Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wespen in de tuin, hoe ga jij ermee om?

Chrones

Recommended Posts

Wespen in een fruittuin, hoe ga jij ermee om? Koel blijven: check, niet geïrriteerd raken: check, fruit opruimen dat op de grond ligt: check.

Maar het zijn er al best veel, en mijn zoontje kruipt lekker mee en ze zitten soms op zijn rug.

Het zit hier vol met bijen, dus ik wil niet een wespenval zetten (want daar gaan bijen ook in toch? en volgens mij lok je hiermee alleen maar meer wespen).

Ik ken een wespinator, nog nooit gebruikt, lijkt me ook niet effectief en zeker nu niet meer.

Delen maar !

(is dit wel de juiste categorie voor dit topic?)

De laatste keer dat ik gestoken werd door een wesp, kreeg ik een soort van shock (koud, rillingen...).

Dus als er één me lastig valt en ik krijg de kans, dan is het gebeurt met 'm.

Vervelende van wespen vind ik dat ze vaak zomaar in de achtervolging gaan, terwijl een bij je gewoon met rust laat, als je hem ook met rust laat.

Inmiddels ben ik niet bang meer voor hommels, wat minder bang voor bijen, maar die wespen..! Ze vallen je gewoon echt lastig inderdaad, zomaar. Ik word heel angstig van ze. Maar ik doe niets aan ze..

Ik heb biervallen voor de wespen. De hommels gaan daar niet in, wespen en hornisse wel. Vorig jaar had ik wespenvallen van limonadesiroop gemaakt, maar daar kwam letterlijk geen vlieg op af, vandaar dat ik nu de biervoorraad eraan opoffer. We hebben hier best veel wespen en sinds we vorig jaar een wespennest in het tuinhuisje hadden én de wespenbestrijder het nest niet de moeite waard vond om het weg te halen (nest was zo groot als een flinke grapefruit), proberen wij zelf maar het wespenbestand te decimeren. Het zijn er gewoon teveel.

Goed dat er nog vermeld wordt om het gevallen fruit weg te halen. Ik heb hier een sierappelboom met enorm veel zure appels erin hangen, maar er liggen net zoveel appels op de grond. Die zal ik morgen ook direct weghalen.

enge beesten!

De blauwe bessen, daar snoepen ze ook gigantisch van. Heb zojuist ook flink wat van de bodem afgehaald.

Kreeg ook de tip van Persica om de wespen in de gaten te houden, want ze willen soms nesten maken in de grond! (Goede tip )

wasp1web.jpg

Ik had het over bovenstaand ding. lijkt op een wespennest, wespen zijn territoriumbeesten dus komen dan niet in de buurt (4x4meter).

Mijn pa heeft er 1, maar volgens mij heeft hij nooit last gehad van wespen .

Misschien maar eens lenen, ze zijn 12 euro... dus zou hem dan zelf ook kunnen kopen als het helpt.

De vallen ken ik, bier werkt goed... komen de slakken ook op af.

ik wil eerst bewijzen zien voor ik hierin geloven kan

Ik heb er net 1 besteld, mijn pa wilt hem niet uitlenen

ik houd je op de hoogte

Overigens heb ik gekeken maar de wespen gaan bij mij de grond niet in.

Zouden het lieve solitaire wespen zijn???

Ik heb meerdere wespenvallen in de fruitbomen hangen. En ik moet zeggen dat het aardig helpt, ze komen daardoor niet (heel veel) aan de afrijpende pruimen. Want daar gaat het mij het meeste om. Het zijn wel echt VEEL wespen dit jaar, en vroeg ook al.

In de vallen zitten nooit bijen of hommels, alleen wespen en vliegen.

Vorig jaar zat er een wespennest in de grond, bij het grote stuk aardperen dat we telen. Maar daar kwamen we pas achter toen we zagen dat het totaal was opgegraven en uitgemoord. Misschien dat ze daar weer zitten dit jaar, ik zal eens gaan kijken.

Maar daar kwamen we pas achter toen we zagen dat het totaal was opgegraven en uitgemoord.

Wat bedoel je? Hebben jullie dat niet zelf gedaan?? Wespendief ?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

November vorig jaar: het zou een das kunnen zijn geweest. Al hebben we (zeer strak gespannen) schapengaas rondom ons hele landje.

Op een verlaten veld halverwege ons landje, hebben we een boel aardperen staan. We zijn er weinig geweest dit seizoen, omdat aardperen nou eenmaal geen verzorging nodig hebben

Dit weekend hebben we de randen van dat veld gemaaid, omdat er van alles tegen het schrikdraad aan groeide. En toen zagen we dit gat:

IMG529474001415642109.JPG

In het gat lagen wat halve wespen, en wat stukjes raat.

IMG529227071415642100.JPGIMG529775741415642117.JPG

En van/naar het gat, liep een heel spoor door het gras. Op dat spoor lag wat zand, maar vooral veel stukken raat. Kapot, verfrommelt, etc.

