Jump to content

Water: mijn tuin redden

Nadi

Recommended Posts

Oké tot nu toe heb ik mijn zorgen over het velen regen voornamelijk gedeeld in de klaagtopic maar alleen klagen lost gewoon weinig op dus even hier een vraag.

De afgelopen 2 weken hebben we iedere dag hoosbui na hoosbui gehad. Ik heb het over bijna 30 mm of meer per dag en 2 rustdagen. Afgelopen donderdag is er 150 mm gevallen en ziet mijn tuin nu ongeveer zo eruit:

De kas:

2016062411343229201466829863.jpg

Dit zijn dan de ergste stukken van de tuin en die schrijf ik maar even af voor dit seizoen op de kas na dan, maar in principe is heel de tuin gewoon onder water.

2016062411342450531466829865.jpg

2016062411341689841466829867.jpg

Nou had ik me al voorgenomen eind seizoen om te gaan zorgen dat de tuin wat hoger komt te staan en na de seizoen gaan we samen met de buren een drainage pijp aanleggen.

Maar.. ik dacht eigenlijk dat het vanaf gisteren niet meer of weinig zou regenen. Vanochtend toch weer veel regen voorspeld. En na een paar droge dagen komt er weer anderhalve week regen aan....

Als ik nu geen lange termijn oplossingen ga zoeken kan ik bijna al mijn planten afschrijven.

Heeft het nu nog zin als een gek bedden te gaan verhogen? En dan beplante bedden zowel als lege bedden? Is het dan not optijd? De bedden die droger ogen zijn ook zeiknat.zet je je schop erin begint er water te stromen. Dus ik weet niet of grond erop gooien überhaupt gaat helpen...

het is nogal een helse werk om dit te gaan doen met de kruiwagen door de modder. Maargoed heb het er wel voor over als het zin heeft.

Wat een drama

We woonden vroeger in het dommeldal (leem en laag gelegen). Er was niet veel meer aan te doen dan hopen dat de slooten langs de tuin het water snel naar de Dommel lieten weglopen.

Als je de tuin wil ophogen heb je wel veel m3 nodig. In deze situatie zou je bijna gaan experimenteren met een keyhole garden.

http://www.inspirationgreen.com/keyhole-gardens.html

Sterkte ermee!

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Wat een drama

We woonden vroeger in het dommeldal (leem en laag gelegen). Er was niet veel meer aan te doen dan hopen dat de slooten langs de tuin het water snel naar de Dommel lieten weglopen.

Als je de tuin wil ophogen heb je wel veel m3 nodig. In deze situatie zou je bijna gaan experimenteren met een keyhole garden.

http://www.inspirationgreen.com/keyhole-gardens.html

Sterkte ermee!

Wow. Ik vind het een geweldige idee! En het ziet er super leuk uit en het zal met overvloed van water echt wel werken.

Ik denk dat ik hier een hybride form ga verzinnen. En mezelf verder in ga verdiepen.

Super bedankt voor het idee!

Trouwens dommeldal. Omgeving Eindhoven?

Wat een drama. Ik weet niet of nu grond er op gooien werkt eerlijk gezegd. Dat is ook meteen doorweekt en zakt uit. Dat water moet eerst weg, maar als het grondwater en de sloten ook zo hoog staan, kan het eerst nergens naar toe. Misschien om dit jaar nog iets te kunnen doen, inderdaad een key hole garden van een meter hoog bouwen van gestapelde stenen. Dan staan je plantjes op een eiland en heb je in ieder geval nog een stukje tuin wat bruikbaar is bij zo'n zondvloed als nu. Het is ook wel extreem dit jaar.

Ja dacht ik ook al dat het misschien kan zorgen dat de grond dicht slaat. Ik ga vandaag ook wel een paar mini slootjes graven richting de sloot (die gelukkig niet overstroomd ) en wat water wegscheppen. Gewoon er weer tegenaan

Dat is minder, sterkte ermee.

Slim bedacht die keyhole gardens.

Houd er wel rekening mee, dat de omstandigheden daar anders zijn, want ze zijn bedoeld voor drogere gebieden.

