Mellie Geplaatst: 14 augustus 2017 Geplaatst: 14 augustus 2017 Mellie, zoek op het forum eens op: fruitleer.... Dank Jootje! Edit: foto met resultaatJammer van dat bakpapier. Ik ga met de volgende lichting jam de pulp op zon bakmatje bakken. Dan ga ik er ook wat honing en nootjes bij doen. Zo ook lekker, maar we gaan nu natuurlijk een beetje experimenteren! Quote
Stan Geplaatst: 14 augustus 2017 Geplaatst: 14 augustus 2017 Niet van deze dag maar van afgelopen dagen: Piccalilly, augurken, pepers, verschillende jam's(aardbei, stoofpeer-pruim en rode bes en rozenbottel) en Amsterdamse uien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Akita Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Boontjes en bloemkool geblancheerd en gevacumeerd de vriezer in Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
Charly Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Oe Mellie. Die cocktail! Goed idee zeg. Fruitleer staat bij mij ook nog ergens als gedachtenvinkje. Maar wij kunnen nog te weinig fruit oogsten om te ontsappen en voor jam pureer ik de hele handel. Want een passevite schoonmaken is een werkje waar ik hartgrondig de griebels van krijg. Wel leuke tip die ik ergens las: als je je pannetje jam hebt uitgeschraapt, blijft er toch altijd nog wat achter. Een paar bekers melk toevoegen in het pannetje, dan komt de smaak in de melk. Zo hadden we van de week paarse bramenmelk bij het ontbijt. Het leven kan slechter. Vandaag weinig spannends hier. Alleen heel veel worteltjes door de hakselmolen gehaald en in porties in de vriezer. Niet meer om rauw te eten, maar prima voor door een groenteburger of omelet of pastasaus of, of of... Quote wees bevriend met kleine dingen
RobO Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 boontjes, veultomaatjes in de weckpruimen in de vries voor pruimenmoes als ik weer tijd hebjam, veulzuurkool pot 2druiven sappansap 2 lappel in de vries voor later sapsnijboon te veulcourgetteprut veuls te veul 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Appel in de vries? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 ja, ze waren aangevroten door onze TSJIEP vriendjes Quote
Mellie Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Soms vraag ik me af wat voor vriendschap dat nou is... altijd maar onuitgenodigd mee-eten voelt niet vriendelijk! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2017 (nee, deze foto staat niet op de kop ) Flessen passata: En weer de jaarlijkse potjes tomatenchutney: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 17 augustus 2017 Geplaatst: 17 augustus 2017 Mooi die passata, daar moet ik nog even geduld voor hebben, de tomatenoogst is net begonnen met alleen nog de hele vroege en kleine tomaatjes. Vandaag weer wat bramen verwerkt tot sap/jam, twee yoghurtemmertjes werden drie kleine potjes.En had rabarber gesneden (ruimte maken rond de plant) en daar twee potjes van ingemaakt (met een beetje bramensap erdoor voor de kleur). En er staan augurken sinds gister in het zout die vandaag ook in potten moeten. Quote
Wortel Geplaatst: 17 augustus 2017 Geplaatst: 17 augustus 2017 Courgette, snijbonen en sperziebonen de vriezer in. (We moeten nu echt een grotere vriezer...) Quote
Charly Geplaatst: 17 augustus 2017 Geplaatst: 17 augustus 2017 Weet je al welke, Wortel? Wij hebben vorig jaar zo'n mans-hoog model gekocht met laden. Bevalt best. Als je wilt zoek ik t merk en type ff op. Hier druk geweest met jouw chilisaus. Lekkâh dat ie geworden is! Was nog een bijzonder beginnetje. Ik heb peper aji blanco chrystal. Een zeer milde peper. Had er zes geplukt (meteen dubbele hoeveelheid gemaakt natuurlijk. Voor een klein prutsbeetje ga ik mijn keuken niet overhoop trekken. Denk ik altijd maar.) Enfin. Klein puntje geprobeerd om te pittigheid te testen: noppes! Dan bij het kroontje geprobeerd, want daar is ie meestal heter, meende ik me te herinneren. Nog steeds noppes. Gewoon paprika smaak! Alle zes geprobeerd. Inmiddels licht teleurgesteld, bedacht dat ik misschien ook een stukje zaadlijst erbij moest hebben. Naarmate mijn emo stijgt, neemt mijn voorzichtigheid echter af. Dat lijkt soort van exponentieel aan elkaar gekoppeld. Dus ik nam een flink stuk. Nou. Dat heb ik wel geweten. Pfoe. Hoe zo'n regenachtige dag ineens zo warm kan worden! Maar goed. Hier is ie dan (had nog een, alweer weggegeven, flesje. En een ander klein halfvol flesje in de koelkast.) Bij de lunch geprobeerd met wat gegrilde kip, en werd er erg vrolijk van. Lekker. En zeker ook pittig genoeg voor mij. Quote wees bevriend met kleine dingen
Wortel Geplaatst: 17 augustus 2017 Geplaatst: 17 augustus 2017 Zit aan een vrieskist te denken. Maar nog geen concrete plannen... Charly, jij moet echt boeken/column schrijfster worden. Ik moet altijd zo lachen om je stukjes en zoooooo herkenbaar Echt geniaal.Ik had mijn mond ook aardig in de brand met proeven. Quote
Charly Geplaatst: 18 augustus 2017 Geplaatst: 18 augustus 2017 Joh Wortel, je laat me nog naast m'n schoenen lopen! Over de vriezer: zo'n ding dat je aan de bovenkant opendoet? Mijn vader heeft die en hij heeft daar spijt van. Hij zegt dat je het overzicht kwijt raakt omdat alles bovenop elkaar gestapeld ligt en je niet meer weet wat wat is. Ik geef t maar mee hoor. Wie weet heb je d'r wat aan. Hier (on topic) pepers aan het drogen in de oven. En ook de zoet/zuurkomkommers uit eigen tuin (chrystal lemon, daarom zulke bleekneusjes!) net uit de oven gevist. Daarop zeer trots! Hoop dat ze smaken. Deze had ik al eerder gemaakt: cherry tomaatjes met mex sour gherkinnetjes. Minder: gisteren een pizza-saus pot opengedraaid, zat een beetje schimmel in. Is 4 weken geleden ingemaakt en was nog vacuüm. Ik heb nog 43 potjes staan denk ik. Misschien had ik iets rustiger moeten beginnen om me het inmaken een beetje eigen te maken. Enfin. Ik trek er de komende tijd nog een paar open. Kan immers ook een missertje geweest zijn. Als het niet goed zit of ik het niet vertrouw, duw ik de hele handel alsnog in de vriezer (in zakjes hoor. Glazen potjes lijken me geen strak plan) Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2017 Geplaatst: 18 augustus 2017 Zier er goed uit. Ik heb heel veel ingevroren de laatste dagen, tomatensoep en wortelsoep enz.Over die kistvriezers..ik heb er een en wat heel goed werkt is om de verschillende zaken in van de stevige supermarkttassen te verdelen. Groentes in Aha tassen bv, fruit in een intermarchétas en bij mij zit het varkensvlees in een tas van de natuurvoedingswinkel Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 18 augustus 2017 Geplaatst: 18 augustus 2017 Ga ik sowieso doorgeven aan m'n paps! Quote wees bevriend met kleine dingen
Akita Geplaatst: 18 augustus 2017 Geplaatst: 18 augustus 2017 We blijven zoet met heerlijke bessenjam Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
speets Geplaatst: 19 augustus 2017 Geplaatst: 19 augustus 2017 zat een beetje schimmel in.Dat had ik in de appelmoes, die al minstens een half jaar oud was Maar schimmels kunnen niet groeien zonder zuurstof, dus als het beetje zuurstof dat nog in de pot zit opgebruikt is, stopt de schimmelgroei automatisch. Ik heb het schimmelplekje eraf geschept en de rest opgegeten Hier pepers gedroogd voor flakes en olie, en tomatenpuree (in)gemaakt.De frambozen gaan tijdelijk in de vriezer. Tussen haakjes: ik ben zo gelukkig met die frambozen Zo veel makkelijker dan aardbeien Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 22 augustus 2017 Geplaatst: 22 augustus 2017 Klinkt logisch (schimmel die zuurstof nodig heeft).Wij hebben de pizza-saus ook gewoon gegeten en er geen nadelige gevolgen van bemerkt. Twee andere potjes die ik deze week heb open getrokken, lijken prima. On topic. De tomatenoogst loopt nog verder terug bij mij. Nog een flinke emmer per twee weken ongeveer. Desalniettemin de passata alweer opstaan. Denk dat ik deze batch invries - risicospreiding Restje gaar vanavond over de zuurdesempizza (we zijn erg aan het zuurdesemen hier op het moment, bevalt best) Quote wees bevriend met kleine dingen
geedee Geplaatst: 23 augustus 2017 Geplaatst: 23 augustus 2017 30 kg tomaten geweckt tot pastasaus Quote
RobO Geplaatst: 24 augustus 2017 Geplaatst: 24 augustus 2017 pfff Ge, bij ons is dat 100 keer saus eten hier de vriesgroentela verder gevuld en de sapflessen schoongemaakt voor de druif-pruim-appel mix (solaris heeft al wat rijpe trossen, erg vroeg dit jaar) Quote
geedee Geplaatst: 24 augustus 2017 Geplaatst: 24 augustus 2017 We eten er het hele jaar van inderdaad....is n basis....moet nog 12 kg bij en dan hebben we genoeg tot aug.2018 voor: spaghetti/maccaroni/pizza/keftedes/tomatensoep/goulash. appels geweckt Quote
RobO Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 mooi jootje!hier 3 kg rundvlees anijs klaargemaakt en ingevroren, 2,5 l tomatensap geweckt en 2 kg appelmoes en toen waren de klemmetjes op morgen verder met de rode kool Quote
Charly Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Rundvlees met anijs was een nieuwe voor me. Maar t (mogelijke) recept leest idd wel lekker. https://deliciousmagazine.nl/2016/08/18/gestoofd-rundvlees-steranijs/ Vandaag staan een paar kilo paprika's op het menu om de vriezer in te gaan, geblokt en wel. Straks even gaan afknippen om het precieze gewicht te kunnen bepalen, maar het zag er niet slecht uit allemaal in de kas vanochtend: al die hoogrode koontjes! Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.