koolrabi Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Vandaag zag ik eerst witte beestjes op de ene zwarte bes en toen ik naar de andere keek zag ik bruinig blad en later was het bobbelig. Toen zag ik ook een beestje op het blad van de tweede zwarte bes.Wat groter. Eerst de zwarte bes met witte beestjes: Nu de zwarte bes met bubbels in het blad en een groter beestje, het lijkt wel een kevertje Ik heb het idee dat het hard gaat met de aantasting van het blad.Vandaar mijn vraag wat ik het beste doe. Het gaat niet meer om een enkel blad.Helpt sproeien met Spruzit? Dat advies kreeg ik. Maar ik weet het niet hoe erg dat spul is als je het gebruikt. Misschien is er iets beters mogelijk. Ik heb nog een derde zwarte bes en die is nog niet aangetast. Ook de aardbeien die er vlakbij staan (nog) niet. Heeft iemand een advies? Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik heb sinds vandaag exact hetzelfde probleem (luis en mijt) in een zwarte bes en de andere planten hebben er nog geen last van.Ik was van plan met een zeepsop spiritus mengsel te spuiten, wacht nog even wat reacties op je topic af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Die witte velletjes wijzen volgens mij op bladluis, dat kevertje is iets anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 En ik dacht dat ik last had van groene luis op mijn Zwarte bes. Maar na beter onder zoek zag ik rupsen. Van de bessen blad wesp. Nog even goed door zoeken. Ik heb pyretrium gebruikt. Maar dat zit ook in jou middel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Sinds een week t zelfde probleem als Koolrabi met als bonus zwarte luizen. En in vijf grote zwarte bessenstruiken slechts twee lieveheersbeestjes. Waren gelukkig wel bezig om vraatzuchtig nageslacht te verwekken. Tot nu toe verwijder ik aangetaste bladeren met ongedierte en al, maar volg dit topic voor advies mocht t op spuiten aankomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Ik heb wat Spruzit gespoten op de witte vliegjes en uit de andere zwarte bes de aangevreten en aangetaste bladeren gehaald. Wat het verder wordt is afwachten. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Ik had het in mindere mate en heb tot nu toe alleen vervormde bladeren verwijderd.Toen ik vanmiddag ging kijken was alles schoon (zonder te spuiten).Nu heb ik altijd een grote diversiteit aan insecten in de tuin.Dus of één van hen heeft me van het probleem afgeholpen, of wellicht is het aan de omslag van het weer te danken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haidabeach Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Hier zitten die witte dingetjes op de haagbeukenhaag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 De witte dingetjes lijken wel erg op velletjes van bladluizen, denk dat je ook luizen kunt vinden bij de bobbelige bladeren (onder de bobbel zeg maar). Worden de bobbels/blaren ook rood, dan is de plant slachtoffer van de bessenbloedblaarluis. Ik zou de aangetaste delen verwijderen en luizen zoveel mogelijk wegspuiten met groenezeepoplossing of gewoon een goeie straal water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Dank Anna3 voor de uitleg. De bladeren van de zwarte bes krijgen inderdaad bobbels en worden bruinrood.En onder het blad vind ik ook wel witte beestjes. Nu weet ik wat ik het is en kan ik eens verder onderzoek doen naar deze plaaggeest. Ik heb wat gespoten en de aangetaste delen verwijderd en daar is het wel van opgeknapt.Ook de fikse regen heeft denk ik geholpen.Ik hou het in de gaten en zal er nogmaals een sopje overheen gooien. De plaag heeft zich zo te zien niet (nog) verder uitgebreid.Er zitten veel bessen aan en die zullen hoop ik lekker rijpen. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Bij dit soort schade is het absoluut niet nodig om te spuiten. Bladluis en bloedblaarluis worden perfect onder controle gehouden door lieveheersbeestjes. Tenzij je spuit met gif, want daar dood je ook de natuurlijke vijanden van die beestjes. Over enkele weken zijn de beestjes waartegen je nu gespoten hebt terug van de partij, zo blijf je in een vicieuze cirkel van spuiten. Ik heb mijn aalbessen, zwarte bessen,..; over de voorbije 4 jaar nog geen enkele keer bespoten en zowel bladluizen als bloedblaarluis zie ik hier komen en gaan, en de planten groeien goed, dragen veel fruit,... maw laat dat sproeien dat is absoluut niet nodig Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Elke dag kijk ik blij naar mijn zwarte bes, die dit jaar voor het eerst een enorme oogst belooft.Vandaag zag ik opeens dat het blad vervormt en dat hij barst van de beesjes Witte vlieg, luizen, rupsjes... Snel de toppen van de hoofdtakken eruit geknipt - dat moest toch gebeuren - en gespoten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 toppen eventueel wegbreken ja. maar spuiten ? Neuhh. niet dat ik daar erg principieel in ben, maar daar spuit ik niet voor hoor. Kan je wel bezig blijven. Lekker laten gaan. Zwarte bes is zó makkelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Oei, ik had niet verder gekeken dan de eerste pagina, dus het bericht van sugar gemist.En nu jij... Ik zal het niet meer doen Fijn om te horen dat mijn dierbare zwarte bes zó makkelijk is Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Ribessen hoef je helemaal niet te behandelen, die zijn vrijwel ziekte en pestvrij. De ziektes en pesten die af en toe te vinden zijn vormen geen probleem voor de plant of de vruchten. Het lost zich inderdaad allemaal vanzelf op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts