Flup Geplaatst: 8 augustus 2016 Geplaatst: 8 augustus 2016 Heb de eerste oogst gewogen en daarna geproefd. Had ze wel wat zoeter verwacht, nu doet de smaak, in mijn ogen, niet zoveel onder voor de Tomatillo (heb ik ook in de tuin). Misschien dat dat later in het seizoen nog verandert, dat verwacht ik wel. Ze zijn wat friszoetig. Oja, de bewijsstukken voor de wedstrijd: En het weegmoment (heb nog geen digitale weegschaal, maar die ga ik snel aanpassen, zo wegen is niks): Deze oogst (30 gram) komt allemaal van 1 plant. Heb nog twee planten in de race, maar daar zijn de lampionnetjes nog lang niet zover. Quote
Liekie Geplaatst: 12 augustus 2016 Geplaatst: 12 augustus 2016 potdikkie ik vind ze lekker zeg!! Maar goed dat ik ze snel gewogen heb want ze zijn zo weg! Eerste oogstje van mijn 2 planten in pot in de achtertuin. Quote
ADOPEG Geplaatst: 12 augustus 2016 Geplaatst: 12 augustus 2016 Iemand een idee hoelang die dingen houdbaar zijn? Onze weegschaal leest niet zo nauwkeurig af, dan kan ik beter meerdere tegelijk wegen. Quote ~ Vita rosa est ~
appelvrouw Geplaatst: 13 augustus 2016 Geplaatst: 13 augustus 2016 Eerste oogst: Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 16 augustus 2016 Geplaatst: 16 augustus 2016 Tweede oogst alweer.Heb 3 planten in de race, maar tot nu toe rijpen de vruchten alleen van 1 van de 3 planten. Dit keer 18 vruchtjes met een gewicht van 40 gram. De twee andere planten hangen ook vol met vruchtjes, maar die moeten nog even. Quote
henkg Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Tussenstand nu, van twee planten in pot: 279 gram / 91 stuks. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nadi Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Tussenstand nu, van twee planten in pot: 279 gram / 91 stuks. Wow niet slecht! Mijn planten doen het oké. Ik ga vandaag even kijken of ik een kleine oogst kan rapen van de grond. Quote
Jenneke Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Ik heb nog 2 planten over, waarvan 1 enigszins gammel want één of ander beest heeft de stengel half doorgeknaagd De foto is een beetje onduidelijk helaas Toen ik terug kwam van vakantie lag de plant dubbelgeknakt op de grond, maar omdat de bladeren nog mooi waren heb ik de boel gespalkt, en met nog twee stokjes de zijtakken vast gezet zodat de plant niet teveel gaat wiebelen in de wind en tot nu toe houdt de plant zich goed. Dus ik waag het erop en ga toch maar voor 2 planten die meedoen voor de eindstrijd En dit is plant nr. 2 En dit is de eerste oogst, verzameld in de afgelopen 3 dagen. Er zijn er een paar bij die nog een beetje groenig zijn maar al wel lekker ook deze waren er vanzelf afgevallen en het lampionnetje was ook al goed droog en geel. 23 gram is dus mijn eerste inzending. Over de smaak ben ik het nog niet zo met mezelf eens, ondanks dat ze best zoet zijn met een duidelijk ananasaroma, maar in vind het ook een beetje weeïg. Een paar vind ik wel lekker maar ik ben ze gauw zat. Gelukkig vond m'n zus ze wel lekker, die heeft de rest dus opgesmikkeld Quote
Nadi Geplaatst: 20 augustus 2016 Geplaatst: 20 augustus 2016 Over de smaak ben ik het nog niet zo met mezelf eens, ondanks dat ze best zoet zijn met een duidelijk ananasaroma, maar in vind het ook een beetje weeïg. Een paar vind ik wel lekker maar ik ben ze gauw zat Mijn moeder maakte vroeger een taart met ananaskers compoteachtig iets als topping. Beetje de compote hiervan maar dan iets meer gelei achtig: http://www.foodandwine.com/recipes/lemon-verbena-tart-cape-gooseberry-compote Ze maakte het op iets wat lijkt op een monchou taart. Het was altijd een favoriet bij ons Misschien iets voor jou? Quote
HuubvG Geplaatst: 20 augustus 2016 Geplaatst: 20 augustus 2016 Tussenstand nu, van twee planten in pot: 279 gram / 91 stuks.Om misverstanden en wedstrijdfraude te voorkomen, zou het wenselijk zijn alle opbrengstcijfers te melden met een foto erbij als bewijs. Quote
