jootje Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 18 uren geleden, Charly zei: Ennnnn ik laat de saus vaak een heel klein ietsje aanbranden. Eerste keer door een foutje, uiteraard. Maar ik vond het wel lekker eigenlijk. En na wat experimenteren doe ik t nu eigenlijk altijd zo. Ik houd van het sterkere smaakje dat dat geeft. Dus geen dikke zwarte plakken hè. Maar n beetje aangekoekt en geblakerd mag wel. Van mij dan. Zoals de onderste aangebakken plak in de paella. (Heeft zelfs een naam: ‘socarrat’ in t Spaans.) Je saus wordt dr wel wat bruiner van trouwens. Daar zou ik nou niet opgekomen zijn om je zooitje te laten verbranden en dan in te maken! 😂😂😂 aan de andere kant, er zijn ook van die zwart geblakerde paprikas in pot toch? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 perziken in potten gedaan, die van de peche de vigne zijn echt niet lang vers houdbaar en tomaten soep/pasta basis in potten gedaan. Het merendeel van de tomaten was geel dus de soep/saus is ook geel 1 Quote
Arja Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 De millefleur produceert nu volop rijpe tomaatjes, dus ik heb weer een aantal porties tomatensaus voor in de vriezer gemaakt. Soort van halffabrikaat met ui en knoflook, kan ik later zien of ik er soep van wil maken of saus, met of zonder vlees en met welke kruiden. 1 Quote
RobO Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 blaadjes rissen, knopjes verwijderen als nodig, in de wok met piepklein snufje goede olijfolie, iets groter snufje P&Z, nog iets grotere snuf gevijzeld korianderzaad (optioneel: even aangezette pijnboompitjes of walnoten) als alles geslonken is, na een minuut of 5 op hoog vuur, even in het vergiet en dan goed fijnhakken op een plank c'est tout 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Op 16-8-2020 om 17:19, redzebra zei: waarom de tomaten pitjes erin houden? Voor de vezels! Ik ben gewoon een vezel-addict alleen druivenschillen spuug ik uit😏 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Gisteren de enkele kilo’s Reine Claude geplukt/ geraapt maar meer dan de helft was (al) rot. Dus nu 900 gram in de pan en aan t twijfelen of ik het aanvul met mirabellen...of maar een paar potjes maar wel pure reine claude🧐 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Hahaha.@Appelvrouw. Dilemma’s, dilemma’s! Mag je van Lie trouwens wel mirabellen in de jam stoppen? Dacht dat die allemaal gereserveerd waren voor eau de vie. Ik vind tomatenzaadjes ook prettig. Sowieso houd ik wel van structuur. Zalvige snotsauzen zijn niet zo aan me besteed. Zo ben ik trouwens ook blij dat die ‘schuim’ hippe dingen weer een beetje uit zijn. Tomatensoep met een schuim van basilicum. Of, nog naarder, een schuim van parmezaan. Yiks. Ik vind het net fluimpjes. Hahahah. Maar goed. Ik dwaal af. Tomatenzaadjes en andere fliebertjes (zoals Jorieke ze noemt) zijn welkom in de pastasaus. Plus het scheelt dus geklooi met de passeerzeef. Vandaag 5 potjes frambozenjam ingemaakt. Zonder gelei. Was ik vergeten. Dus het kan ook dikke saus geworden zijn. We gaan t meemaken. Smaakt sowieso lekker. En nu ga ik de (eindelijk) geplukte druiven koken voor limonadesiroop. Pitjes, steeltjes, hoppa alles erbij. Vannacht uit laten lekken en morgen met het sap de siroop maken. Quote wees bevriend met kleine dingen
Saalk86 Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Inmiddels 58 potten 🥫 Tomatenpuree! Van de lading van afgelopen zaterdag zijn 2 potten niet ‘geplopt’. Nog niet eerder voorgekomen. Maar ik denk dat ik weet hoe het komt, ik moest ze onverwacht al vrij snel verplaatsen en hoorde bij 2 iets sissen. Anyway, mijn vraag, wat nu? Neem aan dat ze nog wel paar dagen houdbaar zijn? Iemand? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
RobO Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 opeten of opnieuw verhitten zelf toegekeken hoe vrouwlief 9 potten bramenjam heeft gemaakt, pfff Quote
Charly Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Ah ja. Heb ik ook zo es eens in de 10 potjes ofzo. Soms is het ook omdat het dekseltje niet meer perfect sluit. (Na x keer herbruiken, gaat dat toch slijten) In de koelkast is je pure nog wel een week te bewaren hoor. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 17 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2020 Of vries het in Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 (aangepast) 3 uren geleden, Charly zei: Mag je van Lie trouwens wel mirabellen in de jam stoppen Nou...het moeten er niet teveel zijn, hij heeft per slot van rekening maar drie volle bomen🧐🤓 Uiteindelijk heb ik maar 300 gram genomen van de kostbare mirabelletjes die staan nu samen met de suiker en de R. Claudes te confituren in de koelkast om morgenvroeg jam te worden. Ik zoek nog iets leuk om te maken met blauwe druiven met pit. Ik heb al op het lijstje geroosterde druiven, en ingemaakt op rode wijnazijn. Gelei kan maar we zijn geen grote gelei eters. Enne die schuim hippe dingen, ik kan het alleen maar met je eens zijn. Ik kreeg eens schuim van pastinaak..wat een gezemel op je bord, dan liggen er nog drie drupjes van iets erbij dat op de kaart “ saus” wordt genoemd. 17 augustus 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Van het weekend 5 potten bramenjam en 3 potten kruisbessenjam gemaakt met dank aan appelvrouw @appelvrouwHeb je de 3:1 geleisuiker nog gebruikt voor de reineclaude met mirabellen? Mocht je het zelf nog eens willen kopen, bij Kaufland hebben ze het standaard in het assortiment, evenals de 2:1. Heb gisteren weer een mooie voorraad ingeslagen 1 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 @appelvrouw druivensap? Dat doe ik ermee, gelei vind ik wel lekker lekkerder dan jam in ieder geval dus die maak ik ook vaak. Krenten is ook nog een optie.... 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 1 uur terug, Anna3 zei: 3:1 geleisuiker nog gebruikt voor de reineclaude met mirabellen Nee, ik kwam er te laat achter dat je die voor me beneden had achtergelaten..merci! Goed te weten van de suiker 3:1, mijn familie er maar eens om vragen. 1 uur terug, angela zei: druivensap? Ja ik heb het wel eens gedaan, druivensap vers uit de passe vite vind ik wel lekker, maar eigenlijk drink ik weinig tot geen fruit sapjes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 En druivensiroop dus. Nix voor Appelvrouw maar ben er zelf erg blij mee. Kunnen we weer fjes mee voort!De fles links is trouwens druiven/appelsap. Had de uitgelekte meuk na het opvangen van het sap voor de siroop, maar in de sappan gegooid en er een boel valappeltjes bij gemikt. Heel lekker geworden!Alleen had ik de hete rest-smurrie uit de sappan af moeten laten koelen, voordat ik deze bij de varkens gooide. Zo stom! Heb er gewoon niet goed over nagedacht. Ze waren er echter snel achter (nieeeeeeeet! - squeekten ze)En besloten toen steeds een hap te stelen en zich dan als de wiedeweerga uit de poten te maken, zodat dat nare pijnding hen iig niet kon achtervolgen. De stumpertjes Nah ja. Er is even zo goed niets meer van over hoor. 4 Quote wees bevriend met kleine dingen
jootje Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Gele tomatensaus/prut. Als basis voor tomatensoep. daar heb ik me nu heel het seizoen al op zitten verheugen...dat ik gele tomatenprut zou kunnen maken! happy Jo! 6 Quote
Charly Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Wauw, blije Jootje! Wat een mooie ‘sunshine in a jar’, maar dan anders. Prachtig! Dat wordt super soep. Of pastasaus? Lasagna en dan met groene bladeren. Prachtig kleurenpalletje op je bord in ieder geval. Knap gemaakt. Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Lekker Jo! Ik heb mijn grootste ovenschaal vol met tomaten geroosterd, knoflookjes en kruiden erbij en z.e.p verder niks. 5 flinke porties van dat geurige spul in de vriezer en een half bakje in de koelkast. Verder blauwe druiven ingemaakt op azijn met suiker, gemberwortel, piment en Timor peper. 5 potten. Voorlopig moet ik eraf blijven maar ik ben heel benieuwd. En een bak blauwe druiven geroosterd met tijm en olijfolie. die kan ik ook nog imaken want ik heb nog azijn over, maar ik vroeg me even af of dat wel gaat met de olie? Enfin ik was hoe dan ook lekker bezig Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 @appelvrouw, toevallig zeg, ik heb vandaag ook druiven in rodewijnazijn gemaakt. Zonder gember, die was al genoeg ingetrokken in deze azijn, had nog over van een andere pickle. Mijn druiven gingen drijven en daarom moest ik er weer wat uit de pot halen, smaakte al goed. Op het plaatje in het boek lagen de druiven overigens mooi op de bodem. Wat doen jullie tegen drijvende groente of fruit? Heb er vaker last van, hoe strak ik de boel ook inpak.. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Tja ik weet het niet, af en toe de potten omdraaien? Mijn buurvrouw laat als ze mirabellen weckt de pot ook een tijd op de kop staan. Bij mij ziet het er veel donkerder uit, had jij blauwe of rode druiven @Anna3? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Het zijn jouw druiven, dus blauw. Die kleur komt alleen door het tegenlicht, zwarte potjes zien er niet zo leuk uit op de foto 1 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 vandaag maar de vleestomaten verwerkt tot soep/saus basis ui en courgette toegevoegd Nog 1 emmer tomaten te gaan Quote
RobO Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 atjar van de laatste witte kool, mengen we met de zuurkool als ie klaar is recept van coquinaria: https://coquinaria.nl/atjar-tjampoer/ 2 Quote
Mellie Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 Pffffff net 3,5 u bezig geweest met suppengewürz. Ditmaal met bloemkool, broccoli, knof, bleekselderij, halfje spitskool, wortel, pastinaak, knolselderij, peterselie, oregano en rozemarijn. Per 100 gr groente 11 gr zout aangehouden en toen nog een beetje extra. Dat beetje was overigens wel karig zag ik, 15 gr. Maar toch Ow en een snuf kerrie. Ik denk dat dit de lekkerste ooit is. Deze combi rook waanzinnig dus volgend jaar weer zo Edit: de foto natuurlijk. 8 flinke potten vol. 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.