appelvrouw Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Nu is het gelukkig droog, vanmiddag maar eens takken rapen..Kom ik bij de palmkool om wat onderste blad aan de kippen te geven zie ik dit Krijg nou wat...11 februari in de bloei We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
marijke Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Oude bloemen weggeknipt, voegen tussen de tegels op het terras schoongemaakt en....daarna lekker in het zonnetje, uit de wind, buiten een 'bakkie' gedaan. Voor de eerste keer dit seizoen...echt genieten!!!
advanbrunschot Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Dit is de stand tot vandaag, een kweekbakje vol met zaailingen van aubergine, tomaten en ijsbergsla die naar buiten willen. Maar nog even geduld tot de temperatuur onder de folietunnel voldoende gestegen is.
Johmir Geplaatst: 13 februari 2016 Geplaatst: 13 februari 2016 Ik heb de gok genomen en vier van mijn zes bloemkoolplanten (weeuwenteelt) in de volle grond gezet (ik heb ze in bloempotten in de koude bak opgekweekt). Ik heb de planten wel afgeschermd met gaasdoek om te voorkomen dat al te vraatzuchtige beesten de planten aantasten. Ik ben benieuwd of er over een tijdje mooie bloemkolen aan komen.Een fotootje van mijn 'veldje' bloemkolen.
Flup Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Mijn 3 aardbeienplanten verplaatst en wat onkruid gewied.
appelvrouw Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Kweperenboom gesnoeid. 4 van de 6 appelbomen eens een goede snoeibeurt gegeven..dood en gekruist hout plus opschot eruit.Verder nog wat in het rondgeknipt We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tuinLB Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Van het weekend de laatste winterpenen uit de grond gehaald, had last van slakken . Kippenhokken opgeschoond en de mest in de moestuin verspreid.
henkg Geplaatst: 16 februari 2016 Geplaatst: 16 februari 2016 Ik had mijn in voorjaar 2015 geplante braam Triple crown nog steeds niet opgebonden. Vandaag zag ik dat de uiteinden van twee stengels (achterlijk lang) zijn beginnen te wortelen op tegels met daarop wat niet weggeveegde aarde. Actie dus: Twee top-afleggers gemaakt. Potten eronder gezet, en stengels gefixeerd met haringen. Zonder enige kennis, maar nooit geschoten is altijd mis. Verder zag ik dat de (gekregen) daslook lekker bezig is: De zelf gewonnen zaden laten zich nog niet zien .... 2025_teeltlijst (.xlsx)
advanbrunschot Geplaatst: 16 februari 2016 Geplaatst: 16 februari 2016 In een bak die achter een raam op het westen staat, heb ik enkele weken geleden al wat gezaaid. Peper, paprika, ijsbergsla, aubergine en tomaat. Vandaag kwam de paprika en aubergine boven de grond. Paprika: Aubergine
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 17 februari 2016 Geplaatst: 17 februari 2016 Ik heb een bestelling geplaatst van een koude bak bij tuinadvies.be, samen met zaden van: viooltjes, lupines, wortels, tiny tim tomaten, basilicum, armelui's orchidee, bosaardbei, siergras, zonnebloemen en peterselie. Samen met een zaaitray en een slakkenval. Gisteren heb ik zelfgemaakte kruidenzakken binnen gekregen die ik ga ophangen in het prieel en kruiden in ga zetten. Ook heb ik 150 verschillende bollen voor in de tuin gekocht. Ik moet alleen nog wat compost in de moestuinbak mikken met onze biologische konijnenmest. Kortom: in maart ga ik helemaal los!
Kibas Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 Ik kan het topic 'wat heb je geoogst 2016' niet vinden, misschien is die er niet meer, dus dan maar hier, past eigenlijk ook prima: Ik heb palmkool, winterandijvie, oregano, paarse dovenetel en aardpeer geoogst. En verder heb ik heerlijk in het zonnetje gezeten, geglibberd over ijzige paden en met de zwerfkat geknuffeld.
Erny Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 @Kibas Dat is nog gewoon dit topic:foto-s-van-je-oogst-t2305-1670.html
speets Geplaatst: 18 februari 2016 Geplaatst: 18 februari 2016 en met de zwerfkat geknuffeld "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Kibas Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Liggend in het tuinhuisje, waar ik een kattenluik in heb gemaakt en slaapplekken (ook een mand met stro voor de koude dagen) En knuffelend met mr Kibas Ik ga soms speciaal voor de kat naar de volkstuin toe, even haar weer zien en knuffelen. Een buurman geeft haar elke dag eten. Ik denk dat ze beter af is op de volkstuin, waar ze een vrij leven heeft, dan bij ons op een klein flatje wonen. Als dank vind ik soms half opgegeten woelmuizen op de deurmat.
tuinLB Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Stukje tuin gespit en bezig met het maken van een koude bak uit rest materialen. Zo weer verder, eerst even lunchen.
speets Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Mooi verhaal Kibas "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
gerrits Geplaatst: 27 februari 2016 Geplaatst: 27 februari 2016 vandaag tunnelkas van de welkoop in elkaar gezet, dik frame 25 mm gegalvaniseerd.
Goldfish Geplaatst: 27 februari 2016 Geplaatst: 27 februari 2016 Vooral zitten snoezen in de kas in het zonnetje waar het zeker een graad of 15 was. Te veel last van handen en voeten om flink de handen uit de mouwen te schudden. Verder wat P10s met potgrond naar huis gebracht om sla en broccoli te gaan voorzaaien. Thuis wat broccolicressen op water gezet. Gisteren de kinderen (4 en 6) de werking en nut van het warmtematje uitgelegd dat ik per post ontving..
tuinLB Geplaatst: 27 februari 2016 Geplaatst: 27 februari 2016 Het koude kastje wat ik vorig weekend gemaakt heb buiten gezet. Uien gezaaid en de appelbomen in de volle grond gezet
Erny Geplaatst: 28 februari 2016 Geplaatst: 28 februari 2016 Vrijdag was eindelijk een zonnige en droge en windarme en vorstvrije dag en kon de georganiseerde snoeiactie van een zwaar verwilderde fruittuin+kooi eindelijk doorgaan. Hier heeft onze Zwaantje tot haar 87e getuinierd. Wel meer dan 40 jaar, samen met haar man die helaas 2 jaar geleden is gestorven. En ze wilde eigenlijk nog steeds niet opgeven maar het was echt niet meer vertrouwd dat ze daar alleen was. Ze was regelmatig wat warrig. Ondertussen zat ze ook in een verzorgingstehuis en is daar zelfs een keer helemaal vandaan komen lópen omdat ze naar haar tuin wilde. Dat ze de fruitstruiken niet meer kon onderhouden zat haar stiekem al die jaren wel dwars. Eigenlijk kon ze ook alleen nog maar aan de buitenkant van de kooi wat oogsten. De jungle was te dicht om verder te komen. Na opzegging hebben we dus ook maar niet gevraagd om de tuin "schoon" op te leveren.De fruitstruiken in de kooi waren al zeker 8 jaar niet meer gesnoeid en er groeien ook al Esdoorns van die leeftijd in.Dus... hebben we alle struiken maar bij de grond afgeknipt, selectief snoeien ging echt niet meer, de takken groeiden over de grond.Het stuk van de fruitstruiken gaan we gewoon het komende jaar niet verpachten maar kijken we volgend jaar welke struiken er te redden zijn en welke niet en zullen daar goede bestemmingen voor vinden. Hier zijn we al een heel stuk op gang, het eind is in zicht... De kooi is al grotendeels afgebroken en het totaal doorgegroeide net is ook grotendeels weg. Er kwam erg veel rommel tevoorschijn, dat ligt nu op een hoop en laten we de tuinlui opruimen.En het was heel erg modderig... dus het heen en weer lopen ging moeizaam. Degenen op klompen hadden het beter. Ikke wat minder, zwaar én kleine voeten... Hondje Philo moet tussendoor steeds wel even opwarmen... En na een tijdje stug doorknippen en sjouwen was het klaar. En het voorste stuk vast met het aanwezige plastic afgedekt zodat het onkruid nog wat onderdrukt wordt tot de volgende pachter daar bezig gaat. Dus een vruchtbare middag.
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2016 Geplaatst: 28 februari 2016 Hard gewerkt! Niet mis zo`n verlaten stuk tuin op te ruimen. Hier begonnen de laatste kruisbessen te snoeien. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 28 februari 2016 Geplaatst: 28 februari 2016 Wat prei en wortels geoogst.Tot mijn verdriet gezien dat ik per ongeluk - met de potgrond van de tomaten - speenkruid naar een nieuw stuk heb verspreid. Dat woekert hier verschrikkelijk Geprobeerd alvast wat weg te schoffelen, maar de grond is nog bevroren. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
kathy78 Geplaatst: 28 februari 2016 Geplaatst: 28 februari 2016 Wat heb ik vandaag allemaal gedaan of liever dit weekend!Ik heb op mijn moestuin allemaal vakken. Hieraan heb ik compost toegevoegd en bij sommige nog wat extra mest en oude uitgeputte aarde om op te vullen plus turfstrooisel en nog een paar emmers vermiculiet. De makkelijke moestuin mix. Mijn klei grond was gelijk stukken beter te gebruiken. Al het onkruid er ook uit gehaald.Sommige vakken zijn vandaag ingezaaid. Ik heb wortel en knoflook gezaaid. Nog wat bosui en winter erwten. Verder nog wat klimrekken gemaakt.Ik pak het vak voor vak aan. Nu zit ik nog te wachten op mijn bestelling van van der wal en dan kunnen we helemaal los gaan.Bij de wortel heb ik wel oud plastic over het vak gespannen om een soort van platte bak te creeren. Kan het lekker opwarmen.Nu nog mijn kas opnieuw van folie voorzien en we zijn in business. In mijn vensterbank staat al een hele rits aan zaailingen van aubergine tot paprika en tomaat.Mijn tuinplan is gereed en bij de praxis heb ik wel 30 stokken van 2.10 meter gehaald om rekken te bouwen. Was een koopje daar in vergelijking met online bestellen. Kunnen daar straks mijn sperziebonen, capucijners en bruine bonen en snijbonen groeien.Ik heb maar 36m2 buurt moestuin in Zwijndrecht maar helemaal gratis van de gemeente, kortom geweldig. Eet straks tot ver in de winter uit de tuin want ik ben maar alleen.
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 29 februari 2016 Geplaatst: 29 februari 2016 Naast de eerste plantjes gezaaid te hebben heb een mooie plantenbak gekocht (nog even beitsen), een kas voor de moestuinbak en een koude bak (nog ontginnen). Ook kwam ik super schattige boompjes tegen bij de intratuin die een plek in de voortuin gekregen hebben. Langzaam aan wordt alles opgevuld, vooral als het allemaal goed gaat groeien. Plantenbak (ik denk dat het een bollen bak gaat worden) Er valt dus nog een hoop te doen, maar dat is niet erg hehehe
Joyce12 Geplaatst: 29 februari 2016 Geplaatst: 29 februari 2016 Gister en vandaag lekker lang op de tuin bezig geweest. Gister het laatste stukje omgespit en de koude bak klaar gemaakt. Ik heb in de kas spinazie en radijs gezaaid. Thuis eindelijk lekker de prei en tomaten gezaaid. Vandaag was het ook weer heerlijk weer om op de tuin bezig te zijn. Dus vandaag wat kalk door de grond gewerkt en alles fijngeharkt.
Aanbevolen berichten