speets Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Ik heb al heel veel gedievd! [...] De dieven in de oksels krijgen nog niet eens de kans om 1 cm te worden hier! O sorry, dan zie ik zeker dubbel Over vlekken op blad: de groei-omstandigheden zeggen ook veel. Als ze in een slecht geventileerde kas staan, zou ik me veel meer zorgen maken dan als ze onder een afdak staan. En zelfs in the open is de kans op schimmel nu niet zo heel groot, omdat het de laatste tijd erg droog is geweest. Als het nu al een paar weken constant geregend had... Zonnebrand en/of voedingstekort, lijkt mij ook. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
AnnekeW Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Over het verwijderen van bladeren. Als een blad niet meer nuttig is, stoot de plant het blad zelf af. Hij haalt er echter eerst nog wat stoffen uit die hij kan hergebruiken. Dus of je een plant echt helpt met het verwijderen van bladeren met vlekjes? Ook maak je wondjes bij het verwijderen. Een gezonde plant zal er beter tegen kunnen dan een plant die het al moeilijk heeft. Quote
Raquette Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 (aangepast) Mijn tomaten zijn inmiddels ook allemaal uitgeplant: Ik loop wat achter op de meesten hier, maar ben zeker niet ontevreden: mooie, stevige groene plantjes waar ik de eerste miniscule bloemtrosjes in zie verschijnen. Dat gaat hopelijk helemaal goed komen! Vlnr: 3 x Balkonzauber2 x gele cherry2 x pomodori1 x Tasty Tom1 x Tasty Tom. 20 mei 2016 aangepast door Gast Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Sin Fronteras Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Hoi Raquette, wat zet je zo onder die tomaten? Ik herken sla, maar er staat nog meer... Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Raquette Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Van links naar rechts: mulch gemaakt van de slaresten die er eerst stonden ; 2 x paars gevederd mosterdblad; 2 x lobelia; 2 x vlijtig liesje en 2 x sla; 3 x eikenbladsla (daarnaast nog drie emmers met aardappelen). Eigenlijk een combinatie van 'hoe het liep' en een idee van onderzaaien in de emmers om uitdroging ietsje te beperken. In de achterste emmers staat ook bij elke komkommer/pompoen een OI-kers. Ook goed ter bodembedekking straks! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Raquette Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Jeetje wat ver ben jij al...en wat professioneel aangepakt! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Bubbels Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Wat leuk met die kettingen! Ziet er keurig uit zeg. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Krikke83 Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Originele koorden waaslander! Slim gezien. Ik heb een informatieve pagina gemaakt op mijn website over tomaten. Als jullie zin hebben om eens een kijkje te nemen http://detuinschuur.ccvshop.be/moestuinbijbel/tomaten Je mag zeker je opmerkingen achterlaten op de contactpagina. Ik ben iemand van het principe voor wat, hoort wat. Je mag dan in de winter wat gratis tomatenzaad verwachten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Toto Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Toffe kettingen. Je tomaten staan er ook al fantastisch bij. ik wou dat ik jou was. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Sin Fronteras Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Prachtig! Ooit, als ik groot ben, wil ik ook zulke tomatenplanten Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Erny Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Wauw... ik wil ook een kassssss. Wat een ruimte heb je. Die Waaslander is er lekker vroeg bij, ziet er goed uit!(ps waaslander, onder je avatar staat dat je in Vlaamderen woont... ) Quote
Nadi Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 tja gut... 't is mn eerste tomaat.. en de enige... en ik heb er geen verstand van. Lijkt me niets mis mee om dus een beetje hulp te vragen...Nee tuurlijk niets mis mee. Sorry als ik de indruk wekte dat dat niet mocht. Ik vertelde eerder mijn verhaal om jou en pippi gerust te stellen. Ik vind het niet gek ik had namelijk precies hetzelfde de eerste keer tomaten telen. Eigenlijk stond ik gister in de kas en dacht ik zelfs mmm is er niet toch wat mis hahah. Dat blijft toch terugkomen denk ik, je zorgen maken over je plantjes Overzicht Wow ik vind de kettingen te gek! Dat ga ik volgend jaar ook doen. Nu gewoon suf met stokken Dit was begin mei: Quote
Die Niels Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Het begint hier ook al een gezellig groen te worden in mijn armelui tomatenkasje. Quote
Toto Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Bij mij al 8 open bloemen gespot Oh ja, vraagje voor Waaslander. Stop je de takken dan door de gaten van de kettingen of bind je ze ook nog vast met een extra touwtje of bindding (ik kom niet direct op het juiste woord). Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Waaslander Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Bedankt allen voor de reacties . Ja ketting kwam ik vorig jaar in het voorjaar tegen en vond dit wel een mooie oplossing toen had ik nog geen weet had van de koorden die gebruikt worden en rond de planten worden gedraaid om zo planten omhoog te leiden . En aanbinden aan stokken vroeg ik mij af, is er geen kans dat gans plant naar beneden glijd . En 1euro/meter vond ik wel erg meevallen en duurzaam . Ja planten worden nog eens aan de kettingen gebonden met bindbuisjes zoals duidelijk te zien is op de 2 de foto de donkere groene draad . Professioneel ? Daar betwijfel ik , planten hebben niks van extra licht gekregen, hebben in een vensterbank gestaan op het Z en O . Rond 1 april zijn ze naar de koude serre gegaan zonder enige verwarming wel in een extra koude bak op hoogte die in de nacht dicht ging overdag open . Quote
Frans Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 De tomaten van fruitlent. Dicht bij de aardappels 'geparkeerd' om hun resistentie tegen phytophtora zo goed mogelijk te kunnen testen. Verder weg van de aardappels , aan spiralen geplaatst, nog 13 stuks buitentomaten . Een saptomaat van 'eigen' ras . In de kas nog een twaalftal hybride tomaten van verschillende rassen. Op twee na zijn het kerstomaten. Ook in de kas hou ik een ruime plantafstand aan. Niet te dicht op elkaar geeft de beste kwaliteit en een hoge opbrengst per plant. Als laatste nog een van 3 pottomaten die ergens buiten staan. Ik kweek ze voornamelijk voor de lol maar dit ras , Donna F1 , geeft ook als pottomaat nog een leuke opbrengst. Momenteel oogstbaar , maar ze zijn dan ook al op 24 januari gezaaid. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Nadi Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Ik kweek ze voornamelijk voor de lol maar dit ras , Donna F1 , geeft ook als pottomaat nog een leuke opbrengst. Momenteel oogstbaar , maar ze zijn dan ook al op 24 januari gezaaid. Wow wat leuk dat je nu al tomaatjes kan oogsten! heb je dat dan met lampen gedaan gezien je zo vroeg had gezaaid? Quote
Toto Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Komt dat allemaal uit 1 zaadje of zijn het meerdere? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Frans Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 @NadiZonder een groeilampenkastje kun je inderdaad niet zo vroeg beginnen al hebben deze mini-struiktomaatjes wel het voordeel dat ze veel minder last hebben van fileren dan stamtomaten. @TotoIn de pot op de foto staan in totaal 3 plantjes bij elkaar. Zoiets geeft visueel een mooier effect maar zou je het alleen voor de opbrengst doen dan geven planten in afzonderlijke potten een beter resultaat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Raquette Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Fantastisch Frans. Zowel je potten 'voor de leuk' als je phytophtera-resistente tomaten pal naast de aardappelen 'voor maximaal risico' Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Nadi Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 @NadiZonder een groeilampenkastje kun je inderdaad niet zo vroeg beginnen al hebben deze mini-struiktomaatjes wel het voordeel dat ze veel minder last hebben van fileren dan stamtomaten. Aha ja ik denk dat ik volgend jaar ook maar met een groeilampenlastje gaan experimenteren. Wel echt super dat je al in mei tomaten kan oogsten Quote
mariellexxx Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Voor de mensen die de tomaten in de kas hebben staan, hebben jullie ook wat druppels op de planten? Mijn kas deur staat 24/7 open (al wekenlang), alleen met de regen nu zit het raampje wel dicht. En toch zitten er veel druppels op de planten. Quote
AnnekeW Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 De luchtvochtigheid is erg hoog. Hier ook druppels. Quote
mariellexxx Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Gelukkig, ik heb door het tikken (voor de bloemen), wel wat druppels eraf kunnen tikken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.