Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook zo'n waardeloos aardappeljaar?


sokrates

Aanbevolen berichten

Het valt niet mee met de piepers dit jaar. Door het gebrek aan winter zijn er zo veel ondergrondse veelvraten als slakken en woelmuizen dat een groot deel van mijn Frieslanders, die ik gisteren heb geoogst, aangevreten waren. Door de droogte was de opbrengst ook nog laag.

Maar vandaag ontdekte ik de onmiskenbare vlekken van Phytophtora Infestans in mijn Ratte d'Ardeche. En die moeten nog een maand of twee staan.

 

Zucht. Dan maar kleine ratjes oogsten. Hopelijk maakt het laatste bed van Surprise zijn resistente naam een beetje waar. Er zit al wel flink Alternaria in.. Wat een snertjaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn eerste aardappeljaar. Ik heb de Franceline al moeten oogsten: het waren er niet veel en ze waren klein, maar prima te eten en niet aangevreten. Ik heb dan ook droge zandgrond en geen last van woelmuizen.De Rattes en Vitellotte Noir staan er nog prima bij. Ik heb ook nog een rij aardperen als aanvulling, die staan er prima bij.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist een fantastisch aardappeljaar met (even afkloppen ) alleen nog maar een lichte aantasting van alternaria bij enkele planten. Eigenlijk zijn mijn aardappels nogal veel in het loof gegroeid maar dat heeft gelukkig weinig effect gehad op de opbrengst. Dat ze het dit jaar zo geweldig gedaan hebben is wel te verklaren. Op het stukje tuin waar ze staan hebben de laatste 40 jaar alleen maar perzikbomen gestaan waarvan de laatsten eind vorig jaar werden gerooid . Het is dus vrijwel maagdelijke moestuingrond en daar houdt een aardappel van. Verder heb ik hier in februari bijna mijn gehele compostvoorraad ondergefreesd . Bemest zijn ze verder niet. De aardappels van 5 verschillende rassen werden al vroeg gepoot , eind maart , zodat ik al in de eerste week van juni van de eerste nieuwe aardappeltjes kon genieten.

 

patat18941435522942.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik vrees ook voor een slecht jaar. Ik heb mijn Frieslanders en Raja op 7 maart gepoot, deze kwamen echter pas zes weken later boven kijken, en het zijn nu nog kleine planten, voorlopig gaan die er niet uit. Mijn roseval, Pink Fir en rattes zijn op 7 april gepoot en kwamen twee weken later al kijken. Ook nog aan de kleine kant, en ik zag gisteren dat het loof van de Pink Fir enorm geel aan het worden is, ik denk een tekort aan het een of ander, maar even bijmesten denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de laatste 6 planten Frieslander zojuist geoogst. (Ze werden al behoorlijk geel toen ik gisteren terugkwam van vakantie). Een 10 liter emmer toch 4/5 deel vol. Kan dat niet slecht noemen. Geen extra bemesting, alleen 2 a 3 cm. compost op het bed in het najaar......

 

Drie weken geleden ook al een plant of 6 geoogst (voor de lekker) maar toen was de opbrengst nog beduidend minder. Minder dan de helft van nu. (Ruim een halve emmer van 9 planten)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroegere soorten aardappelen mogen nu geoogst. Een groeiperiode van 10 a 12 weken is genoeg (en dan sterven ze inderdaad al langzaam af = geel worden) Mijn middelvroege soorten staan nu nog mooi groen, maar zou ik al kunnen oogsten/eten...er zitten al mooie aardappeltjes aan...maar die kunnen ook nog goed wat verder groeien en dikker worden. Over enkele weken zullen die ook al kunnen beginnen wat af te sterven. Alles is dus afhankelijk van welke soort je hebt en wanneer ze geplant zijn. Als de planten gezond zijn is geleidelijk afsterven van het loof een natuurlijke gang van zaken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt niet mee met de piepers dit jaar. Door het gebrek aan winter zijn er zo veel ondergrondse veelvraten als slakken en woelmuizen dat een groot deel van mijn Frieslanders, die ik gisteren heb geoogst, aangevreten waren. Door de droogte was de opbrengst ook nog laag.
Als ik afga op het loof verwacht ik hier ook geen topjaar. Het loof staat vele malen minder vol, hoog en groen dan andere jaren. Mogelijk is de droogte daarvan de oorzaak (aan de bemesting zal het niet gelegen hebben). Komende week eens een paar planten uitdoen. Ik heb frieslander, victoria en rattes staan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, behalve dat ik vier weken geleden nog maar kleine aardappeltjes had aan mijn Frieslanderplanten. Ze stonden er goed bij en begonnen te bloeien toen. Nu vier weken verder zakt het oof wat in en wordt gelig. ik denk een goed teken. komend wekeend eens wat oogsten. ik vrees ook woelmuisschade overigens, want er lopen allemaal gangen door de grond. Vorig jaar een paar aangevreten aardappels, maar dit jaar beduidend meer woelmuizen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat het enige niet resistente ras (lees het minst resistente en dus het meest gevoelige ras) er ook maar erg beteuterd bij. Vrees dat de rode eerstelingen dit jaar wat gaan tegenvallen, als het onder de grond gelijk loopt met het loof dan toch. Rest staat wel zeer mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het onder de grond gelijk loopt met het loof dan toch
schreef Geert.

 

Even voorzichtig krabbelen met je handen zodat je 1 of 2 aardappeltjes ziet zitten (en dan weer dichtmaken). Dan kun je het vrij goed al zien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 22 maart gepoot en zo'n anderhalve week geleden wat 8 Frieslanders geoogst die ik verdacht van phytophthora infestans. Weinig en best kleine aardappels. Het loof staat wel hoger dan vorig jaar (en dat op zandgrond). Ik heb ze waarschijnlijk wat te weinig water gegeven tijdens de vorige droogteperiode. Nu begint het loof wat om te vallen en vergelen de onderste bladeren. Binnenkort weer eens wat oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...