Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klein moestuin onderzoekje

Featured Replies

Geplaatst:

Beste moestuinliefhebbers,

Momenteel ben ik een derdejaars studente. Voor mijn huidige opleiding ben ik aan het onderzoeken waarom moestuinen zo aantrekkelijk zijn (geworden). Uiteindelijk willen zes andere studenten en ik dit onderzoek gaan gebruiken om iets te ontwerpen waarmee wij ook andere mensen kunnen inspireren/aantrekken om een moestuin te beginnen. Hiervoor hebben wij enkele vragen opgesteld die wij graag zouden willen stellen. Het zal ons zeer helpen!

1. Wat maakt tuinieren zo leuk?

2. Tuiniert u samen met familie, vrienden of kennissen?

3. Wanneer werkt u in de tuin?

4. Wanneer bent u begonnen met tuinieren?

Indien u een gemeenschappelijke buurttuin heeft:

5. Wie heeft het initiatief genomen om de tuin te beginnen?

6. Hoe en wanneer is de tuin ontstaan?

7. Hoe zijn jullie aan deze locatie gekomen?

8. Werken jullie samen met bedrijven of instellingen?

9. (Hoe) houden jullie contact met de andere tuiniers?

Indien u geen gemeenschappelijke buurttuin heeft:

10. Staat u open voor een gemeenschappelijke buurttuin? Als deze zou bestaan, zou u daar dan gebruik van maken?

Alvast zeer bedankt!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Pff ik ben zelf ook derdejaars student en heb echt geen zin om nu ook nog in m'n vrije tijd enquêtes te gaan invullen . Ik vermoed heel veel van ons hier niet. We hebben het immers druk met onze tuinen, de lente komt los!

Maar goed, ik zal je een beetje helpen:

Er zijn zoveel redenen waarom moestuinieren leuk is. Het is nuttig, je bent in de natuur, je hebt (beperkte) macht en controle over een stukje aarde etc. etc. Verder doe ik het samen, doe het na colleges (soms ook onder colleges) en in de weekenden, en dit is mijn tweede jaar.

Wanneer wordt het artikel gepubliceerd? Zei je nou dat het in Nature kwam? Hoe ga je ons als doelgroep kwalificeren trouwens?

Succes met je onderzoekje!

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Hoi hoi leuke onderzoek lijkt mij. Uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd welke studie je doet?

Hier mijn antwoorden

Het geeft enorme voldoening als je van een kleine zaadje een Mega plant opkweekt waarvan je ook nogeens je eigen groenten kan oogsten.

Zorgt voor ontspanning. (Ja hoor Zelfs als ik aan het wieden ben... )

Leuke groenten soorten en rassen zaaien en uitproberen die je weinig in de supermarkt vind.

En natuurlijk is groenten uit eigen tuin gewoon lekkerder.

Samen met mijn vriend

Meestal in het weekend en in de zomer ga ik vaak na het werken even langs

2015 was onze eerste moestuin jaar

De andere vragen zijn n.v.t.

Succes met je onderzoek!

Geplaatst:
Beste moestuinliefhebbers,

Momenteel ben ik een derdejaars studente. Voor mijn huidige opleiding ben ik aan het onderzoeken waarom moestuinen zo aantrekkelijk zijn (geworden). Uiteindelijk willen zes andere studenten en ik dit onderzoek gaan gebruiken om iets te ontwerpen waarmee wij ook andere mensen kunnen inspireren/aantrekken om een moestuin te beginnen. Hiervoor hebben wij 9 vragen opgesteld die wij graag zouden willen stellen. Het zal ons zeer helpen!

Afgezien van het feit dat het inderdaad simpelweg 'leuk' is om zaadjes te zien ontkiemen en plantjes te zien groeien en er uiteindelijk lekker eten aan over te houden, is het ook nog eens heel ontspannend om 'echt en eerlijk' lichamelijk werk te doen. En bij mij zit er ook wel een stukje idealisme achter; je eigen voedsel verbouwen is politieke anarchie zonder dat je kan worden opgepakt. Ik boycot van alles, en breng anderen er door opbrengst te delen ook toe om mee te boycotten, en dat alles zonder geruzie op verjaardagen. En door te laten zien hoe leuk het is om zelf - zonder gif - groente en fruit te verbouwen, haal ik wellicht anderen over om hetzelfde te doen. En zo worden hele kleine stukjes van de aarde gezonder gemaakt. En dat is misschien een revolutie van niks, maar het is mijn revolutie.

Nee. Met familie, vrienden en kennissen doe ik andere gezellige dingen, maar tuinieren doe ik veel liever alleen.

Als ik er tijd voor heb en het niet regent.

Met simpel tuinieren met bloemen en planten en af en toe wat groente al jaren geleden, met bewust de tuin zo inrichten dat er (veel meer) voedsel in en uit gaat pas sinds een klein jaar.

Geplaatst:

Het feit dat uit een miniscuul zaadje een grote eetbare plant groeit.

Alleen, mijn man helpt alleen met zware klussen zoals spitten.

Tussen mijn werk door. Niet als het regent.

4 jaar geleden.

Indien u een gemeenschappelijke buurttuin heeft:

5. Wie heeft het initiatief genomen om de tuin te beginnen?

6. Hoe en wanneer is de tuin ontstaan?

7. Hoe zijn jullie aan deze locatie gekomen?

8. Werken jullie samen met bedrijven of instellingen?

Niet van toepassing.

Geplaatst:

Ik zou ook eerst wel willen weten welke studie je doet. En ik wacht ook even af of je nog wel weer reageert, voordat ik de moeite ga doen om je vragen te beantwoorden. Beetje tweerichtingverkeer van maken zeg maar.

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn excuses voor het laat reageren! Super bedankt voor alle reacties!

@ADOPEG: Dit onderzoekje zal geen onderdeel uitmaken van een artikel. Dit onderzoek is opgesteld om een beter indruk te krijgen van de ervaringen van tuiniers die we kunnen gebruiken bij het ontwerpen van een product en/of dienst. Hiermee proberen wij anderen te inspireren om ook aan de slag te gaan met tuinieren. Als groep proberen we door middel van zo'n vragenlijst een indruk te krijgen van andermans motivatie/aanzet tot. We willen ons gaan richten op de doelgroep volwassenen (21+). Echter proberen wij de jongere generatie niet uit te sluiten.

@Nadi: Ik volg de opleiding Communicatie en Multimedia Design op Avans Hogeschool.

Geplaatst:

@Nadi: Ik volg de opleiding Communicatie en Multimedia Design op Avans Hogeschool.

Oh leuk! Ik heb ICT en Multimedia Design gestudeerd soortgelijk maar iets meer ict.

Succes met je studie!

Geplaatst:

zengevoel, leuke en lekkere planten, hobby koken

meestal alleen, soms met echtgenote

afhankelijk van het seizoen, tussen 1 en 5 keer per week een uur of 3

60 jaar geleden.

nvt

Geplaatst:

Dat er groei en bloei ontstaat onder je handen en dat je er lekker en gezond van kunt eten. Een groente/kruiden/fruittuin is ook mooi om te zien. Het inrichten van de tuin met een gezonde bodem vind ik een uitdaging. Tuinieren is ontspannend.

Nee, ik doe het alleen. We genieten wel samen met vrienden en familie van het groeiproces en de opbrengst. Het werkt verbindend. Je kunt iets weggeven, iets ruilen, iets krijgen, allemaal leuk.

Als het niet regent en niet te koud is. Of als er nodig iets moet gebeuren.

3 jaar geleden

Ik ben nieuwsgierig naar jullie te ontwerpen producten. Succes ermee.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Niet lullig bedoeld hoor, maar ik vraag me echt af hoe je naar aanleiding van de antwoorden op déze paar vragen een product wilt ontwikkelen...

Maar in ieder geval succes gewenst en laat vooral hier ook zien wat het verloop van het proces is.

Oh... en ik struikel gelijk bij vraag 1... ik vind tuinieren namelijk helemáál niet altijd "leuk"... Het is vaak vies, koud, nat, zwaar, vervelend, eenzaam, eentonig, repeterend, modderig, hard werk en ik háát spitten.... Dat het allemaal maar "leuk" moet zijn is dan ook niet mijn uitgangspunt.

Geplaatst:
  • Auteur

Hartstikke bedankt voor alle reacties!

@Erny: We proberen door middel van dit onderzoek onze bevinden te versterken/beargumenteren en te bekijken of ons beeld van tuinieren overeenkomt met dat van de tuiniers. Ook jouw antwoord helpt ons bij het ontwerpen/verzinnen van een product. De punten die jij hebt benoemd, zijn punten waarmee wij rekening kunnen houden tijdens het ontwerpproces. Zeer bedankt voor je reactie!

Geplaatst:
Niet lullig bedoeld hoor, maar ik vraag me echt af hoe je naar aanleiding van de antwoorden op déze paar vragen een product wilt ontwikkelen...

Maar in ieder geval succes gewenst en laat vooral hier ook zien wat het verloop van het proces is.

Oh... en ik struikel gelijk bij vraag 1... ik vind tuinieren namelijk helemáál niet altijd "leuk"... Het is vaak vies, koud, nat, zwaar, vervelend, eenzaam, eentonig, repeterend, modderig, hard werk en ik háát spitten.... Dat het allemaal maar "leuk" moet zijn is dan ook niet mijn uitgangspunt.

Effe giga off-topic, maar vind je dat echt?

Ik baal altijd wel als ik last van mijn rug of handen krijg, en ik krijg bij veel werken in de tuin gegarandeerd last van die rug en handen. En het is zwaar werk en soms eentonig en repeterend, en zeker modderig en vies en koud en nat.

Maar eenzaam of vervelend, dat herken ik niet. Maar goed, ik klets dan ook tegen de wormen...

En spitten, jemig mens, dat is zo 2013, dat doe je toch niet meer! Mulchen en no-till!

Geplaatst:

Een hele lange vragenlijst waarop je uitgebreid kan antwoorden. Lijkt me moeilijk te verwerken?

Daar heb ik eigenlijk nooit echt bij stilgestaan, ik doe het gewoon graag, heb al van kinds af aan plantjes verzorgd, vermeerderd, gezaaid, geplant. Het geeft rust om in de aarde te wroeten, te kijken naar hoe iets groeit, en te zorgen dat het aan de groei blijft. Ook leuk is dat de moestuin altijd wel iets lekkers te bieden heeft, groentes die je zelden in de winkel vindt, altijd absoluut vers. Mijn moeders ouders hadden vroeger een moestuin met sla, boontjes, spruitjes, prei, ... waar wij van meegenoten - dat miste ik soms wel voor we er zelf ook aan begonnen.

Graag doen betekent niet dat het altijd leuk is. Soms moeten er plantjes verspeend, geplant, verzorgd als je daar niet echt de tijd voor hebt. Het is ook lang niet elke dag droog en zonnig en fijn om buiten bezig te zijn. En als je schouder vast zit, gaat het ook niet van een leien dakje om te doen wat nodig is.

Samen met mijn man, hij doet het grove werk, ik zaai, plant, kijk wat nodig is.

Als daar na het werk en het huishouden tijd voor is, en het niet te hard regent of niet ijzig koud is. De moestuin wordt wel eens verwaarloosd als er andere prioriteiten zijn, en er bv. zieken in de familie zijn die hulp kunnen gebruiken, of als de eigen gezondheid niet erg meewil. Het is voor ons geen wedstrijd om de mooiste tuin, we kijken wat mogelijk is met de beschikbare tijd.

Als kind, in het klein, met kamerplanten en plantjes in de tuin. Een volwaardige moestuin is er pas een jaar of 8 geleden van gekomen. Daarvoor hadden we daar onvoldoende ruimte voor.

10. Staat u open voor een gemeenschappelijke buurttuin? Als deze zou bestaan, zou u daar dan gebruik van maken?

Waarschijnlijk niet, mijn tuin is groot genoeg voor een grote moestuin, wat klein fruit en voldoende speelruimte voor de kinderen. Een tuin vlakbij huis is wel handig. Contact met andere tuiniers verloopt via fora en websites, of face-to-face (er zijn nog wel mensen in de familie die groenten telen).

aangepast door Gast

Geplaatst:

Effe giga off-topic, maar vind je dat echt?

Ik baal altijd wel als ik last van mijn rug of handen krijg, en ik krijg bij veel werken in de tuin gegarandeerd last van die rug en handen. En het is zwaar werk en soms eentonig en repeterend, en zeker modderig en vies en koud en nat.

Maar eenzaam of vervelend, dat herken ik niet. Maar goed, ik klets dan ook tegen de wormen...

En spitten, jemig mens, dat is zo 2013, dat doe je toch niet meer! Mulchen en no-till!

mulchmateriaal en compost moeten ook op de tuin worden gespit

het compost wat zaterdag op mijn tuin terecht is gekomen kwam helaas niet aanvliegen.

Geplaatst:
mulchmateriaal en compost moeten ook op de tuin worden gespit

het compost wat zaterdag op mijn tuin terecht is gekomen kwam helaas niet aanvliegen.

Maar da's toch geen spitten? Spitten is voor mij alsmaar die schop met kracht de grond in douwen, wormen dood hakken en je rug voelen opspelen. Mulchen is vrij en vrolijk stro of blad strooien, en compost opgooien is met de schep zo'n beetje in de goeie richting gooien en dan nog effe met een hark wat verdelen.

Ik heb een klein tuintje he?

Ben wel benieuwd wat dat gaat worden met mijn ideeën over eenzaam en pokketuin en waarom doe ik dit als ik tzt uit ga breiden. Wel goed om in mijn achterhoofd te houden dat dat dus vies kan tegen vallen.

Geplaatst:

Offtopic:

@Pippi De omstandigheden op mijn 175m2 tuin laten het helaas (nog) niet toe om helemaal geen grond te bewerken. Misschien kan je mn voorsteltopic eens bekijken, dan krijg je een beter idee (Introducing Vaalbara).

En eenzaam... inderdaad... als ik in mn uppie daar bezig ben in koude en wind en regen dan is dat echt niet gezellig, dat is samen met iemand een stuk beter te doen. Andere keren is het dan wel weer heerlijk toeven, zoals vorige week met dat lekkere weer.

En tuurlijk is er genoeg te genieten ter compensatie van de bloed, zweet en tranen (de tranen als je bijvoorbeeld per ongeluk een pad doorknipt... ) anders zou ik het natuurlijk ook niet doen. Ik doe niet aan zelfkastijding.

Vervelend werk is er zéker ook bij... als ik grote pollen gras met kletsnatte aarde eraan van elkaar probeer te scheiden... echt wel vervelend werk... Slakken rapen... honderden per keer... écht wel vervelend werk... En elke keer dat teringgras dat in de paden weer te hard groeit en gemaaid moet worden... echt vervelend. Aarde scheppen en zeven en kruien... steeds maar weer... echt wel vervelend werk.

Dat laatste ga ik morgen (eh straks, dinsdag) ook weer doen... omdat het moet, anders kan ik er niets verbouwen omdat het te nat is. Maar er is dan wel weer voldoening als er weer een bakje vol is.

Tja... je moet er wat voor over hebben he, in maart en april en mei hard werken en dan in juni en juli en augustus lekker kijken hoe alles groeit, met een glaasje rosé erbij, en oogsten.

Enne... na mn enkeldebacle (zie topic Erny in de lappenmand) van vorig jaar klaag ik dit jaar echt niet, ben allang blij dat ik naar de tuin kan en kán spitten, kruien, lopen etc.

Kan natuurlijk ook een lange lijst opnoemen waarom het wél leuk en fijn en heerlijk is... maar dat was in mijn vorige bericht niet mijn bedoeling.