henkg Geplaatst: 20 augustus 2016 Geplaatst: 20 augustus 2016 Helemaal mee eens. Het eindbericht doe ik pas achteraf, met (veels te) veel foto's.Om je bezorgdheid weg te nemen, hier mijn administratie:Datum + fotonr gewicht aantal0803_170824 42 120806_193929 23 80810_172259 18 60812_135946 22 70813_190427 45 150814_160128_001 33 110816_161340 57 190818_075341 39 130819_145923 45 17Totaal 324 108(Copy / paste werkt niet echt lekker. Toch echt 324 gram, 108 stuks)Een heel gedoe, dat bijhouden. Veel meer gedoe dan het verzorgen van de planten: die hebben naast water en een klein beetje voeding (indien in pot) geen enkele verzorging nodig.Ja, ik zou dezelfde bessen meerdere keren kunnen wegen en fotograferen.\ Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
AnnekeW Geplaatst: 21 augustus 2016 Geplaatst: 21 augustus 2016 De eerste geraapte besjes uit de kas. Ik zal morgen even tellen hoeveel planten er overgebleven zijn. Quote
Flup Geplaatst: 26 augustus 2016 Geplaatst: 26 augustus 2016 Oogst 4 alweer: 27 stuks van plant 12 stuks van plant 215 stuks van plant 3Totaal 80 gram Quote
AnnekeW Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Ik heb besloten om niet meer te wegen. Ik bewaar ze het liefst in hun jasje omdat ze dan langer goed blijven. Afgelopen weekend nam ik een grote schaal mee naar een buurtpicknick en ook daar vond ik het decoratiever om het gedroogde jasje wel open te maken, maar er aan te laten en iets naar onder te schuiven. Wegen moet zonder jasje en dat maakt het te ingewikkeld. Ik blijf het wel volgen en ben ook wel tevreden over de ananaskers. Makkelijke plant, goede opbrengst, makkelijk oogsten (gewoon af en toe rapen wat er op de grond gevallen is), ze blijven schoon doordat ze ingepakt zitten, de smaak is ok. Quote
henkg Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Tussenstand nu (2 planten, in pot): 667 gram, 242 stuks.Ik begin het wel een beetje zat te worden. Ik schat dat er zeker nog 100 lampionnetjes aanhangen, en er komen nog steeds nieuwe bloempjes.Misschien dat ik het volhoud tot 1 kg. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Flup Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Jee Henk, wat voor een voeding geef jij de ananaskers wel niet! Goed bezig!Heb 3 planten in de race en die zitten vol met besjes, maar bloemen maken ze niet meer aan nu. En een plant lijkt het te begeven, maar dat komt ook door dewarmte / droogte hier. Het is al een behoorlijke tijd geleden dat er hier regen is gevallen. Wat ik ontzettend leuk vind aan deze wedstrijd, is dat je zo ook andere planten leert kennen. Zelf heb ik de grote (peruviana) variant in de tuin, maar die is lang niet zo productief als de kleine variant en de besjes van de grote variant doen er ook veel langer over voordat ze oogstrijp zijn. Dat soort informatie is altijd handig om te weten. Quote
loes Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 ik heb nu pas de eerste rijpe besjes. zal ze straks even uitpakken en wegen. Quote
Claudia69 Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Ik heb besloten om niet meer te wegen. Ik bewaar ze het liefst in hun jasje omdat ze dan langer goed blijven. Afgelopen weekend nam ik een grote schaal mee naar een buurtpicknick en ook daar vond ik het decoratiever om het gedroogde jasje wel open te maken, maar er aan te laten en iets naar onder te schuiven. Wegen moet zonder jasje en dat maakt het te ingewikkeld. Ik blijf het wel volgen en ben ook wel tevreden over de ananaskers. Makkelijke plant, goede opbrengst, makkelijk oogsten (gewoon af en toe rapen wat er op de grond gevallen is), ze blijven schoon doordat ze ingepakt zitten, de smaak is ok.In hun jasje bewaren ze erg lang. Degene die ik in september oogst en in het keldergat bewaar (dus niet overdreven warm maar ook niet echt koud), zijn tegen de eindejaarsfeesten nog in perfecte staat. Quote
pippi Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Ik lees gewoon maar wat mee, maar als ik jullie productie zie ga ik volgend jaar voor de kleine in plaats van de grote. Daar heb ik nu welgeteld 2 (wel heel lekkere) bessen van kunnen oogsten, de planten zijn enorm, stikgezond, frisgroen, nul vlekjes of gaatjes, maar ik gok dat ik zelfs van de grootste uiteindelijk amper 30 bessen kan oogsten. Nog even voor alle zekerheid; die kleintjes zijn in het algemeen ook net zo lekker als die grote toch? Zo van PANG in je mond en dan even heel erg genieten dat je ogen ervan wegdraaien en je even aan niks anders kan denken? Van alles wat ik uit mijn tuin haal is die grote ananaskers toch wel het allerlekkerste. Nog net wat lekkerder dan de allerbeste aardbeitjes, ter vergelijking. Zijn die kleintjes echt net zo goed? Quote
