Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat heeft weinig zin omdat de Hongaarse mix in een zakje zat en het de gebruiksaanwijzing daarvoor was en anderen dus niets aan mijn vertaling hebben. En heb mn kladje al weggegooid ook dus ter vermaak kan het ook niet meer dienen.

Geplaatst:

Ik heb vanavond zwarte bessen geplukt, behoorlijk rijp sommigen. Thuis jam van gemaakt. 390 g bessen en even zoveel geleisuiker. Na +/- 5 minuten koken de jam in een zeef gegooid om alle velletjes en pitjes af te vangen. Met een lepel zoveel mogelijk fijn gedrukt en door de zeef geperst. Daarna de jam nog even gekookt en verdund met 50 ml water. Nu een pot vol jam.....dik tevreden

Geplaatst:

Jorieke had het over fruitleer (en pruimen?) in de auto drogen.

Ik kon vorige week een zak Opal krijgen. Dus even geblancheerd, ontpit, op bakpapier op de hoedenplank, op het Zuiden. Maar de timing was verkeerd. De hitte was net weggetrokken en bovendien regende het uitgerekend die eerste dag, waardoor er meteen al wat schimmel op zat. Gelukkig verdween dat snel toen de zon terugkwam.

Gister - na 1 week - heb ik ze eruit gehaald en omgedraaid. Het ziet er wat viezig uit, maar het ruikt lekker.

Nu gaan ze nog een weekje de auto in

DSCF552725541470068855.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Courgettes gevacumeerd en ingevroren. Idem broccoli. Twee porties tomatensaus gemaakt en ingevroren.

Enkele kilo`s komkommers staan samen met ui en pepers in het zout om morgen relish mee te maken

Grote pot gevuld met fijngehakte zonnehoed en eau de vie. Begonnen met het maken van ratafia door enkele geplette groene walnoten in het water te zetten.

Salie, tijm, echinacea, dropplant, oregano, aardbeiblad en zwarte besblad te drogen gehangen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
sorry, maar hoe smaakt dat? (onrijp?)

hier 6 potten prumenjam

Na een uur koken smaken ze nog steeds naar rauwe aardappel.

Hier 2,5 uur gestooft met wat suiker, kaneel en een beetje limoensap daarna ingemaakt met stroop. Best lekker.

- word geen slaaf van je bezit -

Geplaatst:

De pruimen (Opal) uit de auto gehaald. Die worden daar toch niet meer droog met dit weer.

Waren wel érg zuur

Vreemd, want vers waren ze heerlijk.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

6 potten sambal tomaat met cayennes, padrons en masqueradepepers superlekker ga ik vaker maken; en 6 potten pruimen'-kruisbessenconfiture met vanille.

Geplaatst:

Party sticks:

5 flinke augurken in de lengte in 6 gesneden, 36 uur in zout, ruim afspoelen, afdrogen.

1/2 liter dragonazijn, 50 gram suiker, takje verse dragon (de blaadjes), wilde peperkorrels, gekneusd, 5 teen knoflook samen verhitten totdat de suiker gesmolten is.

Gaat mooi in een literweckpot.

Geplaatst:

Een paar potjes vijgen op siroop. Een experimentje.

P117069689421471630713.JPG

Siroop van 2 liter water en 1 kg suiker, sap van een grote biologische citroen, citroenrasp, vanillestokje, 2 kg vijgen 15 minuten zachtjes laten pruttelen. Vijgen afgevuld in potjes, een druppel bruine rum toegevoeg aan de siroop, de siroop laten inkoken en potjes afgevuld. Benieuwd wat ze afgekoeld zullen geven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...