones nog te beantwoorden : Kun je doen ja. Het scheelt iets in je oogst wel, maar wat zou je dat schelen. Zelf weten dus.

Een horizontale tak maakt dus meer bloeitakken en bloei van betere kwaliteit / en hoeveelheid in de trossen. Dat is de reden dat de takken meestal schijn of horizontaal worden geleid bij bramen en niet vertikaal. Bij vertikale takken zal de bloei zich toch het meest aan de top plaatsvinden en zeker als je die takken dus ook nog eens topt, dan wordt het geheel wel wat erg weinig.

Bramen worden nu eenmaal zo groot. Zijn moeilijk kleiner te houden zonder giga veel verlies aan opbrengst. Geldt ook voor de doornloze.

Er is er trouwens al 1-tje op de markt ( fruitbomen.net ) die wél klein blijft en op nieuw hout én bloeit én dus ook vrucht draagt. Jawel. een echte braam ! ( of die lekker is , weet ik nog niet )