jootje Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Ik vrees dat mijn nectarine boompje krulziekte heeft. Wat kan ik daar nu nog aan doen? Heeft zo mooi en vol in bloei gestaan! Verheugde me al op lekker nectarines! Maar dat gaat hem niet meer worden zeker? Ik geef het op, die fruitboompjes! Mijn perenboom en stoofperenboom op de tuin zijn niet goed. Vorig seizoen had mijn pruimenboom een of andere ziekte, en nu mijn nectarie, ik vrees dat ik er te weinig verstand van heb om ziektes tijdeig te herkennen! Niet blij! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Daar kunt ge nu niets meer tegen doen, dat moet in januari en februari gebeuren, voor dat de knoppen beginnen te schuiven.Denkelijk zal uw boompje in juni veel blad verliezen maar daarna terug vers blad aanmaken.Vruchten kunt ge wel hebben maar ik zou er toch de helft van uitdunnen, uw boompje moet er anders teveel energie insteken en die heeft het nodig voor bladvorming. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kleintje75 Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Heb het 2 jaar terug ook gehad, sindsdien spuit ik in februari een paar keer. Vorig jaar nergens last van gehad. Nu dit jaar een paar blaadjes aan de uiteinden van de tak, maar zodra je het ziet het aangetaste blad verwijderen.Maar dat is nu een beetje laat vrees ik.... uithuilen en opnieuw beginnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Dank je, Willy! Ik ga binnenkort wel spul kopen zodat ik volgend seizoen de boom kan behandelen. Heb ik het maar vast in huis! Klinkt toch nog een beetje hoopvol....ik zal goed uitdunnen! Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Willy hoe heet en is de samestelling van die pap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Dat is Bordeauxse of Bordelese pap. http://www.fytoweb.fgov.be/ProdCommerc/ProdCommercialDet.asp?searchvalue=1514&ExternSearch=NATUREN%20BORDEAUXSE%20PAP%20/%20NATUREN%20BOUILLIE%20BORDELAISE&lang=1 Spuiten in februari is feitelijk te laat, dan moet ge al de tweede keer spuiten, eerste keer begin januari. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Elk jaar lees je weer verschillende topics van liefhebbers die last hebben van krulziekte in perzik en nectarine boompjes. Vaak is het onwetendheid van de koper(s) in het tuincentrum, supermarkt, bouwmarkt worden ze vroeg in het voorjaar aangeboden, verleidelijk om mee te nemen maar niemand zal je daar vooraf informeren over deze specifieke ziekte en op het label staat het ook al niet vermeld, mahja dan worden ze weer niet meer verkocht.... Perzik en Nectarines zijn geweldig om te hebben maar vragen verdomdes veel zorg en aandacht. Die zorg begint al erg vroeg in het voorjaar, zowel in het begin van het jaar maar ook in de herfst dien je te spuiten tegen de beruchte Krulziekte. --> is een schimmel aandoening. Maak je de keuze om liever niet te spuiten dan is de oplossing om de boompjes volledig te overkappen zodat er geen regenwater op het blad terecht komt, blijft het blad droog dan zal de krulziekte (schimmel) geen schade kunnen toebrengen. Een ander keuze is om een krulziekte resistent perzikboompje aan te schaffen, maar ook deze blijken in de praktijk niet geheel schade vrij te zijnVoor nectarine's zijn er (nog) geen resistente variëteiten. Ook niet voor de dwerg perzikboompjes. Voor iedereen wie met perzik/nectarine wil beginnen raad ik aan eens goed de wetenswaardigheden te lezen, dit voorkomt een hoop teleurstellingen achteraf.http://www.fruitlent.nl/perzik.htmlhttp://www.fruitlent.nl/popups/bestrijding_krulziekte_perzik.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Dank Willy dat bedoelde ik.Alle bomen overkappen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Overkappen is de beste oplossing ben al twee jaar krulziekte vrij...Is natuurlijk enkel te doen bij een kleinere soort en of in een pot. Ik overwinter de mijne in de schuur en voor de rest van het jaar in de serre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Overkappen gaat echt niet lukken! Ik denk dat Persica in mijn geval gelijk heeft! Heb het boompje voor mijn verjaardag gekregen vorig jaar april. Leuk! Hup, plekje gezocht, neegezet en dan min of meer gaan zitten wachten tot ik de nectarines kan gaan plukken! Dus ik ga me maar inlezen....en volgend seizoen op tijd behandelen. Bedankt voor de reacties in ieder geval! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 Advies is om aangedane bladeren te verwijderen.....dat zou in mijn geval betekenen, AL het blad.....toch doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Neen natuurlijk niet, ik heb nog nooit blad verwijderd, kan er ook niet aan want de boom is te hoog.Als ge nu al het blad verwijdert is er grote kans dat uw boompje afsterft. Laat hem zichzelf genezen met bladval en nieuwe bladeren. