Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

er komst vorst...


aseel

Aanbevolen berichten

Er komt vorst. . Maar mijn aardappelen en aaardbei hebben al bladeren..

Hoeveel kunnen ze verdragen. En hoe kan ik ze beschermen.

 

De aardappelen aanaarden tot het blad onder de grond zit of een vliesdeken over de aardappelen heen leggen. Het blad van de aardbeien kan er wel tegen. Bloesem niet.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardbeien kunnen vorst wel verdragen. Bij de aardappels zullen de bladeren afsterven maar er zullen snel weer nieuwe komen.

 

Maar jonge zaailingen van diversen kolen, kunnen die wat vorst verdragen??

 

Een beetje wel maar bij mij zijn onlangs bij 6 graden vorst er wel wat verloren gegaan. Voor de zekerheid afdekken kan geen kwaad.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen bieten er tegen..

 

De bieten kunnen wel wat verdragen maar ze zullen wel een groeistagnatie krijgen. Een buurtuinder van mij zaait altijd pas vanaf 30 april. En hij kan zijn bieten, worteltjes eerder oogsten dan de tuinders die al vroeg in april gezaaid hebben, zo'n invloed kan die groeistagnatie dus hebben op sommige gewassen wanneer er ineens een koudeperiode komt.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een buurtuinder van mij zaait altijd pas vanaf 30 april. En hij kan zijn bieten, worteltjes eerder oogsten dan de tuinders die al vroeg in april gezaaid hebben, zo'n invloed kan die groeistagnatie dus hebben op sommige gewassen wanneer er ineens een koudeperiode komt.

 

Komen de worteltjes dan wel nog op of niet?

En pas gezaaide radijsjes, krjigen die problemen (kiemblaadjes al boven de grond)

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap de paniek ook niet helemaal, moest wel stiekem een beetje lachen...

Hier heeft het gisternacht ook gewoon weer aan de grond gevroren. En dat zal nog wel vaker gebeuren tot eind mei. Daar pas ik mn zaaigedrag op aan. Dus er staat niets buiten dat niet tegen vorst kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik ook niet doen. Nu niet, maar wel over een paar weken als de planten die wel later ge-zaaid/plant/poot zijn boven de grond komen. De foto die ik een pagina geleden plaatste is gemaakt op 24 mei..dikke vorst in de nacht. Op zo`n moment moet je beschermen of je vorstschade nemen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me juist helemaal geen reden

 

Als ik naar dat temperatuurstaatje kijk, blijft de verwachting boven nul!

Alleen de spreiding zakt: tot min 1. Dat is dus peanuts!

Dat is iets heel anders dan "zal er gedurende verschillende dagen stevige nachtvorst zijn." Stevige nog wel

 

Lekker sensatie maken

 

Maar wat natuurlijk wel klopt is

 

Koude periodes in het voorjaar en vorst na de ijsheiligen zijn geen rare weersomstandigheden meer, en dat maakt het tuinieren wel een beetje moeilijker. Zeker lang genoeg wachten in het voorjaar is de boodschap, in het voorjaar moet je je nooit haasten in de tuin!
Dat is iets om te onthouden voor volgend jaar

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het KMI staatje hierboven de minimumtemperatuur op 1,50 meter aangeeft.

Voor vanochtend vroeg: +2 graden.

 

Kijken we naar de geregistreerde minimum grondtemperatuur (= temp op 10 cm hoogte) van afgelopen ochtend:

image57541460976708.png

Bron: http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrondmin

(Ik weet niet of er voor BE ook zoiets is)

 

Mogelijkerwijs in de nacht van a.s. dinsdag naar woensdag weer vorse forst aan de grond.

Niet echt bijzonder voor deze tijd van het jaar.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat dat de minimum temperatuur is. Het is niet de hele nacht zo koud geweest.

Meestal is dat alleen even in de vroege ochtend. Dat maakt nogal een verschil.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was - 4 hier vanmorgen..en alle gras aardig bevroren om 8 uur. Je ziet aan de planten boven de grond, narcissen bv, en sommige kruiden dat ze er wel last van hebben. Het is inderdaad te verwachten en ieder jaar hetzelfde tot half mei minstens.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

IJsheiligen is ook slechts een richtlijn. Daarna kan nog best wel nachtvorst voorkomen. Vorig jaar hier nog een keer begin juli. Dus de weersvoorspellingen steeds goed in de gaten blijven houden en zonodig voorzorgsmaatregelen nemen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel blij dat ik niet de enige ben die iets van het koude voorjaar merkt...

 

Vorig jaar dacht ik dat ik een natural born tuinier was; blijkt nu gewoon mazzel van een warme april/mei te zijn geweest. Mijn tomaten en pepers staan al weken in de (onverwarmde) keuken en groeien traag als slakken. Nu nog steeds allemaal maar een cm of 4 hoog.

 

Niet dat ik echt 'foute' dingen heb gedaan, zoals tomaten buiten zetten ofzo. Ik heb nog geen planten aan vorst verloren. Maar ik merk toch echt grote verschillen met vorig jaar, hoewel ik nu eerder gezaaid heb en het na die milde 'winter' zo'n vroeg seizoen leek te worden. Hebben jullie dat nou ook? Of ligt het gewoon aan mij?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...