Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

de oudere tuinier

Featured Replies

Geplaatst:

hoy mensen.

dit is geen klaagzang omdat ik mijn leeftijd tegen heb, maar een verstelling van het feit. dat tuinieren op latere leeftijd zo zijn ups en daws mee brengt

Was het in de vorige jaren nog geen probleem een en ander na te zien in boeken, moet je er nu van uitgaan dat al die boeken zo eg verouderd zijn dat je die eigenlijk niet meer kan gebruiken. op het gebied van gewas bestrijding is er veel veranderd. veel middelen kunnen en mogen niet meer gebruikt worden. veel nieuwe rassen zijn er bij gekomen van alle soorten fruit/ groenten/

een tuinier/ster moet nu niet meer de oude gedachte aanhangen van, spuit maar raak. luis, weg er mee, rups dood die dingen, slak, niet gewenst. en ga zo maar door.. nu is het zaak langs biologische manier van al die problemen af te komen.

spoot mijn vader zaliger steeds alles plat met pruisisch groen ( een heel slecht giftig) spul waar je zelf ook nier vrolijk van wordt, maar wel zonder kromme wortels, mooie andijvie planten,appels zonder smet en ga zo maar door willen we nu gezond fruit, gezond en mooi ogende groenten kunnen kweken.

Maar,,, als die vervelende aandoening Ingen weer eens je plezier verpesten en je voor het feit stellen dat de luis verhinderd dat de toppen van je planten niet meer kunnen groeien, of er krul in je perzik zit, en ga zo maar door, dan kan je de moed wel eens in de schoenen zinken.

Dan heb je KENNIS NODIG. KENNIS VAN NIEUWE DINGEN, maar die heb je niet in huis. Ja, internet, daar leer je wel het een en ander van.

Het meest leert ik van dit forum. hoef maar iets niet te weten ,krijg altijd antwoord op mijn vraag,

DIT IS VOOR MIJ ALS OUDERE TUINIERSTER DE MANIER. OM MET MIJN HOBBY DOOR TE KUNNEN AL WORDT IK HONDERD

Geplaatst:

Ik heb van mijn ouders toen ik 13 was en mijn eerste moestuin begon (meer dan 25 jaar geleden) direct de eerste druk (?) van ecologisch tuinieren van Velt gekregen (gedrukt op kringloop papier of iets wat erop leek). Nu heb ik mijzelf de nieuwste druk cadeau gedaan en ben ook lid geworden van Velt. Ik heb het gif nooit gemist. Ik ben vorig jaar nadat we verhuisd zijn opnieuw begonnen met tuinieren na heel veel jaar dat niet gedaan te hebben: een eetbare tuin moest het worden! Fruitbomen, Fruitstruiken, Aardbeien, (vergeten) groenten op de plekken die over bleven. Gif spuiten in een tuin waar je uit eet? Dat komt niet in mij op. Het vinden van meeldauwresistente rassen? Het vinden van kruisbestuivers? Nee, allemaal niet zo moeilijk via internet. En of ik vorig jaar bezoek kreeg van vlinders die hun kroost graag zagen opgroeien in mijn kool! Zelfs de Koninginnepage is langsgeweest en vond het nodig dat haar nageslacht mijn wortelloof opvrat. Remedie? Op tijd de koolbladen met eitjes verwijderen en het voor lief nemen dat de wortels werden opgevreten (Koninginnepagerupsen zijn toch wel erg bijzonder).

Nieuwe soorten, zoals de Honingbes heb ik ook in de tuin gezet, ik verheug mij op de rijpe exemplaren over een maandje.

Ook ben ik fan geworden van Alys Fowler met haar eetbare tuin als polycultuur (bij mij staat ook alles door elkaar).

Veel plezier hier op het forum!

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Je hebt gelijk Wilma hier kan je veel leren..en vragen. Debora, ik zag dat je geen updates maakt, ik ben best nieuwsgierig naar foto`s van jouw polycultuurtuin...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ook...

Geplaatst:

B47171430763639.jpg

Ik geloof dat ik niet snap hoe ik in moestuinseizoen een foto moet toevoegden, maar hierbij een voorbeeld van de zijde waar we naasteburen hebben (aangelegd vorig najaar):

Tegen het hekwerk staan om de paar meter leibomen maat struik (Kersen, Pruim, Stoofpeer, Amandel en Nectarine). In de tussenruimten staan wat klimmers (Clematis, Kamperfoelie, Akebia, Kiwibessen, Druiven en Hop). Die Klimmers zijn nog niet zo groot, gaten heb ik nu opgevuld met bonen en peultjes. De laag ervoor staat om de zoveel meter dwerg fruitboompjes (kersen, peer, perzik) en Appelboompjes in zuilvorm. De gaten daarstussen: Zwarte bessen struiken en de rest opgevuld met groenten. Ik heb het hele hekwerk kunnen beplanten naar mijn eigen zin, omdat de buren geen/nauwelijks kennis van tuinieren hebben en het wel best vinden dat ze mee kunnen oogsten va mijn bonen/peulen, etc.