De grond is er meestal al hard en er is niet echt een fundering nodig voor de muurtjes.

In een gebied met drassige grond of slecht water doorlatende grond, zal je toch een fundering voor de muurtjes nodig hebben.

Zonder bestaat er de kans dat de muurtjes of wegzakken, of omvallen.

Heb je trouwens al gekeken hoe de oudere tuinders op het complex met de wateroverlast omgaan?

Die kennen meestal het klappen van de zweep wel en weten wat een haalbare kaart is.

Greppels graven inderdaad.En die grond kun je weer gebruiken om de bedden op te hogen!

Zal prioriteiten stellen worden, Ik zou een hoek uitkiezen,en planten die het nog redelijk doen, en dat stuk voor die planten ophogen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Kon toch niet naar de tuin gister. Maar ga vandaag zeker greppels graven en hopelijk loop het ook echt af.

@sugarlevi ja dat denk ik ook sommige delen word eigenlijk voor nu even afgeschreven en wanneer dat droog is ga ik dat al vast klaar maken voor volgend jaar. Ik ga me inderdaad even focussen op de nog eventueel te redden planten anders heb ik straks niks...

@Frans D. Daar dacht ik ook aan maar ik wil daar en soort hybride form van maken. Moet het nog goed uitdenken. Dat is ook eerder een lang termijn oplossing. En bij de ervaren tuinders spiek ik altijd ja alleen jammer dat het bij de meeste ook helemaal verzopen is. Met een of twee uitzonderingen en die zijn gelijk ook mijn voorbeeld tuinen.

@Niensss thanks super tip ik heb gekeken en er is genoeg aanbod ja

Dankje iedereen voor de ideeën en advies

O wat erg jòh!

Maar als er een sloot langs je landje loopt en je daar nog jaren wilt blijven tuinieren, zou je ook drainagebuis in die greppels kunnen leggen. Als je dat goed doet, kun je daar denk ik jaren plezier van hebben, zonder er naar om te hoeven kijken.

En kijk uit met grond van Marktplaats. Er kan bijvoorbeeld jarenlang een olie-lekkende auto boven hebben gestaan

Of er kan veel onkruid in zitten of plastic, puin enz.

Het mooiste is als mensen een gezonde plantentuin hebben en daar een zwembad of een verlaagde trampoline of zo in willen hebben, en om die reden grond kwijt moeten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ja, dat klopt inderdaad dat zullen we dan aan het eind van seizoen doen. We moeten namelijk wel door de tuin van de buren dus die moeten dat ook willen ( ik vermoed van wel). Voor nu zijn het geulen die naar de afvoerput lopen op de pad naast onze tuin.

En het werkt! Best goed ook nog gister liep een van de bedden bijna helemaal leeg binnen een halfuur...

Ik heb ook weer water weggeschept op het stuk van op de foto's.

Ik ga deze week zoveel mogelijk water proberen af te voeren en dan het weekend word het grond halen. Het moet opgehoogd worden want over een week regent het weer iedere dag matig veel.

En goede tip over de kwaliteit van de grond. Ik zal even goed kijken/navragen.

Is zwarte grond oké? Ik lees dat dat (niet bemeste) tuinaarde is. Dat en geel zand is in principe het enige aanbod en geel zand lijkt me niet zo geschikt.

omdat we hier de greppeltjes regelmatig moeten onderhouden vanwege instorten/ vervuilen/dichtslibben wordt er wel een regenpijp ingegraven onder het tegelpad vanaf het diepste stuk tuin naar de sloot:

kniestuk met prop gaas erin als filter en dan 6 meter pijp op afschot

Naamloos45331467093024.png

Is zwarte grond oké? Ik lees dat dat (niet bemeste) tuinaarde is.

Het is een algemene term die verder niets zegt over kwaliteit, samenstelling, herkomst, vervuiling etc.

Goed opletten en vragen stellen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Zwarte grond is meestal gewoon grond uit de tuin van mensen en dat kan van alles zijn afhankelijk waar je woont. Bij ons is dat vaak kleigrond en die wil ik niet nog meer op mijn tuin hebben, zeker niet met dit weer. Inderdaad wel zorgen dat je niet per ongeluk grond met haagwinde, zevenblad, heermoes of kweekgras ophaalt, tenzij, erger nog zijn oliehoudende grond maar dat ruik je meestal wel.

Ik heb zelf een paar keer grond opgehaald en dat was prima grond maar je moet zeker eerst even gaan kijken voordat je gaat scheppen.

Wat de afwatering betreft kun je het beste inderdaad een greppel graven en daar later een drainagebuis in leggen. 50 mtr buis kost iets van 55 euro. Wel moet je de buis onder en boven afdekken met grind zodat hij niet meteen dichtslibt. Ik heb er zelf nog worteldoek opgelegd zodat het grind niet meteen omhoog komt als ik een keer in de buurt aan het graven ben. De kant van de tuin waar bij mij die buis ligt is echt droger dan de andere kant. Die staat voor het najaar op de planning. Bij ons is het ook nat maar niet zo erg als bij jullie, wel zien veel planten er slecht uit zoals uien, bonen, sjalotten.

Ik weet niet of je een pomp hebt, maar anders kun je een diep gat graven en dit leegzuigen als het vol is. Als je de ingang van de slang/pomp diep genoeg legt wordt de grond erboven droger, tenzij het water in de sloot hoog is.

Wel zonde van al je werk als ik je tuin zo zie. Hopelijk komt er een einde aan al die regen.

Succes!

Ik was gisteren in Eindhoven en kon goed zien dat het daar veel natter is dan hier in het noorden, de grond sopt gewoon en ik zag op diverse plekken allerlei paddestoelen groeien die je normaal hoog zomer niet ziet.

Oe thanks weer voor alle advies. He't blijf maar regenen bah.

kniestuk met prop gaas erin als filter en dan 6 meter pijp op afschot

Wel moet je de buis onder en boven afdekken met grind zodat hij niet meteen dichtslibt. Ik heb er zelf nog worteldoek opgelegd zodat het grind niet meteen omhoog komt als ik een keer in de buurt aan het graven ben.

Allebei logisch eigenlijk maar had er nog niets eens aangedacht. Ik hoop ook wel dat de ervaren buurtuinders die dit al gedaan hebben mij goed advies kan geven tegen die tijd. Maar natuurlijk ook handig dat ik al weet wat ik moet doen

Ik was gisteren in Eindhoven en kon goed zien dat het daar veel natter is dan hier in het noorden, de grond sopt gewoon en ik zag op diverse plekken allerlei paddestoelen groeien die je normaal hoog zomer niet ziet.

Ik was van het weekend ook in Amsterdam daar scheen de zon gewoon maar toen ik weg ging hier zwaaide de regen me uit en toen ik terug kwam had de regen een welkoms commissie geregeld. Tss

Kas was heel mooi opgedroogd maandag... gister weer blank...

Mooi dat het werkt, Nadi.

Greppels en sloten werken snel zeker bij stevige buien en de grote hoeveelheden regen die jullie nu hebben. Drainage gaat wat trager.

Ook zijn greppels goedkoper.

Wat ook goed helpt en waar je rekening mee kan houden als je grond toe gaat voegen en bij het spitten, is de tuin op afschot leggen.

Zorg dat de afwatering op het laagste punt ligt.

Vroeger werd veel tuintjes zo gespit dat ze bol lagen, het hoogste punt in het midden en langs de kanten lager, zodat het water zo weg loopt.

Ondanks dat mijn tuin op zand zit hou ik hier met spitten rekening mee en spit van de greppels af, zodat regenwater van mijn bakken komt goed weg kan lopen. Zelfs met zaaien hou ik hier rekening mee, het midden van mijn tuin blijft droger, zeker in de winter.

Dit kan natuurlijk alleen als het water ook verder weg kan, wij houden de greppels goed open, ook vanwege het kwelwater van de duinen.

Mooi dat het werkt, Nadi.

Greppels en sloten werken snel zeker bij stevige buien en de grote hoeveelheden regen die jullie nu hebben. Drainage gaat wat trager.

Ook zijn greppels goedkoper.

Wat ook goed helpt en waar je rekening mee kan houden als je grond toe gaat voegen en bij het spitten, is de tuin op afschot leggen.

Zorg dat de afwatering op het laagste punt ligt.

Vroeger werd veel tuintjes zo gespit dat ze bol lagen, het hoogste punt in het midden en langs de kanten lager, zodat het water zo weg loopt.

Ondanks dat mijn tuin op zand zit hou ik hier met spitten rekening mee en spit van de greppels af, zodat regenwater van mijn bakken komt goed weg kan lopen. Zelfs met zaaien hou ik hier rekening mee, het midden van mijn tuin blijft droger, zeker in de winter.

Dit kan natuurlijk alleen als het water ook verder weg kan, wij houden de greppels goed open, ook vanwege het kwelwater van de duinen.

Oh tuurlijk helemaal logisch. Thanks voor de tip hier ga ik zeker rekenen goed mee houden. Ook met het ophogen van de tuin dit weekend. Heb er ook niet aangedacht terwijl als ik het nu lees denk ik natuurlijk moet dat zo(vermoed een ervaring kwestie).Bij ons is het nu anders om. Midden van de tuin is lager dan de rest maar komt door meerdere dingen...

@ Nadi :

Bij ons is het nu anders om

Dan zou ik waarschijnlijk de afwatering in het midden doen, dat scheelt een hoop grond verplaatsen.

Ik had al gezien dat je een mooie vijver in het midden hebt, je water loopt daar naartoe en kan niet weg.

Maar ik ken je verdere tuin niet.

Tuinen is soms lange termijn planning, het kan bijvoorbeeld ook handig zijn om gewoon een andere tuin te nemen.

Zeker als er nog niet veel werk is verzet.

Zo heb ik de armste grond van het hele stuk, ik zit op een oude tankval van de Duitsers.

Die is later gevuld met duinzand.

Had ik dat eerder geweten dan had ik van tuin gewisseld, de andere grond is veel beter.

Maar ondertussen heb ik er al zo veel werk in en is de teeltlaag acceptabel.

Maar ik heb al heel wat trekker ladingen mest ingespit.

Dat leer je, en dat heet dan ervaring.

Met dit regen rampjaar heb je wel geleerd waar het verkeerd kan gaan.

Maak het tot je voordeel!

Ik hoop dat ik in dit topic verder mag gaan met een variant op de oorspronkelijke vraag...

Mijn tuin staat ook onder water. Probleem is dat ons complex direct aan de rivier (de Keersop) ligt. Mijn tuin is een van de laagste tuinen en het grondwater staat zo idioot hoog en kan dus niet weg.

Ik ga geen moeite meer doen met drainage ofzo want als het allemaal door gaat, kan ik eind dit seizoen doorschuiven naar een drogere (& mooiere, grotere, betere) tuin.

Maar kan ik nog wat planten redden? De bessenstruiken en de rabarbers bijvoorbeeld. Heb ze dit voorjaar geplant maar ze staan nu echt op apegapen door al dat water. Zijn ze nog te redden? Heeft het zin ze nu te verplanten?

En de pompoenen, groeien nog steeds als een speer, zitten ook pompoenen aan maar ik zie ze elke dag iets geler worden. Kan ik daar iets aan doen?

Behalve hopen op een lange, droge periode dan?

Ik heb me al min of meer neergelegd bij een verloren seizoen maar als ik nog iets redden kan, wil ik dat toch wel proberen...

Alvast dank voor tips, tricks en meedenken

Ik zou zeggen: redden wat je redden kan. Als je niets doet, gaat het waarschijnlijk sowieso dood?

De bessen - eventueel tijdelijk - verplaatsen en zwaar terugsnoeien om de kans op overleven te vergroten.

En/of stekken nemen.

De rabarber zou ik uitgraven en de wortel in stukken steken. Die een paar dagen goed laten drogen en dan vrij droog herplanten. En duimen natuurlijk

Pompoenen lijkt me een stuk moeilijker. Ligt er ook aan hoe groot ze al zijn.

Misschien kun je een stukje droger land gebruiken om tijdelijk wat planten neer te zetten?

Sterkte!

Edited by Guest