IMG530042621415642126.JPGIMG530273581415642135.JPG

Wat is hier gebeurt?? Welk dier heeft dit gedaan? En is dit niet een heel groot nest geweest? We hebben hier wel veldwespen, maar die maken geen nesten in de grond, en al helemaal niet zo groot. Waren het gewone wespen? An de halfjes (die er lagen) kan ik het niet meer goed zien.

Wauw! Een das in je achtertuin... je woont daar echt in het paradijs!

Ik was aan het bramen plukken toen er pal naast mijn voet een wesp uit de grond kroop. Wegwezen dus!

Doet me denken aan vroeger, toen we met de hele familie aan het bramen plukken waren en mijn vader massaal werd aangevallen. Waarschijnlijk ook een ondergronds nest geweest.

En nee Chrones: bijen en hommels komen niet op zoetigheid af, dus die vind je nooit in een wespenval.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

- Als er geen overrijp fruit blijft hangen en liggen zul je al minder wespen aantrekken. Proberen dat te vermijden kan al helpen.

Wespen zijn alleen geïnteresseerd in de suiker in het fruit: dat wil zeggen fruit dat rijp en over-rijp is.

- Een huismiddeltje met een geur die voor wespen minder aantrekkelijk is, zou zijn: kruidnagels in een bakje met water of gestoken in een doorgesneden sinaasappel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Als ik er eentje op een 'hotspot' zie gaat ie eraan.

Dit jaar twee maal over zo'n etter de dakgoot van het schuurtje zien verkennen. Zit een perfecte ingang in voor hun om uit te vliegen dus daar wil je geen wespen in hebben nestelen.

Vorig jaar een begonnend nest uitgemoord. Ik had een oude cementmolen voor de sier staan en ze zaten onder de motorklep. Ik kwam daarachter omdat ik daar langs liep en ineens een wesp in mijn duim vast had en er een heleboel bij kwamen vliegen. Dat wil ik dus niet nog een keer hebben.

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

• 2 weeks later...

Wij wonen in een erg oud huis. Wij hebben elk jaar een nest boven de keuken onder de dakpannen. Om het weg te laten halen, betalen we elke keer 50 euro. Ik vind het dit jaar echt extreem met de wespen. Onze dochter (net 3 jaar) is in twee dagen twee keer geprikt door een wesp. Zij is nu helemaal panisch voor wespen. Ik denk dat ik inderdaad wespen vallen ga maken met bier erin of toch een keer zo'n nepnest ophangen inmde partytent, zodat we rustig kunnen eten zonder gestoord te worden om op jacht te gaan op wespen.

Ik merk ook dat ze gigantisch naar de aardbeien trekken. Onze dochter durft nu bijna geen aardbeien meer te plukken.

Ik vind het rolbeesten

Hier is het elk jaar raak . Mijn peren (conference) worden elk jaar massaal door wespen aangevreten als ze nog in de groei zijn en dus nog lang niet rijp en keihard . Zonder bescherming , ik doe dat met gaas , blijft er uiteindelijk geen peer meer over.

Dit jaar mogen ze de paar peren die er hangen hebben. Ik heb namelijk eind vorig jaar de boom verplant na hem eerst flink teruggesnoeid te hebben . Om hem bij het aanslaan en de hergroei te helpen heb ik in een vroeg stadium de aangezette peertjes , op een tiental na , van de boom verwijderd .

Maar volgend jaar , als de boom weer normaal vrucht mag dragen , is het zeker weer prijs. Als ik de boom niet met gaas tegen wespen bescherm krijg ik gegarandeerd weinig of geen oogstbare peren.

wesp168571439201571.JPG

wesp220691439201578.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Uit voorzorg het mega grote insectengaas (van Borsalino) over de bramen gedrapeerd.

Moet nog wat beter vast, had tekort aan klemmen.

Het wespennest zit in mn hok achter de braamstruik dus wat gevaarlijk dichtbij.

Hopelijk maakt dit ze het aanvliegen wat moeilijker.

IMG664373051439080767.JPG

IMG664581001439203347.JPG

Bedankt voor de waarschuwing.

.

3 pruimen bomen helemaal kaal gevreten door die beesten. Ik kon zelf ook geen pruim oogsten want er zaten er wel 100 per boom.

Wanneer de wespen op het terras of bij het huis komen dan gaan ze er aan. 2x zonder aanleiding gestoken in mijn leven en gisteren spuugde mijn kleine meid van 2,5 er net 1 uit haar mond. Wespen zijn niet mijn vriendjes

Ik laat de wespen hun gang gaan. Nu heb ik gelukkig alleen kleintjes (nee, geen zweefvliegen). Slank, met idioot lange afhangende achterbenen, heel goed te zien als ze vliegen. Lusten geen fruit, geen pils, zelfs geen Rochefort 10. Net zo onschuldig voor mensen als hommels.

Dat blijken dus Franse veldwespen te zijn. Volgens Wikipedia voorkomend in België en Zeeuws-Vlaanderen, maar dus ook hier (Tholen / Sint Philipsland)

Of ze limonadewespen verdrijven weet ik niet, maar een limonadewesp heb ik gelukkig nog niet gezien.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)