Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Appelmoes. In drie versies, van erg zure (gekregen) appels.

Versie 1 (weinig, alleen test): Alleen wat suiker erbij. Dat was te eten, wel behoorlijk (te) zuur. Op naar versie 2.

Versie 2: Suiker en wat neerslagkalk (CaCO3 = E170: dat spul wat ze vroeger bij rabarber deden). Prima appelmoes, friszuur, niet te zuur.

Versie 3: Suiker, wat neerslagkalk, en daarbij Cayenne pepperflakes. Helemaal perfect!

Misschien komt er nog (ik heb nog een paar kilo liggen) een versie 4: met geraspte verse gember.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dat klinkt lekker....appeltaart jam!

Vandaag kweepeer gelei en kweepeer jam gemaakt! Met dank aan Jet voor het keveren van de peertjes! image88751477842648.jpg

Edit: zijn hangpotjes!

Geplaatst:

Maak je de jam en de gelei van dezelfde lading peertjes? Ik kook ze op met schil en pitten en haal het zachte fruit door een slow juicer om er zoveel mogelijk sap uit te halen. Maar dan kan ik de pulp niet gebruiken voor jam (daar zitten ook de pitten in, en droge korrels uit het vruchtvlees).

Geplaatst:

Angela, is goed. Hoop alleen dat de gelei nog dikker word, is nu nog best dun.

Ik vind de jam ook erg lekker, bijna nog voller van smaak, recept op het blig van Jet ( Appelvrouw)

Claudia,

Heb de jam apart gemaakt. Dus niet van dezelfde lading peertjes.

Geplaatst:

Ik schreef 13 augustus:

Plakjes komkommer op zoetzuur. Als ze over een aantal weken nog steeds lekker smaken (als de smaken goed zijn ingewerkt en de plakjes nog wat zachter worden?) dan post ik het recept Ik ben nogal kritisch namelijk... als het op 'augurk' aankomt.

IMG557357741471073129.JPG

En ze bevallen erg goed! Nog steeds redelijk knapperig, lekker zoetzuur, volgend jaar maak ik er meer

Ik heb het recept hier vandaan: http://www.earthboundfarm.com/recipes/sweet-and-sour-pickles

Ik kijk even of er een geschikter topic (over augurken...) is om het hele recept te posten. Anders komt ie alsnog hier.

(edit: augurken-inmaken-in-zoetzuur-t6435.html)

Ik had trouwens geen appelazijn, dus ik heb kruidenazijn en natuurazijn (half half) gebruikt. Ik heb geen kurkuma (turmeric) toegevoegd, en geen selderijzaad. In plaats van dat laatste heb ik venkelzaad gebruikt.

Oh en ik heb sjalotjes gebruikt in plaats van de gele ui.

Geplaatst:

Zou je dat ook met zoetstof ipv suiker kunnen maken? Of is de suiker nodig om het te conserveren (lijkt me niet, want je hebt ook al azijn).

En smaakt het dan echt naar augurken? Of nog steeds naar komkommer?

Geplaatst:

Rauwe augurken smáken naar rauwe komkommer... dus als zij dezelfde behandeling krijgen smaken ze ook naar het mengsel waar ze in ingelegd zijn.

Geplaatst:

Volgende fles Salie-tinctuur in de maak. Dit keer de Salie in een fles Jenever gestoken.

De vorige keer had ik nog een fles Wodka staan, die is ondertussen bijna op.

Gebruik de Salie-tinctuur tegen overgangsverschijnselen... maar heb eigenlijk nog geen idee of het helpt of niet, het blijft een vreselijk gebeuren.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Aardappels ingemaakt.

Nou ja, ingemaakt? Geschild, plakjes gesneden, voorgebakken, en in porties ingevroren.

En uit eigen tuin? Nee, eigenlijk ook niet echt, tijdje terug geraapt.

Dus meer een tip voor anderen met een restant aardappels die minder bewaarbaar worden (en die af en toe frites / gebakken aardappeltjes eten)

Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Volgend jaar raap ik méér dan die 30 kilo van dit jaar.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hee, goeie timing Henk, had ook al gezocht hoe je het best aardappels invriest maar vond nogal tegenstrijdige berichten op 't web.

Voorgebakken en dan invriezen leek daar wel één van de beste methodes te zijn.

Ik heb namelijk opeens allemaal aardappels met hapjes eruit... Knaagdieren in mn huisje hadden de aardappels ontdekt en proeven het liefst van elke aardappel een hapje blijkbaar.

Dus deze moet ik wat sneller opmaken dan mijn aardappeleetbehoefte toelaat.

Geplaatst:

kweepeerjam 3 kg, met nashi, appel, peertjes, anijs, kaneel, piment, snufje zout, geleisuiker

aardappelpuree want ze beginnen uit te lopen hier

Geplaatst:

Pepers, korianderzaad, venkelzaad, laurierblad en nog zo wat in een fles olie gestopt zodat het straks hete pizza-olie wordt. Mjam

Hoe komen jullie toch allemaal aan al die kweeperen? Eigen oogst?

Ik ben jaloers...

Geplaatst:

eigen oogst, leuk boompje met mooie bloesem

maar dit jaar niet zo goed: knoppen in januari uitgelopen en daarna bevroren, schurft door nat voorjaar, late groei vruchten, iets onrijp geoogst ivm vakantie

hopelijk volgend jaar weer beter

hier spruitenstamp ingevroren, boerenkoolblad ingevroren (kun je lekker kapotfrummelen en dan pas in de pan)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Pompoprut is pomoenpuree ofzo?

Heb ook nog een berg liggen (geen prut, wel pompoenen)

Dus lekkere recepten zijn welkom

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik zag dit recept op FB iemand wel een geprobeerd?

zoet zuur van pompoen.

5kg pompoen in blokjes, zonder schil. 1 liter witte azijn, 750 gram suiker, paar kruidnageltjes, azijn met suiker en kruidnagels aan de kook brengen, zachtjes laten doorkoken, pompoenblokjes erbij en 15-20 minuten zachtjes laten doorkoken tot de pompoenblokjes wat glazig worden, dan de uitgekookte potten vullen met de pompoen, vocht weer even aan de kook brengen en de potten vullen, deksel erop en op de kop wegzetten.

Geplaatst:

ja, zo een zoetzuur wel eens geprobeerd te maken maar hier werd onze uchiki of padano te zacht, beetje sponsje en we houden meer van een bite; misschien dat een flespompoen het beter doet?

pompoprut=pompoenpuree idd alleen pompoen en wat zout koken, minuutje of 20 en de staafmixer erin, dan meteen 10 minuutjes wecken op 90 graden

wij doen het in de soep met kokos en thaise kruiden, in de pasta-tomatensaus voor wat meer dikte of in een mix met polenta voor meer kleur en smaak ( die polenta bakken we in plakken van 2 cm dik na in de oven voor een zachte binnenkant met licht knapperige korst)

verder vinden we een schotel met pompo. knof, broodkruimels, parmezaan, salie erg lekker:

Geroosterde pompoen in de oven

Ingrediënten

100 gr vers broodkruim of Panko

6 el olijfolie

1 pompoen, geschild in dunne parten gesneden

1 rode peper of 1 tl chilipeper of cayennepeper, pepertje zonder zaadlijsten in reepjes gesneden

2 teentjes knoflook in plakjes

1 el gedroogde salie

evt wat geraspte citroenschil of piepklein beetje ingelegde citroen

100 gr parmezaan, in snippers, of pecorino

Braadslee of ovenschaal

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden

Doe de helft van de broodkruim in een schaal en sprenkel de helft van de olie erover ( 3 el)

Leg de stukken pompoen in een braadslee of ovenschaal op de broodkruim

Sprenkel de overgebleven olie erover en bestrooi met de chilipeper, knoflook en salie

Strooi de rest van het broodkruim over de pompoen

frummel de kaas er tussen

Rooster de pompoen in het midden van de oven in 40-45 min. gaar en goudbruin

Geplaatst:

Gratin van pompoen dus, lekker! Laagje aardappels eronder is ook fijn.

Die zoetzuur heb ik wel eens gemaakt, alleen het werd vrijwel niet gegeten, de andere pickels vinden we toch lekkerder.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...