Geplaatst: 6 augustus6 Aug @marcelru ala het opgaat is het prima toch?! Ik moet mijn eerste komkommer nog oogsten. Zou het nog lukken dit jaar?!Ik heb appels geplukt en geraspt. Die rood zijn. Lagen onder de boom. De groene aan de boom. Appelmoes van gemaakt en gedeelte in de fruitschaal. Lekker sappig appeltje. Geen idee hoe het eet. Staat bij de kerk te verpieteren, want kerk is al paar jaar gesloten. Zo zonde
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Auteur @Mellie de ene keer zie ik je smileys wel, en dan werkt het noemen van namen van leden blijkbaar ook. Maar de andere keer weer niet...? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Ik heb nu een 2 x via de app gereageerd. Ik denk dat het daaraan ligt @jorieke
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Hier in de stad een vijgenboom met aardig wat rijpe vruchten. 10 in een keer! De rest van de vijgen daar kan ik nauwelijks bij door twee appelboompjes die er doorheen groeien van de week maar eens flink gaan knippen. Heerlijke vijgenchutney gemaakt, simpel met een geraspte valappel ook uet komijn en chilivlokken. En natuurlijk ciderazijn en rietsuiker. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 augustus7 Aug @appelvrouw die vijgen zijn toch nog niet rijp? Die zien er zo droog uit.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 augustus7 Aug 21 minuten geleden, acpronk zei:toch nog niet rijpDat zie je goed zeker niet door-rijp alhoewel een enkele al erg bruin en zacht was. Voor het maken van jam en chutneys is een al te rijpe vrucht eigenlijk al niet goed meer te verwerken, dan kan je er beter compote mee maken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Als ik de vers eet, wil ik ze graag zacbt hebben. Dan zijn ze zo zoet als jam.Jam of chutney maken met vijgen heb ik nooit gedaan, jam wil ik wel eens doen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Auteur Ik heb een boel bevroren tomaten veranderd in passata! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Wauw wat een mooie rode saus zeg!Zo bevroren de pan lijken het net perziken bij de eerste oogopslag. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 9 augustus9 Aug @hazeltje dat dacht ik ook toen ik ze zag. Huh perzikpassata?! Maar tomaten dus. Wat een heerlijkheid.
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Ik riste mijn vlierbessen met een taartvorkje van de steeltjes en kookte ze met een met een appel in stukjes en flink wat kaneel en heb nu een pot moes zonder suiker voor door de yoghurt of smooty… 👍😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Mijn bramen heb ik een crumble van gemaakt met havervlokken; lekker knapperig en ik vind het heerlijk met een dot yoghurt.. mijn lief heeft liever zonder 😊🌱👩🍳🌱🐓🌻🌱 12 augustus12 Aug aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Mijn druivenoogst een deel verwerkt op de manier waarop ik mijn tomatensaus maakt; blenden in een zeef… gaat lekker snel maar geeft beetje bruinige kleur..; niet aantrekkelijk…Dus de 2e batch op stoom gezet en prachtig donkerrood sap!! 😍Van de ene batch sorbet ijs gemaakt…😋Van de 2e partij druiven roomijs met chocolade strooisel gemaakt..😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 13 augustus13 Aug De klus is geklaard; nog meer liters sap gemaakt via de stoom methode…vroeger leende ik een sap pan maar met vergiet op een lege pan die in een grotere maat pan met water past gaat het net zo goed 👍😊 Na 30 min waren alle druifjes heet en kon ik ze gemakkelijk met een houten stamper uitpersen…Een volle vergiet was bijna 1 liter sap.Ik heb ze niet geweckt want heb geen goede bewaar plek voor weck in dit huis…. Dus alvast weer een liter ingevroren als ijs dat is snel genoeg op met dit weer en kan er weer een fles 👍😋 verdund met prik water is het een heerlijke dorstlesser…😋Blijkbaar kan ik er mijn kopergerij ook weer blinkend mee krijgen ( mocht ik dat willen😅)🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Zie de weer glimmende plekken op buitenkant van mijn koperenvergiet weer glimmen!! 😊 13 augustus13 Aug aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Auteur Gisteren heb ik jam gemaakt van restjes fruit die ik in de afgelopen weken/maanden steeds in de vriezer gooide. Plus de blauwe bessen die ik van @Arja kreeg. En nu ben ik bezig met 12 kilo bramen Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Ahahaha je zult maar 12 kilo ‘moeten’ verwerken @Jorieke123 Ik heb gisteren druivenbladeren geplukt en gepekeld. Moest wel overal zoeken naar een lege emmer met deksel die ik speciaal hiervoor had bewaard.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug 20 liter emmer met spekbonen. Even de kook erover en straks in zakjes en in de vriezer. Dit waren de groenen, dan komen de gelen en daarna nog wat paarse exemplaren.Beetje na elkaar zaaien en ze zijn ook mooi na elkaar klaar om te oogsten.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Gisterenavond heb ik een gedeelte van de 100 & 1000’s ingemaakt d.m.v. de weckmethode. Ik heb geen weckketel, dus heb ik een grote pan gebruikt. 3 soorten smaakmakers gebruikt. In alle potjes zit olijfolie, azijn, zout en knoflook. Links met limoenblad, midden met Jalapeno, rechts met oregano. De middelste is niet vacuüm getrokken, dus die staat in de ijskast. Van de groenten en kruiden komt alles uet behalve de knoflook. 14 augustus14 Aug aangepast door Dahli
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Vandaag het eerste batchje OI-kers op azijn gezet. Met roze peperbessen. En weer geplukt in een ander perk. Daar kwam 2x zoveel af. Dat staat nu in het zout en komt morgen in dit potje erbij. Dan is hij vol denk ik. Volgende potje met venkelzaad of ik ga ze fermenteren. Er zitten nog zoveel bloemen aan, kan nog wel even vooruit.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Afgelopen week de rest van de pruimpjes geoogst (dat wat nog over was na de roof).En tijdens de hittegolf aan het sappen gegaan.Nog steeds erg blij met de sappan. Na een tijdje.... (liggen ook ff 2 valappeltjes op)Wat er overbleef, ga ik nog opkoken om alles eruit te kunnen halen. Flessen vol getapt. Ik doe een laagje suiker onderin de fles als het sap niet zoet genoeg is en dan het sap erbij. En de nieuwe lading.UIteindelijk goed voor 11 flessen vol. En daarna werd het te warm buiten om de deur open te hebben staan voor de stoomafvoer. Dus tijd voor een lekker glas pruimensap met wat water en ijsblokjes. Fles 1 is ondertussen bijna leeg.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Mirabellenjam. Zo ontzettend lekker. Niet dat mirabellen veel smaak hebben, het is meer de consistentie. En juist dat het niet zo uitgesproken of zuur is. Toen ik het maakte dacht ik: gatver, het smaakt alleen naar suiker. Maar dat is dus niet zo. En dan die mooie doorschijnende velletjes erin. 🥰
Geplaatst: 16 augustus16 Aug De eerste batch Black Opal tomaatjes is inmiddels half gedroogd. Een gedeelte in de vriezer gedaan, andere helft op olijfolie met oregano en gevriesdroogde knoflook gezet. Het potje bewaar ik in de ijskast en zal binnen 2 weken op zijn. De overgebleven olie gebruik ik om mee te koken of door een dressing.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug kun je zelf vriesdrogen, @Dahli ? Dat lijkt mij ook ooit nog wel eens wat. Maar pfff dure speeltjes. Het ziet er in elk geval heel lekker uit. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Komkommers in het zuur, spekbonen voor in de diepvries en de voedseldroger is bezig met de laatste tomaten. De courgette en komkommer zitten al in hun pot. Morgen maar weer eens kijken wat er in de droger kan. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug 4 uren geleden, Tanja65 zei:kun je zelf vriesdrogenNee, zo’n apparaat heb ik ook niet hoor. Ik teel, tot nu toe, ook geen knoflook zelf. Ik koop gevriesdroogde knoflook speciaal voor de inmaak op olie en zo i.v.m. gevaar voor botulisme. Met verse onverwarmde knoflook, zeker op olie, vind ik dat te link.@woldistel Wat een prachtige potten, een plaatje 😍. 16 augustus16 Aug aangepast door Dahli
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.