En waarom ik wilde aangeven dat werken op de moestuin echt niet altijd "leuk" is, is omdat er soms een beetje verkeerd beeld bestaat bij mensen die beginnen met een moestuin. Dat zie ik ook bij ons op het complex steeds weer gebeuren. Veel nieuwelingen denken ook dat het alleen maar leuk is en dat ze alleen wat hoeven doen als de zon schijnt en ze een dagje vrij hebben. Dat werkt dus niet. Dat soort mensen houden het dan ook niet lang vol en eindigen dan met een tuin vol onkruid dat ze de baas is geworden. En dat is jammer voor hun en ook vooral jammer voor de tuin die er op die manier niet op vooruit gaat.

Geplaatst:

Ik denk dat het een groot verschil maakt of je gezellig bij je huis wat tuiniert en ervan geniet of een grote moestuin, verwijderd van je huis, aan de praat moet zien te krijgen, in weer en wind, elk voorjaar. Dat is lijkt me echt andere koek. Je wordt wel beloond met, als het goed gaat, grote en gevarieerde oogsten.

Ook thuis zijn er wel wat minder aangename kanten, bijvoorbeeld als de vogels je bessen opeten, de slakken je sla en rupsen bezit nemen van je sugarsnaps. Je bent gelukkig wel in de buurt om tijdig je maatregelen te nemen.

@worteltje95 je maakt me wel nieuwsgierig. Ik zou niet weten waar ik aan moet denken gelet op je vragen en de studie die je volgt. Ik hoop dat je ons kunt verrassen.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Niet van toepassing.

Niet van toepassing ? Wat dacht je van ons Moestuinforum ? De MTF-dag ? En ons bakkie koffie op de tuin ? Het lenen van de pastamashine ? Het vele mee-eten van mij bij jullie ??

Geplaatst:

My two cents.

Tuinier mn leven lang al. Huidige moestuin is een jaar of 5 oud nu.

Ik tuinier alleen. Gráág alleen; het liefst alleen. Hoewel ik ook wel van de gezelligheid ben, bakkie koffie en een sigaretje. Tuinieren en echt wat doen op de tuin, doe ik altijd alleen. Met een buitje wil ik wel eens schuilen, maar verder ga ik gewoon niet als het regenachtig is. Nat worden vind ik dus niks ( en moet ik met mn werk ook al ). Vakantie breng ik door op de tuin veelal. Vrije dagen ook ( heb ik weinig )

Waaróm ik tuinier ? In de basis geloof ik : uit nieuwsgierigheid. En ook zeker vanwege het genoegen, een béétje resultaat ook ( potje lekkere jam ed ) maar hoe dan ook vanwege mn handen in de aarde; stekje maken, zaaien, wroeten, kruipen. Beestjes zien, mooie vogel zien, roodborstje naast me, mooie vlinder op de foto zetten, een spontane zaailing ontdekken. Zon op zien komen ... Zomerdag. Hele dag op de tuin, 's middags een uurtje pitten in de schaduw, weer aan het werk en de zon weer onder zien gaan. 14-16 uur maken op een dag. Heerlijkheid op aarde. Mijn aarde.

Ben je vragen al weer uit het oog verloren. wat wilde je nog meer weten ?

Geplaatst:

ow ja. Mijn tuin bevindt zich half uurtje van mijn woonplaats.

Nadelen. Nattigheid; Ga ik gewoon niet. Onkruid; Sjaa..... Beesten; woelmuizen en fazanten. Gif; een spuitende buurman verderop. Wind; het waait soms té sterk bij mij op de tuin, maar voordeel is dat ik maximale zon heb . alle uren licht dat het licht is: werkelijk ideáal.

Pijn in de rug. Ik ben een vrij luie tuinier. Kijken is mijn liefste bezigheid ( in mijn eigen tuin dan he ? )

Geplaatst:

Als er gepraat wordt over "het ontwikkelen van een product" ben ik altijd bang dat het erom gaat een probleem bij een oplossing te bedenken in plaats van andersom... Het is dan ook niet iets waar ik graag aan meewerk.

Maar mijn antwoord op je vragen zou vrijwel identiek zijn aan wat Bit zei... alleen is mijn huidige tuin nieuw en ligt-ie dichter bij huis.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Geplaatst:

@ernie: Even kort want het is wel erg off-topic; wel helemaal met je eens dat mensen zich moeten realiseren dat het niet een beetje AH-moestuinieren op wat grotere schaal is. Het wordt hier en daar ook wel erg 'makkelijk' voorgespiegeld, maar als ik eens zou gaan bedenken hoeveel uren ik al aan die tuin en zaadjes en plantjes heb besteed en ik zou het om gaan rekenen naar tijd die ik ook betaald had kunnen werken, dan kost elke geoogste doperwt straks een euro ofzo. Dat geeft niks, want het is ook een hobby, maar het is wel iets wat je je moet realiseren, net zoals het feit dat het lichamelijk zwaar kan zijn, en dat je moeilijk een dagje - en zeker geen twee weken vakantie- over kan slaan.

Kortom: jouw boodschap van bezint waar je aan begint, daar sta ik helemaal achter.

Geplaatst:
My two cents.

Tuinier mn leven lang al. Huidige moestuin is een jaar of 5 oud nu.

Ik tuinier alleen. Gráág alleen; het liefst alleen. Hoewel ik ook wel van de gezelligheid ben, bakkie koffie en een sigaretje. Tuinieren en echt wat doen op de tuin, doe ik altijd alleen. Met een buitje wil ik wel eens schuilen, maar verder ga ik gewoon niet als het regenachtig is. Nat worden vind ik dus niks ( en moet ik met mn werk ook al ). Vakantie breng ik door op de tuin veelal. Vrije dagen ook ( heb ik weinig )

Waaróm ik tuinier ? In de basis geloof ik : uit nieuwsgierigheid. En ook zeker vanwege het genoegen, een béétje resultaat ook ( potje lekkere jam ed ) maar hoe dan ook vanwege mn handen in de aarde; stekje maken, zaaien, wroeten, kruipen. Beestjes zien, mooie vogel zien, roodborstje naast me, mooie vlinder op de foto zetten, een spontane zaailing ontdekken. Zon op zien komen ... Zomerdag. Hele dag op de tuin, 's middags een uurtje pitten in de schaduw, weer aan het werk en de zon weer onder zien gaan. 14-16 uur maken op een dag. Heerlijkheid op aarde. Mijn aarde.

Ben je vragen al weer uit het oog verloren. wat wilde je nog meer weten ?

Wat een mooi antwoord. En ook herkenbaar.

Ik stond vanmiddag een beetje in de bijna-rijpe compost te roeren (ik heb mijn compostbak provisorisch met een paar planken in 2-en gedeeld, ik heb geen plek voor twee bakken maar 1 bak werkt niet), en takjes en zo eruit te vissen om even heel klein te knippen met mijn super-knip/snoeischaartje voor ouwe mevrouwen , en dan kan ik helemaal blij zijn met hoe mooi die compost wordt. En ik zag dat de aardbeitjes wakker werden uit hun winterslaap en gezonde groene kleurtjes kregen, en dat een vergeten sierplantje van vorig jaar dapper fris en groen vanonder de mulchlaag naar boven kwam en ik kan daar zo van genieten. Ik ben ook nog steeds bezig met tegels leggen voor een nieuw mini-terrasje in de schaduw en dat is pokkewerk met die zware tegels en mijn ouwe rug, maar vandaag toch weer een heel stuk verder gekomen ondanks de miezerregen in mijn nek, en ik vind dat echt geweldig. Het is 'echt' en eerlijk werk in die tuin. Ik heb absoluut geen hekel aan mijn betaalde baan, maar dat is uiteindelijk niet veel meer dan gebakken lucht heen en weer schuiven en dat haalt het niet bij met je handen in je eigen grond zitten.

En weer sorry voor off-topic.

Geplaatst:

Niet van toepassing.

Niet van toepassing ? Wat dacht je van ons Moestuinforum ? De MTF-dag ? En ons bakkie koffie op de tuin ? Het lenen van de pastamashine ? Het vele mee-eten van mij bij jullie ??

Ja, daar heb je gelijk in !! Maar ik dacht dat er specifiek bedoeld werd het contact op een complex.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.