Erny Geplaatst: 25 november 2018 Geplaatst: 25 november 2018 Laatste appeltjes snel in de combi magnetron gezet op de hete lucht stand.Daarna de schil eraf en de klokhuizen eruit gepeuterd.Klein springvormpje van de Action (kon m niet laten staan...) bekleed met bladerdeeg en de appelprut daar in gelegd, met wat kaneel erdoor. Reepjes bladerdeeg er bovenop en wat suiker erop gestrooid.20 minuutjes in de hete lucht en klaar alweer. Bladerdeeg was niet zo bladerig geworden als verwacht maar dat deed niet onder voor de smaak.Halve taartje is al op. Vandaag de rest. Mellie: de "normale" okra's zijn waarschijnlijk niet geschikt voor dit proces en je favoriete soepje? Quote
Mellie Geplaatst: 25 november 2018 Geplaatst: 25 november 2018 @Erny Je bedoelt die grote verse neem ik aan? Kan wel hoor. Zijn veel mensen die het zo maken. Het smaakt anders, maar dat is logisch. Je hebt meer last van pitjes en ik vind het zelf wat slijmeriger smaken. Geen idee hoe ik het moet verwoorden. Slijmerig klinkt niet echt enthousiast makend vrees ik. Met verse okra sla ik een kommetje soep niet af, maar de tweede portie sla ik over. Dat idee. Gewoon proberen zou ik zeggen, maar mocht je je hand op gedroogde babyokra kunnen leggen; vooral doen! Al dat werk echt waard Quote
henkg Geplaatst: 11 februari 2019 Geplaatst: 11 februari 2019 Eergisteren gemaakt: dunne zoete chilisaus, maar dan van Habanero pepertjes. Deze (oogst 2018, nu uit de vriezer): Is erg pittig geworden, hoewel slechts 3 van die kleine pepertjes per 200 milliliter resultaat.Totaal zes koffiemelkflesjes (van/via Ciska) a 200 ml weten te vullen. Eentje gaat er mee naar de MTFD proeftafel. (Daarnaast diezelfde dag ook nog eens ruim een liter loeihete sambal gemaakt. Bij buur P. Die had ik een Habanero zaailing gegeven. Een absolute leek met moestuinplantjes, maar hij had ze echt prima verzorgd, goede opbrengst ook daar.) En nu ligt er bij mij nog 450 gram aan prachtig rijpe Habanero's in de vriezer ... Edit:Eindelijk ook maar eens mijn twee laatste knolselderijen geblancheerd, om in te vriezen. Hier eentje op de snijplank:Verrassend hoe goed ze gebleven zijn, want ze zijn al ergens in oktober geoogst. Gewoon "bloot" bewaard in een niet geïsoleerd schuurtje, niet ingekuild of zo. Dit seizoen zet ik weer 24 stuks (waarvan de helft als cadeautje). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 14 februari 2019 Geplaatst: 14 februari 2019 Wat een mooie grote knol zeg! Ik had er 4 en ze hadden door alle watergebrek het formaat van een grote tennisbal Quote
Coby71 Geplaatst: 15 februari 2019 Geplaatst: 15 februari 2019 Rode bieten met rode en zwarte bessen in geleipoeder/suiker. Verrassend lekker. Ik maak normaal altijd jam van de bessen, vaak in combinatie met bramen, maar was er deze zomer niet aan toegekomen, dus ze zaten nog in de vriezer. Naast de rode bieten. Vandaar de combinatie. Afhankelijk van de verhoudingen is het te gebruiken als jam (als er vooral veel bes in zit) of als saus bij roergebakken pure rode bietenblokjes. Of als het vooral gepureerde rode biet is, als dieprode moes, voor bij aardappelen en vlees. Dan wel graag met gebakken ui. Quote
Indy Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Ingemaakt is een groot woord, maar ik heb daslookpasta in olijfolie gemaakt. Het schijnt dat je het zo ruim een half jaar goed houdt. Lekker in kruidensmeersels. Quote
Mellie Geplaatst: 22 mei 2019 Geplaatst: 22 mei 2019 20 l vlierbloesemlimonadesiroop gemaakt. Vorig jaar 12 liter of 14? Was zo op. Nu maar een paar liter meer en ik kan me niet voorstellen dat we dit opkrijgen. Maar voor de zekerheid toch een paar liter in de vriezer gedaan als ik de zomer in mijn glas wil midden in de winter! Quote
motormuis Geplaatst: 23 mei 2019 Geplaatst: 23 mei 2019 Hier komen toch wel erg lekkere dingen voorbij. Ik ga het eens allemaal nalezen. Dit jaar zal ikzelf nog niet veel oogsten. Achter op het land staat ook nog een mispel, maar ik heb begrepen dat die heel lang moet hangen. Quote
Anna3 Geplaatst: 24 mei 2019 Geplaatst: 24 mei 2019 Tjonge Mellie, dat is veel! Hoeveel bloemschermen gebruik je op 20L?Ik heb toevallig gisteren ook bloesem geplukt: 190g bloemschermen/halve emmer met 3L water en dat is al meer water dan 'tot ze net onder staan'. De eerste jam staat ook weer af te koelen, rabarber met stemgember: Grr, wat maakt die fotocomprimeerder er toch weer iets lelijks van Quote
Mellie Geplaatst: 25 mei 2019 Geplaatst: 25 mei 2019 @Anna3 oef goede vraag... ik heb geplukt tot ik het wel genoeg vond en aangevuld met water tot ik het genoeg vond... vooralsnog werkt dat prima moet ik bekennen! Ik kan wel exact zijn met de suiker citroenzuur als je interesse hebt 35 gr citroenzuur en 750 gram suiker op 1 l water Quote
Cupcakeje Geplaatst: 30 mei 2019 Geplaatst: 30 mei 2019 Hier ook aan de vlierbloesem, iets minder dan mellie 2 liter. Ach ja die 0 is niks he Ik heb voor 1 liter water 20 schermen vlierbloesem, 1 sinaasappel of citroen en 500 gram suiker gebruikt. Morgen vlierbloesem ijs maken of naja overmorgen. De ijsmachine komt morgen binnen.. die moet eerst de vriezer in. Quote
jootje Geplaatst: 31 mei 2019 Geplaatst: 31 mei 2019 Knoflookprut. Van de bloemstengels van de knoflook.Dit zijn kleine potjes hoor, maar goed sterk van smaak . Vorig jaar had ik meer knoflook...dus meer bloemstelen...nu dus wat minder. Idee is niet van mezelf maar staat op eemlook.nl bij de recepten. Quote
Charly Geplaatst: 31 mei 2019 Geplaatst: 31 mei 2019 Ik ga meteen even het recept opzoeken. Dank voor het delen weer, Jootje! Quote wees bevriend met kleine dingen
Saalk86 Geplaatst: 2 juni 2019 Geplaatst: 2 juni 2019 Iemand ervaring met aardbeien wecken / aardbeienconfituur? Bij de welkoop nu hele mooie weckpotten en benodigdheden voor leuke prijsjes!! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
paddestoelengek Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 persoonlijk geen ervaring, maar:https://weckenonline.eu/recepten/aardbeien-inmaken/ik hoop dat je er iets aan hebt. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Trea Geplaatst: 4 juni 2019 Geplaatst: 4 juni 2019 Kersen, ras Napoleon. Deze is altijd eerder dan de andere kersen. Dit jaar heel veel kersen. En sinds er CD's inhangen laten de vogels ook genoeg hangen voor de oogst. Ca 8 potten (bewaarde potten van jam, saus en groenten) geweckt met pit en al. De potten en deksels ff in kokend water met een beetje soda. De kersen wassen en in de pot. Overgieten met kokend water waarin een beetje suiker is opgelost. Een half uur in een pan water met heet water (tegen de kook). Volgens recept 80° C. En voor min. 75% in het hete water. En ook 2 potten compote met kersen zonder pot gemaakt. Met kersenontpitter en goed rijpe kersen is dat ook niet al te arbeidsintensief. Ik wil ook nog graag jam maken. Dat werd vorig jaar veel te dun. Heeft iemand een tip voor stevige kersenjam met niet al te veel suiker? Quote
Charly Geplaatst: 4 juni 2019 Geplaatst: 4 juni 2019 Wauw! Zo vroeg al kersen joh! Ziet er machtig mooi uit. @Appelvrouw heeft héle lekkere kersenjam. Maar of die weinig suiker bevat, weet ik niet Quote wees bevriend met kleine dingen
paddestoelengek Geplaatst: 4 juni 2019 Geplaatst: 4 juni 2019 ik maak tegenwoordig eigenlijk geen jam meer, maar vroeger had ik altijd een pot met pectinepoeder bij de handjam maken zoals je gewent bent, uit de kokende ketel een eetlepeltje laten afkoelen en controleren op stijfheid eventueel pectinepoeder toevoegen en weer controleren. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Trea Geplaatst: 5 juni 2019 Geplaatst: 5 juni 2019 Bericht foetsie door time-out bij foto plaatsen. Ik wilde even zeggen dat t gelukt is met de pectine. Maar t was wel ff zoeken in de super. Daar heet het geleipoeder (lees de kleine lettertjes). Stond gelukkig naast de geleisuiker anders had ik t nooit gevonden. Bij 1,2 kg ontpitte kersen: 1 zakje pectine voor 1 kg fruit, 250 gram suiker (minimale hoeveelheid volgens instructie) en 150 g gelatinesuiker. Quote
Mellie Geplaatst: 6 juni 2019 Geplaatst: 6 juni 2019 Een mierikswortel met azijn en wat zout. Het huilen stond me nader dan het lachen. Wat is dat spul toch scherp! Alles wat niet in het potje paste, heb ik in de vriezer gedaan. Ben benieuwd hoe dat gaat smaken. Quote
Charly Geplaatst: 6 juni 2019 Geplaatst: 6 juni 2019 Nou maar het klinkt wel lekker hoor Mellie! Door de mayo is ook zo lekker en blijft heel lang goed op die manier (tip van Erny ooit ergens) Oh en Trea: tof dat het gelukt is met je jam. Hier ook aan het voorbereiden op inmaken. De aalbessen kleuren al flink. Jam-tijd komt er ook voor mij aan. En nu de eerste tomaten rijpen, weet ik dat ook de sloten aan pizza-saus weer gemaakt zullen gaan worden. Ik zie ernaar uit! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 7 juni 2019 Geplaatst: 7 juni 2019 Aha! Ik had aangenomen dat het in mayo slechter houdbaar is. Vandaar dat ik het nergens doorheen heb geroerd. Als het eenmaal is gehakt, is het doorroeren natuurlijk appeltje eitje. Maar kan dus ook alvast een potje klaar hebben liggen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2019 Geplaatst: 7 juni 2019 Ziet er machtig mooi uit. @Appelvrouw heeft héle lekkere kersenjam.Ik maak van verschillende soorten kersenjam, al naar gelang mijn buren me kersen brengen. De lekkerste met de Griottes.Het afgelopen jaar gemaakt met rietsuiker, maar ik maak ook van jam met geleisuiker speciaal en soms gebruik ik ook de staafmixer als ik héél zeker ben dat er geen pit in de jam zit. Hier in de Loire is iedereen al aan t kersen plukken.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 aardbei2019jam, met zwarte 2018bes en rode 2018bes Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.