Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)


Jorg

Aanbevolen berichten

Haha @Robo , die kom ik onderweg van moestuin naar mn huisje regelmatig tegen op ons complex. Er is een paartje dat in onze grote vijver vertoeft.

 

Maar hard gewerkt gisteren... Maar liefst 6 kruiwagens vol aarde gezeefd en dat is weer 1 bakje vol.

Nog met stro aan het sjouwen geweest (er was net mest gestort, denk van de kinderboerderij gezien de veertjes en konijnekeuteltjes, met overwegend stro) en een stuk grond afgedekt ter onkruid-onderdrukking.

Later nog een kar vol van huisje naar moestuin, volgeladen en terug, gesjouwd.

En een grote tractorband die aan het eind van ons laantje ter geef stond naar mijn tuin gerold... poehee, best wel zwaar omdat het pad in het midden hoger is dan aan de zijkanten en de band steeds de verkeerde kant op wilde en ik het 'momentum" wel wilde houden anders werd het echt nog zwaarder. Puf puf... volhouden, dit is niet leuk!, doorzetten, nog een stukje... ! maar het ding staat nu op mn tuin. Eventueel voor bloembak of vijver (als het Actionzwembadje het eindelijk opgeeft... ). Had hier al twee weken over nagedacht en dacht dat het toch wel jammer zou zijn als iemand anders er mee vandoor zou gaan....

En alsof het nog niet genoeg was... nog een keer met een kar naar de moestuin gesjouwd om daar een kruiwagen leeg te maken die ik had volgestort met allemaal stukjes hout van fruitbomen (secuur in stukjes gezaagd door de vorige eigenaar, goed brandhout/aanmaakhout) en die ook weer naar mn huisje getrokken. Nu kan de kruiwagen weer uitgeleend worden aan kruiwagenloze medemoestuinders.

Tussen door probeer ik dan ook nog mn "gras"veld aan te stampen (veel mollegangen onder de vegetatielaag). Dus dat is ook een erg leuke oefening... ben nu bijna halverwege maar het verschil is wel te zien.

Daarna was mn energiepotje wel leeg. Maar wel voldaan...

 

En als beloning kreeg ik ook nog een overvliegende uil te zien toen ik de laatste keer naar de moestuin liep. Vorige keer dat ik er was vloog er ook al één bij mn huisje over... maakte een looping en vloog toen verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De buurmannen hebben hun tuinen zo goed als konijnproof gemaakt.

Ik had voor de zekerheid nog een laag hekje gefreubeld om de aardbeien heen.

 

En dit is het antwoord van de konijnen:

konijnen23281458978898.jpg

 

 

Mijn taak voor vandaag is dus duidelijk. Challenge accepted!

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels gepoot.

En troep die van iemand anders zijn tuin bij mij er was ingewaaid opgeruimd.

En wat onkruid verwijderd, daar ben ik nog niet mee klaar er staat nogal het een en ander (voornamelijk vogel muur) tussen de aardbei plantjes maar die zijn eigenlijk nog net te klein om de rijen duidelijk te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon mijn dagelijkse dingen gedaan, zoals wat grond losmaken, wat zaaien, en wat onkruid weghalen. En ondertussen is er door 2 sterke kerels een boel (echt een berg) grof hoveniersnoeiafval verspreid tussen mijn frambozen en blauwe bessen, er zijn hekjes om mijn fruitbomen gezet, en daar is redelijk-verteerde-paardenmest in gegooid, en er zijn aardig wat grasplaggen van de stoep bij de oprit gestoken en geveegd. Ideaal, mensen over de vloer die graag eens komen klussen (al dan niet in ruil voor vlees of andere ruilzaken)

 

En er zijn binnen ook aardig wat klussen geklaard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zo Jorieke heerlijk die hulp!

 

Ik kwam uit NL met een bak Digitalissen die ik in de tuin heb gezet. ook Damastbloem en Verbascum phoeniceum

Mijn kruidenvermeerdering ( salie, rozemarijn, tijm, bieslook en bonenkruid) is goed geslaagd dus ik ben bezig 2 extra kruidentuinen te maken..een voor mijn b&b gasten en een extra voor mezelf..veel onkruid dus uitge"greept"..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle nestkastjes leeggehaald en schoongemaakt/hersteld...het waren er toch 7 in de achtertuin en uit ieder nestjes kwam oud materiaal wat betekend dat ze allemaal bezet waren vorig jaar. Van sommige nestkasten hadden we toch het idee dat er geen nestje in zat..ze kunnen goed "sluipen"die vogeltjes...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardbeienbedden ontdaan van oude planten, en lange uitloopdraden. Het bed schoongeschoffeld,compost er doorheen verwerkt, en de jonge plantjes weer terug gezet. Door de tuin de grond losgemaakt, en weer wat ongewenste kruiden weggewerkt. Snijbiet langs een borderrand gezaaid.Ik ben mijn Roomse kervel kwijt , die moet nu toch al eens voorzichtig opkomen?? Ondertussen zoemen de hommels om je hoofd heen, die zitten heerlijk in de Helleborussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Indy Ik zal eens bij mij kijken hoe de Roomse Kervel er bij staat...

 

Vandaag weer aan het ophogen geweest, ging een stuk gemakkelijker gezien een loonwerker met z'n megamachien de vastgereden bult heeft losgemaakt.

 

Voor:

IMG863349311457848345.JPG

Na:

IMG880899041459567403.JPG

 

Nu hoef ik ook niet meer eerst omhoog te sjouwen en daarna weer met volle kar terug, kan nu weer net zoals vroeger gelijksvloers vanaf naast de tuin aan het graven, dit is mijn hoek.

 

IMG880980021459567405.JPG

 

Daar 6 kruiwagens uit geoogst en 4 daarvan op de "rabarberbak" gestort. Na een beetje aanharken ziet het er dan als beloning weer prachtig uit. Das goed voor de motivatie

 

IMG884045601459567571.JPG

 

Tussen elk kruiwagentje aarde door ook steeds een kruiwagen met stro/hooi (en een beetje mest) gepakt en die op het aanstaande aardappelland gestort.

Opeens blijkt dat ik hier een soort Ruth Stout project van ga maken.

Onderste laag is namelijk vervelend onkruid, voornamelijk gras, dat ik slecht kan weghalen omdat de vette natte aarde aan de kluiten blijft hangen... is een rotkluks, dus had daar al een laag hooi/mulch op gelegd om het gras te verstikken....

Hier bovenop heb ik nu dat mengsel van hooi en stro gelegd. Dikke laag.

Had dan eigenlijk de neiging om daar dan weer wat aarde bovenop te storten maar dat is waarschijnlijk niet slim, ben dus na twee kruiwagentjes daarmee gestopt.

Ga dus de aardappels lekker in dat stro steken. Kijken hoe dat gaat. Ook qua slakken.

 

IMG883983071459567955.JPG

 

En dat betekent dat ik dus zomaar ook klaar ben met dat lapje grond. Hoezee! De aardappels kunnen de grond eh het stro in... Nog even en we lopen zomaar op schema.

 

Nog wat vreselijk vervelende prikkende dikke wilde braam takken tussen de fruitstruiken achter de bult weggeknipt en getrokken (zie foto rechts naast de plek waar ik aarde graaf), het ding had tentakels van wel 4 meter lang die aan de uiteinden alweer geworteld waren... Het is echt een monster! Vorig jaar een flinke bedreiging geweest voor de bessenstruiken omdat ik niet in staat was ze te verdedigen... maar dit jaar zal ik mn adoptie-struikjes verdedigen tegen braam en winde monsters.

 

Oh, en ook weer als Neushoornkeverlarveredstation gefunctioneerd (zijn meerdere mensen in die bult aan het scheppen en ik vraag ze om de larves te verzamelen), dit keer werd zelfs de eerste mannelijke kever gevonden, zie het Insectentopic.

En dit alles met een lekker zonnetje erbij, bijna geen wind, fladderende vlindertjes (eerste citroenvlinders) en veel muggen en hordes ontwaakte knutjes (Deet bij de hand).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speenkruid-speenkruid-speenkruid gewied

En dan moet het heksenkruid en de Houttuynia nog beginnen...

De laatste pepers en paprika's verpot.

 

@ Indy: mijn Roomse kervel is een cm of 5 hoog, maar probeert al wel te bloeien

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Indy Ooit had ik ook hier in de achtertuin een flinke plant staan en die is ook zomaar verdwenen.

Nu heb ik die stekken van Thea in de moestuin staan. Als ze weer opkomen dan heb ik vast wel een stukje voor je, of zaden die ik vorig jaar heb gewonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel fijn .Een aantal kuipen voorzien van compost en aarde, voor straks , als de courgettes, komkommers, en muizenmeloentjes, buiten mogen. Ik zag dat het onsterfelijkheidskruid nog groene stukjes had. Dus ik hoop dat die weer uitloopt. Een aantal bloemen gezaaid, petunia, malva, calendula.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in de tuin gewerkt, hard gewerkt! Van half 10 tot half 5. Gespit, onkruid getrokken, alle vakken gedaan, wortels, raapjes en raapstelen gezaaid, aardappelen gepoot en nog meer onkruid verwijderd.

Mijn tuin ziet er goed uit...ik geloof dat ik voor het eerst eens bijna helemaal bij ben!

vermoeid en auw lijf nu, maar zeer tevreden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren de tuin opgeruimd

 

vandaag allemaal kleine klusjes gedaan:

vakken in de moestuin opnieuw uitgezet,

zaaipotjes gevuld om de komende week te zaaien,

kamerplanten overgepot,

gestekte lavendel overgepot, dit jaar bijna geen uitval dus ik heb zeker genoeg om mijn haagje in de voortuin af te maken

rabarber uitgeplant (weten jullie nog mijn rabarber die vorig jaar niet was aangeslagen? ik had er 2 gekocht en de andere mijn ouders cadeau gedaan. hun plant is super aangeslagen en is paar maand terug gesplits zodat ik nu alsnog een rabarberplant heb )

verder de buurvrouw geholpen een struik een kopje kleiner te maken.

aan het buurten geweest en tijdens het kletsen nog wat onkruid gewied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potten met afgestorven planten van vorig seizoen geleegd, flink wat blad opgeruimd zodat ik binnenkort in de grond aan de slag kan en flink wat troep uit de vijver gehaald. Groene bak zit ondertussen alweer vol, terwijl hij pas over een week geleegd wordt

 

Ook nog takken van 'n sering flink opgebonden om hem enigzins in model te brengen. Hoop dat het een tijdje blijft zitten, heb tijdens het opbinden 3x bindbuis gehad dat knapte omdat er té veel spanning op stond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedaan : Nog vlug 2 tomaatjes verspeend, klimop tussen de planten uitgetrokken.

Van plan geweest te doen tot het weer begon te druppelen : gras maaien.

Het zal een klusje voor morgenochtend worden. Wel hopen dat ik dan op tijd wakker ben, want in de namiddag geven ze terug regen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren bij windkracht 5, voorbijrazende prachtige wolkenpartijen en zo af en toe (vooral na 6 uur) een snufje zon en blauwe lucht naar de tuin geweest.

Na al die regen is die dus nu weer kletsnat.... De paden staan blank, het grondwaterniveau is erg hoog.

 

Daarom maar wat "plaggen" gestoken op het onkruidgedeelte (gras wat ná de bonen hier is gegroeid) en die enigszins ter uitlekken gelegd... de gaten liepen gelijk vol met water... Maar moet hier toch echt bezig... vele kruiwagens aarde zeven om op te hogen en dan kunnen er uien in. Maar eerst moet dat stomme rotgras weg!

 

IMG886494701460119367.JPG

 

IMG886531451460119370.JPG

 

Het laagje water op het pad kun je niet zien door het gras daar maar is er wel degelijk!

 

Heb de Roomse Kervel uitgegraven uit oude bak, dat was maar goed ook want een groot deel van de wortels bleek verrot te zijn... aarde zakt hier weg dus ook de planten staan dan weer lager en dus in natte aarde... Net op tijd gered hoop ik... Helaas maar één plantje, het waren er twee.

Maggikruid ook gelijk maar uitgegraven en verplaatst. Staan nu gezellig bij de Rabarber in de bak.

En twee grote pollen Smeerwortel ook uit die bak gespit en apart plekje voor gemaakt met twee kruiwagens gezeefde aarde om ze heen. Lekker hoog en droog.

 

Er was alweer meer mest gestort door de kinderboerderij dus heb wat natte stinkende plakken op mn hoofdpad gegooid tegen het in de modder wegzakken.

Ook weer een bak afgedekt met laag tegen verdere onkruidgroei.

 

Vervolgens wat plankjes als een soort steiger gebruikt op het verzopen pad om zittend op mn krukje de bieslookpollen schoon te maken en te planten.

 

IMG889484711460121230.JPG

 

Op weg naar mn huisje wat Sneeuwklokjes en andere plantjes uitgegraven (met toestemming) uit tuin en die gelijk in mijn tuin op veilige plek geplant.

Vervolgens nog met de fietskar op en neer om mest/stro te halen.

Toen ging het regenen en ben ik gelukkig nét tussen de buien door naar huis gefietst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...