Flup Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Ik vind de kleine besjes niet veel verschillen qua smaak van de grote besjes. De grote besjes zijn misschien ietsje lekkerder, maar echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Heb pas 1 grote bes geoogst tot nu toe. De kleine variant is wat dat betreft echt veeeeeeeel productiever. De smaak vond ik wel even wennen, maar dat is ook bij de Tomatillo het geval (die teel ik nu ook voor het eerste jaar en bevalt ook meer dan prima). Had trouwens niet verwacht dat er zoveel verschil zit in opbrengst tussen de grote variant (die heel hoopvol begon, maar waar de oogst erg lang van op zich laat wachten) en de kleine variant. En met een nog betere verzorging moet het nog beter gaan, kortom, de kleine variant is hier een blijver. Heb er dan ook gelijk veel zaden van gewonnen. Mocht je zaden van de kleine variant willen hebben pippi, dan wil ik wel wat opsturen. Dat is geen enkel probleem. Quote
simonvb Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Voor de grote hangt het sterk af wat het weer nu in september gaat doen. Ik zie aan mijn grote planten toch al veel tientallen bessen hangen en de eerste zijn er nu rijp. Vorig jaar had ik verschillende volle emmers van 5 planten. Het lekkerst was de tweede pluk, bij de grote variant pluk ik ze als het omhulsel bruin is. Ze nemen vanaf midden augustus ook zeer veel ruimte in, denk dat de meeste nu 1-1.5m2 innemen. Vorig jaar had ik de meeste oogst midden september. De kleine planten heb ik thuis gehouden in potten. Helaas door de slakken 3 planten opgegeten daarmee nog 1 plant die het deels had overleeft, deze begint ook nu pas bessen te geven. Ik wacht nog even met te wegen want nog maar 3 rijpe bessen. Van smaak (1 nog maar geproefd) vind ik voorlopig de kleine iets minder zoet. Quote
Bubbels Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Hoi allemaal, ik wil even mijn excuses aanbieden. Ben vol enthousiasme begonnen aan deze wedstrijd, maar inmiddels ben ik in verwachting en de eerste maanden van mijn zwangerschap waren lichamelijk enorm zwaar. Had al moeite om de tomaten bij te houden (lees; het is een rimboe in mijn kas), de rest is gewoon niet gelukt. Gelukkig bleken de ananaskersplanten hartstikke makkelijk dus ik heb er nog wel enige oogst van gehad, maar heb niet de tijd en energie gehad om er echt mijn best op te doen. Had graag wat actiever meegedaan, helaas is dat gewoonweg niet gelukt. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Flup Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Ik heb vandaag ook weer van de grote variant 1 bes kunnen oogsten. Waarom ik zo weinig kan oogsten is nu wel duidelijk, ik heb een mee-eter. Wie of wat weet ik niet, maar ik zag allemaal lege omhulsels liggen. Niet dat de oogst met die opgegeten bessen veel meer zou zijn, maar toch. Vandaag ook weer een weegmoment van de wedstrijdvariant gedaan.Het resultaat mag er zijn, 120 gram van 3 planten (46 bessen plant 1, 2 bessen plant 2 en 16 bessen plant 3). De bessen zijn iets lichter dan zou moeten, mijn hond heeft meegeholpen in de tuin. Heeft nog wel ietwat training nodig, want het is nu net een olifant in een porceleinkast. Quote
AnnekeW Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Gefeliciteerd met je zwangerschap Bubbels! Quote
HuubvG Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 @Henkg, dat bedoel ik eigenlijk, dat je jezelf veel werk op de hals haalt. Niet dat ik je methode niet zou vertrouwen, meer dat het voor de lezer ook leuker is een opsomming mét plaatje te zien dan zonder. @Pippi, ik vind de grote - peruviana - beter van smaak. Ik heb veel kleine geproefd maar nog niet de smaak van de grote tegengekomen. @Allen, voor mij is de wedstrijd geëindigd, ik moest de planten eruit halen omdat de grond van de gezamenlijke tuin bewerkt ging worden. Ik heb de planten nog wel een tijdje ondersteboven gelegd, maar van de honderden bessen waren de meeste nog niet rijp. Vervolgens begon een en ander te rotten. Het was me echt teveel werk om dat alles in korte tijd uit te zoeken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.