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Jammer van je boompje jootje, hopelijk gaat hij weer in orde komen.Deze topic is in ieder geval een goede waarschuwing voor mezelf (en hopelijk ook voor anderen), want ik heb zelf eigenlijk ook zonder er verder te diep bij na te denken een miniperzik en een Necatrine op halfstam gekocht. Mag je er trouwens vanuit gaan dat de boompjes wel bij kwekers tegen deze ziekte worden bespoten, voordat ze naar wederverkopers gaan?Ik heb ze in de bloei of met vrucht gekocht, dus vestig daar eigenlijk mijn hoop op voor dit jaar (zien er goed gezond uit) en weet alvast wat me volgend jaar staat te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Tegen die schimmel is weinig te doen dan preventief spuiten.Heb het ook van ondervinding geleerd, ervaring noemt dat dan, of de som van onze tegenslagen en stommiteiten. Als ge zo een plantje koopt in mei-juni en het heeft geen krulziekte dan wil dat niet zeggen dat het bespoten was hoor, wel mogelijks binnen opgekweekt. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Als je in het prille voorjaar zo'n boompje koopt gaat het meestal goed, er zal zich geen krulziekte voordoen, hoe dit komt? Deze boompjes komen vaak van kwekers waar deze boompjes geheel beschermd worden opgekweekt (beschermd en onder veel glas) zodat ze niet blootgesteld worden aan normale buitenlucht met regen, ze zijn dan nog niet geïnfecteerd met de schimmelsporen. Bovendien worden ze ook nog preventief behandeld met een hiervoor speciaal product tegen de krul. Ze komen het 1 ste jaar zonder ziekte het jaar door. tot... het jaar erop ..in je tuin gaat het dan mis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Advies is om aangedane bladeren te verwijderen.....dat zou in mijn geval betekenen, AL het blad.....toch doen? Nou theoretisch wel ja. Als de ziekte zich net vertoond kan je beter de besmette bladeren verwijderen (en geen andere aanraken) om zo verdere besmetting te verminderen. Andere knoppen kunnen al besmet zijn dus er kunnen nog steeds zieke bladeren komen. Ook bespaar je de plant hiermee een hoop energie door de bladeren weg te nemen. Energie die anders in een ziek blad gestopt wordt, verder groeit maar uiteindelijk toch afvalt. Hoe eerder de boom nieuw blad heeft hoe beter deze zich kan herstellen. En kort gelijk de takken wat in en verwijder verschrompelde takjes Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mimo Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Mijn perzik heeft inderdaad nu ook last van krulziekte. Wist niet eens dat die kans op deze ziekte zo groot was. Maargoed heb de blaadjes er van afgehaalt en binnenkort ook maar de vruchten uitdunnen want die heeft ie ook enorm geproduceert. Ga voor volgend jaar maar bestrijdingsmiddelen kopen hiervoor... Kun je deze in standaard tuin winkels krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 je kan gewoon in ieder tuincentrum middelen kopen [ helaas]. vrijwel allemaal op basis van koperchloride. zelf gebruik ik zwavel of houtas ter preventie.koper is zeer giftig voor het bodemleven en het hoopt zich op in de grond. als je geen koper producten wil gebruiken ga dan naar windindewilgen/fruitcollectie en scrol omlaag naar perziken, hier vind je een uitgebreide beschrijving over krulziekte en bestrijding op de meest milieu vriendelijke manier.over blad plukken: vaak is het blad in het begin maar gedeeltelijk aangetast, ikzelf scheur het aangetaste gedeelte af voordat de rest van het blad wordt aangetast,is enkel te doen als je boom niet te groot is. zo hou je nog gedeeltelijk gezond blad over. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 .mijn boompje is inderdaad vorig voorjaar gekocht, heeft er mooi bijgestaan tot nu. Adviezen overl wel of niet blad verwijderen lopen uiteen.....lastig.....als ik de bladeren moet verwijderen moet ik heel het boompje kaal plukken....maar dat schijnt ook weer niet fijn voor de boom te zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 als alles is aangetast, ja doe dan wat jezelf wil. een gezond boompje kan opnieuw uitlopen, maar of de nieuwe bladeren gezond zijn? vaak zit het bij ernstige aantasting al in het hart. zelf zou ik niks doen als alles was aangetast. gewoon wachten op temp. boven de 21C, dan sterft de schimmel vanzelf uit. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Even voor de zekerheid. Wel krulziekte, maar toch perziken, betekent dat je de perziken gewoon kan eten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 smikkel ze gewoon op, de perziken. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Even een oud topic hergebruiken.Door privé omstandigheden was ik dit jaar te laat met preventie behandelen van mijn perzik en nectarine tegen krulziekte. Waar vorig jaar de boompjes hooguit 10% aangetast waren is het nu 100%. Het is jammer maar we gaan verder.Dus wat is eigenlijk een goede nazorg in zo'n geval?Extra mest geven zodat er voldoende voeding is om het blad opnieuw aan te laten groeien? Er is weinig bloesem dit jaar dus ik verwacht geen fruit. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Zelfde situatie hier.... Wat ik ga doen... Minimum perziken/nectarine laten hangen, soms met Vital sproeien en volledig aangetaste bladeren verwijderen. Verder wachten tot meer gunstige weer en nieuwe groei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
den elias Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Perzik afdekken van regen dan heeft de schimmel geen kans om te kiemen en vruchten weghalen (1 of 2 overlaten mag).En perzikresistente rassen kopen zoals Avalon Pride ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts