HuubvG Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 @Erny, leuk al die soorten, maar de vraag is of je verschil proeft tussen de soorten? En waar je etiketjes zijn, die zie ik niet? Of hou je ze zo uit elkaar? Wat betreft je tip Erny, je brengt me op een idee, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Hier zitten twee Turkse winkels, naast elkaar, en ze verkopen de beste groenten met de grootste keuze van heel Hoogezand. En ze zijn nog goedkoop ook. Ze verbouwen veel groenten kleinschalig zelf, dus gauw morgen daarheen gesneld! Ze hebben vast de roze knoflook wel. @GTman, bij AH alhier heb ik verschillende keren gekeken, maar alleen twee soorten wit uit China, biologisch en niet biologisch. De niet biologische is dan zeker een synthetische, maar dat terzijde... Hij is wel goedkoper. Verschil in smaak en houdbaarheid tussen soorten Is al vaker besproken, maar ik proef alleen verschil tussen violet/roze en wit. Wit is scherper, lust ik als ze verhit zijn geweest, dus meegekookt of gebakken. Violet roze is smakelijker, ook rauw lekker. Waarschijnlijk is wit beter te bewaren dan roze.
henkg Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Merkwaardig dat de AH knoflooksoorten per vestiging verschilt.Bij de vier verschillende AH's die ik bezoek hebben ze twee soorten: gewone Spaanse, en biologische Spaanse.Gewone Spaanse: 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Hmmm lekker, ijs! Roze (aardbeien) of wit (room)? Zonder dollen nu, het kan maar zo dat er volgende week weer roze ligt bij de AH hier, valt niks van te zeggen.Vandaag ook weer bij de Aldi in Martenshoek alleen maar witte uit China.
GTman Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Merkwaardig dat de AH knoflooksoorten per vestiging verschilt.Bij de vier verschillende AH's die ik bezoek hebben ze twee soorten: gewone Spaanse, en biologische Spaanse. Precies! Hier alle vestigingen van AH waar ik ben geweest zijn alleen roze (en soms paarse) knoflookbollen te vinden.Misschien is het zo dat de aanvoer vanuit Spanje even stil ligt voor het distibutiecentrum waar die AH zijn spullen van krijgt?
HuubvG Geplaatst: 5 november 2015 Geplaatst: 5 november 2015 Ik ben gisteren bij beide Turkse winkels geweest: alleen wit. Gevlochten, in een net, mooie dikke, maar geen roze.Weer naar AH en bij de servicebalie gevraagd hoe dat zit met distributie. Elders in het land wel roze, maar hier niet. Medewerker heeft gebeld, maar kon geen antwoord krijgen. Ik zou het servicenummer kunnen bellen en zelf informeren. Heb ik gedaan, maar na en tijdje in de wacht kreeg ik ook geen antwoord op de vraag, servicemedewerker kon geen info vinden. Had ik die mooie dikke roze bollen die ik uit Frankrijk meegenomen heb, nou maar niet opgegeten omdat ze té lekker waren... Typisch hoor, ik had ze pas geleden ook nog uit de winkels hier en ging ervan uit dat ze het hele jaar wel door verkocht zouden worden. Nu kan ik alsnog in de Stad gaan kijken. En anders gewoon afwachten tot ik ze hier weer tegenkom. En dan direct de grond in als het lukt.
RobO Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 de therador staat boven de grond, cm of 5als het zo doorgaat met het klimaat hebben we met kerst al bollen
appelvrouw Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Ik heb nog niets boven de grond, geen morado, valverde of bianchi. Ik denk dat ik ze ook dieper poot dan jullie. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 ik heb 6 groene puntjes geteld, maar het gaat erg langzaam. Ondanks het warme weer
aalterse-willy Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Het rijtje North #3 komt boven piepen, de andere nog niet. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
MartinH Geplaatst: 7 november 2015 Auteur Geplaatst: 7 november 2015 Snel gaat het allemaal niet, maar zo langzamerhand begint het wat groener te worden, Wat mij opvalt is dat de tenen in de Batobakker sneller opkomen dan in de volle grond, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de volle grond toch al wat kouder is geworden, In de Batobakken gaat het voorspoedig. Witte knoflook van de Lidl. Één bak met een bladerbedekking, waarom?? Er lagen al wat bladeren in en toen heb ik het maar vol gemaakt, misschien staan ze daardoor wat warmer?? Witte Biologische knoflook uit een supermarkt in Frankrijk. Dit zijn de Aglio Rosso Di Sulmona in de volle grond. mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
weknow Geplaatst: 7 november 2015 Geplaatst: 7 november 2015 Je weet toch, Martin, dat knoflook een portie winterse kou nodig heeft om bollen te gaan maken. De winter van 2 jaar geleden, toen het op vele plaatsen niet gevroren heeft, resulteerde in vaak slechte knoflook oogsten. Een paar nachtjes lekkere vorst laat ze misschien even minder mooi uitzien en minder hard groeien, maar doet de knoflook echt geen kwaad...integendeel. Maar een mulchlaagje of laagje compost vinden ze ook prima, hoor. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
gerbiepiep Geplaatst: 8 november 2015 Geplaatst: 8 november 2015 Het eerst China teentje staat hier al zo'n 5 centimeter boven de grond, nu de rest nog. Hoeveel vorst kan de knoflook een beetje hanteren als het er eenmaal op aan komt?
MartinH Geplaatst: 8 november 2015 Auteur Geplaatst: 8 november 2015 @Weknow: Ja, ik weet dat knoflook een koudeperiode nodig heeft. Waar ik me een beetje zorgen over maak is de knoflook in bakken, als het echt maar dan ook echt gaat vriezen dan vriezen die bakken door en door. Niet dat een paar bladeren daar tegen helpen natuurlijk... Het was ook zo maar een ingeving omdat er al wat bladeren op lagen... mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
GTman Geplaatst: 12 november 2015 Geplaatst: 12 november 2015 Alle knoflook staat boven. Die van Levenvanhetland gingen wat langzamer, maar dat is niet erg want des te meer energie heeft de knoflook nog in het voorjaar. Siberian 14-10-2015 ---> 08-11-2015 opgekomenTansylvanian 14-10-2015 ---> 11-11-2015 opgekomenMorado 19-10-2015 ---> 31-10-2015 opgekomenRoze AH 19-10-2015 ---> 28-10-2015 opgekomenRose de Lautrec 23-10-2015 ---> 03-11-2015 opgekomenWitte Aldi 28-10-2015 ---> 09-11-2015 opgekomen Tussen de aardbeienplanten hebben we nog veel meer knoflook staan, dit is allemaal Roze AH en Morado. Deze zijn allemaal al vrij groot.Hier volgen nog foto's van want we hebben op verschillende tuinen aardbeien en knoflook in de volle grond. Het veldje op de foto is meer voor het uitproberen en voor de duurdere soorten. De aardbeien velden met knoflook er tussen zijn ook niet verhoogd dus misschien wat minder geschikt voor knoflook.
Itoero Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Alles is al een week geleden geplant.Het zijn denk ik allemaal hardneck soorten. NorthOosterdel Kroke Chesnok red Shatili Red grain Purple haze Won ha Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 Gisteren zag ik dat een deel van de knofloken al boven de grond komt. Dat waren vooral de specialere soorten.
GTman Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 De knoflook tussen de aardbeien staat naar mijn mening al een beetje te hoog. Het heeft al veel energie in het groeien gestoken. Als het loof nu in de winter afsterft door de kou dan heeft de knoflook minder kans om groot te worden volgend jaar. Of beredeneer ik dat nu verkeerd? Bed 1: Bed 2: In ieder geval hebben we knoflook genoeg om lekker te kunnen stinken volgend jaar . De planten zijn alleen nog niet geteld. Als ik van de foto af tel zullen het er iets van 140 zijn (incl het veldje met speciale soorten).
Jane Doe Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 Hier laat de knoflook zich ook zien, ook de knoflook van Loraine. De normale spaanse supermarkt lopen voorop.
MartinH Geplaatst: 15 november 2015 Auteur Geplaatst: 15 november 2015 Hier weer even een tussenstand. Bijna alles is opgekomen, en ook bij mij gaan de supermarkt varianten op kop. mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Johmir Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 Mijn knoflook staat ca. 5 cm boven de grond. Ik heb 18 tenen gepoot op 4 oktober en ik zie nu 11 sprieten boven de grond.Het is een voor mij onbekende soort. Twee jaar geleden heb ik in Frankrijk een streng knoflook gekocht en van die bollen heb ik vorig jaar al aardig geoogst en nu dus weer opnieuw geplant.
loes Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 De knoflook tussen de aardbeien staat naar mijn mening al een beetje te hoog. Het heeft al veel energie in het groeien gestoken. Als het loof nu in de winter afsterft door de kou dan heeft de knoflook minder kans om groot te worden volgend jaar. Of beredeneer ik dat nu verkeerd? lijkt me niet dat vorst kwaad kan. knoflook heeft juist vorst nodig voor een goede bolvorming.
RobO Geplaatst: 16 november 2015 Geplaatst: 16 november 2015 nee denk ik, bij ons is er nog nooit knoflook afgevroren
Barry77 Geplaatst: 24 november 2015 Geplaatst: 24 november 2015 Aangezien ik pas ben verhuisd naar een andere tuin heb ik nog geen knoflook gezet.Is het nu te laat of kan ik het nog proberen?
Missmass Geplaatst: 24 november 2015 Geplaatst: 24 november 2015 Ik zou wachten tot maart en het dan poten in plaats van nu. Met de huidige kou zal je knoflook niet meer uitlopen. Poot je in maart dan heb je welliswaar kleinere bollen zo rond september, maar heb je toch nog wat opbrengst. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Persica († december 2016) Geplaatst: 24 november 2015 Geplaatst: 24 november 2015 Zolang je grond zoals nu niet bevroren is zou ik de knoflook nu poten, hij zal idd nu niet meer boven de grond komen maar dit is alleen maar positief, waarom? In de grond maakt de look bovengronds geen loof meer en dit is gunstig! Ondergronds doet de look wel wat , nl. erg veel wortels aanleggen, deze sterven met vorst niet af, dit in tegenstelling tot het loof dat voor de vorst al boven de grond staat, en dit geld voor sommigen waar het nu al bijna 20 cm hoog staat. Knoflook is weliswaar deels (winterhard) maar indien de groene stengels erg nat zijn en er komt vorst van rond de -10 gr. dan krijgen ze toch wel een behoorlijke tik. Mocht er dan ook nog eens een gure oostenwind bij komen met deze min temperaturen, dan drogen groene knoflookstengels uit. Deze knoflook zal in de lente wel weer uitlopen maar is hiermee toch een groot deel van zijn energie verloren en dit zie je terug in je oogst, bollen zijn dan kleiner. Mijn advies is dan ook: met zo weinig mogelijk loof, de 'echte winter' ingaan, daarom heb ik die van mij pas half nov. gepoot.
Aanbevolen berichten