Geplaatst: 5 mei 201510 j Voor de vollegrondsteelt: vandaag zijn ze heel even naar buiten! Om te gaan zaaien dus …Kwartiertje later: En nu weer naar binnen, om te kiemen.(te) vroeg zaaien (afhankelijk van het soort!): nergens goed voor.Misschien dat ik over twee weken net zoiets post, over de struik sperzieboontjes. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 mei 201510 j Hier zien ze er net hetzelfde uit gisteren of eergisteren gezaaid, enkel de muismeloen had er enorm veel zin in en staat nu al boven, en dan ook nog is alle 6 de exemplaren (dat had ik niet zo voorzien)
Geplaatst: 6 mei 201510 j hier zijn ze net gekiemd, nu gaan ze wat koeler en in het licht, kunnen ze over een week of twee naar de tuin
Geplaatst: 6 mei 201510 j Hier heb ik ze al een aantal weken met mooi weer buiten. Gisteren buiten gepland, begint het ineens te stormen . Op goed geluk dat ze aansterken. heb er ook nog wat bij gezaaid voor de zekerheid
Geplaatst: 6 mei 201510 j Hier staan ze in de koude bak en hebben ze 1 echt blad. Perfect op schema om eind volgende week de grond in te gaan. Niet alleen courgette maar ook Butternut, Uchiki Kuri, augurkjes, komkommer, snackkomkommer en eens spaghettipompoen i.p.v. Muscade de Provence.
Geplaatst: 6 mei 201510 j Mijn courgettes hebben 2 en 3 bladeren.Morgen plant ik ze in volle grond uit. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 7 mei 201510 j Hier heb ik ze al een aantal weken met mooi weer buiten. Gisteren buiten gepland, begint het ineens te stormen . Op goed geluk dat ze aansterken. heb er ook nog wat bij gezaaid voor de zekerheid Ik heb ze ook al een paar weken, eerst binnen toen buiten. Ze staan lekker luizen te vangen. “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna
Geplaatst: 7 mei 201510 j Hier zijn ze gister pas gezaaid, van eigen gewonnen zaden afwachten wat kiemt.
Geplaatst: 7 mei 201510 j Ik heb er al een aantal in de tuin staan, in de volle grond. Wel rondom bedekt met stro en bij koele nachten en koude dagen bedek ik ze met een doorzichtige plastic emmer. Groeit niet hard, vandaar dat ik voor de zekerheid nog een paar plantjes binnen had staan. Die groeien ook niet hard, maar dat komt wel. Nu heb ik nog een plant binnenstaan, althans buiten op de vensterbank om af te harden. Als alles meezit heb ik straks dus courgettes van 5 courgetteplanten. Lekker!
Geplaatst: 7 mei 201510 j Ik heb er eentje vroeg gezaaid, en die staat nog steeds op de vensterbank. Wel al in een grote buitenbak. Het idee is om hem half mei door een breedgespierde zoon naar de tuin te laten dragen (nogal zwaar). Gewoon een beetje cheaten. De eerste bloemknoppen zitten er al. De 'gewone' courgettes zijn net ontkiemd. Die gaan straks tegelijkertijd mee naar buiten, voor de volle grond. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 8 mei 201510 j Mijne staan al een week buiten. Gaat prima. Vormen nieuw blad en bloem. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 8 mei 201510 j Hier zijn de eerste twee woensdag naar buiten gegaan. Mooi weer ook deze dagen, beetje bewolking, een beetje zon, en zo nu en dan een regenbui. Vinden ze vast fijn. Dit weekend de stellage voor de pompoenen afbouwen, en dan gaan ook die naar buiten. En dan langzaamaan de komende weken de rest van de planten erachteraan. Heerlijk als die stoelendans met zaailingen, straks voorbij is. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 11 mei 201510 j Hier zien ze er net hetzelfde uit gisteren of eergisteren gezaaid, enkel de muismeloen had er enorm veel zin in en staat nu al boven, en dan ook nog is alle 6 de exemplaren (dat had ik niet zo voorzien) 3 mei gezaaid en nog steeds amper iets boven, 2 van de 16, ga vandaag herzaaien. Ik zie nu pas dat het bemeste potgrond met voeding voor 100 dagen is, ipv gewone of zaaigrond. Dat is het verschil met anders... en toen ging het wel goed, nu amper iets op en die dat er zijn schieten als pijlen omhoog terwijl ze zeer zonnig staan Nu dus vanaf 0 weer beginnen.
Geplaatst: 12 mei 201510 j De eerste zaaironde van half april heeft het verspenen niet overleefd, wat ik al had verwacht op basis van de berichten op het forum die ik net te laat had gelezen.... de tweede zaaironde gaf 2 zaailingen, waarvan er 1 de katten niet heeft overleefd (zoals wel vaker voorkomt hier) en de tweede gisteren met het eerste blad op komst naar buiten is gegaan in de hoop dat de slakken hem niet vinden. Nogmaals 3 bij gezaaid. Ik wil toch echt wel heel erg graag een paar bolcourgettes van eigen plant dit jaar!! Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 12 mei 201510 j Dat is dan weer een nadeel van 'laat' te zaaien, als er iets misgaat heb je meteen een achterstand. Al zullen courgetten en pompoenen dat wel snel inhalen.
Geplaatst: 15 mei 201510 j Ik zaai ze een dezer dagen direct in de volle grond, twee tot drie zaden bij elkaar en de beste laat ik staan. Zo doe ik dat al jaren en gaat altijd goed. Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 17 mei 201510 j De eerste zaaironde van half april heeft het verspenen niet overleefd, wat ik al had verwacht op basis van de berichten op het forum die ik net te laat had gelezen.... de tweede zaaironde gaf 2 zaailingen, waarvan er 1 de katten niet heeft overleefd (zoals wel vaker voorkomt hier) en de tweede gisteren met het eerste blad op komst naar buiten is gegaan in de hoop dat de slakken hem niet vinden. Nogmaals 3 bij gezaaid. Ik wil toch echt wel heel erg graag een paar bolcourgettes van eigen plant dit jaar!! Marijke.Dat zal wel lukken. Ik heb mijn moeder een paar courgettes meegegeven en zaai er straks nog een paar bij. Die zijn dan jonger en blijven langer vruchten geven. Niet te nat maken als je ze zaait en niet in volle zon laten opkomen (de inhoud van de pitjes wordt nogal rap prut als natte grond te heet wordt). Beter licht vochtige potgrond nemen, slechts een beetje water geven op het zaadje, van bovenaf, bij het zaaien en dan wachten tot je de halsjes zie bovenkomen. Als bescherming tegen katten: draadmandjes (genre Antonius van IKEA) over de potjes zetten. Daar lopen ze niet over
Geplaatst: 17 mei 201510 j Eigen zaadgoed van gele soort is opgekomen, afwachten hoe die zich ontwikkelen en vrucht geven.
Geplaatst: 24 mei 201510 j Ben ik echt te vroeg? Hier staan de planten al twee weken in de tuin en hebben al heel veel knoppen?Gisteren. Og een gele courgette die ik van een vriend kreeg in een mand op net terras gezet. Daar zitten ook al tien knoppen in. Afgelopen nacht wel het een en ander afgedekt omdat de temperatuur heel hard zakte. Dat is gelukkig goed gegaan!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.