Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes op de zwarte bes

koolrabi

Recommended Posts

Vandaag zag ik eerst witte beestjes op de ene zwarte bes en toen ik naar de andere keek zag ik bruinig blad en later was het bobbelig. Toen zag ik ook een beestje op het blad van de tweede zwarte bes.Wat groter.

Eerst de zwarte bes met witte beestjes:

DSC505450035221431887799.jpg

DSC507240059211431888486.jpg

Nu de zwarte bes met bubbels in het blad en een groter beestje, het lijkt wel een kevertje

DSC506350021821431887909.jpg

DSC505540032721431888383.jpg

Ik heb het idee dat het hard gaat met de aantasting van het blad.

Vandaar mijn vraag wat ik het beste doe. Het gaat niet meer om een enkel blad.

Helpt sproeien met Spruzit? Dat advies kreeg ik. Maar ik weet het niet hoe erg dat spul is als je het gebruikt. Misschien is er iets beters mogelijk.

Ik heb nog een derde zwarte bes en die is nog niet aangetast. Ook de aardbeien die er vlakbij staan (nog) niet.

Heeft iemand een advies?

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Ik heb sinds vandaag exact hetzelfde probleem (luis en mijt) in een zwarte bes en de andere planten hebben er nog geen last van.

Ik was van plan met een zeepsop spiritus mengsel te spuiten, wacht nog even wat reacties op je topic af.

En ik dacht dat ik last had van groene luis op mijn Zwarte bes. Maar na beter onder zoek zag ik rupsen. Van de bessen blad wesp. Nog even goed door zoeken. Ik heb pyretrium gebruikt. Maar dat zit ook in jou middel.

Sinds een week t zelfde probleem als Koolrabi met als bonus zwarte luizen. En in vijf grote zwarte bessenstruiken slechts twee lieveheersbeestjes. Waren gelukkig wel bezig om vraatzuchtig nageslacht te verwekken. Tot nu toe verwijder ik aangetaste bladeren met ongedierte en al, maar volg dit topic voor advies mocht t op spuiten aankomen.

Ik had het in mindere mate en heb tot nu toe alleen vervormde bladeren verwijderd.

Toen ik vanmiddag ging kijken was alles schoon (zonder te spuiten).

Nu heb ik altijd een grote diversiteit aan insecten in de tuin.

Dus of één van hen heeft me van het probleem afgeholpen, of wellicht is het aan de omslag van het weer te danken.

De witte dingetjes lijken wel erg op velletjes van bladluizen, denk dat je ook luizen kunt vinden bij de bobbelige bladeren (onder de bobbel zeg maar). Worden de bobbels/blaren ook rood, dan is de plant slachtoffer van de bessenbloedblaarluis. Ik zou de aangetaste delen verwijderen en luizen zoveel mogelijk wegspuiten met groenezeepoplossing of gewoon een goeie straal water.

Dank Anna3 voor de uitleg.

De bladeren van de zwarte bes krijgen inderdaad bobbels en worden bruinrood.

En onder het blad vind ik ook wel witte beestjes.

Nu weet ik wat ik het is en kan ik eens verder onderzoek doen naar deze plaaggeest.

Ik heb wat gespoten en de aangetaste delen verwijderd en daar is het wel van opgeknapt.

Ook de fikse regen heeft denk ik geholpen.

Ik hou het in de gaten en zal er nogmaals een sopje overheen gooien.

De plaag heeft zich zo te zien niet (nog) verder uitgebreid.

Er zitten veel bessen aan en die zullen hoop ik lekker rijpen.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Bij dit soort schade is het absoluut niet nodig om te spuiten. Bladluis en bloedblaarluis worden perfect onder controle gehouden door lieveheersbeestjes. Tenzij je spuit met gif, want daar dood je ook de natuurlijke vijanden van die beestjes.

Over enkele weken zijn de beestjes waartegen je nu gespoten hebt terug van de partij, zo blijf je in een vicieuze cirkel van spuiten. Ik heb mijn aalbessen, zwarte bessen,..; over de voorbije 4 jaar nog geen enkele keer bespoten en zowel bladluizen als bloedblaarluis zie ik hier komen en gaan, en de planten groeien goed, dragen veel fruit,... maw laat dat sproeien dat is absoluut niet nodig

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 1 year later...

Elke dag kijk ik blij naar mijn zwarte bes, die dit jaar voor het eerst een enorme oogst belooft.

Vandaag zag ik opeens dat het blad vervormt en dat hij barst van de beesjes

Witte vlieg, luizen, rupsjes...

Snel de toppen van de hoofdtakken eruit geknipt - dat moest toch gebeuren - en gespoten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

toppen eventueel wegbreken ja. maar spuiten ? Neuhh. niet dat ik daar erg principieel in ben, maar daar spuit ik niet voor hoor. Kan je wel bezig blijven. Lekker laten gaan. Zwarte bes is zó makkelijk.

Oei, ik had niet verder gekeken dan de eerste pagina, dus het bericht van sugar gemist.

En nu jij...

Ik zal het niet meer doen

Fijn om te horen dat mijn dierbare zwarte bes zó makkelijk is

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.