Op de foto: Rand van aardbeien. Tegen het hek: 2 leibomen: Pruim en zure kers; daartussen in: witte bloemetjes: Clematis, gaten links en rechts van Clematis opgevuld met peultjes en erwtjes. In de tussenruimte: Uiterst rechts: moestuinbak van zoonlief met daartegen lavendel, weer een stukje naar links knoflook met op de voorgrond tuinboon, links daarvan een dwergperzik (helaas niet zo geweldig begonnen: krulblad) en uiterst links een zwarte bes. Tussendoor staan nog wat bolletjes voor wat fleurigheid in het vroege voorjaar en diverse kruiden.

Nog een foto met bloeiende Palmkool:

C59491430763208.jpg

Dit is 1 van de 3 borders.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Oud of niet oud, er zitten hier wel slimme mensen bij hé zeg.

Ikzelf ben bij de eerste categorie hoor, bij de ouden, niet bij de slimmen, dat is veel te lastig want dan moet ge altijd alles weten?

Is toch waar? En daarbij, van de oudjes kunnen ze meer verdragen, we lopen toch niet lang meer in de weg,

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Voel me soms ook al een oudje hier 55 jaar, vroeger werd er gemakkeliger omgegaan met gif, men wist nog niet het effect, maar wel het voordeel, nu pluk ik ook de rupsen uit de boerenkool,

Geplaatst:

IK wil geen rupsen plukken, maar ook niet spuiten. Dit jaar ga ik voor het eerst insectengaas gebruiken over m'n kolen...

Geplaatst:

Ik ben dan wel niet zo oud, maar ook ik leer hier veel bij. Dat heeft niets met leeftijd te maken. Sterker nog, mijn buren zijn ver in de 70 en van hun leer ik behoorlijk veel op het gebied van tuinieren. En door hun kweek ik nu ook groenten die ik uit mijzelf niet zo snel zou kweken. Juist van de mensen met meer ervaring kun je leren en dat doe ik dan ook graag!

Geplaatst:

Leuk Debohra!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ook ik leer hier elke keer weer bij,en zie echt (te)veel leuke en leerzame topic's voorbij komen. Het grappige is,dat als je dingen opzoekt op google,het moestuinforum ook vaak voorbij komt.

Geplaatst:

@Wilma2, ik weet dat het niet fatsoenlijk is, maar ik wil toch graag naar je leeftijd vragen, want wat is oud?

@Willy, u houdt zich dus van de domme? Dat is best slim moet ik zeggen!

En dat we niet lang meer in de weg lopen ( )? Ik hoop toch nog wel heel lang!

Ook ik ben vroeger uit de boekjes wijzer geworden en heb bij boeren gewoond, die ook alles wisten van poeders, korrels en vloeistoffen. En spitten! Schoffelen. Nog erger: ploegen en frezen. En rijenteelt, monocultuur, enz. enz.

Nu ik ouder word (63) en lichamelijke ongemakken begin te ondervinden, is het een uitkomst dat de tijden weer aan het veranderen zijn. Spitten hoeft niet meer, op mijn nieuwe tuin heb ik karton gelegd waar compost overheen komt. Niet uit een ouderwets boekje waarin dezelfde fouten staan als een ander boekje, maar natuurlijk up to date van het internet en ja, het MTF zit boordevol info. Hoe hebben we het al die jaren zónder kunnen doen?!

Geplaatst:
  • Auteur

beste huub, mijn leeftijd is geen geheim. 77jaar geleden sprong ik met een vaart uit de boerenkool waardoor ik altijd wel iets met groen gehad heb. Hetzij met kamerplanten, groenten telen, en later fruit . kan wel zeggen dat de mensen mij alleen herkennen aan mijn omhoog gestoken achterwerk. altijd gebukt om in de aarde te wroeten.

ja, ook ik moet het nu wat rustiger aan gaan doen maar dat verhinderd mij niet steeds weer wat nieuws te proberen.

mijn laatste experiment, een stoofpeer uit zaad opkweken.

geleerd hier op t forum. 2 ieniemienie plantjes van krap 5 cm hoog staan nu naar mij te grinniken, alsof ze willen zeggen, wacht nog maar een jaartje of 5, dan geef ik je een krat vol heerlijke peertjes.

ik zie het zo, leeftijd doet er niet zo erg toe. veel plezier beleven aan al dit gestoei met groen, dat is waar men het toch voor doet he!

groetjes van wilma

Geplaatst:

Mooi zo doorgaan!

