henkg Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Vroeger, toen er nog strenge winters waren, was het makkelijk. 's Avonds bij strenge vorst alle inhoud buiten zetten, en aan de slag.Nu werd het bij mij tijd om de vriezers voor te bereiden op de nieuwe oogst.Buren inschakelen zou een optie kunnen zijn: "mag ik bij jullie een dagje mijn diepvriesspullen stallen?" Omdat ik twee vrieskasten heb was dat niet nodig. Eerst beide vrieskasten deels "leeggegeten". Bij het graven kwam ik een paar prettige, en ook een minder prettige verrassing tegen.Toen alles van vrieskast 2 naar vrieskast 1. Vrieskast 2 is inmiddels mooi schoon, draait weer, alles van vriezer 1 zit er nu in.Nu staat vrieskast 1 te ontdooien. Straks ben ik helemaal klaar voor de nieuwe oogst.Bijkomende voordelen: ik weet nu weer wat er allemaal in zat / nog zit, en ik heb weer veel ruimte. Daarnaast zal het energieverbruik wat lager zijn. Een hoop gedoe, maar het was echt nodig. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 hHenkde vraag was hoevaak? nou, hangt af van het aantal keren dat je m opent en de luchtvochtigheid van de ruimte en eventueel lekken van nieuwe pakjeshier een a+++ die we twee keer per jaar schoonmaken, of eerder als er vis in een fout zakje in zat spullen in een aantal kranten in een donzen slaapzakje, föhn erop, dweilen en soppen, half uurtje werk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 open deur waarschijnlijk: wanneer het nodig is ik heb zowel een kistje als een kast met laden (koel-vries combi). de vrieskist staat nu bijna 1 jaar aan en heeft nog geen noemenswaardige ijsvorming.de vieskast heb ik toevallig vorige week ontdooit. die heeft meer last van ijsvorming dan de kist. de kast wordt vaker geopend en de kou valt naar buiten bij het openen. voor het ontdooien zijn 2 vriezers inderdaad ideaal kwam ik nu achter. eerder was ik in de weer met koelboxen en tassen, nu gewoon alles in de andere vriezer gemikt overzicht heb ik wel, ben met het ontdooien geen verrassingen tegen gekomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Toen twee jaar geleden bij mij de vrieskast het begaf heb ik een nieuwe gekocht met een zgn no frost systeem. D.w.z. dat je nooit meer hoeft te ontdooien en zoiets werkt inderdaad perfect ! Een aanrader voor als je ooit nog eens aan een nieuwe diepvries toe bent. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Bedankt voor de tip Frans. Wij willen een extra vriezer voor de opbrengsten uit de tuin en dan is zoiets wel handig. Had er nog niet van gehoord, maar het klinkt goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Inderdaad... wachten tot het eindelijk een nachtje vriest en dan snel de lades buiten zetten en de vriezers ontdooien. Eén keer per jaar, maar vaker indien er opeens veel ijs inzit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 RobO: "Föhn erop, even dweilen en soppen: half uurtje werk, 2x per jaar"?Ik had niet zo'n haast, want alles in de andere vriezer. Dus geen föhn erop.Na bijna twee jaar (ja: foei) werd het echt wel tijd. Ik ga het minimaal eens per jaar doen. Maar na ontdooien en soppen was het nog niet af.Ik vond het al merkwaardig dat de temperatuur ledjes altijd -32 graad aangaven. Draaien aan het regelknopje hielp niet. Hoog energieverbruik dus, zonder enig nut. Ik had daar veel eerder naar moeten kijken ...Het bleek nu dat het muntgleufknopje wel draaide, maar niets deed: het pootje binnenin was afgebroken. Ik regel nu -zonder knopje- direct met een schroevendraaiertje.De kast moest eerst uitgebouwd, om bij de 230V aansluiting te komen (kon ook via de stoppen in de meterkast, maar dan zou ik in de keuken geen stroom meer hebben).Er bleek erg weinig luchtdoorstroming mogelijk te zijn, en daarom een slechte warmteafvoer. Gevolg: hoog energieverbruik. Slecht ingebouwd door de vorige bewoners dus.Met wat breekwerk, inkorten en verplaatsen van een plank is dat nu een stuk beter.Ook de 230V aansluiting verplaatst. Om de kast uit te zetten hoef ik die niet meer eerst uit te bouwen. Alles bij elkaar ben ik er een uurtje of 8 mee bezig geweest! Eenmalig, volgende keren gaat het veel sneller.Klaag: ik had het eerder moeten doen.Jubel: Nu helemaal blij. Energieverbruik algemeen. Ik vond dit: http://www.greenem.nl/wat-kost-een-vriezer-per-jaar/Een vriezer uit 1990 zou maar liefst ongeveer 3x zoveel energie verbruiken als een heel recente! Vervangen is dan al snel goedkoper, en minder milieubelastend.Kijk eens naar het bouwjaar van jouw vrieskast -kist. Waarom dit op dit forum: "gewone" huishoudens hebben één vrieskast. Moestuinders hebben er vaker twee (denk ik). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Wellicht een tip om (zelfs in de zomer) de diepvrieskast weer spik en span te krijgen.Ik heb ontdekt dat dat mbv een huis, tuin, keukenventilator erg snel gaat. In één uur tijd van vol > leeg > vol. Werkwijze:# kast uitschakelen# inhoud kast opslaan in grote koeltassen (bubbeltjes zakken)# kastdeur opzetten en ventilator voor de geopende deur zetten en maar blazen# hou de dweil maar bij de hand # als ijs gesmolten en dooiwater gedweild is kast met doek droogvegen en weer aanzetten# weer vullen met vrieswaren en klaar is kees....... Succes (verzekerd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 25, 2016 Share Posted June 25, 2016 Ik zet er een ventilatorkacheltje voor.Mag niet, maar werkt perfect. Een bak heet water en de deur dicht houden werkt ook goed. O nee, heb sinds dit jaar een nieuwe: no-frost. Ben benieuwd Goeie tip om de stroom eraf te halen via de meterkast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts