Jump to content

Veel jam bedorven

appelvrouw

Recommended Posts

Veel van mijn pas gemaakte jam is bedorven..natuurlijk schoon gewerkt enz, zoals altijd. Toch veel jam met schimmel. Alle kruisbessen en kruisbessen met ander fruit. Alle potten met kersen frambozensaus...Zou de hitte een oorzaak kunnen zijn? Het is allemaal jam uit de tijd van de zware hittegolf hier. Iemand een idee? elf vermoed ik dat het fruit toch een soort van aangetast door de hitte was.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Dat zou maar zo kunnen, maar door de hitte van inmaken zou dat toch weg moeten zijn? Misschien niet zoet genoeg, geen vacuüm en/of toch niet schoon genoeg?

Zit de schimmel alleen boven of ook er door?

Als de schimmel alleen boven zit, zou je dat weg kunnen halen en dan nog minimaal cm extra. Opnieuw verhitten, potten vullen en inmaken.

Ik bedoel de hitte van die dagen in combinatie met het fruit. Al gekookt an de plant?. Niks anders dan anders gedaan en dan is het altijd goed geweest voor minimaal een jaar. Ik sta werkelijk voor een raadsel..

Jet, gebruik je gewone jampotjes of weckpotten? Bij de eerst wil het na verloop van tijd bij sommige potten wel eens het plastic laagje van de deksel loslaten, daar kunnen schimmelsporen zich in verbergen. Met een paar dagen kan dan de hele boel bedorven zijn.

Waren de kruisbessen nog niet aan het gisten dat het misschien daaraan lag?

Maar goed al met al flink waardeloos en jammer van al het werk, tijd en energie die het gekost heeft

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Jet kan je mij de datums geven van het in maken en het oogsten van je fruit. Kan ik voor je kijken in de bd kalender. Oosten op en in maken op blad is de slechtste dag om je fruit te verwerken. Ik ga voor vrucht of bloem dag dan zit je zeker goed.

Het was in de laatste week van Juni ongeveer. Vanaf de 24e. Potten heb ik van ellende in de vuilbak gekieperd. Precieze datum weet ik niet meer maar bij vriendin staan nog een paar potten kan ik het doorgevenAlles een dikke schimmellaag.Jongens ik maak al jaren jam, met niet heel oude potten. Sommige nw potten. Alles uitgekookt, deksels met soda. Al mijn jam uit die tijd heeft het. Niet de jam van ervoor (22 juni)en daarna heb ik geen jam meer gemaakt.

Gisten door de hitte, ja dat zou kunnen.

. Van half juli tot half augustus kan het zeer warm zijn - mijn moeder sprak van 'de hondsdagen' als het in die periode echt heet werd, en ik heb altijd gehoord dat het geen goed idee was om dan eten in te maken. Het is deze zomer vaak erg heet geweest. Dat zal volgens mij wel meespelen.

Even na gezocht in de db kalender 23 -6 was een apogeum dus voor de db er een rode dag het was wel een vrucht dag en de 24-6 stijgende maansknoop en wortel dag dit was dus ook een rode dag. En ongunstig en werken verstorend.

Voor het inmaken hier een tabel volgens de db metode:

Maan wortel : de beste dag om in te leggen in zuur

Maan blad :is niet geschikt.

Maan bloem: kan als vervangen voor vrucht dag

Maan vrucht: verwerking van fruit sappen en jam

Ik hoop dat dit helpend is voor de toekomst.

• 5 years later...

Dat heb ik ook met de appelmoes dit jaar (heb geen jam gemaakt). Heel irritant, want ik heb niet anders gewerkt dan vorige jaren.

Weet wel dat men bij wecken (of dat voor inmaken geldt, geen idee) zegt dat je dat beter niet kunt doen als er onweer in de lucht zit. Of de warmte meespeelt, weet ik niet. Zonde en hopelijk volgende keer beter. 

Potten die met kokend water gespoeld zijn, inclusief deksel (schudden met deksel erop), zouden vrij van schimmel/bacterien moeten zijn. De gekookte jam ook, dus als de ingekookte jam direct in de net gespoelde potten gaat dan zou de inhoud compleet steriel moeten zijn (het beetje lucht in de pot zal na sluitel van de pot zeer snel heet worden door de jam en dus wordt deze ook steriel). Schimmels kunnen dan alleen nog binnendringen via een niet goed sluitende pot.

Dus ik denk dat er toch ergens ruimte geweest is voor het binnendringen van schimmels.

Ik heb even mijn boek over conserveren erbij gehaald. Bacteriën worden alleen bij de juiste zuurgraad van het product gedood bij verhitting tot het kookpunt.

IMG_20201116_194026.thumb.jpg.8954f552b5e8a2b4764b39149758d4a8.jpg

Bij jam zit het conserveren vooral erin dat de grote hoeveelheid suiker de bacteriën uitdroogt.

IMG_20201116_194205.thumb.jpg.2feec2fff89fa59b1d9b13b94fa3a47e.jpg

Er blijven dus bacteriën aanwezig. Geweckt voedsel moet daarom koel bewaard worden bij max 16 graden, en binnen een jaar genuttigd. 

Misschien dat dit het bederf verklaart. Fruit dat meer zon krijgt heeft minder zuur, dus mogelijk dat het beginproduct dit jaar al meer bederfelijk was door de zeer warme zomer. En als de opslag daarna ook nog te warm was, kan het mis gaan.

Edited by fre3ke