Geplaatst:

Ik denk dat we hier allemaal giga veel leren. Ik heb wel al heel wat jaren getuinierd, maar dat was meestal een kruidentuin. En groenten is toch wel heel anders. Erg leuk topic, Wilma.

Geplaatst:

Ik schrik dan tóch wel van je openingszin Wilma. "waar ik mijn leeftijd tegen heb " !!

Is je topic-openingspost wel verder niet zo negatief en best up-beat eigenlijk, maar die openingszin staat mij erg tegen. Ik schrok zelfs.

Ook ik ben niet meer de jongste, heb het in mn rug en heb een hoop gedoe om me heen enzo ( ach... iedereen heeft wel wat ), maar ik ben absoluut niet van plan, hoe oud ik ook wordt om te zeggen dat ik dus mijn leeftijd tegen heb. Ik vind het práchtig. Mens ! 77 jaar. Héérlijk toch ? Je hoeft niet zo heel veel meer .... het mag allemaal ook wat langzamer gaan ? Misschien een extra dutje in de middag in de schaduw op de tuin ? ooowww..... héérlijk !!

Geniet er van !!

Hoewel ik ook niet spuit geloof ik ( ik moest even nadenken ... het behoort niet echt tot mijn tuin principes om niet te spuiten maar het is eigenlijk vanzelf zo... ) , ben ik niet zo van de boeken. Niet meer. Vroeger wel meer ja. Ik heb niet echt het idee dat de veranderingen zo ontzettend hard gaan hoor. Jawel; er komen betere rassen bij ( ook minder goede natuurlijk ) en af en toe een nwe ontdekking enzo. Nou leuk. Die komen we vanzelf wel tegen toch ? Blijf maar neuzen op de betere tuin-zaken. Leuk hoor. Op leeftijd en daar de tijd voor hebben . Heerlijk.

Geplaatst:

precies, onze Lambert is 92+ en houdt zijn tuin prima bij en wint regelmatig onze kweekwedstrijd

(als ik wat wil weten vraag ik hem eerst )

Geplaatst:

Eerlijk gezegd mis ik dat juist om mij heen, iemand met meer ervaring waar je al keuvelend mee door de tuin loopt en waar ik om hulp kan vragen hoe ik iets moet doen.

Geplaatst:

kom eens ff langs

Geplaatst:

Hallo Roseapple uit Noorwegen, ik heb zelf 2 moestuintjes bij m'n singles 2 zonen, zij doen niets met hun tuinen, mam alles gaat vanzelf dood! Ik mag in de zomer vakantie ook 2 weken op de moestuin (komplex) van m'n buurman letten, en daar zitten zoveel oudere tuiniers bij, dat ik ze van alles kan vragen.

groet Lupos

Geplaatst:

Ik vind het zoeken en uitproberen ook heel interessant . Krijg dan ook af en toe van mijn ouders te horen wat heb je nu weer staan ,hebben tot enkele jaren ook steeds een moestuin gehad .

En ook al veel voor mij nieuwe dingen ontdekt waardoor je op latere leeftijd kunt tuinieren . Voor maar een voorbeeld te geven hier leek het vroeger zeker een tuin moest elk jaar omgespit worden en stalmest onder gedaan worden . Enkele weken geleden nog de vraag gekregen van een oudere tuinier is u moestuin al omgespit . Het is mijn bedoeling niet meer te spitten zeker niet met een spade ten hoogste met een spitriek compost door de grond te werken .

Het niet spuiten met chemische middelen moet je volgens mij wel radicaal doen vb kolen zijn hopeloos deze even reden door te spuiten tast ook nuttige insecten aan en een stap terug naar een ecologische tuin.

Soms wel mijn bedenkingen welke zo gezegde biologische middelen er al dan niet preventief gebruikt worden .

Geplaatst:
kom eens ff langs

Dat is een mooi aanbod, wie weet als we weer eens in NL zijn.

Geplaatst:
Hallo Roseapple uit Noorwegen, ik heb zelf 2 moestuintjes bij m'n singles 2 zonen, zij doen niets met hun tuinen, mam alles gaat vanzelf dood! Ik mag in de zomer vakantie ook 2 weken op de moestuin (komplex) van m'n buurman letten, en daar zitten zoveel oudere tuiniers bij, dat ik ze van alles kan vragen.

groet Lupos

Dat lijkt mij heerlijk. Ik vindt dit forum al erg leuk, ik leer zoveel, maar als iemand laat zien wat hij/zij bedoelt dat onthoud ik beter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.