Geplaatst: 19 maart 20205 j Okee...er zijn ergere dingen. Maar vind het toch vervelend dat de landelijke compostdag niet door gaat! ☹️
Geplaatst: 19 maart 20205 j Potverdikkie, ik had die compost juist goed kunnen gebruiken. Mmmmh, die zakken zullen dan vast aangeboden worden bij de gemeentelijke kringloop, net als voorgaande jaren gebeurde met het overschot. Ik vink het af en ga een andere oplossing zoeken jammer jammer. https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 9 april 20205 j hier ook lekker dan: schone potjes, schone bak, schone nieuwe potgrond en...alle nieuwe paprikaplantjes in 1 nacht onthoofd door iemand met een slijmspoor 😡 9 april 20205 j aangepast door RobO
Geplaatst: 9 april 20205 j droog, droge,r droogst wie doet er een regendans vanavond? moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 9 april 20205 j @RobODat is goed k*t zeg! Ik ben hier nu ook aan het kijken naar maatregelen. Had erwtjes gezaaid en die zijn in één nacht allemaal opgegraven en verdwenen. Wat ga je nu doen?
Geplaatst: 9 april 20205 j Je klaagt met recht, jeetje nog aan toe! Raap je moed bijeen en rap opnieuw zaaien, de aanhouder wint! En wat ga jíj doen, jwedding, nu maar binnen voortrekken ? https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 9 april 20205 j Ja, de pompoenzaden waren ook verdwenen kwam ik net achter. Toch maar binnen voorzaaien en misschien kippengaas om de bakken heen.
Geplaatst: 11 april 20205 j opnieuw gezaaid idd, gaat nog wel lukken wij hadden geen ontkiemde spinazie in de kas...valletjes gezet...nu wel 😎
Geplaatst: 11 april 20205 j Nu lijken al mijn tomaten ineens het leven te gaan geven. Gele bladeren en gekrulde bladeren, dus heb (zoals in het tomatentopic geadviseerd) wat geimproviseerde kalk toegediend via gemalen eierschalen. Nu denk ik dat de potjes misschien te klein zijn geworden voor de wortelgroei en dat dat ook een factor kan zijn. Ik heb gisteravond vloeibare tomatenvoeding besteld met kalk en twijfel of het nog zin heeft om grotere potjes te bestellen. Ik heb geen idee of de voeding en eventuele potjes op tijd komen gezien de Corona-vertraging in alle bestellingen en de planten erg snel achteruit gaan. Dus voel me een beetje in het nauw gedreven tussen meerdere opties: zal ik ze al in de bakken zetten buiten? Grotere potten bestellen en fingers crossed? Zit ik het uit in deze potjes (1liter) en wacht ik op de nieuwe voeding? Het zijn alleen alle tomatenplanten, de basilicum en pepers gaan supergoed. Zo, die frustratie is eruit...
Geplaatst: 11 april 20205 j Ik bemest de tomaten eigenlijk nooit als ze nog binnen in de pot zitten. Ze staan bij mij in 1 liter yoghurtemmers (met gaten voor de drainage onderin!) voor het raam. En met dit mooie weer natuurlijk buiten (en 's nachts weer binnen). Het is dat je niet in de buurt woont, anders had je van mij wel wat tomatenplanten kunnen krijgen. Ik heb heel veel gezaaid (ook andere planten) voor de lokale moestuinruilbeurs, maar die gaat helaas niet door in verband met Corona.
Geplaatst: 11 april 20205 j @jweddingDie eierschalen zullen niet snel genoeg iets doen. Als-het-aan-kalkgebrek-ligt. Hebben ze op de trek gestaan? Spuit je water op de bladeren? Zijn de planten echt niet te nat ? Pak eens een plantje en haal 'm uit het potje. Bekijk de aarde eens goed? Geen ongewenste gasten daar, hoe klein dan ook ? https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 11 april 20205 j @Grork Heb ze eruitgehaald om te checken, wortels zaten netjes langs de vorm van de pot verweven, grond voelde klam niet nat en zag geen rare beesten. Ik heb nog wat 1.4 liter potten gevonden, dus ietsje groter. Heb ze overgepot met wat verse grond erbij. Ze staan binnen onder kunstverlichting. Na wat onderzoek gedaan te hebben las ik ook nog dat een te hoge temperatuur invloed kan hebben. De kamer waar ze in staan in afgelopen dagen wel tot 28C gestegen. 11 april 20205 j aangepast door jwedding
Geplaatst: 11 april 20205 j 6 uren geleden, Flup zei: Ik heb heel veel gezaaid (ook andere planten) voor de lokale moestuinruilbeurs, maar die gaat helaas niet door in verband met Corona. Wij hier ook maar we doen wel een soort ruilbeurs met onze tuinclub. Ik heb op de whatsapp groep gezet wat ik xtra aan planten heb en zet dat van de week bij twee mensen voor de deur als ik boodschappen ga doen. We bellen aan en blijven dan op afstand. Die twee mensen brengen een deel van mijn en hun eigen planten ook weer bij anderen. Zo kun je mensen toch blij maken en elkaar wat met planten ondersteunen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 april 20205 j @appelvrouw Dat is een heel mooi alternatief, maar hier zijn ze niet zover dat er een whatsappgroep is (dat is te modern voor veel leden). Het teveel geef ik straks ook weg aan de buren. En anders zet ik het op mijn oprit zodat mensen ze kunnen meenemen die langskomen.
Geplaatst: 4 mei 20205 j Klacht richting mezelf; wat zit ik weinig op m'n lievelingsforum! 🙈 Hoop dat alles goed gaat met jullie allemaal en de (moes)tuinen! 👍 > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 5 mei 20205 j Ik heb een paar keer wat weggegeven en het is wel iets wat ik zelf gedaan heb maar ik vind de vraag: als jij over hebt wil ik het wel, of ik hou mij aanbevolen, of vandaag een appje als jij rabarber te veel hebt mag ik het dan hebben? soms wel irritant
Geplaatst: 6 mei 20205 j Kan ik me voorstellen Angela! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 mei 20205 j Herkenbaar inderdaad. Hier meestal met eieren. En in glijdende schaal ook. Tegenwoordig wordt het ‘over’ soms gewoon weggelaten: “Had jij nog wat eieren voor ons toevallig?” (Toevallig? Nee. Nooit toevallig. Tsssk) Wat nou leuk zou zijn is als ‘ze’ iets zouden aanbieden om te ruilen. “Als ik nou een lekkere cake voor je bak, heb jij dan wellicht wat rabarber voor me?” Daar zou ik vrolijk van worden in ieder geval. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 6 mei 20205 j Ja, dat is al heel erg anders Charly! Of: kan ik je even helpen in de tuin, in ruil voor wat oogst? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 mei 20205 j Angela dat is toch niet iets dat je zelf hebt gedaan? Die verwachtingen hebben ze zelf bedacht, je hebt ze niets beloofd. Eerlijk is eerlijk ik geef ook liever dingen aan mensen weg die het gewoon waarderen zonder verdere verwachtingen of dat het een ruil is. Zoals naar een collega van mijn man en zijn vrouw geeft via de mannen weer overheerlijke gerechten terug Of wat te denken van mensen die verwachten dat ze perfecte en schoongewassen groentes meekrijgen. Hoor je later dat ze het hebben weggegooid... 6 mei 20205 j aangepast door loes
Geplaatst: 6 mei 20205 j Niet schone groente is herkenbaar ik heb ooit bonen weggegeven en kreeg toen ook de opmerking dat ze niet waren schoongemaakt. Mensen schijnen het toch vanzelf sprekend te vinden dat als ze ooit wat van je hebben gehad dat dit dan de volgende keer ook heel normaal is. En idd ook heel normaal dat ze niets terug hoeven te geven. Wat ook niet nodig is maar wel attent! Hoeveel reacties ik wel niet heb gehad op mijn asperges....
Geplaatst: 6 mei 20205 j Wat voor een reacties Angela? Ik geef hier ook af en toe asperges aan de overbuur die juist teveel wil terug geven, meestal everzwijn. Voor mij hoeft dat helemaal niet maar Lie is er niet rouwig om. En ze bewaard restjes brood voor de kippen en we geven af en toe een doosje eieren. We geven ook eieren aan de mensen die regelmatig brood voor ons meenemen van een biobakker. Die willen dat ook niet, of betalen..dat gaat mooi niet door. Mijn ervaring is dus andersom. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 mei 20205 j Dat is het allerfijnste. Als je gewoon automatisch zo’n fijne relatie hebt ja. Zoals Appelvrouw en Lie met de buren. Ik toevallig ook met mijn buren. Zij voeren de beesten als wij er es niet zijn, en wij stoppen ze het hele jaar lekkere dingen toe, van inmaak tot vers tot eieren enzo. Hij heeft allerlei gereedschap dat wij niet hebben, wij steken graag een handje toe als hij een lading hout krijgt. Dat soort dingen. Gewoon. Omdat het fijn is om te geven en fijn is als mensen aan jou denken ook! Heb het trouwens ook wel es gehad dat mensen wat weggooiden ja. Bacon van ons varken (“was echt te vet hoor”) en zelfgemaakte kaas. (“Het was zo veel. We kregen het niet op”) Gelukkig zijn dat wel de uitzonderingen inderdaad. Meestal gaat het goed en is t leuk om uit te delen danwel te ruilen wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 7 mei 20205 j ha, bekend ook hier, (moet erbij vermelden dat het dan toch om millennials ging, hier, nu, voor mij, kant&klaar) op de tuin geen probleem, daar weten de mensen wel hoe zoiets werkt
Geplaatst: 7 mei 20205 j @RobO Hier een millennial, met moestuin, en dezelfde frustraties als jullie. 😅 Groente weggooien herken ik, breng je drie boerenkool planten, laten mensen ze in de zon staan en gooien ze het weg omdat het te slap was en ze eigenlijk alleen de hele jonge malse blaadjes willen eten, want dat is wat je hoort te eten? (Nee, je oogst van onder de bladeren en laat de planten in de tuin staan zodat ze zo lang mogelijk meegaan en doorgroeien..) Moet hier vooral bewaken dat niet een hele honing oogst of pompoen oogst wordt weggegeven.. Kosten van het bijenhouden zijn best hoog als je nog beginnend bent en de spullen nog moet opsparen. Dan wil ik op zijn minst zelf een wintervoorraad aanleggen voordat er wat weg gaat. Pompoenen hetzelfde. Denk dat veel mensen vooral gewoon niet weten hoeveel werk en liefde er in een tuin zit. Ik geef alleen nog aan een paar hele lieve mensen die het echt waarderen en het spul uit de tuin net zo mooi vinden als ik. Voor de rest komt overschot op de kraam, dan mogen mensen er na betaling mee doen wat ze willen. 😄
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.